Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wintermute

Medlem
Lackner-Tinnacher Sauvignon Blanc Ried Flamberg 2018.
Ganska krallig, passionsfrukt som dominerande frukt. Eftersmak med ganska mycket aceton, härdplast, handsprit, beska, kanske fat (även om jag inte har läst på om huruvida den är fatlagrad). Funkar bättre till mat än utan. Idag säger jag 86p.
Maten till var torskrygg, potatis, hollandaise, ostronskivling, pancetta och bakade småtomater.
20250322_190020.jpg

pinoten

Medlem
1742670156995.jpeg

Förra veckans diamant, Domaine Guy Robin Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre 2019. Lite okänd i Sverige men en av de med riktigt bra lägen, särskilt vad gäller GC. Har som så många tagit flera steg framåt sen den yngre generationen tagit över. Äpple, päron, stenfrukt, citrus och bra mineralitet samt en fyllighet som mognaden ger. Perfekt tid att poppa denna nu. 93-94p.

1742670932129.jpeg

Dagens diamant, Vega Sicilia Pintia Toro 2014. Mörka bär, vanilj, choklad, ektoner. Bra längd och blir bättre vartefter kvällen lider. Sparar nästa flaska några år till. 94p.

matage

Medlem
2017 Alheit Cartology Bushwine
87% Chenin Blanc 13% Semillon
Visa bifogad bild 34005
Första gången jag testar Cartology och jag gillar det men det är också galet svårt att beskriva..

Coravinat ner i glaset får jag Lime/citron med en touch grönt äpple följt av bivax och grillad majs (Jänkar-chardonnay-popcorn men ändå inte)..
Det var länge sen jag hade så svårt att sätta en doft/smak associationsmässigt...

Över tid och med lite mer värme:
På nosen kartong, gul frukt och en anstrykning lättrostad kaffeböna tillsammans med "bibliotek" (malkulor? möbelpolish? pomada/vaselin?)
Det är helt klart en mycket intressant, dov, lite dammig arom som jag banne mig inte kan sätta fingret på! Kul! Frustrerande!
I munnen - vit frukt, krusbär, kartong, kex, bikaka och en gnutta blommor klöver? Fläder? med avslutande trevlig mineralisk sälta.

Inget kraftpaket utan ganska finstämt vid 8 års ålder. Min saffransrisotto med fängål och grillad grön sparris tog över lite men jag är glad att jag har över halva flaskan kvar till senare tillfällen.
Ett glas till ur samma flaska.
Initialt gula prommon och våta yllevantar på nosen. "Biblioteksdoften" finns inte kvar längre.
Över tid avtar det våta yllet och ersätts av "nytvättade lakan", kex/kartong, vita blommor med en underton av gula plommon och biblioteket kommer sakta smygande igen.

Första halvtimmen dominerades smaken av tropisk frukt och ordentligt med saffran. Näranog som en sauternes minus sötman. Gott men förvirrande!
Över tid vädras saffransaromerna bort och ersätts av gula plommon, burkpäron och en hög äpplig syrlighet tillsammans med flinta och en touch salt/tång. Med värme bryts eftersmaken även av med lite torra mariekex.
Fortsatt mycket gott!

Misstänker att skillnaderna i smaknoter en vecka senare hänger ihop med maten till som sannolikt påverkar upplevelsen även på det vin som var kvar efter sista tuggan samt att jag nu gav vinet en större kupa (Veloce Syrah). Sen får jag lägga in en brasklapp pga pollen.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag menar ägaren till restaurangen i Malaga. Har försökt googla på ursprung och spåren går via en man som heter Philip Gayral. Vinet refereras med hans namn hos Wine Advocate, så antar att han har köpt upp och buteljerat det.

Här är en annan intressant artikel :)

Visa bifogad bild 34016

Nu har jag hunnit läsa artiklarna också. Bra spanat!
Vann precis en '82:a Riveyrac. Dock "bara" normalbuteljeringen.
Köper allt jag kommer över, för en vacker dag kommer de inte längre att gå att få tag i...

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inga smaknoter denna gången (finns på CT för den som verkligen vill.)

Specialmiddag - betyder att den vita mars tar ett litet nödstopp:

PXL_20250323_113456611.jpg

1975 Château Lafon-Rochet, Frankrike. 89p
En falnad flamma dock helt utan ålderskrämpor. Hustrun drack med välbehag - det funkar inte med minsta oxidation... Spöade dock Cos d'Estournel från samma årgång med kämpastora steg!

2012 Pascal Jolivet Pouilly Fumé, Frankrike, 91p
Inhandlades pre-COVID och har vilat hemma hos den brittiske vinhandlare sedan dess. Otroligt vänligt av honom! Kanonbra med den mild fin framtoning.

Till skillnad mot den Comte Lafond vi drack häromsistens, var denna PF helt utan kattpiss, medan Comte Lafond (Sancerre) drog åt samma håll som karikatyrer från Nya Zealand...

@Chez Kentato i Kamakura

Last edited:
Toppen