Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det här var en klar kandidat för ombesiktning:
zillinger.jpg

Då:
"93067 Hirschenreyn Weingut Zillinger 2023 269 kr 480 flaskor
N: Jord, citron, pomerans, banan och papaya.
M: Banan, aprikos, papaya och citron. Tungt med fet tropisk frukt och hög syra. Ingen av mina favoritdruvor, men det här är riktigt kul! 89-91p"
Nu:
Hittar ingen papaya i doften, däremot finns det snäckskal. I smaken är det mer gula äpplen istället för aprikos och massor av färsk ananas istället för papaya. Det finns också snäckskal och en viss mjölkighet och det var kanske den som styrde in mig på papaya förra gången? "Tungt med fet tropisk frukt och hög syra" är dock helt korrekt. På flaskan står det att det kan finnas spår CO2 och att man bör dekantera. Det stämmer och jag rekommenderar ganska lång dekantering - 30 minuter räcker inte. Bästa Grünern jag har testat? Kanske, tillhör i alla fall topp två. Jancis gav 17 och Suckling 94, riktigt där är inte jag, men 91 får det nog bli med lite tid i glaset.

IsakOfMoe

Medlem
Vin_i_Göteborg-1.jpeg
Vin_i_Göteborg-2.jpeg

Vin_i_Göteborg-3.jpeg

Vin_i_Göteborg-4.jpeg

Vin_i_Göteborg-5.jpeg

Hade en otroligt trevlig kväll på Fiskekrogen i Göteborg. Förutom underbara skaldjur dracks det en del gott också. Kvällens absoluta vinnare enligt mig var Domain Leflaive Meursault 1er Cru 2018. Visst det är helt olika typer av viner men jävlar vad god den var.

Vi började kvällen med ostron-skola på Hotell Pigalle där vi drack några flaskor Charles Hiedsieck och Billecart-Salmon. På Fiskekrogen fortsatte vi med ytterligare en flaska bubbel, Comtes 2011. Efter bubbel var det dags för lite stilla i form av Domain Leflaive Meursault 1er Cru 2018 och Valmur Chablis Grand Cru 2019. Avslutade sedan med ett vin åt det sötare hållet :),Chateau d'Yquiem Sauternes 2005.

Förutom att jag kom på att jag älskar Meursault så har jag också kommit till insikt om att svindyra champagner är helt bortkastade på mig. Bästa (i alla fall rent ekonomiskt) insikten ever!!!

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 33863 Visa bifogad bild 33864
Visa bifogad bild 33865
Visa bifogad bild 33866
Visa bifogad bild 33867
Hade en otroligt trevlig kväll på Fiskekrogen i Göteborg. Förutom underbara skaldjur dracks det en del gott också. Kvällens absoluta vinnare enligt mig var Domain Leflaive Meursault 1er Cru 2018. Visst det är helt olika typer av viner men jävlar vad god den var.

Vi började kvällen med ostron-skola på Hotell Pigalle där vi drack några flaskor Charles Hiedsieck och Billecart-Salmon. På Fiskekrogen fortsatte vi med ytterligare en flaska bubbel, Comtes 2011. Efter bubbel var det dags för lite stilla i form av Domain Leflaive Meursault 1er Cru 2018 och Valmur Chablis Grand Cru 2019. Avslutade sedan med ett vin åt det sötare hållet :),Chateau d'Yquiem Sauternes 2005.

Förutom att jag kom på att jag älskar Meursault så har jag också kommit till insikt om att svindyra champagner är helt bortkastade på mig. Bästa (i alla fall rent ekonomiskt) insikten ever!!!
Vikken tur att Meursault är prisvärt i jämförelse :D

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...kommit till insikt om att svindyra champagner är helt bortkastade på mig. Bästa (i alla fall rent ekonomiskt) insikten ever!!!
Jag insåg själv nyligen att jag väldigt sällan tycker om vita viner från kritjordar. Typ Champis, Chablis och en hel del sajter längs Loire.

Vore spännande om du också testar ifall kritiga ursprung gör någonting liknande för dig. Är det så, ja då kan vi starta en subversiv underfalang till FW om hur kritjord och druvor inte riktigt hör samman...

Melville Sta. Rita Hills Syrah 2019

Alla skogens bär skuttar ur glaset tillsammans med en rejäl dos kvistig parfym; oliver och buljong kan anas med facit i handen om man anstränger sig men det här är huvudsakligen ett fräscht och fruktdrivet vin där de hela klasarna står för komplexiteten; riktigt gott hursom, på riktigt

1000032930.jpg

Toppen