Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gårdagens vin:
Visa bifogad bild 33991
2018 Bodegas Protos Ribera del Duero Gran Reserva: Nejlikor, muskot, vanilj, blåbär, bläck och vanilj. Kryddigt, mörkt och tungt med snygg frukt och bra balans. SkolboksRibera från en jättestor producent. Jag hade förväntat mig att det här skulle vara alldeles för ungt, men så var definitivt inte fallet. Det är väldigt njutbart redan nu och kommer säkert att vara det även de närmaste 50 åren. 93p
Min första Protos GR trodde jag under otroligt många år var en Rioja. Den gjorde starkt intryck på mig (typ 99 p och angenäm prislapp). Tom så att jag, 10 år senare, på plats i Spanien frågade efter Protos från Rioja. ...och då jag till sist insåg Ribera, föddes så en livslång (iaf hitintills) kärlek till RdD och omedelbart därpå även Toro.

(Innan Internet.)

Stora fabriker med passion gör mycket gott på den här planeten!

IMG_5744.jpeg
IMG_5749.jpeg
IMG_5746.jpeg

Bokklubben läste Jay McInerney: i fokus var Bright Lights, Big City - hans debutbok från 1985, samt en av hans samlingsböcker med vinartiklar, The Juice. Som bonus en utsökt antologi med litterära vintexter som kan vara det bästa jag läst hittills i vinboks-vägar. Alla böckerna överraskade på plussidan. Finstämd hedonism, inte utan intellektuellt djup men lika elegant stil på texterna som de Bourgogne-viner han håller så högt.

Självfallet följde vi Jays egna rekommendationer för en god middag med en flaska Krug till chipsen med smetana och löjrom; Litet mer skumpa till ostronen, röd Bourgogne till grillad rotisserie-kyckling med tillbehör och till osten, en chardonnay från en av de producenter som Jay gillar i Kalifornien, Rhys.

Krug Grande Cuvée 163:e editionen - det enda vinet som inte riktigt nådde upp till sin nivå. Kändes mer som flaskvariation i förhållande till den senaste flaskan Grande Cuvé vi öppnade med 2007-bas.
Damien Hugot 2012 Extra Brut - perfekt till ostronen, på topp just nu. Ren och fin men med begynnande komplexitet från lagring.

Michel Gros 1er cru Vosne-Romanée Clos des Réas 2010
Clos des Reas 2010 växte och avslutade på topp - klassisk Vosne-Romanée med ett uttryck som ligger mittemellan Volnayvinernas eleganta och mjuka stil och de mer strukturerade vinerna från Nuits-Saint-Georges och Gevrey. Har flera år kvar i källaren. De flesta hade denna som kvällens näst bästa vin.

Michel Gros 1er cru Vosne-Romanée Clos des Réas 2011
Clos des Reas 2011 öppnade starkt men den svagare årgången visade sig senare, de sista skvättarna var påfallande trötta, men då hade den också varit öppnad ganska många timmar. Dags att dricka upp.

Domaine de Montille 1er cru Volnay Les Brouillards 2006
De flesta hade Montilles Les Brouillards 2006 som favorit bland vinerna; ljus i färgen, elegant, silkeslen, integrerad, på topp med både litet hallon, samt begynnande tertiära aromer men klarar ytterligare tid i källaren.

Domaine Pascal Roblet-Monnot 1er cru Volnay Les Brouillards 2006
En person föredrog Roblet-Monnots variant av Brouillards 2006 - precis som Pascal framstår som mer bohemisk och ostädad i förhållande till familjen de Montille är också hans version av Les Brouillards litet skitigare, med mer struktur och extraktion, inte lika elegant som de Montille men med en stor dos pinositet.

Domaine Jacques Prieur Corton-Bressandes 2010
Jacques Prieur gör viner I modern stil - en hel del ny ek, ganska fruktig, mörkare i färgen och öppen. Grand cruerna från Corton tycker jag ofta är som bäst vid efter ungefär 15 år även om den här har många år kvar att ge. Riktigt bra.

Yann Durieux Night Cost 2017
Kul att skicka in en naturvinsbourgogne mitt bland alla flaskor med mer pretentioner och adelsmärken. Den gjorde faktiskt inte bort sig alls även om den var diametralt motsatt Jacques Prieur i stilen - ren hallon och smultronfruktig, fin ren syra, med litet bittermandel någonstans.

Rhys Chardonnay Horseshoe Vineyard Santa Cruz Mountains 2014
Rhys chardonnay var också riktigt fin. Kamomill, honung, bokna äpplen, litet nötig men verkligen inte over the hill. Sista flaskan tror jag, hittar jag någon mer kommer den att öppnas inom närmaste tiden - perfekt mogen just nu.

Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Krug Grande Cuvée 163:e editionen - Kändes mer som flaskvariation i förhållande till den senaste flaskan Grande Cuvé vi öppnade med 2007-bas.

Vill inte vara neggo, och som de flesta vet: jag har egentligen aldrig begripit Champagne (utom då @vintomas serverar bubblig Vouvray) men tycker jag förfärligt ofta läser överslätande kommentarer om kassa Champagner och Bourgogner som kostar tusenlappar. Borde man inte kunna ställa vissa minimikrav på den typen av investeringar? Kanske är lite neggo, ändå. Ploppade nämligen en generellt ansedd 90-poängs Gevrey Chambertin i afton (årets självspäkning) som var trög att få i sig, trots att vi var två och maten fenomenal.. Det snällaste jag kan vara är 83p, Galet för lågt pH, inga PN-markörer och egentligen bara kasst. Fanns en gnutta frukt om man plockade fram finvågen. Vi går alla igång på olika saker. S&M råkar bara vara min grej då det handlar om Muscadet 😍

"Det är inte du, det är jag!"

Alltid ett sätt att underdånigt betrakta andras underleveranser på,. Med handen på hjärtat gör jag detsammma med mina personliga helgonviner 😇

Allt blir dock bättre med japanska Band Maid. Damer som tog europas heavy metal historia och lyfte till nästa nivå. Skriver materialet själva och är grymma musiker med en brutal sångerska: Inget sockersött Baby Metal. Detta är hard core heavy metal!

Vill inte vara neggo, och som de flesta vet: jag har egentligen aldrig begripit Champagne (utom då @vintomas serverar bubblig Vouvray) men tycker jag förfärligt ofta läser överslätande kommentarer om kassa Champagner och Bourgogner som kostar tusenlappar. Borde man inte kunna ställa vissa minimikrav på den typen av investeringar? Kanske är lite neggo, ändå. Ploppade nämligen en generellt ansedd 90-poängs Gevrey Chambertin i afton (årets självspäkning) som var trög att få i sig, trots att vi var två och maten fenomenal.. Det snällaste jag kan vara är 83p, Galet för lågt pH, inga PN-markörer och egentligen bara kasst. Fanns en gnutta frukt om man plockade fram finvågen. Vi går alla igång på olika saker. S&M råkar bara vara min grej då det handlar om Muscadet 😍

"Det är inte du, det är jag!"

Alltid ett sätt att underdånigt betrakta andras underleveranser på,. Med handen på hjärtat gör jag detsammma med mina personliga helgonviner 😇

Allt blir dock bättre med japanska Band Maid. Damer som tog europas heavy metal historia och lyfte till nästa nivå. Skriver materialet själva och är grymma musiker med en brutal sångerska: Inget sockersött Baby Metal. Detta är hard core heavy metal!
alltid trist när dyra viner inte levererar - igår var dock full utdelning på röd bourgogne! Själv tycker jag att det finns få saker som slår en bra pinot noir. Alla vinerna var grymt bra förutom just Krug-flaskan.

Vingubben

Medlem
IMG_6124.jpeg

William Fevre, Chablis Premier Cru, Vaillons 2020

Kryddig och nästan lite sur. Dämpad frukt, men både lite citrus och päron. Honung och bakkryddor tittar fram efter en stund. Känns som en svagare årgång då jag tidigare har tyckt att denna har levererat en bra bit över sin prislapp. Svårt att se att den kommer att utvecklas med mer år på nacken. 87p

buteljen

Medlem
1742207038782.jpeg

1965 Riveyrac Rivesaltes La Cuvée des Aigles är en blend av Grenache Noir, Gris och Blanc. Buteljerades 2014. Fantastiskt vin med en härlig balans – krispigt, fräscht och fullt av energi. Fantastisk syra. Noter av apelsin, marmelad, nötter, torkade fikon, brunt socker, kryddor och ingefära. Lång, lång finish. Hade inte tänkt ta något till desserten men ägaren dök upp med denna flaska så jag tog ett glas och blev glatt överraskad! Minst 95 p.

Toppen