Några ok och några mindre bra flaskor de senaste veckorna.
På den bra sidan hittade jag en perfekt mogen
2007, Puligny-Montrachet "Clos de la Mouchère", Henri Boillot.
Lätt halmgul i färgen och med distinkt citruszest ihop med vitblommighet och musselskal så var det en njutning ihop med torskryggen och hummersmaksatt hollandaise
Som apéro den kvällen hade vi en
2007, Blanc de Noir Prestige Brut, Raumland (Ty/Rheinhessen).
Mycket bröd/brioche och stram autolyskänsla gav den här ett plustecken i kanten (deg 01/2012)
Saknar lite röda bär kanske men är man ute efter stramhet och lite mognad så är det här ett bra exempel.
Fortsatte sedan med
Quinta Vale d.Maria Reserva Porto Lote No 11 (från faten som inte dög för deras VP -11).
Har inte druckit ngn så ung VP förut men det här var en riktigt häftig upplevelse som t.o.m nästan övermannade både Stilton
och Gorgonzola på ostbrickan. I stilen hamnar man mest nära Fonseca med violer och blåbär samt en silkig rondör bakom allt detta.
Mycket söt i nuläget och ingen spritighet eller russinton.
Blir att utöka förrådet av detta då jag uppskattar att den kommer att vara njutbar inom 10 år i alla fall.
Har varit på några Sydafrikaner också bl.a
2007, Cabernet Franc, Raats (Stellenbosch).
Ganska outvecklat vin med massor av paprika, vinbär och tobak.
Stram smak med bra längd och fina syror och fortfarande ganska rejäla tanniner men jag gillar inte den övertydliga paprikatonen i de här druvrena exemplaren så jag får nog konstatera att Cab Franc för mig är nog ungefär vad Grenache är för @
Anders Landström.
Fungerar helt ok som en komponent i Bdx-blend men druvrent ? Njaeee.
Desto behagligare var
2009, Chenin Blanc "The Game Reserve", Graham Beck som med sin tydliga mognad och
stora doft med lätt, lätt botrytisanstrykning nu var på topp.
Nu blir det till att planera drycker och mat för nyår.
Lutar åt det här:
2008, Rosé de Saignée, M-N Ledru
2002, Fleur de Passion, Diebolt-Vallois
1999, Barolo Riserva Gran Bussia, Aldo Conterno
1982, Ch. Gruaud-Larose
2005, Ch. de Fargues