Ăstgötasektionen av FW samlades Ă„terigen i en kĂ€llare nĂ„gonstans i Norrköping för att (blind)prova lite viner.
VĂ€lkomstchampagne (ej blint)
Guerlet Deguerne La Vigneulle 2017
Relativt ungt men inte stramt eller oförlöst. Lite Àppeltoner, lite alkoholstick och lite stickig syra. Charmigare Àn vad det lÄter, men hittade ÀndÄ inte riktigt hem för mig.
Visa bifogad bild 30583
Flight 1 Bubbel
Henri Maillart Blanc des Blancs
I tidigt mognadsstadium vilket mÀrks i bÄde smak och mousse. Fin frukt, inga tydliga fat. Fanns dock en lÀtt krutig ton i doften som försvann med lite tid i glaset. Bra syra!
3 flightröster
Damien Hugot M18
NÄgot Àpplig, lite Ät det bokna hÄllet. KÀnns yngre Àn första vinet men inte purungt. LÀtt, lÀtt beska. Lite BdB i doften, men smaken Àr BdN. Efter en stund i glaset öppnar det upp sig rejÀlt med mer frukt och fat som kommer fram.
4 flightröster
2 WotN-röster
Bereche & Fils Rive Gauche 2018
Fatigt, lite krut. Exotisk frukt, men initialt med en strÀv ton som drar Ät omogen ananas. Trevlig oxidativ ton. BÀttrar ocksÄ pÄ sig rejÀlt med tid i glaset, vilket fÄr strÀvheten att försvinna och frukten att komma fram mer och för mig blev det en vinnare med tid i glaset.
1 flightröst (min)
Cedric Bouchard Val Vilaine 2019
Mycket blek i fÀrgen, i stor kontrast mot övriga i flighten som Àr mer guldgula. LÀttare och spritsigare Àn övriga, med hint av funk och beska, som dock vÀdrar ur med tiden. Lite ton av fat och begynnande mognad.
Charles Heidsieck 2008
Tydliga rostade fat, mjuk frukt, avrundad med tydliga mognadstoner och mjuk krutighet. Uttrycksfullt men saknar elegans. Ingen kÀnde igen sig i de beskrivningar frÄn mÄnga som öppnat dessa flaskor lite tidigare.
Visa bifogad bild 30586
Flight 2 Vitt
Camille Giroud Chassagne-Montrachet Les Vergers 2017
Tydliga, eleganta fattoner, kÀndes som chardonnay men kanske mest pÄ att druvtypiska toner för nÄgot annat saknades. Ganska lÀtt kropp med lite mineral och rund frukt. Ganska ungt. KÀndes som Bourgogne men ÀndÄ inte, och om det var Bgn tÀnkte jag att det skulle vara nÄgon appellation (eller vinmakare) med mildare viner. Jag var inne och snurrade pÄ om det kunde vara Chablis Grand Cru.
5 flightröster
2 WotN-röster
Derot-Delugny Coteaux Champenois Pinot Meunier (2018)
Initialt mild doft med smultrontoner. Spritsig och ganska lĂ€tt smak. Bekant men Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt svĂ„rplacerat. Ăppliga toner dök upp med lite mer doft i smaken. Med facit i hand fattade man varför det kĂ€ndes sĂ„ bekant, dĂ„ man plötsligt uppfattade supertydliga champagnetoner.
1 WotN-röst
Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile 2014
Tydligt att det Àr riesling, med Älder och/eller fat. Inte superuttrycksfullt i början, blommar ut lite mer med en stund i glaset men förblir nÄgot knutet. KÀnns som det finns mer som inte hittar ut. Har druckit det yngre (i annan ÄrgÄng) vilket var Ànnu mer stÀngt.
1 flightröst
Moulin Touchais 1979
Mitt vin, och det var tydligt i fÀrg, doft och smak som stod ut rejÀlt frÄn övriga flighten. Druckit det förut och valde att stoppa in det i en vit flight snarare Àn att krÄngla med nÄgon egen flight. Blev lite "20 frÄgor" i att luska ut vad det var för de övriga och det snurrades runt i diverse vÀrldsdelar, europeiska lÀnder och franska distrikt och druvor medan det smalnades ner till att det var frÄn Loire, dÄ plockade
@KockJohan bÄde vin och ÄrgÄng direkt. Mina egna noter Àr att den nÀstan unkna doften knappast göra smaken rÀttvisa. Smaken Àr nÀmligen fantastisk, med hÀrlig mognad med tydlig men mjuk och vÀlintegrerad sötma. Endast positiva oxidationstoner, med nötig komplexitet.
2 flightröster (inkl min)
l'Esprit de Chevalier 2020
Mjukt, nÄgot bÀrigt och lite krutigt. Blommar ut med lite mer luft men Àr lite strÀv och ung fortfarande. SvÄrplacerat, ingen var inne pÄ Bordeaux förrÀn det avslöjades att det fanns en sÄdan i flighten och uteslutningsmetoden gav att det mÄste vara detta.
Visa bifogad bild 30587
Flight 3 Rött
Sassicaia 2016
Doftar cab sav med ganska tydliga svarta vinbÀr och druvtypiska nyanser. LÀtt alkoholstick i smaken. Smakbilden har inte lika tydliga cab sav-drag som doften, och kÀnns lite ofokuserad, men landade ÀndÄ i att det var nÄgon typ av Bdx-blend men inte frÄn Bdx. Vissa var inne pÄ att det var cab franc i, vilket var snyggt prickat (85 % cab sav, 15 % cab franc). Mitt vin, men satte inte att det var det.
4 flightröster
1 WotN-röst
Giacomo Grimaldi Barolo Ravera 2018
Lingonskog i doften. NÀrvarande tanniner utan att vara för kraftiga, "lÀtt" och gott med hÀrlig röd bÀrighet. Gissade pÄ PN, eventuellt frÄn Bgn. Hade inte en susning pÄ att det var Nebbiolo.
2 flightröster (inkl min)
Galatrona Petrolo 2017
Doftar först pÄ ett sÀtt som för mig Àr tydligt italienskt (eller Balkan-omrÄdet), med nÄgon form av körsbÀrstoner och björnklister, för att vid nÀsta genomgÄng av glasen i flighten kÀnnas mer som Bdx-blend. Ligger nÄnstans mitt i, svÄrt att placera och ville inte riktigt gissa pÄ italienskt vin pÄ Bdx-druva som ju borde vara den uppenbara slutsatsen. (Detta Àr alltsÄ italienskt pÄ 100 % Merlot)
2 flightröster
Chateau Laroque 2014
Doftar ocksĂ„ italienskt inledningsvis, fast med mildare körsbĂ€rston Ă€n ovanstĂ„ende. Ăven denna slĂ„r över i Bdx vid andra genomgĂ„ngen, men fortsĂ€tter kĂ€nnas tunt och oförlöst Ă€ven med mer tid i glaset. Landade aldrig i nĂ„gon gissning dĂ„ det verkade visa upp sĂ„ lite av sitt rĂ€tta jag.
Visa bifogad bild 30588
Fight 4 Rött
Joiseph BFF BlaufrÀnkisch 2019
Lite chark i doften, men munkÀnslan Àr snarast spritsig och den blir otroligt svÄr att placera. Blir nÄgot vÀnligare med tid i glaset men jag blev aldrig kompis med den.
1 flightröst
Spalek Pinot Noir 2019
Lingon, smultron och jÀkligt finstÀmda fat i doften. Tydliga men finstÀmda fat i smaken, tillsammans med röda bÀr. Smarrigt! Var först inne pÄ PN, men seglade sedan ivÀg pÄ nÄgot lÀttare spanskt.
1 flightröst
Chateau La Commanderie de Queyret 2016
Ganska oförlöst doft. NÄgot mer uttrycksfull smak, som blir trevligt fruktigt men inte bjuder pÄ nÄgot som kÀnns druv- eller regiontypiskt. Landade inte i nÄgon gissning.
1 flightröst
Gaja Promis Ca'Marcanda 2020
Ă
terigen en ganska oförlöst doft men den slÀpper fram allt mer fruktighet med tid i glaset. Smaken lovar gott och mer, men det som anas slÀpps inte riktigt fram. Fin fruktighet och ett gott vin, men bör leverera betydligt bÀttre om nÄgra (eller mÄnga?) Är.
4 fightröster
Fratelli Barteletti Barolo 1964
Galen doft med framtrÀdande toner av nyöppnad chipspÄse (jag landade i sourcream & onion, andra var inne pÄ grillchips), stekta champinjoner och dessutom lite tryffel. Smaken Àr rik och generös, med mycket frukt och en del svamp i en magisk blandning. Det hade avslöjats pÄ förhand att det skulle finnas ett vin frÄn -64 eller -75 i provningen och det kunde bara vara det hÀr, men jag hade aldrig gissat pÄ en sÄdan Älder utan den förhandsinfon. Helt vitalt vin med den sköna blandningen av ungdom och mognad som enligt min förvisso begrÀnsade erfarenhet brukar Äterfinnas i betydligt yngre viner.
1 flightröst (min)
1 WotN-röst (min)
Bonusvin till avslutande bean-to-bar-chokladprovning
Gerard Bertrand Rivesaltes 1985
Missade att skriva noter, men kombinationen av fruktig och bÀrig smak med finstÀmd sötma men utan alkoholvÀrme, den rödgyllene fÀrgen som bara var snÀppet mörkare Àn Moulin Touchais 1979 och en hint om att det var en hygglig Älder pÄ vinet gjorde att jag satte att det var en Rivesaltes.
(Den skarpögde ser att det saknas en WotN-röst, vilket beror pÄ att en person behövde avvika innan dessa samlades in.)