Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wintermute

Medlem
Lackner-Tinnacher Sauvignon Blanc Ried Flamberg 2018.
Ganska krallig, passionsfrukt som dominerande frukt. Eftersmak med ganska mycket aceton, härdplast, handsprit, beska, kanske fat (även om jag inte har läst på om huruvida den är fatlagrad). Funkar bättre till mat än utan. Idag säger jag 86p.
Maten till var torskrygg, potatis, hollandaise, ostronskivling, pancetta och bakade småtomater.
20250322_190020.jpg

pinoten

Medlem
1742670156995.jpeg

Förra veckans diamant, Domaine Guy Robin Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre 2019. Lite okänd i Sverige men en av de med riktigt bra lägen, särskilt vad gäller GC. Har som så många tagit flera steg framåt sen den yngre generationen tagit över. Äpple, päron, stenfrukt, citrus och bra mineralitet samt en fyllighet som mognaden ger. Perfekt tid att poppa denna nu. 93-94p.

1742670932129.jpeg

Dagens diamant, Vega Sicilia Pintia Toro 2014. Mörka bär, vanilj, choklad, ektoner. Bra längd och blir bättre vartefter kvällen lider. Sparar nästa flaska några år till. 94p.

Vingubben

Medlem
IMG_6129.jpeg

Domaine Lepovo, Chardonay 2020

Inte varje dag man dricker vin från Makedonien men med den här upplevelsen så får det gärna bli en vana. Blint hade jag direkt gissat på bourgogne, och förmodligen från någon av de ädlare delarna. Balanserad ek, mandlar, bakverk och lite skalbeska. 91p

matage

Medlem
2017 Alheit Cartology Bushwine
87% Chenin Blanc 13% Semillon
Visa bifogad bild 34005
Första gången jag testar Cartology och jag gillar det men det är också galet svårt att beskriva..

Coravinat ner i glaset får jag Lime/citron med en touch grönt äpple följt av bivax och grillad majs (Jänkar-chardonnay-popcorn men ändå inte)..
Det var länge sen jag hade så svårt att sätta en doft/smak associationsmässigt...

Över tid och med lite mer värme:
På nosen kartong, gul frukt och en anstrykning lättrostad kaffeböna tillsammans med "bibliotek" (malkulor? möbelpolish? pomada/vaselin?)
Det är helt klart en mycket intressant, dov, lite dammig arom som jag banne mig inte kan sätta fingret på! Kul! Frustrerande!
I munnen - vit frukt, krusbär, kartong, kex, bikaka och en gnutta blommor klöver? Fläder? med avslutande trevlig mineralisk sälta.

Inget kraftpaket utan ganska finstämt vid 8 års ålder. Min saffransrisotto med fängål och grillad grön sparris tog över lite men jag är glad att jag har över halva flaskan kvar till senare tillfällen.
Ett glas till ur samma flaska.
Initialt gula prommon och våta yllevantar på nosen. "Biblioteksdoften" finns inte kvar längre.
Över tid avtar det våta yllet och ersätts av "nytvättade lakan", kex/kartong, vita blommor med en underton av gula plommon och biblioteket kommer sakta smygande igen.

Första halvtimmen dominerades smaken av tropisk frukt och ordentligt med saffran. Näranog som en sauternes minus sötman. Gott men förvirrande!
Över tid vädras saffransaromerna bort och ersätts av gula plommon, burkpäron och en hög äpplig syrlighet tillsammans med flinta och en touch salt/tång. Med värme bryts eftersmaken även av med lite torra mariekex.
Fortsatt mycket gott!

Misstänker att skillnaderna i smaknoter en vecka senare hänger ihop med maten till som sannolikt påverkar upplevelsen även på det vin som var kvar efter sista tuggan samt att jag nu gav vinet en större kupa (Veloce Syrah). Sen får jag lägga in en brasklapp pga pollen.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag menar ägaren till restaurangen i Malaga. Har försökt googla på ursprung och spåren går via en man som heter Philip Gayral. Vinet refereras med hans namn hos Wine Advocate, så antar att han har köpt upp och buteljerat det.

Här är en annan intressant artikel :)

Visa bifogad bild 34016

Nu har jag hunnit läsa artiklarna också. Bra spanat!
Vann precis en '82:a Riveyrac. Dock "bara" normalbuteljeringen.
Köper allt jag kommer över, för en vacker dag kommer de inte längre att gå att få tag i...

StefanAkiko

Inga smaknoter denna gången (finns på CT för den som verkligen vill.)

Specialmiddag - betyder att den vita mars tar ett litet nödstopp:

PXL_20250323_113456611.jpg

1975 Château Lafon-Rochet, Frankrike. 89p
En falnad flamma dock helt utan ålderskrämpor. Hustrun drack med välbehag - det funkar inte med minsta oxidation... Spöade dock Cos d'Estournel från samma årgång med kämpastora steg!

2012 Pascal Jolivet Pouilly Fumé, Frankrike, 91p
Inhandlades pre-COVID och har vilat hemma hos den brittiske vinhandlare sedan dess. Otroligt vänligt av honom! Kanonbra med den mild fin framtoning.

Till skillnad mot den Comte Lafond vi drack häromsistens, var denna PF helt utan kattpiss, medan Comte Lafond (Sancerre) drog åt samma håll som karikatyrer från Nya Zealand...

@Chez Kentato i Kamakura

Last edited:

Vingubben

Medlem
IMG_6131.jpeg

Jean-Luc Colombo, Cornas, Les Ruchets 2018

Köpt på plats för ett par år sedan men ser ut som man kan köpa denna årgång på bolaget till rätt bra pris i ett internationellt perspektiv. Rätt fläskig med vinbär, blåbär, salmiak, rökt sidfläsk och ek. Upplevde en lite mer tillgänglig senast så kanske lite tunnel just nu. 93p

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens måndagsprovning med tema Alsace:
zind trimbach.jpg

2020 Zind-Humbrecht Pinot Gris Rangen de Thann Clos St. Urbain: Polerat med en lätt sötma och ganska mycket vanilj. Levde inte helt upp till förväntningarna. Delade meningar i gruppen, men mer ris än ros. Jag ger det 91p
2021 Zind-Humbrecht Riesling Heimbourg: Lite snipigt med mycket hög syra och inte så mycket mer. Stor besvikelse. 85p
2021 Zind-Humbrecht Gewurztraminer Roche Roulée: Fräscht med blommor, gummi och hög syra. Ganska återhållsamt för en Gewurztraminer. 89p
2015 Trimbach Pinot Gris Réserve Personnelle: Honung och bokna äpplen, tungt och eldigt med acceptabel syra. Kul vin som kom i skuggan av Frédéric Emile 92p
2015 Trimbach Riesling Frédéric Emile: Elegant, med saffran, honung och fläder, tung koncentration och fin syra. Kvällens klara vinnare. 95p
2017 Trimbach Gewurztraminer Seigneurs de Ribeaupierre: Otroligt blommigt och sötare än resten av vinerna. För mig var det här lite överdrivet och inte riktigt min grej. Till mat blev det dock avsevärt bättre. 86p
Trimbach var äldre, sötare och bättre än Zind-Humbrecht.

The Wall

Medlem
God vän på långväga besök

När en god vän som övernattningsvederlag föreslår "en Giscours och en Chassagne" blir det till att leta i källaren efter något som kanske kan matcha medhavda viner samt den tänkta maten. Dessutom måste vi ju prova oss fram till vilket glas som passar till vilket vin. Nåväl, uppställningen ser ut som följer:
Torsdag.jpg

Selosse Initial deg 2013 08 02; finfin i Zalto White, äppeltoner, lite klen kolsyra
2014 Failla Chardonnay; antydan till mognad, generöst med smörkola, som väntat bäst i Zalto Balance. Veritas Oaked Chardonnay aningen slankare och intetsägande och Zalto Bou/neb för skarp.
2016 Duchesse de Magenta Chassagne Montrachet "Abbaye de Morgeot", elegant och fullkomlig i Zalto Balance, inte lika tilltalande i Veritas, men inte långt ifrån, tydligaste markörer i Zalto Bou/neb, men inte riktigt elegant.
2004 Ridge Santa Cruz Mountains; generöst med smörkola och cassis samt ett uns kakao och grön paprika. Bra i Zalto Bx, fin i Veritas Bx och bra i Sommeliers Bx.
2005 Ch Giscours; elegant och underbar i Sommeliers Bx, kanske lite anonym i Zalto Bx och "godkänd" i Veritas Bx.
2005 Gianni Voerzio Barolo "La Serra"; hamnade bara i Zalto Bou/neb och det gjorde den med bravur. Första flaskan hade antydan till TCA; lite våt wellpapp och ett lite hett sting i munnen, men det tonades ned med luftning i några timmar. Kändes inte helt kurant, men inte helt havererad heller. För att vara på den säkra sidan korkades ytterligare en flaska upp och den var helt frisk, klart bättre än flaska ett, men skillnaden flaskorna emellan krympte ju längre kvällen gick och framförallt dag två och tre.
2021 Pio Cesare Langhe Nebbiolo; kändes oväntat syltsaftig för att vara en nebbiolo. Landade i Zalto Bou/neb. Inköptes och korkades upp enbart som jämförelse till åldringen i sällskapet.
1964 Pio Cesare Langhe Nebbiolo; lite instängd och murken doft till en början, men med de magiska ingredienserna "tid" och "luft" öppnade vinet upp sig och det var underbart med en chansning från Catawiki som levererade. Kanske ingen smak alla (hustrun) uppskattar, men för oss som gillar en slank nebbiolo med mognad är det finfint. Det är klart, en bättre Barolo av samma årgång från tex Borgogno kör i cirklar runt Langhe Nebbilo, men så är det en helt annan prisnivå också.

Till Selosse serverades skivad Salmalax med furikake, soja och teriyake - bra matchning.
Till de två vita serverades ugnsrostad och tärnad rotselleri med brynt smör - utmärkt matchning samt skreifilé sous vide med citronzest, vitpeppar och brynt smör - även det utmärkt matchning.
Till alla röda serverades vinmarinerad och brässerad oxkind med risotto på parmesanbuljong med "hemlig" pepparblandning (från Massimo Bottura) - magisk matchning.

Alla viner, utom Selosse, fick känna på frisk luft i 2 timmar (de vita) respektive 4 timmar (de röda) innan middagen, vilket gjorde vinerna mycket gott. Lite klena noter, men fokus låg på middag och umgänge den här kvällen.

Mätta och belåtna kröp vi till kojs på torsdagskvällen och tog en kort sovmorgon på fredagen för att undvika bilköerna på E4:an på morgonen.

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_6910.jpeg

2018 Lucien Le Moine Bourgogne

Le Moine var ett tag sedan jag drack och varma mackor var det länge sedan jag åt. Bra kombo en lillördag.

Det var ca 1,5 år sedan jag drack 2018 och även om den har varit tillgänglig och god hela vägen så fortsätter den att utvecklas positivt och tror nog att den nått en ny level sen senast. Och även om den är av enklare druvmaterial så ger den en parfymerad och lite lyxig känsla. Och fin årgång dessutom!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens måndagsprovning med tema Alsace:
Visa bifogad bild 34055
2020 Zind-Humbrecht Pinot Gris Rangen de Thann Clos St. Urbain: Polerat med en lätt sötma och ganska mycket vanilj. Levde inte helt upp till förväntningarna. Delade meningar i gruppen, men mer ris än ros. Jag ger det 91p
2021 Zind-Humbrecht Riesling Heimbourg: Lite snipigt med mycket hög syra och inte så mycket mer. Stor besvikelse. 85p
2021 Zind-Humbrecht Gewurztraminer Roche Roulée: Fräscht med blommor, gummi och hög syra. Ganska återhållsamt för en Gewurztraminer. 89p
2015 Trimbach Pinot Gris Réserve Personnelle: Honung och bokna äpplen, tungt och eldigt med acceptabel syra. Kul vin som kom i skuggan av Frédéric Emile 92p
2015 Trimbach Riesling Frédéric Emile: Elegant, med saffran, honung och fläder, tung koncentration och fin syra. Kvällens klara vinnare. 95p
2017 Trimbach Gewurztraminer Seigneurs de Ribeaupierre: Otroligt blommigt och sötare än resten av vinerna. För mig var det här lite överdrivet och inte riktigt min grej. Till mat blev det dock avsevärt bättre. 86p
Trimbach var äldre, sötare och bättre än Zind-Humbrecht.
Återtestade Zindarna två dagar senare med ~1/4 kvar i flaskorna: rejält stora lyft för både Rangen de Thann och Heimbourg, mer balanserade och komplexa. 3-4 poäng upp på båda. De här vinerna behöver helt klart ett par dagar med luft. De hade ändå stått i karaff ~4 timmar första gången. Effekten blev densamma Roche Roulée, men här är det inte lika uppenbart att det är positivt. Återhållsamhet kan vara en dygd för en Gewurztraminer.

The Wall

Medlem
Återtestade Zindarna två dagar senare med ~1/4 kvar i flaskorna: rejält stora lyft för både Rangen de Thann och Heimbourg, mer balanserade och komplexa. 3-4 poäng upp på båda. De här vinerna behöver helt klart ett par dagar med luft. De hade ändå stått i karaff ~4 timmar första gången. Effekten blev densamma Roche Roulée, men här är det inte lika uppenbart att det är positivt. Återhållsamhet kan vara en dygd för en Gewurztraminer.
Hm, besynnerligt med ZH Heimbourg riesling, de brukar normalt sett vara finfina, särskilt med blomkålspuré som följeslagare.

StefanAkiko

Har precis avrapporterat en underlig upplevelse som går tvärs emot vad jag fått itutat i mig och som nästan alltid stämmer: Att torra vita viner tål lagring under kork sämst av alla vintyper. Men, jag hade ca 1/3 av en Muscadet (i Muscadet-tråden) som råkade stå under kork under drygt två månader, och kom ut avsevärt bättre!

Hur fungear det här?
Hur kan vi hantera luftning och prepp för att få i oss ändå bättre viner?

Hur sammanfattar du dina fynd hitintills? Vetenskapligt lagd och skolad som du är?

StefanAkiko

Måste bara skriva av mig lite om Barrua – En varm filt vi inte bad om.

PXL_20250314_111539217.NIGHT.jpg

2007 Agricola Punica Barrua, 87p
Bara för att någon som skapat magi med Sassicaia måste det ju inte bli magi med helt andra förutsättningar. Detta är ett tydligt bevis.

Blint gissade jag först en skev Corvina och sedan en Merlot som kört i russindiket.

Vinet känns som att någon tog ett gäng olika druvor och stilar, satte dem i en bastu, och glömde öppna dörren. Vi möttes först av en tydlig russinton. Inte alls som i elegant Amarone. Kanshe som om Merlot från ett för varmt klimat haft en existentiell kris. Plommon, torkade bär och lite syltigt mörker dominerar, men utan riktning eller precision. Det blir aldrig intressant.

Det finns en viss "kladdighet" i strukturen – vinet är mjukt och ofokuserat. Känns som en jobbig kypare som är för tillmötesgående och insmickrande. Det är lent, men utan förfining. Alkoholvärmen sticker fram både i doft och smak, och det saknas spänst. Vi letade efter lager, men hittade bara russin och ett odefinierbart mörkt brus.

Doften växlar mellan torkad frukt, choklad och något som påminner om nedsuttna träbänkar i en katolsk helgedom. Det här är lika trist som en predikan.

Det är inte dåligt – det är bara... onödigt och underligt. Som ett vin som fortfarande försöker förstå vem det är. Bäst till mat som kan dominera över det. På egen hand blir det för mycket – eller kanske egentligen: för lite.

---------------------

Nu kanske min smak hade en dålig dag. Eller att stilen inte passar mig. Jag vill dock tillägga att jag gillar alla sorters projekt som utmanar status quo och som försöker skapa någonting bra. Även om jag dissar vinet blir det en fet guldstjärna till dessa modiga herrar!

Last edited:

StefanAkiko

Bilaga till förra inlägget om Barrua.

agripunica-gruender.png

Barrua – Agricola Punica
Isola dei Nuraghi IGT – Sardinien, Italien
Druvor: 85% Carignano del Sulcis, 10% Cabernet Sauvignon, 5% Merlot
Alkohol: 14.5–15%
Lagring: 18 månader i franska ekfat (delvis nya), 6 månader på flaska

Producenten
Agricola Punica är ett samarbete mellan Cantina di Santadi, Tenuta San Guido (Sassicaia) och den legendariske vinmakaren Giacomo Tachis. Projektet föddes ur en ambition att skapa ett “Super Sardinian” – ett vin med lokal identitet och internationell penetration.

Stil & Karaktär
Fylligt, varmt och generöst. Djup fruktighet med solmogna toner av plommon, russin, torkade fikon och mörka bär. Kryddighet från medelhavsörter och fatkaraktär av choklad, vanilj och ceder. Alkoholen märks, men ger också kraft och rondör. Tanninerna är mjuka och insmickrande, syran låg till måttlig.

StefanAkiko

En fredagsmiddag hos Restaurant PRIMO i Kannai, Yokohama.​

PXL_20250328_104536449.jpg

PXL_20250328_104543931.jpg

2023 Domaine Childéric Pour aller danser 'Rolle', Ventoux, 86 p
Rolle (som normalt heter Vermentino) är vad detta Rhônska vin är gjort av. Jag måste erkänna att jag aldrig tidigare ens hört talas om att Vermentino är en appellationsdruva i denna delen av vinvärlden. Men, jag vet ju ändå rätt lite, så det är bara att acceptera. Precis som att jag bara nyligen lärt mig att Clairette de Die är en bubbelappellation från Rhône. Tänk ändå att folk måste åbäka sig med bubbel utanför Barcelonas gränser... *pft*

Blint gissade jag på Gewurtz från Alsace. Inte kryddigt, men extremt blommigt med låga syror och med en tydlig restsötma.

Behöver studera denna druva MER!

pian.jpg

2021 La Spinetta Barbera d’Asti Superiore Cà di Pian, 89 p
Ursprung: Monferrato

Mörk, nästan bläckig violett färg som omedelbart avslöjar vinets ungdom och koncentration. Doften är rik, stor och generöst fruktig med drag av murrig viol och utsmetade plommon... Dofterna har också parfymigt teatrala komponenter som ofta är signaturen hos La Spinetta. Men, som alltid med Barbera är det hela dimmigt, utan linjer och murrigt...

I munnen är det en klassisk Cà di Pian: Har druckit för många iom att de är mycket populära i Japan. Så här: frodig frukt, tillbakadragen syra och en gnutta tannin som skapar liten struktur. Inte sammansatt, inte komplext, inte elegant. Frukten snuddar vid det ungt yppiga, men mitt i all charm är det tydligt att vinet kanske inte är min kopp te. Men, det verkligen gifter sig med gräddsåsen! Jädrar anåda! Den marriagen är värd 100 poäng! En textbook-Barbera i glaset och ingenting som jag någonsin kommer beställa.

Bakgrund:
La Spinetta är ett av de mest respekterade namnen i Piemonte – en producent som (enligt egen utsago) blandar modern ambition med traditionell förankring. (Kanske jag kan tycka att de är rätt oförutsägbart selektiva med vad de anser vara tradition och i nästan alla viner skapar överextraktion... Samt sätter på onödigt fläskiga prislappar...) Rivetti-familjen, ledd av den karismatiske Giorgio Rivetti, har sedan 1970-talet byggt upp ett rykte som kvalitetsinnovatörer, inte minst med fokus på Barbera och Nebbiolo. Just Cà di Pian, som görs på gamla Barbera-stockar från vingårdar i Castagnole delle Lanze, är ofta det vin som introducerar nya vinälskare till La Spinetta-universumet. Jag kan nog tycka att detta är ett av de fåtal ovanligt bra uttrycken av Barbera.

Namnet Cà di Pian kommer från en gammal gård på egendomen.

Matmatchning:
Gräddbaserade pastarätter. En tagliatelle med svamp och tryffelgrädde, kanske? Eller en klassisk panna med pancetta och parmesan? Allt gräddigt lär funka, iaf medan detta vin är ungt eller relativt ungt.

Kort sagt:
Om du har en flaska – laga pasta med gräddsås.
Om du lagat pasta med gräddsås – skaffa och ploppa en flaska.

Let's go!
Kvällens huvudnummer hade den gemensamma nämnaren: 1982.
En flaska från respektive Barbaresco och St Emilion. Vilken buteljering är det som vinner Best in Show i afton?

Mina medhavda puteller i afton!

PXL_20250328_035105714-EDIT.jpg

1982 Barbaresco, Italien, 97p
Behövde en lång dekantering för att vakna till liv.

1982 Clos Fourtet, 8St Emiliion, 4p
Korken STANK av korkskada innan plopp. Efter plopp och städning av flaskhals och borttagning av kontaminerade komponenter och noggrann genomgång av eventuellt affekterade områden.områden

1985 Fonseca Vintage, Portugal.
Mums! Men, jag minns inte hur den smakade till ostarna.... Ungdomligt.

1975 Lafaurie Peyraguey, 92 p
Raffinerat och balanserat med precis allt på rätt plats för att gå väl med ostbrickan. Men rösten vinet sjunger med är lite för enkelspårig för högre poäng. Gott som PHAN!

Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har precis avrapporterat en underlig upplevelse som går tvärs emot vad jag fått itutat i mig och som nästan alltid stämmer: Att torra vita viner tål lagring under kork sämst av alla vintyper. Men, jag hade ca 1/3 av en Muscadet (i Muscadet-tråden) som råkade stå under kork under drygt två månader, och kom ut avsevärt bättre!

Hur fungear det här?
Hur kan vi hantera luftning och prepp för att få i oss ändå bättre viner?

Hur sammanfattar du dina fynd hitintills? Vetenskapligt lagd och skolad som du är?
Det är en bra fråga. Det här är en komplicerad vetenskap som ingen har gått till botten med. Det vi klart kan säga är:
Vissa viner blir bättre av lång (2-7 dagar) luftning
Vissa viner blir sämre av lång luftning
Vissa viner påverkas ganska lite av lång luftning
Testade de två kvarvarande Trimbacharna igår och Frédéric Emile hade påverkats ganska lite, fortfarande ett bra vin, men ingen ytterligare utveckling. Seigneurs de Ribeaupierre hade däremot förändrats totalt: den överdrivna blommigheten var totalt borta och spretigheten hade bytts mot en polerad elegans. 10 poäng upp på 4 dagar och var till och med bättre än Frédéric Emile.
En Gewurztraminer blir bättre och en blir sämre av luft. Det är svårt att dra några vettiga slutsatser.
Min empiriska erfarenhet från slattdrickning är att viner som upplevs som balanserade från nyöppnad flaska sällan blir särskilt mycket bättre särskilt med mycket luft. De som är initialt spretiga och obalanserade har mer att vinna.

vw.jpg

Von Winning for the win – provning av (en liten del av) portföljen på plats hos Eriksbergs Vinsällskap tillsammans med importören (Intermondi).

Leopold ’23 & ’24
VWs första boxvin. Väldigt ljus, nästan vattenljus. Svag doft. Ganska fruktig och blommig. Låg syra för att vara riesling. Ståltank. Enkel och kort. 24:an är helt klart ett litet steg upp, något fylligare och fruktigare. Vi fick prova ur flaska, men kommer bara säljas på box enligt importören. Förmodligen bättre än annan box-rieseling, men vad vet jag?

Von Winning Riesling ’23
Instegsvinet. Nu luktar det riktig riesling. Bättre syra, ok frukt och inte lika blommig som boxvinerna. Ståltank. Perfekt att bjuda ”folk” på i sommarstugan.

Win Win ’23
Erste Lage med viss eklagring, dock känns det inte riktigt i smaken. Hel och ren.

Paradiesgarten ’22
Erste Lage. Torr och ganska elegant i stilen. Lichi i smaken, med en lätt gummiton och en lättare ekton. Snygg.

Pechstein ’22
Nu hoppar vi upp till Grosses Gewächs-vingård och till en helt annan kvalitetsnivå. Lagras 24 månader på 500l franska ekfat, hälften nya, hälften gamla. En väldigt fin doft av ekad kvalitativ chardonnay från Bourgogne. Fylliga tropiska smaker med ett stänk vanilj. Fin syra och lång smak. Mycket, mycket gott.

Ozyetra ’20
Egentligen samma vin som ovan, men lagras bara på nya ekfat. Och det märks. Doft och smak är ännu fylligare och mer koncentrerad och vaniljen kommer fram mer. Så gott att man smäller av. Visst, stilen kanske inte är mitt-i-prick vad gäller typisk riesling, men skit i det, det är den godast riesling jag druckit.

Pinot Noir Royale ’22
Instegs-pinot. Lätt snipig doft med lätta rökslöjor. Ganska elegant i frukten, men den är kraftigt ekad, vaniljen tar överhand för min del vad det gäller röda viner. Vore kul att prova top-of-the-line och jämföra.

PS. Uppställningen på bilden är omvänd 🤷🏻‍♂️

Jesper L

Medlem
Jaume Serra Reserva 2016 Brut Nature

En färdiglagrad Cava på Magnum för strax över 200kr måste man ju testa.

Helt ok som aperitif men cava är och förblir ”bara” cava. Bra bang for the buck och en solig dag med 15 grader var det trivsamt med en hel del blandade former av äpplen beroende på hur mycket luftning vinet fått.

Tillsammans med en ostbricka, kvalitets olivolja och bröd/kex har jag inte så mycket att klaga på. Finns det något annat prisvärt i det här segmentet?

1743261472751.jpeg

Toppen