Visa bifogad bild 34076
Von Winning for the win – provning av (en liten del av) portföljen på plats hos Eriksbergs Vinsällskap tillsammans med importören (Intermondi).
Leopold ’23 & ’24
VWs första boxvin. Väldigt ljus, nästan vattenljus. Svag doft. Ganska fruktig och blommig. Låg syra för att vara riesling. Ståltank. Enkel och kort. 24:an är helt klart ett litet steg upp, något fylligare och fruktigare. Vi fick prova ur flaska, men kommer bara säljas på box enligt importören. Förmodligen bättre än annan box-rieseling, men vad vet jag?
Von Winning Riesling ’23
Instegsvinet. Nu luktar det riktig riesling. Bättre syra, ok frukt och inte lika blommig som boxvinerna. Ståltank. Perfekt att bjuda ”folk” på i sommarstugan.
Win Win ’23
Erste Lage med viss eklagring, dock känns det inte riktigt i smaken. Hel och ren.
Paradiesgarten ’22
Erste Lage. Torr och ganska elegant i stilen. Lichi i smaken, med en lätt gummiton och en lättare ekton. Snygg.
Pechstein ’22
Nu hoppar vi upp till Grosses Gewächs-vingård och till en helt annan kvalitetsnivå. Lagras 24 månader på 500l franska ekfat, hälften nya, hälften gamla. En väldigt fin doft av ekad kvalitativ chardonnay från Bourgogne. Fylliga tropiska smaker med ett stänk vanilj. Fin syra och lång smak. Mycket, mycket gott.
Ozyetra ’20
Egentligen samma vin som ovan, men lagras bara på nya ekfat. Och det märks. Doft och smak är ännu fylligare och mer koncentrerad och vaniljen kommer fram mer. Så gott att man smäller av. Visst, stilen kanske inte är mitt-i-prick vad gäller typisk riesling, men skit i det, det är den godast riesling jag druckit.
Pinot Noir Royale ’22
Instegs-pinot. Lätt snipig doft med lätta rökslöjor. Ganska elegant i frukten, men den är kraftigt ekad, vaniljen tar överhand för min del vad det gäller röda viner. Vore kul att prova top-of-the-line och jämföra.
PS. Uppställningen på bilden är omvänd