Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

mackan92

Medlem
Roberto Voerzio - Barolo del Commune di La Morra 2017.

1741434603652.jpeg

Körsbär, rosor, stendamm och julkryddor i både doft och smak. Otroligt kompakt och komplext med finstämda tanniner. Lång och elegant finish – känns helt redo att dricka nu men tål flera år till. 95p.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Under särskilda förhållanden gör jag undantag från torra mars.

PXL_20250307_170036379.jpg

2000 Villa Monteleone Ripasso della Valpolicella Classico Superiore Campo San Vito

Komprometterad kork. Lite väl oxiderad för alla utom mig.

NV Domaine des Baumard Anjou Logis de la Giraudière Cuvée des Deux Millénaires

Har fått en överdos grön paprika. Även om kvaliteten på dessa nerviga, eleganta Loiresque CF:ar är outstanding och pris/kvalitet magiskt bra, så har jag ett helt naturligt köpstopp på dem. Kan inte med dem mer trots över 20 års kärleksförklaring 😭

NV Barbeito Madeira Sercial 10 Years Old, 92p

Lite kort i rocken, för jag är bortskämd med bättre Maderia. Men gott som hela den!

2017 Jérémie Huchet & Jérémie Mourat Muscadet de Sèvre-et-Maine Château Thébaud, 95p

Naturligtvis är det en Muscadet som räddar kvällen. Ett fantastiskt vin!

LeChat

Medlem
IMG_6877.jpeg

2020 Catherine et Claude Maréchal Savigny-lès-Beaune Vieilles Vignes

Sista flaskan av detta häftiga vin. Bourgogne på papperet men saknar i princip alla attribut. Den har betydligt mer likheter med druvorna från södra rhone eller en riktigt bra aussie-shiraz. För även om Savigny-les-Beaune brukar kunna vara kralliga så är detta ändå på ny nivå med en alkoholhalt på 15% och reglagen på elva. Men bortsett från typicitet så är det ett kvalitetsvin och riktigt smaskigt.

Har även haft med den på en provning och vill minnas att den gillades storligen av samtliga och att samtliga tappade hakan i golvet när det stod klart att det var en bourgogne. Kul!

På tallriken blir det grillad fläskkarré med tzatziki och pommes. Kan bli en klockren matchning till denna bourgogne-bastard.

pinoten

Medlem
1741451703158.jpeg

Domaine Joseph Voillot Bourgogne Pinot Noir Vielles Vignes 2022

Köpte på mig en del 2022:eek:r av deras village och 1er Cru'er förra året och tänkte att det kunde vara kul att prova deras bas-Bourgogne. Det visade sig att det var en av de bättre jag provat och bra pris var det också när jag köpte den, ca 250:-

Doftar hallon och har en del florala toner. Smaken går mot goda hallon, jordgubbar och en liten del mogna körsbär. Eftersom att den är lite ung så känner man till en början av eklagringen ganska väl men efter ca 30 min så blir det bättre balans och vaniljtonerna börjar dyka upp. Bra syra och medium längd och mitt i mellan lätt och medium kropp. 88-90p.

Toppen