Miniprovning med bland annat
@feskhandlarn och den förlorade sonen
@Christer J som gjorde en stark comeback.
Först ut var två roséföråkare.
Pouillon Rosé (deg 18)
Mer jord än frukt som i första hand är blodapelsin. Jordärtskocka, mörka blommor och nässlor. Smakar som en blandning mellan blodapelsin och blodgrape med ett litet bittert bett i avslutet men utan att det stör. En rätt publik saignée trots allt.
Egly-Ouriet Rosé (bas 14, deg 20)
Lite nöt men mycket röda äpplen. Fyller på med blommor, jordgubbar och gula vingummin. Allt talar för en pinotskumpa av rang. Lång smak som även avslutar med lite mandarin. Klart ekad och i den kraftigare skolan. Väldigt gott. Måste vara från Aÿ eller Ambonnay. Gissade Egly.
Eftersom Christer hade deklarerat riesling på förhand blev det lite oväntat en helblind flight vitt.
William Fevre Bourgos 2017
Rätt typisk frisk chablis förutom en del kruttoner som jag associerar till Henriot-Fevre. Lite blommig på doften och väldigt hög intensitet och syra i munnen. I yngsta laget och så pass bra bett att jag gissade Fevre Le Clos 2017. Fevre är inte mitt förstaval i chablis men det beror mer på stilen än kvaliteten.
Trimbach Clos St Hune 2012
Solklar gummiriesling med lite peppartoner i bakgrunden. Väldigt stum och knuten. Mina anteckningar om smaken säger, lite söt, kort och billig.
Klart tråkigaste vinet i flighten för mig och jag var inte alls förvånad vid avteckning. Clos St Hune har aldrig imponerat på mig. Rieslingens motsvarighet till Salon. Överprisat, överskattat, underpresterande på blindprovningar och vad som imponerar mest är att St Hune aldrig verkar mogna. I besvikelsens zenit har flaskbringaren antecknat 200 p i min anteckningsbok.
För den som gillar strama citrusdrivna viner med markerad och hög syra är det här en stark rekommendation.
Von Winning Ozyetra 2019
Wow! Ekfat, blommor, vanilj och lite kaffe i bakgrunden. Komplex doft och smak. Hög syra och ungt men är hur drickbart som helst! Lång och intensiv smak och doften är förförisk djup och stark som sirenernas sång. Alla hade svårt att vara tysta och det här vinet tog all uppmärksamhet innan vi ens provat igenom allt. Efter
@Patrik Sellin s ljumma omdöme på stående fot vågade jag inte lassa på men det var inte svårt att göra en tilläggsbeställning. Promillenivån gjorde nog att det blev ytterligare några extra...
För mig är det här nog bästa vita vinet jag druckit direkt från hyllan någonsin. Magi idag och fantasi imorgon.
2018 gjorde också bra ifrån sig när jag hade med det förra året men undra om inte 2019 är ytterligare ett snäpp upp även om det är svårt att bedöma utan referens.
Billaud Simon Monte de Tonnerre 2011
Klart mest udda vinet i flighten arommässigt. Grönt, rotfrukter och urin (från nyckelpigor?). Tänkte först Spanien innan någon refererade till första vinet. Kort i smaken och det här vinet fick slåss om sistaplatsen. Skulle vara intressant att jämföra samma vin från ett annat år för att tydliggöra att det var årgången som slog igenom. Har aldrig känt "2011"-markörerna så tydligt tidigare och gissade chablis 2011.
Trimbach Frederic Emile 2008
Klart mognaste vinet i flighten i sin profil. Äldre riesling med mognadstoner som får syran att harmonisera är underbart gott. För mig slog den här Clos St Hune med hästlängder.
Min ranking:
- Ozyetra 2019
- Emile 2008
- Fevre Bourgos 2017
- Billaud Simon MdT 2011
- Clos St Hune 2012
Total ranking:
- Ozyetra 2019 - 4 p och samtligas vinnare
- Emile 2008 - 13 p (två andraplatser)
- Billaud Simon MdT 2011 - 13 p (en andraplats)
- Fevre Bourgos 2017 - 13 p
- Clos St Hune 2012 - 17 p
Efter de vita och den klassiska räksalladen blev det ytterligare lite champagne och en redundant röding.
Savart Bulle de Rosé
Lite smultron och i en ren och stram stil som fick mig att gissa hus. Inte min grej och lite för ungt men så klart taskigt motstånd både innan och efter. Savart har dock aldrig imponerat särskilt mycket på mig förut. Förutom just Bulle de Rosé...
Diebolt FdP 1998
Ytterligare ett toppvin! Klassiskt med lite bröd och jäst. Klart mogen men i perfekt fas med champinjoner och lite honung och grädde. Tänker direkt BdB och 06/07 men i munnen märks det tydligt att vinet är äldre. Fram kommer även lite kolatoner. Underbart vin! Klar 90-talare men ingen 96-syra gjorde att jag gissade FdP 98.
Lillian Syrah 2015
Kategorin onödig flaska men rätt typisk jänkare med kraft, björnbär och lite svart vinbärsbuske. Gissades på bordeaux men det får väl skyllas på tidigare flaskor. Slank ner väldigt fort...