vintomas
Numera lågaktiv bloggare
Knappast några N. Rhône-2008or har ju fått särskilt höga poäng, men det låter som denna flaska presterat sämre än man kunde förvänta sig. Jag har inte provat några av LaLa-08orna, men däremot Château d'Ampuis, som hösten 2013 presterade klart bättre än väntat när jag vertikalprovade den mot övriga Ampuis-årgångar, och var klart bättre än andra klenare årgångar som 02 och 00. Jag vill minnas att det omdömet var den allmänna meningen om det vinet, och inte bara vad jag tyckte. Så frågan är om La Mouline är sämre, eller har hamnat i tunnel, eller om 08orna helt enkelt inte har klarat lagring? Låter som att det kan vara dags att prova om en Ampuis 08:a i år.Så har man provat Guigal La Mouline 2008... Det var en stor chock när flaskan avtäcktes. Ett väldigt lätt vin, solklar Syrah som jag spikade på en sekund. Men rätt simpelt och min gissning var en Crozes. Rätt svårt att ge poäng, men outstanding var det inte (87 poäng?). Rent och gott dock och helt drickklart. Och vad har hänt med Guigals tokfat? Ett steg i rätt riktning!
Annars så brukar det stora Viognier-inslaget - i 2008:an 11% - märkas rätt tydligt i La Mouline. Förutom extra mycket blommighet (där violtoner även kommer från Syrah) brukar det finnas en lite oljig munkänsla, men det kanske är något som är lättare att identifiera om det står andra Guigal Côte-Rôtie av samma årgång bredvid. La Mouline brukar för övrigt vara min favorit stilmässigt bland LaLa:erna, fast det känns oftast vettigare att köpa tre flaskor Château d'Ampuis istället för en LaLa till källaren... Man kan ju inbilla sig att allt som bara kostar tresiffrigt egentligen inte är så dyrt när man har de fyrsiffriga priserna att jämföra med...
Jag tycker nog att de högre delarna av Guigals sortiment generellt tål sin ekfatsbehandling riktigt bra, eftersom de normalt har så bra koncentration, så omdömet "tokfat" har jag väldigt svårt att hålla med om. (Förr i tiden var det väl lättare att få detta intryck av Chapoutier?) Möjligen kan fatkaraktären komma igenom tydligare när/om vinerna är "i tunneln" några år efter släpp. Men visst, Guigal är inget för extrema quercofober*... Lustigt nog så anger Guigal att La Mouline 2008 har fått samma fatbehandling som övriga årgångar, 40 månader på nya fat. Konstigt om det inte alls märks när du uppfattade vinet som en Crozes, vilket borde betyda att det var tunt!
* Ekhatare, efter eksläktets botaniska namn, Quercus.