StefanAkiko
à tergÄr till pendeldrickning post-COVID.
Fredagsfeeling!
VĂ„r fredagsfeeling började kl 17:30 pĂ„ 米ć, (Yonekura) i Kamakura. Kaiseki. Visade sig vara ett fantastiskt första besök pĂ„ en restaurang som excellerar i magiska DASHI pĂ„ olika grunder. I afton serverades vi dashi pĂ„ klassiska konbu och negi men inte pĂ„ ultraklassiska bonito! Första gĂ„ngen för mig att inte fĂ„ bonito-dashi dĂ„ jag Ă€ter kaiseki ryouri. Andra dashi vi fick var baserade pĂ„ bla: tai (uer), pilgrimsmussla och blandade grönsaker.
Jag Àlskar vÀlgjord dashi!
Tankarna kring att vi inte fick dashi pĂ„ bonito gick mot (befrielsen) att inte behöva sleva i oss GRĂDDE! Precis som grĂ€dde fixar "det mesta" sĂ„ fixar bonito-dashi "det mesta". Det Ă€r bĂ€ttre utan!
Vi förhöll oss lugna och smuttade högst försiktigt pÄ tvÄ sakkar. Den med hurwliga etiketten (tv) var fantastisk. Den th, Sururi, var helt enkelt inte fantastisk.
Dewazakura Hiyaoroshi Namazume, 90-93p
Detta Àr en typ av sake som pastöriseras endast innan vila men inte inför tappning (och frakt). Hiyaoroshi (="ofiltrerad") Àr den vanligaste typen av Namazume Sake.
Hemmavid var fokus snabbt inriktat pÄ ost. Och vad fungerar till ost, om inte rött vin och SÀsong 2 av Nazi Hunters (med Al Pacino). Plopp! Och en flaska banade vÀg mot min magtarmkanal:
2009 Bodegas Iñaki Nuñez Opus 11 Pago de Cirsus, Navarra, 91p
2009 Ärs Opus 11 Pago de Cirsus Àr en kraftfull upplevelse, kanske vÀrd 91 poÀng. Den levererades i en sÄdan dÀr fet-tung flaska (tom vÀger den mer Àn Àn en fylld vanlig flaska) samt originaltrÀlÄda.
Djup fÀrg i svartaktigt röd ton.
Doften Àr nÄgot ÄterhÄllen, men serverar mörkfruktiga toner.
I munnen framstÄr detta som ett direkt flÀskigt vin. En nÀstan ogenomtrÀnglig fruktmur möter upp först. Den muren följer en lika imponerande tanninmur. Syran Àr i de lÀgre regionerna, men fortfarande pratar vi om ett vin i balans. En anmÀrkningsvÀrt bitter eftersmak gör detta vin till en utmaning att dricka i nulÀget.
Efter nyligen upplevda besvikelser med 2007 och 2008 ÄrgÄngarna, som bÄda drabbats av premox, hade jag inga förvÀntningar pÄ denna flaska. Men den levererade en utmÀrkt fredagskvÀllsupplevelse tillsammans med film och ost.
Detta vin Àr balanserat och har en grundlÀggande komplexitet. Men det Àr flÀskigare Àn vad det behöver vara. Storlek Àr visserligen vacker i en bemÀrkelse, men kan vara otymplig i mÄnga andra avseenden. Detta vin lutar mer mot det otympliga Àn det vackra.
Det finns bÀttre priser och högre kvalitet pÄ Tempranillo Àn detta vin frÄn Navarra. Detta gÀller ssk frÄn Rioja, Ribera del Duero och Toro.
En bÀttre Toro Àr ett fantastiskt uttryck av Tempranillo. Jag ser dem som Coca Cola och detta vin som en Pepsi. Pepsi Àr det man dricker endast om Coca Cola inte Àr tillgÀngligt.
1989 Staatliche WeinbaudomÀne Trier Avelsbacher Hammerstein Riesling Auslese, 97p
Denna ÄrgÄng av Staatliche WeinbaudomÀne Trier Avelsbacher Hammerstein Riesling Auslese Àr en triumf i flaskformat, en sann pÀrla för oss vinÀlskare. Mitt betyg pÄ 97 poÀng Àr inget mindre Àn vÀlförtjÀnt. Vinet glimmar i en förtrollande gyllene bÀrnstenston.
NÀr man nÀrmar sig glaset möts man av en doft som Àr bÄde storslagen och elegant, men ÀndÄ nÄgot ÄterhÄllsam, den avslöjar tydligt en mognande RieslingkaraktÀr i de högre echelonerna.
I munnen Àr den Auslese-sötma som en gÄng var nÀstan helt försvunnen. Dess underbara syror ger vinet en hÀrlig resning. Det Àr som en kyss! En kÀnsla, ett uttryck, jag ofta ÄtervÀnder till för dessa underbara Mosel-Rieslingar. Syrirna ger ocksÄ en klar inblick i de skifferrika jordarna dÀr druvorna vuxit. De liksom öppnar upp fönstret.
Nyckelordet Àr "sömlöst".
Det Àr en magisk skapelse som precis börjat visa sin fulla potential. Det kommer att befinna sig pÄ denna höjdpunkt i minst ett decennium och troligtvis aldrig förlora sin charm.
StÄende ovationer!!!
För den nyfikne kan det vara intressant att veta att vingÄrden Staatliche WeinbaudomÀne Trier, belÀgen i Moseldalen, Àr kÀnd för sin rika historia och tradition av vinifikation. VingÄrden har en lÄng tradition av att odla Riesling, och deras kompetens syns tydligt i detta exceptionella vin. Jag menar: en fantastisk producent frÄn en magisk ÄrgÄng?
Kan det bli bÀttre?
Ja, men enbart marginellt...
Last edited: