FineWines östgötafalang samlades återigen i en källare i Norrköping, den här gången i dubblerad styrka jämfört med sist med 8 provare. Vinets dag firades med 16 viner uppdelat på en flight bubbel, en flight vitt och två röda flighter. Med tanke på diskussionen ovan om 30 eller 50 år på Amarone var det ju intressant att det dök upp en Amarone med över 50 år på nacken.
Återigen en trevlig provning, tack alla inblandade och särskilt till arrangörerna!
Bubbelflight
Paul Bara Comtesse Marie de France 2008
Äppligt, mycket pinot-toner, fin rondör, begynnande mognad, mycket gott. Gissade något yngre än 2008. Kvällens välkomstvin och avtäcktes innan övriga bubbelflighten hälldes upp.
1 röst
Paul Dethune Cuvee a l'Ancienne 2012
Runt med viss mognad, lite krut i början som vädrar bort. Trevliga fattoner som gav fin vanilj.
@KockJohan satte producenten.
1 röst
Jules Roches Prémices
Brettigt med drag av franska cideräpplen. Lättare och mer framträdande syra än ovan. Kändes inte tokungt. Växer lite med luft men tappar inte allt det kantiga. Inte riktigt min grej.
2 röster
Paul Bara Comtesse Marie de France 2012
Äppligt, viss rondör, yngre än välkomstvinet. Efter att jag skrivit dessa noter avslöjades att det i bubbelflighten fanns en yngre årgång av välkomstvinet och då blev det givet noterna lätt att placera det här.
0 röster
Benoit Beaufort Prestige Millésime 2008
Känns gammalt, med begynnande madeiratoner samt svampigt. Över sin topp. Inte min grej.
4 röster
Vit flight
Guigal Saint-Joseph Lieu Dit Blanc 2018 (mitt vin)
Blöt ek, låg syra, mjuk frukt, lite bränt gummi. Många gissningar kring Sydafrika och jag kan hålla med om att ektonerna kändes mer i sydafrikansk än fransk stil. Dock lätt att placera som ett av mina två viner i flighten.
2 röster
Schloss Lieser Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese 2018 (mitt vin)
Blommigt aromatisk med lätta petroleumtoner och lite cantaloupe. Fin syra men också med en ganska stor, nektarlik sötma. Mycket härlig, levererar bra redan nu.
4 röster
Fumey Chatelain Arbois Savagnin 2018
Först lite acetonstickigt som var svårt att komma förbi, bara eftersmaken hintade då om att det fanns mycket mer. Med lite luft vädrades mycket av det stickiga bort och härliga florliknande toner började ge sig till känna. Hög syra, men inte var det väl en fino. Gissade till slut på Jura men inte Chardonnay (följdaktligen borde jag gissat Savagnin men just då kopplade in synapserna riktigt...).
2 röster
Första röda flighten
Le Cimate Montefalco Sagrantino 2012
Mandel på doften, körsbär och paprika i smaken samt stor strävhet. Något italienskt med sisådär 5 år på nacken? Eller Cab Franc? Paprikan spökade. Provade mer senare under eftermiddagen och det växte på bra med lite mer luft.
0 röster
Tikves Barovo 2018
Massor av blåbär och fat. Ganska strävt. Snurrade in på Malbec pga blåbären men fick inte ihop det med strävheten. Gissade ändå på det till slut, med Zinfandel som någon bubblargissning. Visade sig innehålla mycket Kratosija som (eventuellt) är samma druva som Primitivo/Zinfandel.
2 röster
Nino Negri Nebbiolo Riserva Valtellina Superiore 2016
Ljust, och ganska lätt och elegant i smaken, åt Nebbiolohållet med lite asfaltstoner. Viss mognad. Gissade på Barolo med lite ålder. Har druckit vinet förut men kände inte igen det, och det var klart bättre nu.
3 röster
Cantine Lamberti Amarone Recioto della Valpolicella 1969
Tegelfärgad med rätt läbbig nagellacksdoft men trevlig smak med mängder av nyanser med bland annat nötter och smultron. Ingenting i smaken som gick att koppla ihop med en ung Amarone, men gissade ändå på något mycket gammalt italienskt. Speciellt, spännande och rätt gott.
3 röster
Andra röda flighten
Vukoje Selekcija Grand Cuvee 2008
Grön och lite skitig på ett bra vis, med fin frukt bakom. Håller ihop fint i smaken. Var inne på Bordeaux-blend med Cab Franc. Personen som hade med vinet var innan avtäckning stensäker på att detta var en Chinon.
1 röst
Emblem 2016
Många Cab S-markörer med framförallt vinbär och blyerts. Stora tanniner som kommer lite smygandes. Kraftpaket!
3 röster
Giulia Negri Barolo Marassio 2018
Nästan spritsig med röda bär och mjuk frukt men mycket tanniner. Fick inte ihop det till något annat än Nebbiolo.
0 röster
Barbi Brunello de Montalcino 2016
Mjuk, snäll frukt, lite stickig alkohol. Snällt men gott liksom. Satt fint till den efterföljande pizzan.
4 röster
Omröstning kvällens vin
Benoit Beaufort Prestige Millésime 2008 - 3 röster
Guigal Saint-Joseph Lieu Dit Blanc 2018 - 2 röster
Jules Roches Prémices - 2 röster
Schloss Lieser Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese 2018 - 1 röst