Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Samma kväll som Montrose 1991 sopade banan (ovanför) så öppnade vi ett par gamlingar också: Chateau Lascombes 1989 och Georges Lignier Bonnes Mares 1985. Eller egentligen var de ju nästan jämngamla med Montrose men föreföll 20 år äldre i glaset. Det man slogs av var att vinerna var väldigt lika varandra. Klarröda, lite oklara av allt sediment och med samma väldigt sammansmälta och åldrade profil. Men fortfarande helt njutbara. Advokaten delade ut hela 84 poäng till Lascomben på sin tid, och det var helt klart bättre än så. Men nog borde de öppnats för minst 10 år sen för full utdelning

Bonnes.jpg
lascombes.jpg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad kan man förvänta sig av detta vin?
Uppenbarligen brunst.
Årgång? (I have no fruktstund clue).

PXL_20250228_142313800.PORTRAIT.jpg

...men kanske jag inte hyser de största förväntningarna...

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Samma kväll som Montrose 1991 sopade banan (ovanför) så öppnade vi ett par gamlingar också: Chateau Lascombes 1989 och Georges Lignier Bonnes Mares 1985. Eller egentligen var de ju nästan jämngamla med Montrose men föreföll 20 år äldre i glaset. Det man slogs av var att vinerna var väldigt lika varandra. Klarröda, lite oklara av allt sediment och med samma väldigt sammansmälta och åldrade profil. Men fortfarande helt njutbara. Advokaten delade ut hela 84 poäng till Lascomben på sin tid, och det var helt klart bättre än så. Men nog borde de öppnats för minst 10 år sen för full utdelning

Visa bifogad bild 33920Visa bifogad bild 33921
Alla BRA viner konvergerar allteftersom de mognar. Det är känt sen gammalt...

Ozric

Medlem
Visa bifogad bild 33913
2014 Château Cantemerle

Har varit krasslig och inte druckit vin på en vecka. En flaska enkel bordeaux och en ryggbiff borde bli bra för att sparka igång maskineriet igen.

@LarsW brukar ofta ha med hö när han beskriver bordeaux men har själv aldrig lagt märke till det så specifikt. Förrän nu. Doftsinnet kan vara märkt av senaste tidens förkylning, för initialt känner jag typ bara hö.:D

I munnen är den mer som förväntat med bl.a. svarta vinbär, körsbär, lakrits, läder och lite vanilj. Bra balans, och den är i en läcker drickfas.
Cantemerle brukar leverera mycket bordeaux för liten peng. Sen kan årgångarna vara mer eller mindre kul. 2014 känns kul tycker jag. Lite som 2012 fast med lite bättre tryck.

Visa bifogad bild 33914
Fick en present av min fru❤️
Idag när jag kom hem från jobbet så låg den där boken på byrån i hallen. Min sambo hade köpt den åt mig. Kul sammanträffande! 🥰

Toppen