The Wall
Medlem
Japp.Var det därför du var i Chablis och snurrade när vi hade MarMar i glaset? Du hittade en massa vindruvskärnor där…
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Japp.Var det därför du var i Chablis och snurrade när vi hade MarMar i glaset? Du hittade en massa vindruvskärnor där…
Är fortfarande inte övertygad att man kan känna det i doften (eller det är klart du känner det när du skriver att du gör det) . Skall testa så fort jag får tillfälle. Kan man köpa vanliga vindruvor och plocka ut kärnorna??Testa att krossa torkade vindruvskärnor så kommer doften fram lite bättre. Dock, det är nästan bara i Chablis som jag lyckas hitta den markören, men den är klart tydligare i smaken än i doften.
Jadå.Är fortfarande inte övertygad att man kan känna det i doften (eller det är klart du känner det när du skriver att du gör det) . Skall testa så fort jag får tillfälle. Kan man köpa vanliga vindruvor och plocka ut kärnorna??
Herre min skapare, en Portugieser Spätlese - observera inte Spätlese trocken! - från 1979!!! Och dessutom med en barbystad Loreley på etiketten, som i detta fallet lockar intet ont anande vindrickare i fördärvet snarare än intet ont anande sjöfarare (flodfarare?) längs Rhen! Kan inte påminna mig att jag stött på något vin från Mettenheim, men jag ser att det finns några stycken även idag. Dock ligger byn så pass långt från Loreley-klippan (som finns i vinområdet Mittelrhein, alltså norr/nedströms om Rheingau): Mettenheim ligger söder om "Roter Hang"-delen av Rheinhessen, nästan nere vid Worms och inte direkt vid Rhen. Det framstår närmast som falsk marknadsföring att koppla ihop vinet med Loreley. Det är alltså inte här som vinet odlades:Årets första sista dryckljom. Imorgon börjar Sober October, the February version.:
Visa bifogad bild 25415
Tüskt rat från 1979 (70p, ej scorad, ej upplagd på CT)
Perfekt kork (!) som kom ut hel. Blöt inte ens till hälften.
...men vinet...
Matt, svagt, caramel i smaken med lätt sötma.
VASK!
Loreley! Loreley!Herre min skapare, en Portugieser Spätlese - observera inte Spätlese trocken! - från 1979!!! Och dessutom med en barbystad Loreley på etiketten, som i detta fallet lockar intet ont anande vindrickare i fördärvet snarare än intet ont anande sjöfarare (flodfarare?) längs Rhen! Kan inte påminna mig att jag stött på något vin från Mettenheim, men jag ser att det finns några stycken även idag. Dock ligger byn så pass långt från Loreley-klippan (som finns i vinområdet Mittelrhein, alltså norr/nedströms om Rheingau): Mettenheim ligger söder om "Roter Hang"-delen av Rheinhessen, nästan nere vid Worms och inte direkt vid Rhen. Det framstår närmast som falsk marknadsföring att koppla ihop vinet med Loreley. Det är alltså inte här som vinet odlades:
Jag trodde att druvsorten Portugiser nästan hade försvunnit från de tyska vingårdarna i takt med att Dornfelder m.fl. ökade, men DWI anger andelen som c:a 2,6% (trea bland de blå druvsorterna efter Spätburgunder och Dornfelder) och upplyser att Nachdem sich viele Winzer in den 70er Jahren vom Blauen Portugieser verabschiedet hatten, nahm die Anbaufläche im nachfolgenden Jahrzehnt wieder zu und hat sich seit den neunziger Jahren weitgehend stabilisiert. D.v.s. många ryckte upp den under 70-talet men sedan ökande planteringarna igen och har varit ungefär stabila sedan 90-talet. Så det är bara andelen Portugiser bland de blå druvsorterna som minskat. Eller annorlunda uttryckt: trots en kraftig uppgång i tysk rödvinsproduktion under 00-talet odlades det inte mer Portugiser. (DWI marknadsför tyska viner så de uttrycker sig annorlunda...)
Har provat något enstaka vin på druvan, och det behöver inte vara något uppenbart fel på dem om man vill ha ett ljust och lätt vin av enklare slag. Men jag har aldrig hört någon rekommendera lagring av dem. Och på den tiden var även de röda vinerna "halvtorra" om det inte stod trocken på etiketten. Det hade varit förvånande om detta vin var drickbart och ett under om det var gott.
Den där 1986:an hade jag gärna druckit av. Min nyliga '86:a var ju tyvärr sannolikt hanterad av Rudy med gemäng. Korken uppenbarligen "hanterad" och vinet gott, men från en svagare årgång.Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Riesling Spätlese feinherb Ur Alte Reben 2015
I näsan klassik riesling. Petroleum. Honungsmelon. Lime. Gummi. Härlig sötma i doften.
I munnen är det mineral som kalk och skiffer. Lime och ananas. Honung och Ordentlig restsötma utan att vara direkt söt, själv skulle jag kalla den halvsöt.
Passade utmärkt till sushi!
91p
Ch Montrose 1986
Flaska som min vän tog med sig på besök.
Rostad tobak. Läder och körsbärslikör. Tegel och torrt hö. I början en to av lite unken källare som dock försvann snabbt och ersattes av ceder som i cigarrlåda. Ett vin man kan dofta sig genom kvällen.
I munnen är det mogna och en aning torra körsbär. Charkuterier. Karamelliserad lök. en hint av stall men tonerna av läder är mer som i en chesterfieldsoffa än sadel. Tanninerna är kvar och syran närvarande. Aningen lätt i smaken men ny klyver vi hårstrån.
Lång eftersmak!
Denna flaska var riktigt riktigt bra, men skulle snart visa sig att det inte var den bästa min vän hade med sig.
94p
Fonseca Vintage Port 1997
En till flaska min vän tagit med sig
Heliga dykare!
En vansinnigt härlig doft av romrussin, cognac plommon och körsbärslikör. Rostad tobak. Ekad vanilj. Lite vitmossa. En aning alkoholstick när man stoppar näsan djupt i glaset. Sniffarvin deluxe!
I munnen är det som att dricka sammet. Söt men inte jättesöt. Russin, lakrits och kaffe. Körsbär och fin-fin cognac. Aprikos och vaniljfudge. Eken är helt integrerad.
Mycket lång och trevlig eftersmak.
Satt och tänkte att denna är ju tamejtusan lika bra som Fonseca 1977.
Så slog det mig att den är ju faktiskt 25 år nu vilket är äldre än när jag började dricka flaskorna från 77 så inte så konstigt.
Drickes helt perfekt nu men kommer säkert hålla minst ett decennium eller två till.
96p
Visa bifogad bild 25423
Visa bifogad bild 25421
Giant Steps, Applejack Vineyard, Pinot Noir, 2018
Svag doft av av modellera, bakelit och mogna röda bär. Rätt modest syra och väldigt försiktiga tanniner. Det här vinet lever framförallt på sin relativt komplexa fruktkompott med jordgubbar, hallon och körsbär som backas upp av lite vitpeppar och örter. Lättdrucket. 88p
Gillar denna producent och stil, men vinerna är lite mindre komplexa och intensiva än tex Mount Mary och Yarra Yering som verkligen sätter Yarra-stämplen på vinerna.Visa bifogad bild 25421
Giant Steps, Applejack Vineyard, Pinot Noir, 2018
Svag doft av av modellera, bakelit och mogna röda bär. Rätt modest syra och väldigt försiktiga tanniner. Det här vinet lever framförallt på sin relativt komplexa fruktkompott med jordgubbar, hallon och körsbär som backas upp av lite vitpeppar och örter. Lättdrucket. 88p
Svårt att se att det här blir bättre med lagring.Värt att lägga undan?
Älskar Montus -14 men såklart tanninerna biter en gomen varenda sekund. Blir till att beställa ett par till av denna då den finnes på PI för ynka 224 riksdaler.