This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Framför allt visar Ridge var vinskåpet ska stå.Frugan fyllde år, så jag öppnade en 2018 Ridge Monte Bello för nån månad sedan.
Vad ska man säga? Världsklass. Finns en anledning till att den kostar som den gör och är så eftertraktad. Super-elegant och existerar i det där ingenmanslandet mittemellan ett stort nya-världen vin, inbjudande, fruktigt, solsken, och ett stramt gamla-världen vin. Evighetslångt. Tobak, läder, tanniner - mkt tanniner! Och som Paul Draper alltid sagt - Amerikansk ek, när den är integrerad, är verkligen nåt i särklass. Han gör ofta blindtester mellan Fransk och Amerikansk och nästan alltid tror dom som testar att den Franska eken är den Amerikanska och tvärtom. Mycket intressant eftersom det finns ett tydligt stigma här med att inhemsk ek inte är lika "fint" som Franskt. Men Ridge visar vart skåpet ska stå.
Tur jag har en flaska till.
Finns i butiken i Rotebro. Eller fanns för för några veckor sedan.Drack också 2018 Perelada Empordà 5 Finques Reserva i Umeå fast i torsdags. Ett riktigt trevligt vin som nu också är extremt prisvärt då den är sänkt till 149.-. Undrar hur länge den finns kvar i beställningssortimentet med Finewines-effekten ?
Bra tips!! Har inga bx kupor idag men får kanske köpa…I Zalto Pinot/Nebbiolo brukar både markörer och alkohol ofta framträda extra tydligt jämfört med Veritas Oaked Chardonnay. Ett trick som jag har för mig att @buteljen rekommenderade är att dricka sin ekfatslagrade chardonnay ur Zalto Bx, vilket vi har testat med behag.
Det är bra med rens ibland, så man får bort alla, som har aldrig något positivt att säga, utan bara klagomål oavsett vad man har åstadkommit, gentemot alla de som inte lyfter ett finger …Håller helt med.
Japp, löp och köp! Eller ja, glöm inte att ta en titt på Spiegelau Definition som budget- (nåja) alternativ.Bra tips!! Har inga bx kupor idag men får kanske köpa…
Om Riedel har blivit billigare, som vissa påstår, så Spiegelau måste då ha blivit dyrare i gengäld? Håller du/ni med mig?Japp, löp och köp! Eller ja, glöm inte att ta en titt på Spiegelau Definition som budget- (nåja) alternativ.
Definition var strategiskt lågt prissatta (runt 180 kr/st om jag inte minns helt fel) när de dök upp, men har numera tickat iväg i pris till 250 - 300 kr/st verkar det som. När det plötsligt går att göra klipp på Riedel-serier brukar det vara en ny på ingång; när det gick att hitta Vinum till bra priser visade det sig att Veritas dök upp kort därefter.Om Riedel har blivit billigare, som vissa påstår, så Spiegelau måste då ha blivit dyrare i gengäld? Håller du/ni med mig?
Och personligen kan jag inte med vinglas som är enormt stora, nästan som guldfiskskålar … Men jag kan förstå att det finns en orsak som ligger bakom.
Tack så mycket, The Wall!Definition var strategiskt lågt prissatta (runt 180 kr/st om jag inte minns helt fel) när de dök upp, men har numera tickat iväg i pris till 250 - 300 kr/st verkar det som. När det plötsligt går att göra klipp på Riedel-serier brukar det vara en ny på ingång; när det gick att hitta Vinum till bra priser visade det sig att Veritas dök upp kort därefter.
Toppen, way to go m_trobeck!Visa bifogad bild 30859
Årets madeira. H&H Boal 15 åring.
Som traditionen bjuder för mig så öppnas årets julmadeira på luciakvällen. Otroligt trevligt att ha en öppen flaska i källaren eller i kylen under denna tid på året.
Doften direkt vid plopp bjuder på nytänd brasa, koncentrerat earl gray te, massor av torkade frukter såklart i form av katrinplommon, fikon, dadlar och russin. Känns lite tight och knutet i doften nu. Kommer nog ändras en hel del de kommande veckorna (diskussion om detta finns lite var stans på detta forum, förra årets sista skvätt av jul-madeiran intogs på midsommar). Flaskan kommer stå i källaren, som håller ca 10 grader nu på vintern, med korken i
Oljig munkänsla. Kompakt smak. Blir alltid så glad när jag dricker madeira. Bra syra-sötma balans. Hittar lite citrussmak som påminner om clementiner ibland de torkade frukterna samt en hint av någon ganska fin cognac.
Eftersmaken fokuserar på det syrliga och håller länge. En fräsch och uppiggande madeira just nu. Får se vad veckorna framåt har att bjuda på!
Kommer bli en bra jul det här.
Du är en modig man, StefanAkiko, för du vågar prova på allt! Hoppas att det går i vägen för dig och att du får nya fina vinupplevelser.Lite höstrensning bland nytillkomna viner. Följande flaskor stod på dagens agenda:
Visa bifogad bild 30365
Någon slags kinesisk sprit i en blå keramikflaska som luktade lösningsmedel och risk att bli blind. Vågar vägra alkohol!
U.Å. Los Molinos Tempranillo och Grenache, F
Brun vämjelig sörja.
2005 Ramos Pinto Douro Duas Quintas Branco White Blend, F
Extremt oxiderad. Odoftbar
1999 Brightwater Vineyards Sauvignon Blanc Nelson, 78 p
Fortfarande med lite liv och ek. Märgen är borta. Tunt och syrligt. Drickbar, men livet är för kort.
Två flaskor: 1995 Ferdinand Pieroth Sommeracher Thüngersheimer Scharlachberg Silvaner trocken Franken F
Båda flaskorna Silvaner: Brun, rutten vätska. Fruktansvärt oxiderad.
Har ställt tre mycket tveksamma flaskor på undantag eftersom det inte är alldeles säkert att de dött:
Visa bifogad bild 30366
1980 Egri Bikaver med fyllning i axelnivå.
1981 Liebfraumilch av Ewald Theod. Draathen med skruvkork.
1996 Château Thieulay (AOC Bdx)
Tack för länken, buteljen!Nämen så otippat att du har den erfarenheten . Tror att min vän som tog med sig portvinet har över 5000 vintage port och säkert lika många äldre Bx i sin källare tillsammans med sin svärfar och svåger (de driver siten www.vintageport.se ). Osäker på hur långt innan flaskan öppnades men jag tror han har druckit tillräckligt mycket vintage port under de senaste 30 åren för att ha koll på hur och när man bäst hanterar dessa drycker och även vad som passar utifrån producent. Alla flaskor som produceras är ju inte på topp 60 år senare trots en veckas luftning.
Alla gillade vinet! Det fick från alltifrån 93-97p
Tycker inte du behöver undvika den. Underbar doft som jag skrev och vissa runt bordet berördes mindre av den höga syran än vad jag gjorde.
Tack för feedback. Kul när det blir lite kommentarer och funderingar .
"Vill prova" känslan infann sig efter att läst din not så jag beställde en flaska. Drack den över 5 dagar och den var som bäst dag 3 efter öppnandet då vresigheten lagt sig. Upplever precis som du att den är något tunn men i gengäld så passar den fint till mat utan att frukten ställer till det (vilket jag tycker det kan göra ibland med mycket uttrycksfulla viner på sauvignon blanc, viss riesling, gewûrztraminer m.m.). Min första tanke var att det påminner om vita från Balkan (väldigt generalisterat). På det hela inte hel illa och att få uppleva druvan telti-kuruk är ju bara en bonus. Dag 5 var det helt dött.Visa bifogad bild 30787
2022 Telti-Kuruk Reserve Shabo
Så var det då dags - årets vinland #24. Tillfälligt släpp i oktober.
En ganska stram syra. Syrlig citruston samt någon sötaktigare citruston som drar mot apelsinmarmelad. Friskt intryck överlag med bra frukt. Kanske lite tunn för min smak men passade fint till laxtaco, mangosalsa och guacamole.
Druvan Telti-Kuruk gör premiär hos oss också!
Kul att se någon dricka detta vin som jag själv köpte årgång 2020 av på chans. Hur länge bör det ligga i källaren tror du? 5 år till? Har du förslag på bra matkombo?Visa bifogad bild 30847
Domaine Antonin Guyot, Chambolle-Musigny, Les Cras 2018
Det som initialt slår mig är att vinet är förvånadsvärt kralligt för att vara en Chambolle. Lätta men vresiga tanniner som bär upp syran och frukten. Hallon, viol och bittermandel. Bra idag men några år till på korken så kommer det bli en pärla. 92p
Drack de här i måndags:Tack för länken, buteljen!
Jag låter webbläsaren översätta sidan fast jag kan hyfsad bra engelska, men den ’förstår’ inte riktigt alla ord, så det blir lite komiskt ibland …
Har inte druckit så värst mycket portvin eller något annat starkvin under mitt liv, men jag är oerhört nyfiken på det mesta, inom rimliga prisklasser så klart.
Jag hade planerat lite att vi skulle ordna en starkvinsprovning med vår egen lilla vinförening, men den verkar inte bli av just nu. Jag hade vaskat fram redan några kandidater där vi skulle jämföra lite mellan Tawny Port och Madeira vid ungefär likvärdig ålder. Med den skillnaden att portvin finns oftast inte i intervaller med fem år mellan, medan sånt är vanligt med Madeira.