SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner
Gårdagens bästa vin var
1990 Billecart-Salmon Blanc De Blanc 1990 är ju en årgång som inte alltid levererar och många BdB har varit lite tråkiga men inte i detta fall. Bara etiketten gör en ju glad till sinnet och innehållet gjorde ingen beviken. Initialt mognande chardonnay, knäck , kola, smör, honung som flyter ovanpå en tydlig mineralbas. Frukten finns kvar i vinet men börjat omvandlas till mer mogna söta toner som balanserar upp av en tydligt 90-syra. Krämig mousse. Hänger kvar länge. Skön eftersmak.
Kvällen på Eriks vinbar bjöd för övrigt på bland annat:
2009 Tenuta San Guido Bolgheri Sassicaia Förvånadsvärt tillgänglig. Mer modern än jag tycker tidigare årgångar varit, vet inte om det är 09an eller om Sassicaia ändrat stil. Fruktig, ganska lätt ekad näsa, lite choklad. Bra strukturerad smak fortsatt lite modern stil. Fruktdriven med tanniner som inte dominerar utan är bra integerade. Koncentrerad vin som är tillgängligt nu. Lagras, ja absolut men jag tvekar om det här har samma framtid som tidigare 2000-talare.
2008 Nicolas Rossignol Pommard 1er Cru Jarollières Lite kraftigare , robustare bourgogne, mörkt röd med svarta vinbär, lite plommon. Fylligt vin med en bra koncentration och årgångens silkiga anslag. Bra och lång eftersmak. Mersmak för den här producenten.
1981 Henriot Tråkig doft med lite murkna äpplen, Smaken är bättre. Mycket mogna frukter, hel del sherry. Flaskan var inte defekt men vinet har sett bättre dagar. Flaskan jag drack för ett par år sedan var ett antal klasser bättre. Degad 2006
1985 Veuve Clicquot Rosé Rare Men vad i h-vete. Gissar blint på en 1995 Veuve Clicquot. Visst, vinet har mognadstoner men av de flaskor jag druckit så är den här den klart yngsta. Bärig, smultron , brioche med brynt smör. Bra, krämig mousse, syra som ligger och balanserar i munnen. Även om det här inte är en prestige så är det bra vin som förvånar mig gång på gång. Stort och jag skulle ha köpt på mig fler.
1996 Veuve Clicquot La Grande Dame Prestige och 1996, det borde ju borga för en stor upplevelse men jag blir lite besviken på vinet. Doften är det inget fel på , bra brödig, lite rostad doft med en skön sötma. Vinet känns lite obalanserat, syran som finns i de flesta 96or är nertonad vilket i sig inte är ett problem men det kvarvarande sockret flyter lite ovanpå. Det känns nästan lite tunt. En svag 96a där frukten dött lite men utan syran som man förväntar sig.
Provade också lite
Dom Perignon 2003 som fortsätter att underprestera, förstår inte att en del skriver upp denna årgång.