Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Samma kväll som Montrose 1991 sopade banan (ovanför) så öppnade vi ett par gamlingar också: Chateau Lascombes 1989 och Georges Lignier Bonnes Mares 1985. Eller egentligen var de ju nästan jämngamla med Montrose men föreföll 20 år äldre i glaset. Det man slogs av var att vinerna var väldigt lika varandra. Klarröda, lite oklara av allt sediment och med samma väldigt sammansmälta och åldrade profil. Men fortfarande helt njutbara. Advokaten delade ut hela 84 poäng till Lascomben på sin tid, och det var helt klart bättre än så. Men nog borde de öppnats för minst 10 år sen för full utdelning

Bonnes.jpg
lascombes.jpg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad kan man förvänta sig av detta vin?
Uppenbarligen brunst.
Årgång? (I have no fruktstund clue).

PXL_20250228_142313800.PORTRAIT.jpg

...men kanske jag inte hyser de största förväntningarna...

StefanAkiko

Samma kväll som Montrose 1991 sopade banan (ovanför) så öppnade vi ett par gamlingar också: Chateau Lascombes 1989 och Georges Lignier Bonnes Mares 1985. Eller egentligen var de ju nästan jämngamla med Montrose men föreföll 20 år äldre i glaset. Det man slogs av var att vinerna var väldigt lika varandra. Klarröda, lite oklara av allt sediment och med samma väldigt sammansmälta och åldrade profil. Men fortfarande helt njutbara. Advokaten delade ut hela 84 poäng till Lascomben på sin tid, och det var helt klart bättre än så. Men nog borde de öppnats för minst 10 år sen för full utdelning

Visa bifogad bild 33920Visa bifogad bild 33921
Alla BRA viner konvergerar allteftersom de mognar. Det är känt sen gammalt...

Ozric

Medlem
Visa bifogad bild 33913
2014 Château Cantemerle

Har varit krasslig och inte druckit vin på en vecka. En flaska enkel bordeaux och en ryggbiff borde bli bra för att sparka igång maskineriet igen.

@LarsW brukar ofta ha med hö när han beskriver bordeaux men har själv aldrig lagt märke till det så specifikt. Förrän nu. Doftsinnet kan vara märkt av senaste tidens förkylning, för initialt känner jag typ bara hö.:D

I munnen är den mer som förväntat med bl.a. svarta vinbär, körsbär, lakrits, läder och lite vanilj. Bra balans, och den är i en läcker drickfas.
Cantemerle brukar leverera mycket bordeaux för liten peng. Sen kan årgångarna vara mer eller mindre kul. 2014 känns kul tycker jag. Lite som 2012 fast med lite bättre tryck.

Visa bifogad bild 33914
Fick en present av min fru❤️
Idag när jag kom hem från jobbet så låg den där boken på byrån i hallen. Min sambo hade köpt den åt mig. Kul sammanträffande! 🥰

2007 och 2017 var jag på Sicilien och provade vin och Etnavinerna ligger mej varmt om hjärtat. De allra bästa vinerna kan man utan vidare skicka in som wild cards i vilken grand cru Bourgogne-provning som helst. Och den allra klaraste lysande stjärnan var/är Terre Nere. Jag trodde således att jag hade lite koll på läget när det helt plötsligt dök upp en ny, ganska styvt prissatt producent på webbsläppet, Familigia Statella. Jag klickade hem två röda som släpptes då och får kolla dessa senare.

Har inte forskat väldigt mycket men tydligen är egendomen ganska ny, och vinmakaren en avfälling från Terre Nere. I mina ögon ett lovande tecken. Ikväll provade vi deras enklare Bianco (259 kr). Helt utan noter på Cellartracker. Bra balans, fin syra, ganska blommig och med toner av mandel. Noll fat. Ett väldigt trevligt vin och väl värt sina pengar. Men det fattas koncentration för att vara i närheten av Terre Nere. Men de kostar också mer i dagsläget. Jag får återkomma när vi provar de röda.

Statella.jpg

Akimchik

Medlem
57DA391A-F9FD-4D9A-8B00-3ED1F75B8B12.jpeg

Blev en pinot kväll igår, maten och vinerna gick verkligen ihop, vit fisk, kokt potatis och beurre blanc. Så till vinerna

Méo Camuzet 2022 vosne-romanee: Aldrig druckit vin från denna producent förut och ja jag vet ungt som djävulen men wow vilket vin. En del funk i doft men väldigt tydliga regionala markörer. Elegant med en bakomliggande kraft, sexigt, lite oklart men mkt jordgubb blandad med en hint av tryffel i eftersmaken. Jätte snyggt hantverk och taninerna är sammetslena. Klart den vinner på lagring men detta vin var wotn i min bok. 94.

GDV 2012 musigny.
Jag är ett stort fan av denna producent men detta var ej på samma nivå som andra årgångar. Tycker det var lite väl stängt något mörkare i färgen än det andra. Spännande och kryddigt väldigt snyggt och tydlig svartpeppar ton. Att man tycker denna behöver mer tid än en 22a är jag för dålig på att förklara men så är fallet. Har kvar ett halvt glas av båda vinerna så ska testa Idag igen. Körsbärs tonerna går ej att missa! 93?

StefanAkiko

Fredagen den 28 februari, nådens år 2025

Sista vindrickningen på en månad. Hade ju tänkt ta februari som en vit månad, men det var alldeles före många affärsmiddagar, provningar och annat, så det fick vara. Fick bli mars istället. Denna månad är i det närmaste renons på sådana övningar.

Vi begav oss till det italienska underbarnet Amalfi Uno alldeles invid Kamakura Station. Mat från den övre hyllan, med otroligt rimlig corkage fee. För två flaskor vin och två personer landade kalaset på just sepass 1100 kr. Ploppade först en spanjor:

PXL_20250228_114309776.jpg

2020 Bodegas Vilano Ribera del Duero Terra Incognita, 97p

Jag lät flaskan stå öppen i 24 timmar innan jag tog med den till restaurangen.

Detta är precis min smak när det gäller ett ungt, intensivt rött vin med atletisk byggnad utan att vara överväldigande. Elegant och förfinat, men ändå full fart. Fortfarande en mycket ung bebis!

Färgen är en djup rubinröd, vilket redan vid första anblicken lovar en rik upplevelse. På näsan möts man av en komplex bukett med inslag av mörka bär, kryddor och en subtil antydan av ek. Det finns också en viss jordighet som ger vinet en extra dimension.

I munnen är vinet kraftfullt men balanserat, med silkeslena tanniner som ger en fin struktur. Smakerna av svarta vinbär, plommon och en touch av vanilj dansar på tungan, följt av en lång och behaglig eftersmak. Det är tydligt att detta vin har potential att utvecklas ytterligare med åren.

Det behöver många års vila för att öppna upp sig och visa världen vad det är gjort av! Jag ser fram emot att följa dess utveckling och njuta av varje flaska under de kommande åren.

Sedan ploppades:

1983 Château du Cayrou Cahors

Meh!
Antiklimax.
Då den var fruktansvärt korkskadad, var det bara att hälla ut den och gå på nästa flaska:

2018 Marchesi de' Frescobaldi Chianti Rùfina Nipozzano Riserva, 91p

Vår Favorit-Chianti!

Denna Chianti har varit vårt självklara val av Chianmti under många år nu, och vi har njutit tre flaskor av denna årgång hittills (med tre kvar). Årgång 2018 är fortfarande ung men lovande.

Vid plopp avslöjar det en mörkbärig, bredaxlad Sangiovese. Efter några timmar i karaffen förvandlas det till en mer klassisk Chianti. Det uppvisar en ganska stram tanninstruktur utan några inslag av kokta frukter eller överkoncentration. Det är vackra tanniner, med bra syra och ett rent uttryck. Dess potential ser jag som att det lär förbättras under de kommande fem-ish åren och troligen hålla sig bra under minst tjugo.

Dubbeldekanterat i god tid innan vi gick till restaurangen, njöt vi buteljen på Amalfi Uno. Det kompletterade rätterna perfekt och förhöjde också konversationen. Det är vackert hur vinmakarens kärlek och omsorg lyser igenom. Det är en standardprodukt, men också ett pålitligt val för alla bättre tillfällen.
...och passar naturligtvis lika bra till pizza som till de flesta pastarätter :cool:

Väl hemma, vattnade och nattade hundar så: Gudarna Odin och Loki log mot mig!

PXL_20250228_142313800.PORTRAIT.jpg

1994 Mommessin Chablis 1er Cru, 97p (!)

Detta vin är verkligen exceptionellt! Det har nått en otrolig mognad och förfining som var svår att förutse. Jag öppnade det med full förväntan att behöva hälla ut det i vasken. (Och att min fru skulle kväljas av de döda aromerna.)

Färgen är en vacker gyllene bärnsten, vilket vittnar om både gudomlig försyn och utmärkt vinmakning.

På näsan erbjuder det rika Chardonnay-karaktärer med toner av bränt smör, karamell, valnötter (varken sherry eller oxidation), och en antydan av nylagda mattor.

I munnen manifesterar detta vin vad alla ambitiösa vita viner strävar efter att uppnå men sällan gör: en total upplevelse. Det är synd att många vinentusiaster fokuserar på att dricka unga viner och därmed missar den potential de har när de åldras ordentligt.

Jag kunde aldrig tänka mig att detta vin skulle vara swå där riktigt bra. Samma lika fallgropar som så många andra vinprovare då man mest dricker unga pjäser och bedömer dem efter det. Jag dricker ju mest unga vita viner från Loire.

Denna flaska 1994 Mommessin Chablis 1er Cru är ett anmärkningsvärt vin som överträffade alla mina negativa förväntningar och höll fast mig kärleksfullt under tiden det tog att se en film. Hur filmen var? Ingen aning, jag var helt inne i Vinets underbara värld... Och jag som inte ens gillar Chablis...

Några av maträtterna:

PXL_20250228_110543244.jpgPXL_20250228_115317706.jpgPXL_20250228_120929137.jpgPXL_20250228_123400536.jpg

LeChat

Medlem
IMG_6867.jpeg

2016 K Vintners Syrah The Hidden Northridge Vineyard

Bl.a. körsbär, salt lakrits kräm, olivspad, peppar, finchoklad och lite viol. Behöver en del luft för att riktigt komma till sin rätt. Men då visar den upp en ganska komplex och elegant amerikansk syrah, med en något fläskig frukt. Och det är gott, men jag saknar lite mer animala inslag som man ofta hittar i syrah från Rhone.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB med Double-0 tema. Deltog gjorde: @Drucket , @Lennart , @MarkusJ , @mnor , @Patrik Sellin ,@petterkalle och @shouldkick. Poängsättning med 3p till bästa vin, 2p till näst bästa och 1p till trean (utom i flight 2).
Flight 1.jpg

Flight 1: bubbel
2002 Pommery Champagne Cuvée Louise Brut 7 poäng
2008 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée 11 poäng
2002 Comte Audoin de Dampierre Champagne Grand Cru Grand Vintage 14 poäng
2006 José Michel & Fils Champagne Special Club 10 poäng
Perfekt tema för bubbelprovning alla fyra var mycket bra. Rätt så jämna poäng och den inbördes rangordningen hade säkert ändrats om vi hade poängsatt dem lite senare.
Flight 2.jpg

Flight 2: vitt med lite sötma
2005 Zind-Humbrecht Pinot Gris Clos Windsbuhl Vendange Tardive 0 röster
2005 Joh. Jos. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Auslese 7 röster
Alla röstade utifrån syran, vilken är mycket högre i Graacher Himmelreich än i Clos Windsbuhl. Kvalitetsmässigt var det dock mycket jämnt. Clos Windsbuhl är tyngre, fetare, sötare och har högre komplexitet. Graacher Himmelreich har allt man vill ha i en klassisk riesling.
Flight 3.jpg

Flight 3: rött
2009 Luca Malbec Nico 9 poäng
2008 R. López de Heredia Rioja Reserva Viña Tondonia 3 poäng
2001 Bodegas del Marqués de Vargas Rioja 13 poäng
2009 Bodegas Alejandro Fernández Ribera del Duero Millenium Gran Reserva Pesquera 19 poäng
I den här flighten blev det mycket ödmjukhetspaj. Många gissningar på Rhône och en del på annat också, men väldigt få på Spanien. Pesquera sopade banan med motståndet. Tondonian var inte dålig, men hade svårt att hävda sig i konkurrensen och var nog en lite av en besvikelse.
Flight 4.jpg

Flight 4: Rött
2006 Château Talbot 9 poäng
2000 Château Lynch-Moussas 8 poäng
2009 Jonata Winery La Sangre de Jonata 21 poäng
2009 R. López de Heredia Rioja Reserva Viña Bosconia 4 poäng
Jonata tog full pott. Ett otroligt bra vin och i en helt annan liga än de andra. De flesta trodde på Syrah från Rhône, vilket inte var en så dålig gissning. Jag trodde på Guigal i och med att det var mycket fat. De två Bordeauxerna var ganska lika, rätt strama och gammeldags med rejäla tanniner. De flesta gissade Borrdeaux på bägge. Men än en gång blev vi grundlurade av en spanjor, här var vi nästan överallt utom i Rioja. På grund av att den kändes både Alkoholstinn och spretig var jag inne på en mindre lyckad Châteauneuf-du-Pape.

Överlag väldigt spännande och bra viner och trevligt sällskap.

pinoten

Medlem
2009 Bodegas Alejandro Fernández Ribera del Duero Millenium Gran Reserva Pesquera 19 poäng
I den här flighten blev det mycket ödmjukhetspaj. Många gissningar på Rhône och en del på annat också, men väldigt få på Spanien. Pesquera sopade banan med motståndet. Tondonian var inte dålig, men hade svårt att hävda sig i konkurrensen och var nog en lite av en besvikelse.
Hur var Pesqueran, på "platån" eller på väg upp/ner? Köpte på mig några när den "reades" ut i fasta sortimentet. :)

StefanAkiko

Gårdagens BYOB med Double-0 tema. Deltog gjorde: @Drucket , @Lennart , @MarkusJ , @mnor , @Patrik Sellin ,@petterkalle och @shouldkick. Poängsättning med 3p till bästa vin, 2p till näst bästa och 1p till trean (utom i flight 2).
Visa bifogad bild 33938
Flight 1: bubbel
2002 Pommery Champagne Cuvée Louise Brut 7 poäng
2008 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée 11 poäng
2002 Comte Audoin de Dampierre Champagne Grand Cru Grand Vintage 14 poäng
2006 José Michel & Fils Champagne Special Club 10 poäng
Perfekt tema för bubbelprovning alla fyra var mycket bra. Rätt så jämna poäng och den inbördes rangordningen hade säkert ändrats om vi hade poängsatt dem lite senare.
Visa bifogad bild 33939
Flight 2: vitt med lite sötma
2005 Zind-Humbrecht Pinot Gris Clos Windsbuhl Vendange Tardive 0 röster
2005 Joh. Jos. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Auslese 7 röster
Alla röstade utifrån syran, vilken är mycket högre i Graacher Himmelreich än i Clos Windsbuhl. Kvalitetsmässigt var det dock mycket jämnt. Clos Windsbuhl är tyngre, fetare, sötare och har högre komplexitet. Graacher Himmelreich har allt man vill ha i en klassisk riesling.
Visa bifogad bild 33940
Visa bifogad bild 33941
Flight 4: Rött
2006 Château Talbot 9 poäng
2000 Château Lynch-Moussas 8 poäng
2009 Jonata Winery La Sangre de Jonata 21 poäng
2009 R. López de Heredia Rioja Reserva Viña Bosconia 4 poäng
Jonata tog full pott. Ett otroligt bra vin och i en helt annan liga än de andra. De flesta trodde på Syrah från Rhône, vilket inte var en så dålig gissning. Jag trodde på Guigal i och med att det var mycket fat. De två Bordeauxerna var ganska lika, rätt strama och gammeldags med rejäla tanniner. De flesta gissade Borrdeaux på bägge. Men än en gång blev vi grundlurade av en spanjor, här var vi nästan överallt utom i Rioja. På grund av att den kändes både Alkoholstinn och spretig var jag inne på en mindre lyckad Châteauneuf-du-Pape.

Överlag väldigt spännande och bra viner och trevligt sällskap.

Tempranillo är helt klart en helt fantastisk druva. Men, rävlarns så svår att kunna igen blint. Själv har jag väl mer eller mindre halvdissat den genom de första närmare 30 åren som nörd. Undantaget var från början bättre Riojor.

Men sedan Toro och Ribera del Duero också kom in I mitt liv, har min kärlek till Tempranillo vuxit sig kämpastor.

De har ju historiskt varit billiga. Och, som alla vet, billigt = misstänkt skräp.

...har fö hunnit med 8 st Tempranillo i år. Det kommer bli många fler innan året är över.

Last edited:

Akimchik

Medlem
IMG_9258.jpeg

Lördagen kom och en ny bekantskap gick live. Första gången jag fått smaka på denna producent och jag hade höga förhoppningar som infriades med råge. Wooow, montervertine in its finest. Mörk i färg, 13,5%, japansk mat på menyn. Väldigt bra tyckte jag allt funkade, doften en aning anonym men körsbär absolut. I mun färska jordgubbar, röda vinbär och mogna körsbär. Kryddigt, härligt, lent och väldigt fina tanniner. Sammetslent och underbart, lång finish! Kanske favorit uttrycket gällande sangiovese. 94-95? Inget att klaga på alls här, några år på rygg så närmar vi oss 95-96? Mums

The Wall

Medlem

2018 Marchesi de' Frescobaldi Chianti Rùfina Nipozzano Riserva, 91p

Vår Favorit-Chianti!

Denna Chianti har varit vårt självklara val av Chianmti under många år nu, och vi har njutit tre flaskor av denna årgång hittills (med tre kvar). Årgång 2018 är fortfarande ung men lovande.

Vid plopp avslöjar det en mörkbärig, bredaxlad Sangiovese. Efter några timmar i karaffen förvandlas det till en mer klassisk Chianti. Det uppvisar en ganska stram tanninstruktur utan några inslag av kokta frukter eller överkoncentration. Det är vackra tanniner, med bra syra och ett rent uttryck. Dess potential ser jag som att det lär förbättras under de kommande fem-ish åren och troligen hålla sig bra under minst tjugo.

Dubbeldekanterat i god tid innan vi gick till restaurangen, njöt vi buteljen på Amalfi Uno. Det kompletterade rätterna perfekt och förhöjde också konversationen. Det är vackert hur vinmakarens kärlek och omsorg lyser igenom. Det är en standardprodukt, men också ett pålitligt val för alla bättre tillfällen.
...och passar naturligtvis lika bra till pizza som till de flesta pastarätter :cool:
Vi (nåja, jag) fyndade en (12-pack) trälåda på Catawiki för några år sedan av nämnda vin och undrade lite naivt när vi skulle få tid att hinna dricka upp alla flaskor. Det tog ett halvår innan det bara var fyra flaskor kvar. Precis som du säger, en standardprodukt, men ack så välgjord och passande till ungefär allt utom några nävar Trindidad Moruga Scorpion.

StefanAkiko

Vi (nåja, jag) fyndade en (12-pack) trälåda på Catawiki för några år sedan av nämnda vin och undrade lite naivt när vi skulle få tid att hinna dricka upp alla flaskor. Det tog ett halvår innan det bara var fyra flaskor kvar. Precis som du säger, en standardprodukt, men ack så välgjord och passande till ungefär allt utom några nävar Trindidad Moruga Scorpion.
Härligt fynd!
De där chilifrukterna 🌶️ passar nog bättre till brunvin av pilsnertyp 🔥🍻🔥🍻🔥🍻🔥🍻

LarsW

Medlem
Produttori del Barbaresco Rio Sordo Riserva 2015
Ljus färg som i kanten redan börjar dra mot orange.

I näsan är det först läder och stall som drar mig mot Bordeaux men sen kommer det körsbärslikör och en hint av nagellack som får mig att gå mot norra Italien och nebiolo.
Efter ett tag kommer det kakao, kaffebönor och lakrits. Ek, absolut ek.

Smaken är förvånansvärt mogen bortsett från att tanninerna är riktigt bitiga. Mjuk, mogen frukt. Rökt te, Rökt kött. Körsbär och lingon. . Ekad vanilj.
Ganska lång eftersmak.

Väldigt god nu, särskilt till en mustig köttgryta. Tror nog den kan glänsa ännu mer med 5-10 år till på rygg.

93+(+)p

thumbnail_20250305_200840.jpg

LarsW

Medlem
Faiveley Charmes-Chambertin 1990

Färgmässigt hade jag gissat på ett 20-25 år yngre vin mtp att det är Pinot Noir. Djupt rött i glaset och bara en antydan till orange i kanten.

Lapsang, mogna körsbär och lite hallon i näsan. Mkt animaliska toner, rött kött, läder och chark. En fin vanilj och höstlöv. Kombinerar konststycket att vara mycket mogen och fräsch på samma gång. Djup doft om det makes sense...

I munnen är det mjuka tanniner. Mjuk syra. Massiv, men inte tung, frukt. Allt i doften kommer tillbaka i smaken. Tillrättalagt prydligt och läckert. Lååååång eftersmak.
Mycket av allt men elegant. Man känner kvaliteten och hantverket.... men går ändå inte igång på alla cylindrar. Det är bra och välgjort men saknar nåt som jag inte helt kan precisera.
Med det sagt ett mycket bra vin som var en njutning, och väldigt roligt, att få dricka

Som väntat ingen påtaglig utveckling under kvällen men höll sig konsekvent. Tror inte det är någon jättebrådska att dricka men tror inte heller det kommer utvecklas mycket mer.

94p

thumbnail_20250306_195739.jpg

LarsW

Medlem
Alfred Merkelbach Ürziger Würzgarten Riesling Spätlese 2002 (füder #6 tror jag....)

Några av mina allra första vinminnen var hos bröderna Merkelbach i slutet på 80-talet. Skira, lätta och eleganta klassiska söta moselviner. 1,4 hektar med fina lägen.
Ekade i den mån att de skaffade några stora ekfat på 70-talet som de fortsatte att använda fram till nu så mycket eksmak hittar man nog inte längre.
Tyvärr dog bröderna 2023 respektive 2024, tror båda över 90 år gamla. Deras vingård drivs nu vidare av Selbach-Oster då de inte hade några barn.

Ananas, persika och solsken i näsan. Honung, skiffer och en hinna av petroleum. Finns nog lite botrytis där också. En doft jag alltid älskat.

Fortfarande bra tryck i frukten och syran, Inga tecken på att det börjar bli övermoget. Tropisk frukt, honung, citrus och jag intalar mig lite vanilj... halvsött och lagom syrliget.
Vansinnigt klunkvänligt. Tacksamt nog bara 8% annars hade det vart lätt att bli däng på sån här viner.

Jag har druckit elegantare och mer komplexa viner från Mosel men det är charmigt och gott och fullt av härliga vinminnen!

93p - kommer inte bli bättre än idag.

thumbnail_20250307_171303.jpg

LarsW

Medlem
Château Margaux Pavillon Blanc 1989

Fin kork som drogs komplikations fritt med bladöppnare. Gyllengul färg helt utan bottensats. Inget behov för dekantering,
Lite sluten i början men efter 15-20 minuter vaknade det på riktigt.

Mogna, men inte bokna, äpplen. Hasselnotter pinjekärnor. Granit, ostronvatten och lite flor. Känns som den är varsamt ekad med finstämd vanlij. En doft man måste fundera över... men som belönar eftertanke.

I munnen är det frisk och vital frukt, mogen såklart men ingen fallfrukt. Sherryvibbar utan att vara för oxiderad. Lätta tanniner och en likaså fin syra som håller skeppet på rätt kurs. Eken är tydligare men helt integrerad. Efter några timmar kommer en honungssötma fram som nästan, men inte helt ,påminner om botrytis.
En eftersmak som varar en halv evighet.

Ska man leta svagheter så kan jag misstänka att det var snäppet friskare för 5-10 år sen och då kanske helt på topp. Men det tar inget från upplevelsen idag.
Ett stort vin som var jättekul att dricka.

96p. Riktgt, riktigt bra! Försöker tänka tillbaka när jag drack ett lika bra vitvin senast. Ozyetra kanske..?

thumbnail_20250307_195209.jpg

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ombesiktning från gårdagens släpp. 100 % Cinsault från ~65 åriga rankor, utan tillsatt svavel:
le peche.jpg

Då:
"92534 Le Peche Originel Domaine Raymond Usseglio & Fils 2023 285 kr 1200 flaskor
N: Pomerans, svarta vinbär, rosmarin, plommon och rök.
M: Apelsin, hallon, timjan, rosmarin, plommon och choklad. Tungt med söt, koncentrerad frukt och bra balans . Jag tycker att det här vinet är minst lika bra, och klart mer spännande, jämfört med den Cuvee Imperiale från samma producent som släpptes i februari. 89-91p"

Definitivt ingen rök i doften, men den här gången var vinet dekanterat. Frukten är mörkare än jag upplevde den förra gången. Det är mer björnbär och blåbär än plommon. Chokladen är tydlig och det finns en hel del bläck. Tanninerna är helt integrerade och jag tror inte att det finns någon anledning att lagra det här särskilt länge. 90p

Toppen