Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har mĂ€rkt Ă€r sig finewines.se inte sig likt rent utseendemĂ€ssigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bĂ€ttre matcha vĂ„r tidigare fĂ€rgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den hĂ€r forumtrĂ„den!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

ÅtergĂ„r till pendeldrickning post-COVID.

Fredagsfeeling! đŸ„ł

VĂ„r fredagsfeeling började kl 17:30 pĂ„ 米怉, (Yonekura) i Kamakura. Kaiseki. Visade sig vara ett fantastiskt första besök pĂ„ en restaurang som excellerar i magiska DASHI pĂ„ olika grunder. I afton serverades vi dashi pĂ„ klassiska konbu och negi men inte pĂ„ ultraklassiska bonito! Första gĂ„ngen för mig att inte fĂ„ bonito-dashi dĂ„ jag Ă€ter kaiseki ryouri. Andra dashi vi fick var baserade pĂ„ bla: tai (uer), pilgrimsmussla och blandade grönsaker.

PXL_20231208_085750572.jpgPXL_20231208_091458976.jpgPXL_20231208_093633658.jpgPXL_20231208_095239873.jpgPXL_20231208_100423856.PORTRAIT.jpgPXL_20231208_102310232.jpgPXL_20231208_104001839.jpgPXL_20231208_105720458.jpg

Jag Àlskar vÀlgjord dashi!

Tankarna kring att vi inte fick dashi pĂ„ bonito gick mot (befrielsen) att inte behöva sleva i oss GRÄDDE! Precis som grĂ€dde fixar "det mesta" sĂ„ fixar bonito-dashi "det mesta". Det Ă€r bĂ€ttre utan!

PXL_20231208_090947277.jpg

Vi förhöll oss lugna och smuttade högst försiktigt pÄ tvÄ sakkar. Den med hurwliga etiketten (tv) var fantastisk. Den th, Sururi, var helt enkelt inte fantastisk.

Dewazakura Hiyaoroshi Namazume, 90-93p
Detta Àr en typ av sake som pastöriseras endast innan vila men inte inför tappning (och frakt). Hiyaoroshi (="ofiltrerad") Àr den vanligaste typen av Namazume Sake.

Hemmavid var fokus snabbt inriktat pÄ ost. Och vad fungerar till ost, om inte rött vin och SÀsong 2 av Nazi Hunters (med Al Pacino). Plopp! Och en flaska banade vÀg mot min magtarmkanal:

PXL_20231208_163035876.PORTRAIT~2.jpg

2009 Bodegas Iñaki Nuñez Opus 11 Pago de Cirsus, Navarra, 91p

2009 Ärs Opus 11 Pago de Cirsus Àr en kraftfull upplevelse, kanske vÀrd 91 poÀng. Den levererades i en sÄdan dÀr fet-tung flaska (tom vÀger den mer Àn Àn en fylld vanlig flaska) samt originaltrÀlÄda.

Djup fÀrg i svartaktigt röd ton.
Doften Àr nÄgot ÄterhÄllen, men serverar mörkfruktiga toner.
I munnen framstÄr detta som ett direkt flÀskigt vin. En nÀstan ogenomtrÀnglig fruktmur möter upp först. Den muren följer en lika imponerande tanninmur. Syran Àr i de lÀgre regionerna, men fortfarande pratar vi om ett vin i balans. En anmÀrkningsvÀrt bitter eftersmak gör detta vin till en utmaning att dricka i nulÀget.

Efter nyligen upplevda besvikelser med 2007 och 2008 ÄrgÄngarna, som bÄda drabbats av premox, hade jag inga förvÀntningar pÄ denna flaska. Men den levererade en utmÀrkt fredagskvÀllsupplevelse tillsammans med film och ost.

Detta vin Àr balanserat och har en grundlÀggande komplexitet. Men det Àr flÀskigare Àn vad det behöver vara. Storlek Àr visserligen vacker i en bemÀrkelse, men kan vara otymplig i mÄnga andra avseenden. Detta vin lutar mer mot det otympliga Àn det vackra.

Det finns bÀttre priser och högre kvalitet pÄ Tempranillo Àn detta vin frÄn Navarra. Detta gÀller ssk frÄn Rioja, Ribera del Duero och Toro.

En bÀttre Toro Àr ett fantastiskt uttryck av Tempranillo. Jag ser dem som Coca Cola och detta vin som en Pepsi. Pepsi Àr det man dricker endast om Coca Cola inte Àr tillgÀngligt.

PXL_20231208_164122206.jpg

1989 Staatliche WeinbaudomÀne Trier Avelsbacher Hammerstein Riesling Auslese, 97p

Denna ÄrgÄng av Staatliche WeinbaudomÀne Trier Avelsbacher Hammerstein Riesling Auslese Àr en triumf i flaskformat, en sann pÀrla för oss vinÀlskare. Mitt betyg pÄ 97 poÀng Àr inget mindre Àn vÀlförtjÀnt. Vinet glimmar i en förtrollande gyllene bÀrnstenston.

NÀr man nÀrmar sig glaset möts man av en doft som Àr bÄde storslagen och elegant, men ÀndÄ nÄgot ÄterhÄllsam, den avslöjar tydligt en mognande RieslingkaraktÀr i de högre echelonerna.

I munnen Àr den Auslese-sötma som en gÄng var nÀstan helt försvunnen. Dess underbara syror ger vinet en hÀrlig resning. Det Àr som en kyss! En kÀnsla, ett uttryck, jag ofta ÄtervÀnder till för dessa underbara Mosel-Rieslingar. Syrirna ger ocksÄ en klar inblick i de skifferrika jordarna dÀr druvorna vuxit. De liksom öppnar upp fönstret.

Nyckelordet Àr "sömlöst".

Det Àr en magisk skapelse som precis börjat visa sin fulla potential. Det kommer att befinna sig pÄ denna höjdpunkt i minst ett decennium och troligtvis aldrig förlora sin charm.

StÄende ovationer!!!

För den nyfikne kan det vara intressant att veta att vingÄrden Staatliche WeinbaudomÀne Trier, belÀgen i Moseldalen, Àr kÀnd för sin rika historia och tradition av vinifikation. VingÄrden har en lÄng tradition av att odla Riesling, och deras kompetens syns tydligt i detta exceptionella vin. Jag menar: en fantastisk producent frÄn en magisk ÄrgÄng?

Kan det bli bÀttre?

Ja, men enbart marginellt...

Last edited:
BrÀnnland Iscider Fatlagrad Barrique 2021

Är ett enormt fan av tidigare BrĂ€nnland jag druckit - Standardbuteljen, Apple Ice och den tidigare Claim. Var mycket spĂ€nd pĂ„ att testa "prestigen" i den fatlagrade varianten.

PÄ snoken sÄ fÄr jag smörkola, hallonsylt, vanilj. VÀldigt mycket hallongrotta över detta och jag blir vÀldigt uppspelt, hallongrottan Àr trots allt den bÀsta smÄkakan som finns. NÀr jag dricker den sÄ faller den tyvÀrr lite platt i vad jag vanligtvis kopplar till BrÀnnland Iscider. Den syran jag gillar sÄ mycket finns inte dÀr utan sötman och karamell tar över. Visst, nog kittlar det i kinderna av syra, det Àr inte alls platt - men dÀr riktiga rÀsersyran och skÀrpan som jag gillar i standardutgÄvan saknas.

Det positiva Àr vÀl att jag kan spara mina slantar och fÄ större njutning av den billigare cidern.

IMG_20231208_201323.jpg

Last edited:

Magikern

Medlem

Är ett enormt fan av tidigare BrĂ€nnland jag druckit - Standardbuteljen, Apple Ice och den tidigare Claim. Var mycket spĂ€nd pĂ„ att testa "prestigen" i den fatlagrade varianten.

PÄ snoken sÄ fÄr jag smörkola, hallonsylt, vanilj. VÀldigt mycket hallongrotta över detta och jag blir vÀldigt uppspelt, hallongrottan Àr trots allt den bÀsta smÄkakan som finns. NÀr jag dricker den sÄ faller den tyvÀrr lite platt i vad jag vanligtvis kopplar till BrÀnnland Iscider. Den syran jag gillar sÄ mycket finns inte dÀr utan sötman och karamell tar över. Visst, nog kittlar det i kinderna av syra, det Àr inte alls platt - men dÀr riktiga rÀsersyran och skÀrpan som jag gillar i standardutgÄvan saknas.

Det positiva Àr vÀl att jag kan spara mina slantar och fÄ större njutning av den billigare cidern.

Visa bifogad bild 30820
Kul att veta. Kanske dags för en separat trÄd för cider. Eller kanske det blir bÀst att ha öl, destilat och cider i samma trÄd. Vad tycker moderatorerna?

Till fredagschnitzeln : nymodern "osvavlad" Chablis

À L'Ouest 'Domaine de L'Enclos' 2020

Den kopparaktiga fÀrgen var en överraskning men utöver en liten liten förnimmelse till 'dimmighet' sÄ Àr vinet helt rent utan större konstigheter eller volatila toner

Doftar mogna citroner, torkade Àpplen, solstickan. Hög syra som drar i kinderna med skarp juvenil munkÀnsla, klart annorlunda Àn den rundare och krÀmigare ChardonnÀ jag Àr mer familjÀr med. Hittar utöver citrusfrukt lite tavelkrita och jÀstighet i mitten, fÄr avslagen champagnekÀnsla. NÄgot abrupt i smaksvansen

Kul vin ÀndÄ som ger mersmak

Attachments

• IMG_20231208_190508250~2.jpg
    IMG_20231208_190508250~2.jpg
    60 KB · Visningar: 52
Last edited:

Silex

Medlem

Visa bifogad bild 30820
HÄller helt med dig! Har druckit den fatlagrade och tycker den Àr trevlig i doften men i munnen snÀppet sÀmre Àn vanliga varianten. Den bÀrande syranerven Àr inte lika tydlig och det Àr ju det jag gillar i standardvarianten, precis som du pÄpekar.

Vingubben

Medlem
IMG_5032.jpeg

Domaine des Tours 2011

RÀtt blek i fÀrgen och en pÄtaglig grumlighet. SÄg nÀstan ut som en trendig bojo, men dÀr slutade likhetern som tur var. Bra syra, hÀrliga tanniner och ett lite lÀtt alkoholstick, tillsammans vÀldigt balanserat. MÀngder med örter och kryddor, inlagda körsbÀr, granatÀpple och den karakteristiska Rayas-kÀnslan som jag sjÀlv brukar associera med askkopp, men pÄ nÄgot konstigt positivt sÀtt. Funkade fint till kvÀllens pizza. 90p

LarsW

Medlem
Guigal CĂŽte-RĂŽtie d'Ampuis 1997
Nu jÀvlar!

LÀder, tobak, mynta, ek och en massa mogna röda bÀr i nÀsan. Svarta oliver och mörk choklad. Moget, moget och moget!
Mjukt som sammet med masa kraft frÄn frukten i munnen. Solmogna körsbÀr, ekad vanilj, tobak, lÀder och hÄrt rostade kaffebönor. En nötig eftersmak. Tanninerna och syran Àr perfekt integrerade och adderar till helheten. En riktigt lÄÄÄÄÄng eftersmak!

Skulle sÀga perfekt just nu. Har ni dessa sÄ öppna och njut. Klarade en grillad lammstek utan problem.

95p

thumbnail_20231210_093131.jpg

Fonseca vintage port 1970

Dracks över tvÄ dagar. Ingen skillnad i upplevelse.

Korinter, knÀck, vanliljfudge och romerska bÄgar i nÀsan. KörsbÀrslikör och honung.

I munnen Àr det ganska lÀtt. Russin, pepparkaka, likör och mjölkchoklad. Lite spritigt som sig bör. Bra sötma men lite kort bÄde i mellanregistret och eftersmaken.
Gott Àr det men tror detta var bÀttre för 10-20 Är sen, saknar lite frukt och ooomphh.
JÀmfört med Fonseca frÄn 1977 (som tillsammans med Taylors 1977 Àr min referens pÄ vintage port med Älder) Àr detta inte i samma klass.

92p

thumbnail_20231208_204740.jpg

StefanAkiko

Pecorella, söndagsmiddag med halvkilot Bistecca, sallad, pizza, mm samt en lite pampigare Chianti. Kunde nÄgot gÄ fel?

Ja, förmodligen, men just denna söndag var vi helt förskonade frÄn sÄdant.

PXL_20231210_101901565.jpg

2016 Antinori Chianti Classico Gran Selezione Badia a Passignano 92 p

Det hÀr Àr ett strÄlande exempel pÄ ung Chianti nÀr den Àr som bÀst. Landar i glaset med en djup, inbjudande rubinröd fÀrg. 92 p idag med god uppsida för dem med rejÀlt med tÄlamod.

Doften ger en rik upplevelse av svarta körsbÀr och krikon, ackompanjerade av en touch av ek och jordighet. Inte helt typisk för Chianti Classico. Dock en suverÀnt balanserad rackare.

Smakpaletten erbjuder en resa genom Toscanas hjÀrta, dÀr mogna björnbÀr, körsbÀr och svarta vinbÀr möter antydningar av tobak och en rökig viskning, som en fin hyllning till den tid den spenderat i ekfat.

Denna ÄrgÄng visar för nÀrvarande upp en livlig, om Àn övervÀldigande ung fruktighet. Tanninerna, Àven om framtrÀdande endast om du verkligen letar efter dem, Àr vÀl utförda. Stor elegans och knappt begynnande komplexitet Àr vacker sammanflÀtade egenskaper. Finishen har egentligen bara ett ord: grace.

Detta vin behöver en 15 Ären eller mer för att visa upp sig som nÄgonting mer och bÀttre Àn ett attraktivt ungfruktigt vin.

Även om det Ă€r absolut njutbart nu för dess fruktiga och ungdomliga karaktĂ€r, kommer tĂ„lamod att avslöja dess fulla potential. Utvecklingen kommer gĂ„ frĂ„n en hĂ€rlig fruktdryck till en vinöst djupgĂ„ende upplevelse.

Lite av maten, bla 500 gram Bistecca. Mums! Marriage!
PXL_20231210_101839571.jpgPXL_20231210_095720949.jpg

LeChat

Medlem
IMG_5552.jpeg

1990 Chùteau Malescot St. Exupéry

För att fÄ inre frid sÄ hÀr i advent sÄ fick det bli att öppna en av de nyinköpta 1990 Malescot flaskorna.

Korken nÀstan blöt rakt igenom. Fick ut den i tvÄ delar men utan minsta smula.

I glaset Ă€r den transparent och fĂ€rgen Ă€r moget röd med orange kant. Elegant och vackert! Även sniffen ger fin mogen bordeauxkaraktĂ€r. Men det Ă€r i munnen som den riktigt stora behĂ„llningen kommer och framförallt Ă€r det elegansen och hur snyggt allt sitter ihop som imponerar. Ett nobelt vin dagen till Ă€ra!

1990 Fieuzal i fredags var riktigt bra den med, men denna Àr vassare pÄ alla sÀtt. Fantastiskt vin som sÀkert gÄr att njuta fram till 2030.

Last edited:

StefanAkiko

Visa bifogad bild 30839
1990 Chùteau Malescot St. Exupéry

För att fÄ inre frid sÄ hÀr i advent sÄ fick det bli att öppna en av de nyinköpta 1990 Malescot flaskorna.

Korken nÀstan blöt rakt igenom. Fick ut den i tvÄ delar men utan minsta smula.

I glaset Ă€r den transparent och fĂ€rgen Ă€r moget röd med orange kant. Elegant och vackert! Även sniffen ger fin mogen bordeauxkaraktĂ€r. Men det Ă€r i munnen som den riktigt stora behĂ„llningen kommer och framförallt Ă€r det elegansen och hur snyggt allt sitter ihop som imponerar. Ett nobelt vin dagen till Ă€ra!

1990 Fieuzal i fredags var riktigt bra den med, men denna Àr vassare pÄ alla sÀtt. Fantastiskt vin som sÀkert gÄr att njuta fram till 2030.
Bra som phan inköp!
Snyggt jobbat med korken!
Nu fĂ„r jag svĂ„ra Bdx-vibbar! Har ju en hustru som inte alls delar min fĂ€bless för dessa magiska drycker. Ssk inte dĂ„ de har lite mognad. PĂ„ onsdag skall jag Ă€ta pizza. KĂ€nslan just nu kan bara översĂ€ttas till Bdx frĂ„n 1975
 (MĂ„ndag Ă€r Yanmo med kaiseki, grillad fisk och sakke, tisdag Ă€r trĂ€ning
)

Vingubben

Medlem
IMG_5035.jpeg

Domaine Santa Duc, Clos DerriĂšre Vieille 2014

Drack den senast för fyra Är sedan och dÄ behövde den lite tid för att öppna upp sig. Idag levererade den frÄn början. Dock inga större mognadstoner, men vÀldigt tillgÀnglig och lÀttdrucken. BjörnbÀr och peppar Àr mest framtrÀdande men det finns ett lager till med blodapelsin, tobak och franska örter. Ett utomordentlig söndagsvin som passar lika bra till steken som allena. 90p

Bastardo

Medlem
Pecorella, söndagsmiddag med halvkilot Bistecca, sallad, pizza, mm samt en lite pampigare Chianti. Kunde nÄgot gÄ fel?

Ja, förmodligen, men just denna söndag var vi helt förskonade frÄn sÄdant.

Visa bifogad bild 30836

2016 Antinori Chianti Classico Gran Selezione Badia a Passignano 92 p

Det hÀr Àr ett strÄlande exempel pÄ ung Chianti nÀr den Àr som bÀst. Landar i glaset med en djup, inbjudande rubinröd fÀrg. 92 p idag med god uppsida för dem med rejÀlt med tÄlamod.

Doften ger en rik upplevelse av svarta körsbÀr och krikon, ackompanjerade av en touch av ek och jordighet. Inte helt typisk för Chianti Classico. Dock en suverÀnt balanserad rackare.

Smakpaletten erbjuder en resa genom Toscanas hjÀrta, dÀr mogna björnbÀr, körsbÀr och svarta vinbÀr möter antydningar av tobak och en rökig viskning, som en fin hyllning till den tid den spenderat i ekfat.

Denna ÄrgÄng visar för nÀrvarande upp en livlig, om Àn övervÀldigande ung fruktighet. Tanninerna, Àven om framtrÀdande endast om du verkligen letar efter dem, Àr vÀl utförda. Stor elegans och knappt begynnande komplexitet Àr vacker sammanflÀtade egenskaper. Finishen har egentligen bara ett ord: grace.

Detta vin behöver en 15 Ären eller mer för att visa upp sig som nÄgonting mer och bÀttre Àn ett attraktivt ungfruktigt vin.

Även om det Ă€r absolut njutbart nu för dess fruktiga och ungdomliga karaktĂ€r, kommer tĂ„lamod att avslöja dess fulla potential. Utvecklingen kommer gĂ„ frĂ„n en hĂ€rlig fruktdryck till en vinöst djupgĂ„ende upplevelse.

Lite av maten, bla 500 gram Bistecca. Mums! Marriage!
Visa bifogad bild 30837Visa bifogad bild 30838

SÀkert gott, men inte sÄ prisvÀrt, i alla fall ur min synvinkel:
Formerly 'Badia a Passignano Chianti Classico' was labeled as 'Riserva'.
Critic tasting note: "Aromas of coconut, botanical herb, wild berry and oak-driven spice are front and center. The oak sensations carry over to the firm, rather austere palate along with sour cherry, raw coffee bean and licorice set against close-grained tannins. Drink 2022–2031. Kerin O’Keefe" - 91/100, Wine Enthusiast
KĂ€lla: wine-searcher.com/

Men om nÄgon tycker att vin som har fÄtt 91 poÀng fÄr kosta sÄ hÀr mycket, sÄ sÀger jag bara, njut av vinet, för det finns mycket godare att upptÀcka och som inte kostar lika mycket. :)

mackan92

Medlem
SÀkert gott, men inte sÄ prisvÀrt, i alla fall ur min synvinkel:
Formerly 'Badia a Passignano Chianti Classico' was labeled as 'Riserva'.
Critic tasting note: "Aromas of coconut, botanical herb, wild berry and oak-driven spice are front and center. The oak sensations carry over to the firm, rather austere palate along with sour cherry, raw coffee bean and licorice set against close-grained tannins. Drink 2022–2031. Kerin O’Keefe" - 91/100, Wine Enthusiast
KĂ€lla: wine-searcher.com/

Men om nÄgon tycker att vin som har fÄtt 91 poÀng fÄr kosta sÄ hÀr mycket, sÄ sÀger jag bara, njut av vinet, för det finns mycket godare att upptÀcka och som inte kostar lika mycket. :)
Förhoppningsvis Àr det du sjÀlv som bedömer om du tycker ett vin Àr bra eller ej och inte nÄgon kritiker.

Att bara utgÄ frÄn kritiker sÄ Àr det dem som bedömer din smak och inte du sjÀlv

Bastardo

Medlem
Förhoppningsvis Àr det du sjÀlv som bedömer om du tycker ett vin Àr bra eller ej och inte nÄgon kritiker.

Att bara utgÄ frÄn kritiker sÄ Àr det dem som bedömer din smak och inte du sjÀlv
Det Àr helt sant, absolut, men jag ville bara kolla ocksÄ vad experterna sÀger. Jag kikar nÀstan alltid vilka betyg vinet har fÄtt innan jag handlar nÄnting, för jag vill inte kasta pengar över helt okÀnda viner, i alla fall sÄdana som Àr lite dyrare. Och det kan handla i stort sett vad som helst, klÀder, skor och alla möjliga attiraljer.
Med en aning billigare viner kan jag göra ett undantag, som jag nÀr jag senast köpte ett vin som heter Vigneti Romio Sangiovese Superiore Riserva 2019 och Àr frÄn Romagna D.O.C. Inte dÄligt vin heller, men inte just i min smak. :D

mackan92

Medlem
Det Àr helt sant, absolut, men jag ville bara kolla ocksÄ vad experterna sÀger. Jag kikar nÀstan alltid vilka betyg vinet har fÄtt innan jag handlar nÄnting, för jag vill inte kasta pengar över helt okÀnda viner, i alla fall sÄdana som Àr lite dyrare. Och det kan handla i stort sett vad som helst, klÀder, skor och alla möjliga attiraljer.
Med en aning billigare viner kan jag göra ett undantag, som jag nÀr jag senast köpte ett vin som heter Vigneti Romio Sangiovese Superiore Riserva 2019 och Àr frÄn Romagna D.O.C. Inte dÄligt vin heller, men inte just i min smak. :D
För egen del Àr det nyfikenheten av en producent, stil, ÄrgÄng eller tidigare upplevelser som gör att man vill köpa ett vin eller en kombination av flera. Baserad pÄ ditt resonemang tidigare sÄ kan det aldrig vara prisvÀrt att köpa Bourgogne utifrÄn ett poÀngperspektiv. Kan heller inte ljuga om att jag aldrig heller kollar pÄ just poÀngskalor pÄ viner vilket ofta kan ge en indikation av vinet dÀr för mig allt över 90 poÀng Àr ett högklassigt-vin i min mening. :)

Bastardo

Medlem
För egen del Àr det nyfikenheten av en producent, stil, ÄrgÄng eller tidigare upplevelser som gör att man vill köpa ett vin eller en kombination av flera. Baserad pÄ ditt resonemang tidigare sÄ kan det aldrig vara prisvÀrt att köpa Bourgogne utifrÄn ett poÀngperspektiv. Kan heller inte ljuga om att jag aldrig heller kollar pÄ just poÀngskalor pÄ viner vilket ofta kan ge en indikation av vinet dÀr för mig allt över 90 poÀng Àr ett högklassigt-vin i min mening. :)
DÄ Àr vi helt olika pÄ den punkten, men huvudsaken Àr vÀl att bÄda Àr nöjda. :cool:
Absolut, grĂ€nsen gĂ„r ungefĂ€r vid 89-90 poĂ€ng, om man inte specifikt söker ett vin som man dricker bara lite nĂ€r som helst pĂ„ vardagarna nĂ€r man sitter pĂ„ balkongen etc. eller om man vill bjuda lite dricka till sina vĂ€nner som kan i princip ingenting om vin. DĂ„ tycker jag att det Ă€r helt meningslöst att bjuda finare viner. Speciellt om vissa av de mĂ€nniskor sveper ett helt vinglas pĂ„ en gĂ„ng 
 Vilket slöseri med ett gott vin!

Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hur vet du det om du inte provat vinet? GÄr du enbart pÄ vad andra skriver?
Sedan tycker jag att @StefanAkiko har en nÄgot annan smaknot Àn den du hÀnvisar till (juli 2020) sÄ det kanske har hÀnt en del positivt med flaskan efter nÄgra Är?
Ser pÄ Wine-searcher att vinet fÄtt 92 i snitt frÄn 9 olika kÀllor.

Toppen