Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det här var en klar kandidat för ombesiktning:
zillinger.jpg

Då:
"93067 Hirschenreyn Weingut Zillinger 2023 269 kr 480 flaskor
N: Jord, citron, pomerans, banan och papaya.
M: Banan, aprikos, papaya och citron. Tungt med fet tropisk frukt och hög syra. Ingen av mina favoritdruvor, men det här är riktigt kul! 89-91p"
Nu:
Hittar ingen papaya i doften, däremot finns det snäckskal. I smaken är det mer gula äpplen istället för aprikos och massor av färsk ananas istället för papaya. Det finns också snäckskal och en viss mjölkighet och det var kanske den som styrde in mig på papaya förra gången? "Tungt med fet tropisk frukt och hög syra" är dock helt korrekt. På flaskan står det att det kan finnas spår CO2 och att man bör dekantera. Det stämmer och jag rekommenderar ganska lång dekantering - 30 minuter räcker inte. Bästa Grünern jag har testat? Kanske, tillhör i alla fall topp två. Jancis gav 17 och Suckling 94, riktigt där är inte jag, men 91 får det nog bli med lite tid i glaset.

IsakOfMoe

Medlem
Vin_i_Göteborg-1.jpeg
Vin_i_Göteborg-2.jpeg

Vin_i_Göteborg-3.jpeg

Vin_i_Göteborg-4.jpeg

Vin_i_Göteborg-5.jpeg

Hade en otroligt trevlig kväll på Fiskekrogen i Göteborg. Förutom underbara skaldjur dracks det en del gott också. Kvällens absoluta vinnare enligt mig var Domain Leflaive Meursault 1er Cru 2018. Visst det är helt olika typer av viner men jävlar vad god den var.

Vi började kvällen med ostron-skola på Hotell Pigalle där vi drack några flaskor Charles Hiedsieck och Billecart-Salmon. På Fiskekrogen fortsatte vi med ytterligare en flaska bubbel, Comtes 2011. Efter bubbel var det dags för lite stilla i form av Domain Leflaive Meursault 1er Cru 2018 och Valmur Chablis Grand Cru 2019. Avslutade sedan med ett vin åt det sötare hållet :),Chateau d'Yquiem Sauternes 2005.

Förutom att jag kom på att jag älskar Meursault så har jag också kommit till insikt om att svindyra champagner är helt bortkastade på mig. Bästa (i alla fall rent ekonomiskt) insikten ever!!!

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 33863 Visa bifogad bild 33864
Visa bifogad bild 33865
Visa bifogad bild 33866
Visa bifogad bild 33867
Hade en otroligt trevlig kväll på Fiskekrogen i Göteborg. Förutom underbara skaldjur dracks det en del gott också. Kvällens absoluta vinnare enligt mig var Domain Leflaive Meursault 1er Cru 2018. Visst det är helt olika typer av viner men jävlar vad god den var.

Vi började kvällen med ostron-skola på Hotell Pigalle där vi drack några flaskor Charles Hiedsieck och Billecart-Salmon. På Fiskekrogen fortsatte vi med ytterligare en flaska bubbel, Comtes 2011. Efter bubbel var det dags för lite stilla i form av Domain Leflaive Meursault 1er Cru 2018 och Valmur Chablis Grand Cru 2019. Avslutade sedan med ett vin åt det sötare hållet :),Chateau d'Yquiem Sauternes 2005.

Förutom att jag kom på att jag älskar Meursault så har jag också kommit till insikt om att svindyra champagner är helt bortkastade på mig. Bästa (i alla fall rent ekonomiskt) insikten ever!!!
Vikken tur att Meursault är prisvärt i jämförelse :D

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...kommit till insikt om att svindyra champagner är helt bortkastade på mig. Bästa (i alla fall rent ekonomiskt) insikten ever!!!
Jag insåg själv nyligen att jag väldigt sällan tycker om vita viner från kritjordar. Typ Champis, Chablis och en hel del sajter längs Loire.

Vore spännande om du också testar ifall kritiga ursprung gör någonting liknande för dig. Är det så, ja då kan vi starta en subversiv underfalang till FW om hur kritjord och druvor inte riktigt hör samman...

Melville Sta. Rita Hills Syrah 2019

Alla skogens bär skuttar ur glaset tillsammans med en rejäl dos kvistig parfym; oliver och buljong kan anas med facit i handen om man anstränger sig men det här är huvudsakligen ett fräscht och fruktdrivet vin där de hela klasarna står för komplexiteten; riktigt gott hursom, på riktigt

1000032930.jpg

Lennart

Medlem
941D02AA-09E1-4D1F-B3B1-97CD65503300.jpeg
Domaine de la Vougeraie Les Corvées Pagets 1:er Cru 2013

Otroligt aromatisk - älskar känslan när doften från karaffen sprider sig runt i köket. Trots tolv års ålder känns frukten väldigt primär, det är fräscha nyplockade röda bär. En liten touch av lite mörkare körsbär i bakgrunden. En del ny ek men det har integrerats med frukten och doftar typ jordgubbstårta, på ett bra sätt. I munnen hög syra som balanseras av intensiteten i smaken, en hel del tanniner för att vara PN men väldigt lena sådana. Det enda tertiära kommer i eftersmaken på det speciella sätt som är typiskt för bourgogne, låt oss kalla det höstlöv. Ett mycket bra vin.

Vårsalongen 2025 – Västra Göteborg edition.
Med @JonasBo @Jesper @Gladekocken @Vingubben @Ekdahl @LarsW och @Crist(al)ian 77

Tre blinda flighter á fem flarror; bubbel, vitt och rött.
(Min placering / Total placering / Poäng)

Bubbel med rosétema (på det stora hela)
Otroligt fin färgskala på vinerna.

IMG_6133.jpg

IMG_6134.jpg

Henriot Rosé 2008 deg ’16 (2/1/13p)
Ljus koppar. Lätt krutig doft. Frisk, fin, smultron. Hel och ren – god! Bra drickfönster.

Berlucchi NV Franciacorta deg ’19 (4/4/32p)
Djuporange. Kolakaramell och hallonfestis i doften. Fin frukt och syra, men ganska söt.

Pierre Baillette Les Bulles Roses 2018 (5/5/36p)
Jordgubbssaft. Lätt nagellack och rödbärig doft. Fin mousse. Hallonskumbanan i smaken. Ek. Tunn på slutet. Sju personer satte den sist, en först. Nån pratade om musbajs. 100% PN, extra-brut, saignée. Mitt vin.

Billecart-Salmon Elisabeth Salmon 2008 (3/2/16p)
Ljus koppar. Rund kola, men lite tillbakadragen doft. Apelsin, lite körsbär. Något tunn, saknas lite struktur.

Amour de Deutz 2008 (1/3/23p)
Normalgul, inte rosé. Fruktig och lätt krutig doft. Krämig smak av gula äpplen. Mycket fin balans. BdB? Smarrig!

Slutsats: precis som med stilla rosé vinner icke-rosén.

Vitvinsflight

IMG_6136.jpg

Shafer Red Shoulder Ranch Chardonnay 2022 (4/3/28p)
Ljusguld färg. Grön, enig doft. Hög syra, lite kartig och grön, ek. Gissade ung Loire (Chenin Blanc).

Sybille Kuntz Riesling Spätlese 1993 (2/4/28p)
Bärnstensfärgad. Rieslingdof med viss petroleum och botrytis. Något avslagen och blek i smaken, doften lovade mer. Ändå väldigt god, med samma smaknoter som i doften. Kul vin!

Bouchard Corton-Charlemagne 2008 (1/1/16p)
Medelgul. Smörig doft a la fatad chardonnay, men smaken var betydligt mer linjär och elegant. Fin struktur. Gissade på Corton-Charlemagne = rätt!

Auguste Clape Saint-Péray 2017 (5/5/31p)
Ljust gul. Angemnäm doft om än lite diskret. Ganska fet med en del ek. Lite krut och gummi. Gissad Rhône eller nån lustig sydafrikan.

Franz Hirtzberger Smaragd Riesling 2009 (3/1/16p)
Bärnstensfärgad. Typsik rieslingdoft. Hög syra och något tunn riesling. Ganska typsik.

Delad guldmedalj, Bouchard och Franz fick identiska röster. C-C:n godast, men Kuntz roligast.

Rödvinsflight

IMG_6137.jpg

Daniel Twardowski Pinot Noix Ardoise 2015 (5/4/27p)
Halvljus, lätt tegel. Viss skogsdoft. Ganska vattnig, men med tydlig PN-markörer. Nordvästra USA med viss ålder? Vem hade gissat på Mosel?

Chateau de Beaucastel Chateaneuf-du-Pape 1996 (2/2/23p)
Doft av ålder och tomatpuré, på ett fint sätt. Mycket elegant med fin struktur och blå frukt. Förvånansvärt bra! Garanterat min flaska, vilket stämde.

Salus Cabernet Sauvignon Napa Valley 2019 (1/1/16p)
Tät färg. Smarrig, fruktig doft. Hög alkohol, solvarm. Mörkbärig. Gissade shiraz/cab-blend från Australien. Mycket bra!

Sadie Family Columella 2019 (4/5/29p)
Rökig, blå frukt. Rätt bra tanniner, men med fin frukt. Elegant och mjuk på samma gång. Blev inte riktigt klok på denna, Rhône?

Chateau Malescot St. Exupery 2016 (3/3/25p)
Lite köttig doft, men med typiska Bdx-vibbar. Läder, tobak och ceder. Ganska mjuk och publikfriande. Gissade Bordeaux. God!

Väldigt bra rödvinsflight med en klar vinnare, men därefter rätt små marginaler. Väldigt glad över att mitt vin var så pass bra.

Attachments

• IMG_6134.jpg
    IMG_6134.jpg
    69,9 KB · Visningar: 14
Last edited:

StefanAkiko

Navarra. Har genom livet haft en utmaning med att älska vinerna från detta område. Andra områden har varit betydligt enklare att älska. Som tex Rioja, Priorat, Ribera del Duero och vinerna från Toro. Aftonens navarrianske vinmakare till rakning var Bodega Otazu.

Fick tre flaskor av vardera i samband med trevlig dialog vid fjolårets FOODEX i Tokyo. Skapade därför en liten trivsam hemmaprovning (skickade drygt hälften i småflaskor med bud till andra hågade) av fyra av Otazu's bättre buteljeringar. Som alltid: man gör det bästa man kan med vad man har. Och att kolka i mig fyra flaskor på egen hand tror jag hade slutat på Akutmottagningen…

PXL_20250222_141122644_Original.jpeg

2023 Otazu Ozu Blanco, 86 p

100% Chardonnay.
En djupdykning i aromerna från en blomsterbutik och en godisaffär…
Varken min druva eller uttryck.

2022 Otazu Pago de Otazu Crianza, 92p

Hårdekad Chardonnay som riktar sig mot Mersaultkramare.
Personligen är varken Chard eller hårdekning av vita viner utanför Rhône inom mina vanliga preferensramar. Men, trots dess feta rondör, ser jag i detta vin en lovande framtid.

2021 Otazu Ozu Premium Cuvée, 91p

CS och Merlot. Helt klart ett matvin. Ävenså gulpade jag i mig nästan halva flaska.

2021 Bodega Otazu Pago de Otazu, 97p

CS och Merlot. Ett galet bra vin för oss som inte är rädda för stora morrande vakthundar och monsterstora muskelbyggare utan humor.
Tät, intensiv, förfinad och mycket vackert balanserad. Det här vill jag dricka till grillad wagyu!
Kostar 220 pix i Spanien!?! That's mental!

Slutsatser

Det moderna Navarra kan vara riktigt bra…
Två flaskor kvar av alla. Gissa vilken jag ser fram mot allra mest :cool:

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Vårsalongen 2025 – Västra Göteborg edition.
Med @JonasBo @Jesper @Gladekocken @Vingubben @Ekdahl @LarsW och @Crist(al)ian 77

Tre blinda flighter á fem flarror; bubbel, vitt och rött.
(Min placering / Total placering / Poäng)

Bubbel med rosétema (på det stora hela)
Otroligt fin färgskala på vinerna.

Visa bifogad bild 33888
Visa bifogad bild 33890

Amour de Deutz 2008 (1/3/23p)
Normalgul, inte rosé. Fruktig och lätt krutig doft. Krämig smak av gula äpplen. Mycket fin balans. BdB? Smarrig!

Slutsats: precis som med stilla rosé vinner icke-rosén.
Har du några fler noter från Deutz? Har en i källaren men vet inte om jag ska låta den ligga längre eller om det är dags att öppna den.

Så dök detta årets bästa vin upp i glaset. Att det var en högoktanig left bank Bordeaux tror jag att vem som helst hade kunnat gissa på alla blyertspennorna, men vad var det mer exakt? Det finns inte jättemånga slott som ger den perfekt ”nobla” känslan i doften med en tydlig ”stiff upper lip” känsla. Leoville Las Cases tycker jag är typexemplet, men denna kändes lite för lekfull för en Las Cases. Jag fick ge upp och gissade en väldans bra Pauillac från 1996. Men det rätta svaret var en Chateau Montose 1991!

Intressant vin som kom efter 100-poängsårgången för Montrose. Kall vår och regnig sommar brukar det stå i böckerna och jag vet knappt om jag druckit en Bordeaux från 1991. Men Travkungen hade studerat geografin och när de flesta slott drabbades hårt av vädret så kom slotten vid flodkanten lindrigare undan, pga värme från vattnet. Och detta är ett magnifikt vin som står helt på topp just nu. Kanske man kan känna en aning gleshet i eftersmaken som kan skvallra att det ösregnade under hela skörden. Men klassen och balansen är helt magisk. Tror denna typen av perfekt mogen Bordeaux är anledningen till att jag blev vinintresserad.

montrose.jpg

Drucket

Medlem
En bättre vinmiddag på Grappe för ett tag sedan.

grappe-2024-12-19.jpeg

2006 Taittinger Champagne Comtes de Champagne Blanc de Blancs Brut

En mycket störig doft av brunrostad pajkant, grillad citron, moget äpple, brynt smör och krossad sten. Maffigt!
Fin mousse, stor smak, fyllig, nötig, lång, ståtlig. Utmärkt balans och mognad.
93-94p

2001 Château Pichon-Longueville Baron

Urtypisk bordeaux-näsa, svarta vinbär, mörka plommon, cederträ, lakritsrot, granbarr, vackert.
Mörk frukt, grepp, syra, balans, finess, fint sammansmält, perfekt moget.
93p

2005 Sine Qua Non Syrah Atlantis Fe2O3~1b

I näsan Norra-Rhône-vibbar, men Kalifornien är ursprunget. Mörka mogna bär, men kanske med lite större och tjusigare gräddiga fattoner än i Rhône, välhängt kött och buljong, lagerblad, mossa och mörk choklad. Härligt!
I munnen bjuder SQN på en otrolig munkänsla med en fokuserad tight kärna av blankpolerad mörk frukt, koncentrerad men inte fet, tjära, kaffe, otrolig längd, enda skavanken är lite alkoholhetta i svansen. Storartat!
95p

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har du några fler noter från Deutz? Har en i källaren men vet inte om jag ska låta den ligga längre eller om det är dags att öppna den.
Min beskrivning är närmast identisk med @LeroyHilarious. Klart krutigast i flajten som fick mig att tänka Heidsieck. Inget ovanligt för Deutz men har inte upplevt Amour så reduktiva tidigare.

Har du väntat så länge tycker jag du kan vänta 5 år till för att få fram tydligare mognadstoner om du nu gillar det. Annars har jag gillat Amour 2008 redan från släpp så du behöver inte vara rädd för att bli besviken och den har lämnat det värsta unga BdB-citrusstadiet.

Min beskrivning är närmast identisk med @LeroyHilarious. Klart krutigast i flajten som fick mig att tänka Heidsieck. Inget ovanligt för Deutz men har inte upplevt Amour så reduktiva tidigare.

Har du väntat så länge tycker jag du kan vänta 5 år till för att få fram tydligare mognadstoner om du nu gillar det. Annars har jag gillat Amour 2008 redan från släpp så du behöver inte vara rädd för att bli besviken och den har lämnat det värsta unga BdB-citrusstadiet.
Förlåt @Borjes_bubblor , missade din fråga helt. Tack @Crist(al)ian 77 för svaret. 😇

StefanAkiko

Perfekt pizzavin!

Ny pizzaleverantör.
Köper nästan alltid från Pizza-La, men då jag kom hem vid 22 efter en dags jobb i Osaka, hade de stängt.
Pisola heter den nya leverantören. Och jädrar anåda vilken leverans! Första riktiga pizzan i Japan hitintills! Nästa gång fotar jag - idag var jag för hungrig för sådant.

PXL_20250226_155658021~2.jpg

2008 Mont Tauch 'Tradition', Fitou, 88 p
Skolboksexempel på CGS från Fitou med mognad. Gott som phaen. Ingen större komplexitet, mer ett rättframt vänligt bemötande.
Mjumm!

LeChat

Medlem
IMG_6854.jpeg

2014 Château Cantemerle

Har varit krasslig och inte druckit vin på en vecka. En flaska enkel bordeaux och en ryggbiff borde bli bra för att sparka igång maskineriet igen.

@LarsW brukar ofta ha med hö när han beskriver bordeaux men har själv aldrig lagt märke till det så specifikt. Förrän nu. Doftsinnet kan vara märkt av senaste tidens förkylning, för initialt känner jag typ bara hö.:D

I munnen är den mer som förväntat med bl.a. svarta vinbär, körsbär, lakrits, läder och lite vanilj. Bra balans, och den är i en läcker drickfas.
Cantemerle brukar leverera mycket bordeaux för liten peng. Sen kan årgångarna vara mer eller mindre kul. 2014 känns kul tycker jag. Lite som 2012 fast med lite bättre tryck.

IMG_6856.jpeg

Fick en present av min fru❤️

mackan92

Medlem
Det här var en klar kandidat för ombesiktning:
Visa bifogad bild 33859
Då:
"93067 Hirschenreyn Weingut Zillinger 2023 269 kr 480 flaskor
N: Jord, citron, pomerans, banan och papaya.
M: Banan, aprikos, papaya och citron. Tungt med fet tropisk frukt och hög syra. Ingen av mina favoritdruvor, men det här är riktigt kul! 89-91p"
Nu:
Hittar ingen papaya i doften, däremot finns det snäckskal. I smaken är det mer gula äpplen istället för aprikos och massor av färsk ananas istället för papaya. Det finns också snäckskal och en viss mjölkighet och det var kanske den som styrde in mig på papaya förra gången? "Tungt med fet tropisk frukt och hög syra" är dock helt korrekt. På flaskan står det att det kan finnas spår CO2 och att man bör dekantera. Det stämmer och jag rekommenderar ganska lång dekantering - 30 minuter räcker inte. Bästa Grünern jag har testat? Kanske, tillhör i alla fall topp två. Jancis gav 17 och Suckling 94, riktigt där är inte jag, men 91 får det nog bli med lite tid i glaset.

Var alldeles för nyfiken att prova då jag velat prova och utforska druvan tidigare. Håller med om dina noter och det är ett väldigt välgjort vin. Drack det nu till kyckling med gräddsås och potatis och det gjorde inte bort sig.

För priset är det ett fynd i min bok.

Johpe

Medlem
Var alldeles för nyfiken att prova då jag velat prova och utforska druvan tidigare. Håller med om dina noter och det är ett väldigt välgjort vin. Drack det nu till kyckling med gräddsås och potatis och det gjorde inte bort sig.

För priset är det ett fynd i min bok.
Dammit, var man tvungen o beställa ngra flaskor av den oxå!

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor

Förlåt @Borjes_bubblor , missade din fråga helt. Tack @Crist(al)ian 77 för svaret. 😇
Tack för återkopplingen grabbar! 🫡

Toppen