Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har mĂ€rkt Ă€r sig finewines.se inte sig likt rent utseendemĂ€ssigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bĂ€ttre matcha vĂ„r tidigare fĂ€rgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den hĂ€r forumtrĂ„den!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

ÅtergĂ„r till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 30579

2015 Pierre-Yves Colin-Morey BĂątard-Montrachet
Otroligt bra vin 💯. Mogen hĂ€rlig elegant frukt osar ur glaset. Nya noter poppar upp under hela kvĂ€llen - aprikos, persika, nypressad apelsin, grillad citrus, blommor, honung , mandelblom, krossad krita, kryddor, creme brulee, vanilj, panacotta 
. I munnen koncentrerat och komplext, multi-layered, kalkfel mineral, silkig textur 😍. SĂ„ maffigt och samtidigt sĂ„ elegant och precist 👌. Extremt lĂ„ng finish.

“One of the white wines of the vintage” skrev nĂ„gon. KĂ€nns som att det sĂ€kert kan stĂ€mma đŸ«¶.
Underbart med vit Bgn dĂ„ de levererar 😍.
LĂ„ter som denna var oekad eller bara mycket milt ekad?

buteljen

Medlem
Underbart med vit Bgn dĂ„ de levererar 😍.
LĂ„ter som denna var oekad eller bara mycket milt ekad?
"Our white grapes are pressed into whole bunches without any grinding. The pressings are long and soft in order to obtain the best juices for the material and complexity of our wines. The must ferment in 350-liter barrels (30% of new oak). The wines are aged between 15 and 20 months depending on the vintages without batonnage. The bottling is done without filtration, natural cork filling. We wax all our bottles for optimal and homogeneous preservation of our vintages."

mackan92

Medlem
1699212723953.jpeg

Otroligt svag för denna typ av Barolo.
Riktig körsbÀrsfest med bedÄrande parfym. Fina hanterade tanniner fÄr hela upplevelsen att slÄ Grand Slam!

Snyggt var ordet!

Cascina Fontana Barolo 2018

Johan L

Medlem
Östgötasektionen av FW samlades Ă„terigen i en kĂ€llare nĂ„gonstans i Norrköping för att (blind)prova lite viner.

VĂ€lkomstchampagne (ej blint)
Guerlet Deguerne La Vigneulle 2017

Relativt ungt men inte stramt eller oförlöst. Lite Àppeltoner, lite alkoholstick och lite stickig syra. Charmigare Àn vad det lÄter, men hittade ÀndÄ inte riktigt hem för mig.

20231105_125455.jpg

Flight 1 Bubbel
Henri Maillart Blanc des Blancs

I tidigt mognadsstadium vilket mÀrks i bÄde smak och mousse. Fin frukt, inga tydliga fat. Fanns dock en lÀtt krutig ton i doften som försvann med lite tid i glaset. Bra syra!
3 flightröster

Damien Hugot M18
NÄgot Àpplig, lite Ät det bokna hÄllet. KÀnns yngre Àn första vinet men inte purungt. LÀtt, lÀtt beska. Lite BdB i doften, men smaken Àr BdN. Efter en stund i glaset öppnar det upp sig rejÀlt med mer frukt och fat som kommer fram.
4 flightröster
2 WotN-röster

Bereche & Fils Rive Gauche 2018
Fatigt, lite krut. Exotisk frukt, men initialt med en strÀv ton som drar Ät omogen ananas. Trevlig oxidativ ton. BÀttrar ocksÄ pÄ sig rejÀlt med tid i glaset, vilket fÄr strÀvheten att försvinna och frukten att komma fram mer och för mig blev det en vinnare med tid i glaset.
1 flightröst (min)

Cedric Bouchard Val Vilaine 2019
Mycket blek i fÀrgen, i stor kontrast mot övriga i flighten som Àr mer guldgula. LÀttare och spritsigare Àn övriga, med hint av funk och beska, som dock vÀdrar ur med tiden. Lite ton av fat och begynnande mognad.

Charles Heidsieck 2008
Tydliga rostade fat, mjuk frukt, avrundad med tydliga mognadstoner och mjuk krutighet. Uttrycksfullt men saknar elegans. Ingen kÀnde igen sig i de beskrivningar frÄn mÄnga som öppnat dessa flaskor lite tidigare.

20231105_143109.jpg

Flight 2 Vitt
Camille Giroud Chassagne-Montrachet Les Vergers 2017
Tydliga, eleganta fattoner, kÀndes som chardonnay men kanske mest pÄ att druvtypiska toner för nÄgot annat saknades. Ganska lÀtt kropp med lite mineral och rund frukt. Ganska ungt. KÀndes som Bourgogne men ÀndÄ inte, och om det var Bgn tÀnkte jag att det skulle vara nÄgon appellation (eller vinmakare) med mildare viner. Jag var inne och snurrade pÄ om det kunde vara Chablis Grand Cru.
5 flightröster
2 WotN-röster

Derot-Delugny Coteaux Champenois Pinot Meunier (2018)
Initialt mild doft med smultrontoner. Spritsig och ganska lĂ€tt smak. Bekant men Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt svĂ„rplacerat. Äppliga toner dök upp med lite mer doft i smaken. Med facit i hand fattade man varför det kĂ€ndes sĂ„ bekant, dĂ„ man plötsligt uppfattade supertydliga champagnetoner.
1 WotN-röst

Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile 2014
Tydligt att det Àr riesling, med Älder och/eller fat. Inte superuttrycksfullt i början, blommar ut lite mer med en stund i glaset men förblir nÄgot knutet. KÀnns som det finns mer som inte hittar ut. Har druckit det yngre (i annan ÄrgÄng) vilket var Ànnu mer stÀngt.
1 flightröst

Moulin Touchais 1979
Mitt vin, och det var tydligt i fÀrg, doft och smak som stod ut rejÀlt frÄn övriga flighten. Druckit det förut och valde att stoppa in det i en vit flight snarare Àn att krÄngla med nÄgon egen flight. Blev lite "20 frÄgor" i att luska ut vad det var för de övriga och det snurrades runt i diverse vÀrldsdelar, europeiska lÀnder och franska distrikt och druvor medan det smalnades ner till att det var frÄn Loire, dÄ plockade @KockJohan bÄde vin och ÄrgÄng direkt. Mina egna noter Àr att den nÀstan unkna doften knappast göra smaken rÀttvisa. Smaken Àr nÀmligen fantastisk, med hÀrlig mognad med tydlig men mjuk och vÀlintegrerad sötma. Endast positiva oxidationstoner, med nötig komplexitet.
2 flightröster (inkl min)

l'Esprit de Chevalier 2020
Mjukt, nÄgot bÀrigt och lite krutigt. Blommar ut med lite mer luft men Àr lite strÀv och ung fortfarande. SvÄrplacerat, ingen var inne pÄ Bordeaux förrÀn det avslöjades att det fanns en sÄdan i flighten och uteslutningsmetoden gav att det mÄste vara detta.

20231105_162215.jpg

Flight 3 Rött
Sassicaia 2016

Doftar cab sav med ganska tydliga svarta vinbÀr och druvtypiska nyanser. LÀtt alkoholstick i smaken. Smakbilden har inte lika tydliga cab sav-drag som doften, och kÀnns lite ofokuserad, men landade ÀndÄ i att det var nÄgon typ av Bdx-blend men inte frÄn Bdx. Vissa var inne pÄ att det var cab franc i, vilket var snyggt prickat (85 % cab sav, 15 % cab franc). Mitt vin, men satte inte att det var det.
4 flightröster
1 WotN-röst

Giacomo Grimaldi Barolo Ravera 2018
Lingonskog i doften. NÀrvarande tanniner utan att vara för kraftiga, "lÀtt" och gott med hÀrlig röd bÀrighet. Gissade pÄ PN, eventuellt frÄn Bgn. Hade inte en susning pÄ att det var Nebbiolo.

Galatrona Petrolo 2017
Doftar först pÄ ett sÀtt som för mig Àr tydligt italienskt (eller Balkan-omrÄdet), med nÄgon form av körsbÀrstoner och björnklister, för att vid nÀsta genomgÄng av glasen i flighten kÀnnas mer som Bdx-blend. Ligger nÄnstans mitt i, svÄrt att placera och ville inte riktigt gissa pÄ italienskt vin pÄ Bdx-druva som ju borde vara den uppenbara slutsatsen. (Detta Àr alltsÄ italienskt pÄ 100 % Merlot)
2 flightröster

Chateau Laroque 2014
Doftar ocksĂ„ italienskt inledningsvis, fast med mildare körsbĂ€rston Ă€n ovanstĂ„ende. Även denna slĂ„r över i Bdx vid andra genomgĂ„ngen, men fortsĂ€tter kĂ€nnas tunt och oförlöst Ă€ven med mer tid i glaset. Landade aldrig i nĂ„gon gissning dĂ„ det verkade visa upp sĂ„ lite av sitt rĂ€tta jag.

20231105_162225.jpg

Fight 4 Rött
Joiseph BFF BlaufrÀnkisch 2019

Lite chark i doften, men munkÀnslan Àr snarast spritsig och den blir otroligt svÄr att placera. Blir nÄgot vÀnligare med tid i glaset men jag blev aldrig kompis med den.
1 flightröst

Spalek Pinot Noir 2019
Lingon, smultron och jÀkligt finstÀmda fat i doften. Tydliga men finstÀmda fat i smaken, tillsammans med röda bÀr. Smarrigt! Var först inne pÄ PN, men seglade sedan ivÀg pÄ nÄgot lÀttare spanskt.
1 flightröst

Chateau La Commanderie de Queyret 2016
Ganska oförlöst doft. NÄgot mer uttrycksfull smak, som blir trevligt fruktigt men inte bjuder pÄ nÄgot som kÀnns druv- eller regiontypiskt. Landade inte i nÄgon gissning.
1 flightröst

Gaja Promis Ca'Marcanda 2020
Återigen en ganska oförlöst doft men den slĂ€pper fram allt mer fruktighet med tid i glaset. Smaken lovar gott och mer, men det som anas slĂ€pps inte riktigt fram. Fin fruktighet och ett gott vin, men bör leverera betydligt bĂ€ttre om nĂ„gra (eller mĂ„nga?) Ă„r.
4 fightröster

Fratelli Barteletti Barolo 1964
Galen doft med framtrÀdande toner av nyöppnad chipspÄse (jag landade i sourcream & onion, andra var inne pÄ grillchips), stekta champinjoner och dessutom lite tryffel. Smaken Àr rik och generös, med mycket frukt och en del svamp i en magisk blandning. Det hade avslöjats pÄ förhand att det skulle finnas ett vin frÄn -64 eller -75 i provningen och det kunde bara vara det hÀr, men jag hade aldrig gissat pÄ en sÄdan Älder utan den förhandsinfon. Helt vitalt vin med den sköna blandningen av ungdom och mognad som enligt min förvisso begrÀnsade erfarenhet brukar Äterfinnas i betydligt yngre viner.
1 flightröst (min)
1 WotN-röst (min)

Bonusvin till avslutande bean-to-bar-chokladprovning
Gerard Bertrand Rivesaltes 1985

Missade att skriva noter, men kombinationen av fruktig och bÀrig smak med finstÀmd sötma men utan alkoholvÀrme, den rödgyllene fÀrgen som bara var snÀppet mörkare Àn Moulin Touchais 1979 och en hint om att det var en hygglig Älder pÄ vinet gjorde att jag satte att det var en Rivesaltes.

(Den skarpögde ser att det saknas en WotN-röst, vilket beror pÄ att en person behövde avvika innan dessa samlades in.)

Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Östgötasektionen av FW samlades Ă„terigen i en kĂ€llare nĂ„gonstans i Norrköping för att (blind)prova lite viner.

Relativt ungt men inte stramt eller oförlöst. Lite Àppeltoner, lite alkoholstick och lite stickig syra. Charmigare Àn vad det lÄter, men hittade ÀndÄ inte riktigt hem för mig.

Visa bifogad bild 30583

Flight 1 Bubbel

I tidigt mognadsstadium vilket mÀrks i bÄde smak och mousse. Fin frukt, inga tydliga fat. Fanns dock en lÀtt krutig ton i doften som försvann med lite tid i glaset. Bra syra!
3 flightröster

Damien Hugot M18
NÄgot Àpplig, lite Ät det bokna hÄllet. KÀnns yngre Àn första vinet men inte purungt. LÀtt, lÀtt beska. Lite BdB i doften, men smaken Àr BdN. Efter en stund i glaset öppnar det upp sig rejÀlt med mer frukt och fat som kommer fram.
4 flightröster
2 WotN-röster

Fatigt, lite krut. Exotisk frukt, men initialt med en strÀv ton som drar Ät omogen ananas. Trevlig oxidativ ton. BÀttrar ocksÄ pÄ sig rejÀlt med tid i glaset, vilket fÄr strÀvheten att försvinna och frukten att komma fram mer och för mig blev det en vinnare med tid i glaset.
1 flightröst (min)

Mycket blek i fÀrgen, i stor kontrast mot övriga i flighten som Àr mer guldgula. LÀttare och spritsigare Àn övriga, med hint av funk och beska, som dock vÀdrar ur med tiden. Lite ton av fat och begynnande mognad.

Charles Heidsieck 2008
Tydliga rostade fat, mjuk frukt, avrundad med tydliga mognadstoner och mjuk krutighet. Uttrycksfullt men saknar elegans. Ingen kÀnde igen sig i de beskrivningar frÄn mÄnga som öppnat dessa flaskor lite tidigare.

Visa bifogad bild 30586
Flight 2 Vitt
Tydliga, eleganta fattoner, kÀndes som chardonnay men kanske mest pÄ att druvtypiska toner för nÄgot annat saknades. Ganska lÀtt kropp med lite mineral och rund frukt. Ganska ungt. KÀndes som Bourgogne men ÀndÄ inte, och om det var Bgn tÀnkte jag att det skulle vara nÄgon appellation (eller vinmakare) med mildare viner. Jag var inne och snurrade pÄ om det kunde vara Chablis Grand Cru.
5 flightröster
2 WotN-röster

Initialt mild doft med smultrontoner. Spritsig och ganska lĂ€tt smak. Bekant men Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt svĂ„rplacerat. Äppliga toner dök upp med lite mer doft i smaken. Med facit i hand fattade man varför det kĂ€ndes sĂ„ bekant, dĂ„ man plötsligt uppfattade supertydliga champagnetoner.
1 WotN-röst

Tydligt att det Àr riesling, med Älder och/eller fat. Inte superuttrycksfullt i början, blommar ut lite mer med en stund i glaset men förblir nÄgot knutet. KÀnns som det finns mer som inte hittar ut. Har druckit det yngre (i annan ÄrgÄng) vilket var Ànnu mer stÀngt.
1 flightröst

Moulin Touchais 1979
Mitt vin, och det var tydligt i fÀrg, doft och smak som stod ut rejÀlt frÄn övriga flighten. Druckit det förut och valde att stoppa in det i en vit flight snarare Àn att krÄngla med nÄgon egen flight. Blev lite "20 frÄgor" i att luska ut vad det var för de övriga och det snurrades runt i diverse vÀrldsdelar, europeiska lÀnder och franska distrikt och druvor medan det smalnades ner till att det var frÄn Loire, dÄ plockade @KockJohan bÄde vin och ÄrgÄng direkt. Mina egna noter Àr att den nÀstan unkna doften knappast göra smaken rÀttvisa. Smaken Àr nÀmligen fantastisk, med hÀrlig mognad med tydlig men mjuk och vÀlintegrerad sötma. Endast positiva oxidationstoner, med nötig komplexitet.

Mjukt, nÄgot bÀrigt och lite krutigt. Blommar ut med lite mer luft men Àr lite strÀv och ung fortfarande. SvÄrplacerat, ingen var inne pÄ Bordeaux förrÀn det avslöjades att det fanns en sÄdan i flighten och uteslutningsmetoden gav att det mÄste vara detta.

Visa bifogad bild 30587
Flight 3 Rött
Sassicaia 2016

Doftar cab sav med ganska tydliga svarta vinbÀr och druvtypiska nyanser. LÀtt alkoholstick i smaken. Smakbilden har inte lika tydliga cab sav-drag som doften, och kÀnns lite ofokuserad, men landade ÀndÄ i att det var nÄgon typ av Bdx-blend men inte frÄn Bdx. Vissa var inne pÄ att det var cab franc i, vilket var snyggt prickat (85 % cab sav, 15 % cab franc). Mitt vin, men satte inte att det var det.
4 flightröster
1 WotN-röst

Lingonskog i doften. NÀrvarande tanniner utan att vara för kraftiga, "lÀtt" och gott med hÀrlig röd bÀrighet. Gissade pÄ PN, eventuellt frÄn Bgn. Hade inte en susning pÄ att det var Nebbiolo.

Galatrona Petrolo 2017
Doftar först pÄ ett sÀtt som för mig Àr tydligt italienskt (eller Balkan-omrÄdet), med nÄgon form av körsbÀrstoner och björnklister, för att vid nÀsta genomgÄng av glasen i flighten kÀnnas mer som Bdx-blend. Ligger nÄnstans mitt i, svÄrt att placera och ville inte riktigt gissa pÄ italienskt vin pÄ Bdx-druva som ju borde vara den uppenbara slutsatsen. (Detta Àr alltsÄ italienskt pÄ 100 % Merlot)
2 flightröster

Chateau Laroque 2014
Doftar ocksĂ„ italienskt inledningsvis, fast med mildare körsbĂ€rston Ă€n ovanstĂ„ende. Även denna slĂ„r över i Bdx vid andra genomgĂ„ngen, men fortsĂ€tter kĂ€nnas tunt och oförlöst Ă€ven med mer tid i glaset. Landade aldrig i nĂ„gon gissning dĂ„ det verkade visa upp sĂ„ lite av sitt rĂ€tta jag.

Visa bifogad bild 30588

Fight 4 Rött

Lite chark i doften, men munkÀnslan Àr snarast spritsig och den blir otroligt svÄr att placera. Blir nÄgot vÀnligare med tid i glaset men jag blev aldrig kompis med den.
1 flightröst

Spalek Pinot Noir 2019
Lingon, smultron och jÀkligt finstÀmda fat i doften. Tydliga men finstÀmda fat i smaken, tillsammans med röda bÀr. Smarrigt! Var först inne pÄ PN, men seglade sedan ivÀg pÄ nÄgot lÀttare spanskt.
1 flightröst

Ganska oförlöst doft. NÄgot mer uttrycksfull smak, som blir trevligt fruktigt men inte bjuder pÄ nÄgot som kÀnns druv- eller regiontypiskt. Landade inte i nÄgon gissning.
1 flightröst

Återigen en ganska oförlöst doft men den slĂ€pper fram allt mer fruktighet med tid i glaset. Smaken lovar gott och mer, men det som anas slĂ€pps inte riktigt fram. Fin fruktighet och ett gott vin, men bör leverera betydligt bĂ€ttre om nĂ„gra (eller mĂ„nga?) Ă„r.
4 fightröster

Galen doft med framtrÀdande toner av nyöppnad chipspÄse (jag landade i sourcream & onion, andra var inne pÄ grillchips), stekta champinjoner och dessutom lite tryffel. Smaken Àr rik och generös, med mycket frukt och en del svamp i en magisk blandning. Det hade avslöjats pÄ förhand att det skulle finnas ett vin frÄn -64 eller -75 i provningen och det kunde bara vara det hÀr, men jag hade aldrig gissat pÄ en sÄdan Älder utan den förhandsinfon. Helt vitalt vin med den sköna blandningen av ungdom och mognad som enligt min förvisso begrÀnsade erfarenhet brukar Äterfinnas i betydligt yngre viner.
1 flightröst (min)
1 WotN-röst (min)

Missade att skriva noter, men kombinationen av fruktig och bÀrig smak med finstÀmd sötma men utan alkoholvÀrme, den rödgyllene fÀrgen som bara var snÀppet mörkare Àn Moulin Touchais 1979 och en hint om att det var en hygglig Älder pÄ vinet gjorde att jag satte att det var en Rivesaltes.

(Den skarpögde ser att det saknas en WotN-röst, vilket beror pÄ att en person behövde avvika innan dessa samlades in.)
Stort tack för generösa viner och fint skrivna anteckningar đŸ€—

LeChat

Medlem
IMG_5458.jpeg

2019 Lucien Le Moine Bourgogne

MÀktig parfymerad doft Àr första intrycket. Sen möts man i munnen av mumsig frukt, bra syra och hÀrlig mineralitet.
Med lite tid sÄ tillkommer Àven lite skitiga drag av nÄgot animaliskt, jÀrn och lite jord.
Visst kommer den bara bli bÀttre med Ären, men Àr ruggigt trevlig redan en onsdag i november.

Visa bifogad bild 30595
2019 Lucien Le Moine Bourgogne

MÀktig parfymerad doft Àr första intrycket. Sen möts man i munnen av mumsig frukt, bra syra och hÀrlig mineralitet.
Med lite tid sÄ tillkommer Àven lite skitiga drag av nÄgot animaliskt, jÀrn och lite jord.
Visst kommer den bara bli bÀttre med Ären, men Àr ruggigt trevlig redan en onsdag i november.
Hur var denna jÀmfört med ÄrgÄng 2018? (Som du skrev om hÀr)

LeChat

Medlem
Hur var denna jÀmfört med ÄrgÄng 2018? (Som du skrev om hÀr)
Skulle nog behöva dem i parallella glas för en bra analys.

Jag tycker generellt att 2019 kÀnns bra för Bourgogne. God nu och med stor utvecklingspotential. Alkoholen kan i vissa fall vara nÄgot hög, men behöver för den skull inte vara störande. 2018 Àr bra och 2019 Àr minst lika bra. Troligtvis bÀttre.

Robbes

Medlem

Visa bifogad bild 30583

Flight 1 Bubbel

3 flightröster

Damien Hugot M18
4 flightröster
2 WotN-röster

1 flightröst (min)

Charles Heidsieck 2008

Visa bifogad bild 30586
Flight 2 Vitt
5 flightröster
2 WotN-röster

1 WotN-röst

1 flightröst

Moulin Touchais 1979

Visa bifogad bild 30587
Flight 3 Rött
Sassicaia 2016

4 flightröster
1 WotN-röst

Galatrona Petrolo 2017
2 flightröster

Chateau Laroque 2014

Visa bifogad bild 30588

Fight 4 Rött

1 flightröst

Spalek Pinot Noir 2019
1 flightröst

1 flightröst

4 fightröster

1 flightröst (min)
1 WotN-röst (min)

Kul provning och kul att ni "vÄgade" öppna upp en Sassicaia 2016 redan nu. Jag har köpt pÄ mig nÄgra flaskor Sassicaia varje Är frÄn 2015-2019, har Ànnu aldrig druckit vinet, men förstÄtt att de ska lagras en del Är, helst 10 +. Men om jag skulle vÄga mig pÄ att öppna upp en flaska redan nu, vilken ÄrgÄng skulle ni rekomendera att man öppnar?

StefanAkiko

Inget att skriva hem om:
PXL_20231109_071422867_Original.jpeg

AndrĂ© Clouet Brut hade legat till sig under fyra Ă„r: bokna Ă€pplen. Gamla Ă€ppelskrutt. Äpplen i en gammal kĂ€llare. ÄppelpĂ€ppel. 65p
Federico Paternina Cava var lite lÀtt i kostymen, men underbart god och somrig. VÀlbalanserad med bra syror. 88p
2020 Robert Hall CS frÄn Paso Robles. Vacker, vÀlkomnande CS med jÀnkarvibbar överallt. 86 p
2015 Majella Coonawarra CS, 90 p och ett mycket trevligt Oz-typiskt vin att njuta av till ostbrickan. Det enda vinet i afton som var ett riktigt bra vin.

buteljen

Medlem
Federico Paternina Cava var lite lÀtt i kostymen, men underbart god och somrig. VÀlbalanserad med bra syror. 88p
För nĂ„gra Ă„r sedan skrev Öhmansmatovin ett positivt inlĂ€gg om denna cava (det Ă€r dock förmodligen inte exakt den produkten du druckit). Det Ă€r som du skriver en enkel men en vĂ€ldigt trevlig och balanserad pjĂ€s. Eller var. Har inte provat den pĂ„ flera Ă„r sĂ„ osĂ€ker pĂ„ hur den Ă€r nu. Jag tipsade om den till mĂ„nga av mina icke-vinintresserade vĂ€nner och alla var supernöjda (det var pĂ„ försommaren sĂ„ mĂ„nga köpte till student, midsommar och annat mingel). Den kostade dĂ„ 69 kr för de höll pĂ„ att prisa in sig i fasta sortimentet. Nu finns den dĂ€r och kostar 89 kr (71275).

Last edited:

Bastardo

Medlem
För nĂ„gra Ă„r sedan skrev Öhmansmatovin ett positivt inlĂ€gg om denna cava (det Ă€r dock förmodligen inte exakt den produkten du druckit). Det Ă€r som du skriver en enkel men en vĂ€ldigt trevlig och balanserad pjĂ€s. Eller var. Har inte provat den pĂ„ flera Ă„r sĂ„ osĂ€ker pĂ„ hur den Ă€r nu. Jag tipsade om den till mĂ„nga av mina icke-vinintresserade vĂ€nner och alla var supernöjda (det var pĂ„ försommaren sĂ„ mĂ„nga köpte till student, midsommar och annat mingel). Den kostade dĂ„ 69 kr för de höll pĂ„ att prisa in sig i fasta sortimentet. Nu finns den dĂ€r och kostar 89 kr (71275).

För priset Ă€r det helt outstanding, men har ni tĂ€nkt pĂ„ ett dilemma som uppstĂ„r hĂ€r? OM man hittar och köper rejĂ€lt billiga viner i stora mĂ€ngder, sĂ„ kommer förvaringsplatsen/–platser ta slut ganska snabbt, men för fest, mingel etc. mĂ„ste det vara hel perfekt om man behöver inte nödvĂ€ndigtvis ha med nĂ„gra vĂ€rldsmĂ€starviner 

Och storebrodern Federico Paternina Cava Reserva Brut 2017 Àr inte just dyrare.
(Men trÄkigt att Munkis gav vinet bara 11 i betyg för cirka tvÄ Är sen, sÄ den kan man stÄ över i sÄ fall.)
Synd bara att jag personligen dricker inte sÄ mycket mousserande viner över huvud taget, för de hinner tappa nÀstan alla bubblor innan jag hinner tömma flaskan med nuvarande dryckesvanor. :cool:

Last edited:

Bastardo

Medlem
Inget att skriva hem om:

AndrĂ© Clouet Brut hade legat till sig under fyra Ă„r: bokna Ă€pplen. Gamla Ă€ppelskrutt. Äpplen i en gammal kĂ€llare. ÄppelpĂ€ppel. 65p
2020 Robert Hall CS frÄn Paso Robles. Vacker, vÀlkomnande CS med jÀnkarvibbar överallt. 86 p
2015 Majella Coonawarra CS, 90 p och ett mycket trevligt Oz-typiskt vin att njuta av till ostbrickan. Det enda vinet i afton som var ett riktigt bra vin.
JĂ€ttebra, StefanAkiko!
Jag uppskattar oerhört mycket att nÄgon hÀr kan och vill tipsa om Àven billigare viner. Helst nÄgon vems smaklökar man kan lita pÄ. :D
Och jag Àr helt sÀker pÄ att jag Àr inte ensam att tycka sÄ. Keep up the good work!

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kul provning och kul att ni "vÄgade" öppna upp en Sassicaia 2016 redan nu. Jag har köpt pÄ mig nÄgra flaskor Sassicaia varje Är frÄn 2015-2019, har Ànnu aldrig druckit vinet, men förstÄtt att de ska lagras en del Är, helst 10 +. Men om jag skulle vÄga mig pÄ att öppna upp en flaska redan nu, vilken ÄrgÄng skulle ni rekomendera att man öppnar?
Jag skulle ocksÄ rÄda dig till att inte öppna nÄgon utav dem

Vingubben

Medlem
IMG_4971.jpeg

Pierre Gonon, Saint-Joseph 2018

Perfekt balans med pÄtaglig syra, elegant kropp och sandiga tanniner. BlÀck, blyerts, körsbÀr, apelsin, nejlika och salmiak. Komplex med en grym köttighet och en hÀrligt lÄng eftersmak. FörvÄnadsvÀrt sval upplevelse, med tanke pÄ en relativt varm ÄrgÄng. Blir inte sÄ mycker bÀttre i den hÀr regionen. 96p

StefanAkiko

Lite win frÄn fredagens undebarheter:
Mörk bild, blir inte bÀttre. Odyra viner plus en Champis.

PXL_20231110_202225553.PORTRAIT.jpg

Champagne kom via @vintomas rekommendationer och försorg. Alla tyckte om den. Den spred fin glÀdje! Jag, helt enkelt, begriper inte.

Muscadet, 87p
Lite kort i rocken men helt ok i stilen. Ingen i sÀllskapet tyckte om den.

Leth GrĂŒner Veltliner, 88p
Bra hÄllning och god.

Ch Pineraie, Cahors, 90p
Bra och vÀlgjord som passade maten perfekt. (Pasta med kött)

Dao, 90p
Fantastiskt billigt men ordentligt drickvÀnligt. KvÀllens absoluta vinnare!

La Clape
Minns inte denna. Tveksamt om jag ens smakade den.

Sancerre, 89p
Ingen nos att tala om, men fin och bra i glaset.

Moscatel de Setubal, 95p
Bryggvarning! Enormt underbar och delikat.

mackan92

Medlem
BYOB pÄ VinkÀllaren Grappe igÄr tillsammans med @Sebran @Boletus @Patrik Sellin @Fredrik L @shouldkick @Akimchik och temat Barolo & Barbaresco

Flight 1:
Fratelli Serio & Battista Borgogno 1982 - 0 röster
Ca del Baio Vallegrande 2013 - 2 röster.
Produttori del Barbaresco Montestefano 1996 - 3 röster.
Luigi Einaudi Cannubi Barolo 2013 - 2 röster.

1699706674889.jpeg

Flight 2:
Colombera & Garella Bramaterra 2018 - 0 röster.
Olek Bondino Roncagliette 2018 - 4 röster.
Renato Ratti Marcenasco 2018 - 3 röster.
P.Lex Barolo 2016 - 0 röster.

1699707194999.jpeg

Flight 3:
Brovia Rocche di Castiglione 2011 - 2 röster.
Cascina Fontana Barolo 2018 - 4 röster.
Albino Rocca Ronchi 2018 - 0 röster.

1699707258294.jpeg

Sen efterÄt vart det lite hÀng pÄ nyöppnade baren, tillika systerkrog till E & G dÀr lite mogen Riesling intogs för att frÀscha upp munnarna och eftersnack för att landa kvÀllen.

TyvÀrr mindre bra bildkvalitet:
SchÀfer-Fröhlich Felsenberg 2010
1699707383905.jpeg

J.B Becker Riesling Kabinett 1998

1699707414118.png

LarsW

Medlem
Sadie Family Skerpioen 2018
50/50 Chenin Blanc/Palomino.

Diskret citrus och persika i nÀsan. NÄgot lite rökigt och honung. Funderar pÄ om jag kÀnner vanilj?

I munnen Àr det torrt med en bra syra. Limesaft och zest. Honungsmelon. Medel fylligt. KÀnns mer stÄligt Àn i doften. FÄr lite vibbar till icke-förstÀrkt Palomino men kanske bara inbillar mig dÄ jag kÀnner till att druvan Àr dÀr. Ganska komplext.

Mycket trevligt och lÀttdrucket vin.

91p
thumbnail_20231029_141520.jpg

LeChat

Medlem
IMG_5464.jpeg

2021 Aalto

Nyfiken pÄ denna Aalto gör att den kanske öppnas alldeles för tidigt och inte fÄr en Àrlig chans att visa vad den kan.

Fylligheten och aromerna i doften som björnbĂ€r, blĂ„bĂ€r och salmiak kan fĂ„ mig att tĂ€nka pĂ„ nya vĂ€rlden syrah/shiraz, men Ă€ven lite Ă„t 2015 Gourt de Mautens. Även om det bara Ă€r antydan om dessa likheter sĂ„ kĂ€nns doften bra.

Smaken kÀnns ung med mycket frukt, dock bra struktur och med en alkoholhetta som slÄr igenom. Polerad och komplex.

Men det Àr i munnen som jag fÄr lite problem. Smakar definitivt inte illa, men varken smak eller munkÀnsla Àr speciellt upphetsande.

Senast jag provade spanskt vin var en Numanthia för ungefÀr ett halvÄr sedan. Och det Àr nÄgot i smaken hos dessa spanska viner som jag inte gÄr igÄng pÄ. Kan absolut vara sÄ att denna unga Aalto kommer bli bra med lite Älder. Alldeles för ung bordeaux Àr inte heller speciellt roligt. Men troligtvis blir det att jag lÀmnar tillbaka resterande flaskor av Aalto och ger plats Ät nÄgot annat.

2017 Domaine du Pégau Cuvée Réservée

Nu snackar vi!
Klassiska Pegauvibbar. Animaliskt, jordigt och med lite mognadstoner.
Skitigt och gott! Det Àr min melodi.
Vive la France!

Toppen