LeChat
Medlem
+1I princip kan det sammanfattas med drick mer Bordeaux. Sammetslen munkänsla, läskande syra, lite stallighet som vädras ut. Höstlöv, en känsla av trädgårdspyssel i oktober typ. Riktigt fint.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
+1I princip kan det sammanfattas med drick mer Bordeaux. Sammetslen munkänsla, läskande syra, lite stallighet som vädras ut. Höstlöv, en känsla av trädgårdspyssel i oktober typ. Riktigt fint.
Det är den här typen av Bx som jag anser förekommer alltför sparsamt på Sovjetbolagets hyllor. Vissa, eller ja väldigt många, dagar efterfrågar jag ett bra vin från referensregionen till vettigt pris till maten. Det behöver inte alltid vara De Stora Kanonerna varje gång, utan något kvalitativt och typiskt gör ofta jobbet väldigt bra.Visa bifogad bild 30943
2006 Chateau Verdignan
Inköpt i en livsmedelsbutik i Paris i våras för ca 15 euro. Topp 3 årets mest pang för pengarna. Jag cirkulerade i den här ”ICA-butikens” vinavdelning i gott och väl 30 min på jakt efter något lite lagrat. Hittade till slut denna flaska och köpte på vinst eller förlust.
I princip kan det sammanfattas med drick mer Bordeaux. Sammetslen munkänsla, läskande syra, lite stallighet som vädras ut. Höstlöv, en känsla av trädgårdspyssel i oktober typ. Riktigt fint.
+1 på den.Det är den här typen av Bx som jag anser förekommer alltför sparsamt på Sovjetbolagets hyllor. Vissa, eller ja väldigt många, dagar efterfrågar jag ett bra vin från referensregionen till vettigt pris till maten. Det behöver inte alltid vara De Stora Kanonerna varje gång, utan något kvalitativt och typiskt gör ofta jobbet väldigt bra.
Jag drack denna häromdagen: "Château Peybonhomme-les-Tours 2020"Det är den här typen av Bx som jag anser förekommer alltför sparsamt på Sovjetbolagets hyllor. Vissa, eller ja väldigt många, dagar efterfrågar jag ett bra vin från referensregionen till vettigt pris till maten. Det behöver inte alltid vara De Stora Kanonerna varje gång, utan något kvalitativt och typiskt gör ofta jobbet väldigt bra.
Etikettsdrickare går det minstVisa bifogad bild 30997
1995 Château Montus Madiran Cuvée Prestige
Kan ju inte gärna säga att det här är bättre än bordeaux, men den doftar och smakar som stor bordeaux.
Doften för även tankarna till mogen bourgogne med bl.a. orientaliska kryddor. I munnen är den slank och elegant med smekande tanninstruktur och med balanserad syra. Frukten är fortfarande närvarande vilket är enbart positivt i en gammal flaska.
Har druckit och njutit denna tre gånger tidigare, men dagens upplevelse är den bästa hittills. Fantastiskt vin! Finns inte tillstymmelse till ledsna miner över att detta bara är en ”fattigmansbordeaux”. Så j-vla bra!
Om denna flaska är en god representant så är det ingen direkt brådska med att korka upp resten av flaskorna. Fast svårt att låta bli.
Återstår bara att önska alla glada vinvänner på forumet en riktigt
GOD JUL
Kanske lite väl över thö topp. Men livet är bra, så länge man har tillgång till vad man älskarEtikettsdrickare går det minst
20 på dussinet. Varför ens bry sig?
Brumont skapar och har skapat fantastiska viner. Kommer aldrig upphöra. Hans passion är lika stark som den från Musar. Oomkullrunkelig. Buteljerad magi. Och år ut och år in.
Etikettsdrickare - pfffft! ...de har ingen koll på 1975 Bdx. Dess ursprung, historia eller njutning. Sent 90-tal och Parker uttalade (återigen) att 1975 är skräp som aldrig kommer bli bra.
Hallååå
Sen, de har ingen koll på Sauternes... Hewelleluya. Om man engagerar sig i Sauternes söker man efter tre saker:
Bästa slott.
Bästa årgång.
Bästa dricktiming.
Och om 1934 inte nämns, är det för att snubben framför dig är okunnig (! Never happened before? Eller?) eller en 2010 or 2001 Sauternes kind of guy utan koll på the back catalogue av viner som phaen aldrig dör, bara växer...
Överlämnar med kärlek ordet till @chambertin .
Utan historia? Torrt. Utan koll? Skräp...
Vilken fantastiskt spännande provningJuldags-BYOB i två blinda flighter, skumpa och rött, tillsammans med @LeChat, @Appel och Crist(al)ian 77.
Visa bifogad bild 31008
Philipponat GC Extra-Brut BdB 2008
Ljus färg och ek i doften. Bra syra med mycket citrus. Typisk ”champagne”. Gissade på BdB.
Franck Bonville Pur Avize BdB 2015 (mitt vin)
Ljusast i färgen med lätt jäst i doften. Grön smak, brioche, lite jäst. Ganska fyllig. Det var en del snack om ev. defekt, men landade i att det är producentstilen. Misstänkte att det var mitt vin.
Damien Hugo GC VV BdB 2009
Halmfärgad och ek i doften. Fyllig men fräsch, bra mousse. Blommig, lätt oxiderad. Smak av lite ålder. En viss PN-känsla. Min favorit.
De Saint Gall Orpale GC BdB 2002
Djupgyllene färg. Lätt krutdoft. En hel del likheter med vin tre, men kanske något mer dämpad. Gissade på en blend.
Resultat (min placering):
1. Damine Hugot (1)
2. De Saint Gall (3)
3. Philipponat (4)
4. Franck Bonville (2)
Visa bifogad bild 31009
Chateau Canon (Fronsac-Canon) 1979
Ljus tegelfärg med doft av ålder. Trodde inte att den var riktigt så gammal, kul överraskning. Ok frukt och mjuka tanniner, nästan lite tunn.
Casa Castillo Pie Franco 2020
Klarröd med doft av skumbanan och Beaujolais Nouveau, går igen i smaken. Ganska saftig. Inte min typ av vin. Har tydligen fått 100 poäng av Parker…
Paolo Scavino Barolo Bric Del Fiasco 2010 (mitt vin)
Fin djup färg med lätta inslag av tegel, begynnande ålder. En del Bdx-markör som blyerts och ceder blandat med typiska nebbiolo-dofter. Ganska bra bett i tanninerna och något hög alkohol, dock väldigt gott även om några år till i källaren kommer göra den bättre. Säker på att den var min.
Maréchal Savigny-les-Beaune Vielle Vignes 2020
Djuplila färg. Fruktig och söt doft med lite vanilj. Opulent frukt i smaken med inslag av menthol. Gillade mycket och satte den som etta. Gissade på amerikansk syrah eller grenach, men ack vad jag bedrog mig. Tänkte inte ens tanken ”Bourgogne-pinot”.
Resultat (min placering):
1. Paolo Scavino (2)
2. Maréchal (1)
3. Chateau Canon (3)
4. Casa Castillo (4)
God Fortsättning!
Stödjer tesen att vin är avsevärt tåligare än vad försäljare av "vinlagringsskåp" vill låta påskina.Visa bifogad bild 31012
Torres Visa Sol ORIGINAL 2018.
Lyft ur en avstängd vinkyl i ett dödsbo i Las Palmas. Jag gissar på 3 år i rumstemperatur (som förmodligen kan vara ganska hög om sommaren). Jag tycker att det här är riktigt smarrigt. Gröna äpplen, citron, grapefrukt, vädrade lakan och lite apelsinfestis. Hyfsad längd. Blint hade jag inte gissat på ett misshandlat vin för 5 EURO.
Lite förmånga bilder bifogat?En årlig-ish blindprovning med St Julien (Juligen) för en månad sen. Viss enkelspårighet denna gång, eller bara ett kvitto på att Leoville Poyferré är sjukt bra. 96 hade exakt allt man vill ha från en Bdx, 09 och 11 för framtiden. Ducru 1970 precis lika vital och fantastiskt som sist. Sjukt hög kvalitet, men också ett kvitto på att Bdx med lite ålder knäcker…
Föråkare Dompa ’08 (jättebra) och efteråkare Pierre Vincent Girardin Meursault Les Charmes ’18 (jättebra, sjuk näsa).
En korkskadad Leoville Barton ’01 förstörde inte direkt kvällen, men lite variation hade varit trevligt ändå
Lite förmånga bilder bifogat?