Bokklubben läste J
ay McInerney: i fokus var
Bright Lights, Big City - hans debutbok från 1985, samt en av hans samlingsböcker med vinartiklar, The Juice. Som bonus en utsökt antologi med litterära vintexter som kan vara det bästa jag läst hittills i vinboks-vägar. Alla böckerna överraskade på plussidan. Finstämd hedonism, inte utan intellektuellt djup men lika elegant stil på texterna som de Bourgogne-viner han håller så högt.
Självfallet följde vi Jays egna rekommendationer för en god middag med en flaska Krug till chipsen med smetana och löjrom; Litet mer skumpa till ostronen, röd Bourgogne till grillad rotisserie-kyckling med tillbehör och till osten, en chardonnay från en av de producenter som Jay gillar i Kalifornien, Rhys.
Krug Grande Cuvée 163:e editionen - det enda vinet som inte riktigt nådde upp till sin nivå. Kändes mer som flaskvariation i förhållande till den senaste flaskan Grande Cuvé vi öppnade med 2007-bas.
Damien Hugot 2012 Extra Brut - perfekt till ostronen, på topp just nu. Ren och fin men med begynnande komplexitet från lagring.
Michel Gros 1er cru Vosne-Romanée Clos des Réas 2010
Clos des Reas 2010 växte och avslutade på topp - klassisk Vosne-Romanée med ett uttryck som ligger mittemellan Volnayvinernas eleganta och mjuka stil och de mer strukturerade vinerna från Nuits-Saint-Georges och Gevrey. Har flera år kvar i källaren. De flesta hade denna som kvällens näst bästa vin.
Michel Gros 1er cru Vosne-Romanée Clos des Réas 2011
Clos des Reas 2011 öppnade starkt men den svagare årgången visade sig senare, de sista skvättarna var påfallande trötta, men då hade den också varit öppnad ganska många timmar. Dags att dricka upp.
Domaine de Montille 1er cru Volnay Les Brouillards 2006
De flesta hade Montilles Les Brouillards 2006 som favorit bland vinerna; ljus i färgen, elegant, silkeslen, integrerad, på topp med både litet hallon, samt begynnande tertiära aromer men klarar ytterligare tid i källaren.
Domaine Pascal Roblet-Monnot 1er cru Volnay Les Brouillards 2006
En person föredrog Roblet-Monnots variant av Brouillards 2006 - precis som Pascal framstår som mer bohemisk och ostädad i förhållande till familjen de Montille är också hans version av Les Brouillards litet skitigare, med mer struktur och extraktion, inte lika elegant som de Montille men med en stor dos pinositet.
Domaine Jacques Prieur Corton-Bressandes 2010
Jacques Prieur gör viner I modern stil - en hel del ny ek, ganska fruktig, mörkare i färgen och öppen. Grand cruerna från Corton tycker jag ofta är som bäst vid efter ungefär 15 år även om den här har många år kvar att ge. Riktigt bra.
Yann Durieux Night Cost 2017
Kul att skicka in en naturvinsbourgogne mitt bland alla flaskor med mer pretentioner och adelsmärken. Den gjorde faktiskt inte bort sig alls även om den var diametralt motsatt Jacques Prieur i stilen - ren hallon och smultronfruktig, fin ren syra, med litet bittermandel någonstans.
Rhys Chardonnay Horseshoe Vineyard Santa Cruz Mountains 2014
Rhys chardonnay var också riktigt fin. Kamomill, honung, bokna äpplen, litet nötig men verkligen inte over the hill. Sista flaskan tror jag, hittar jag någon mer kommer den att öppnas inom närmaste tiden - perfekt mogen just nu.