Mycket trevlig
BOYB i Göteborg i torsdags med
@Crist(al)ian 77
@Magikern
@JC:s Vintankar
@Appel
@Beo
Tema Sällsynta druvor, dvs inte nebbiolo, cab sauv, syrah/shiraz, chardonnay, riesling, sangiovese eller pinot noir. Mycket intressant tema och en ypperlig chans att vidga sina vyer. Och en kväll att gissa vilt utan vare sig göra bort sig eller ens gissa rätt. 2 vita, 6 röda och en söt bonus.
Flight 1 vitt
Två ganska olika vin i karaktär
1. Lite krut, citrus och honung. Bra i munnen med ganska hög syra, oljig och fet. Frukten åt gråpäron och honungsmelon. Bra intensitet och medium längd. Ev något ekad. Mina tankar gick till Chardonnay eller Chenin Blanc. Eftersom det inte kunde vara en Chard skrev jag Chenin Blanc eller Pinot Blanc.
2. Doft av lite gummi och blommor. Lite spritsig, SB karaktär och lite kryddig i munnen med lite kladdig känsla. OK syra. Lite lost, men skrev Gewurtztramminer utan att riktigt tro på det. Skrev också ner kallklimat – Alcace, Tyskland, Österrike.
1:an klart bättre i min bok, men också mer min typ av vin. När vi får höra att båda flaskorna har samma druva, land och årgång blev det än mer intressant och gissningarna haglade och de flesta inkl mig själv drog åt Chenin Blanc från Bdx och Loire.
Svar: Gruner Veltliner 2010 från Österrike. Ingen gissade rätt.
1:an: Alzinger Grüner Veltliner Smaragd Steinertal 2010
2:an: Buchegger Grüner Veltliner Reserve Pfarrweingarten 2010
Flight 2 rött
Sex olika, två väldigt ljusa och grumliga och fyra mörka med blåtoner
1. Doft: Tranbärssaft och nypon. Smak: Syra, saft, funk, koncentrat, viss strävhet. Funk, naturvin? Skrev ner Gamay i brist på alternativ.
Svar:
Arianna Occhipinti Nero d'Avola Sicilia Siccagno 2010. Ok, helt bortom mitt territorium. Hade aldrig kunnat ringa in detta. Tydligen en vattendelare när jag kollar Cellartracker också. Höga poäng blandas med att folk tror att de fått en defekt flaska. Och om vinet är meningen att smaka så här så förstår jag dem. Men kul att prövat.
2. Doft: Sura kläder, lingon och vanilj Smak: What? Syra! Strävhet! Beska! (puttade bort glaset). Absolut ingen gissning, aldrig druckit något liknande. Skall det smaka så här?
Svar:
Grignolino Cascin 'tavijn DI Nadia Verrua 2015 (Grignolino druvan) Kom sist BOYBen. Kul ändå och kanske första gången jag prövar Grignolino?
3. Doft: Choklad, vanilj, kaffe, rik fruktighet. Flörtigt, men för flörtigt för vinkonossören? Smak: Ganska fyllig och skön i munnen, lite rök ok syra och tanniner. Bra intensitet. Gott och lätttillgängligt. Skrev först Pinotage, men strök över det då detta kanske var mitt eget vin ändå, dvs Carignan.
Svar:
Ferrer Bobet Seleccio Especial 2013. Min flaska, 100% Carignan. Jag var den enda som rankade denna högst, vilket nog säger mer om mina egna preferenser än något annat. Gillar verkligen Carignan på gamla stockar (100 år gamla i detta vin!) och tror att det kommer att utvecklas fint med än mer silkiga/sammetslik munkänsla med några år till på nacken.
4. Doft: Fruktigt med mörka bär/blåbär, vanilj, tobak och sandelträ Smak: Bra syra och höga torra tanniner. Fylligt och bra längd. Lite tunn på frukt. Skrev Aglianico (Taurasi) utan att vara övertygad på något sätt.
Svar:
Donnafugata Contessa Entellina Mille e una notte (Nero d'Avola druvan). Oj, Italien igen – verkligen inte min hotspot kring vinintresset. Och så intressant att Nero d'Avola kan smaka så väldigt annorlunda (jämfört med vin 1)
5. Doft: Damm, blåbär, te Smak: Ungt och lite bråkigt. Skarp, och lite gröna toner. Gissade Cabernet Franc i brist på alternativ
Svar:
Masi Osar 2005 på druvan Oseleta. Ok, troligen premiär som endruvevin på denna ovanliga druva. Inte konstigt att gissningarna gick lite trögt under kvällen…
6. Doft: Djupa komplexa frukttoner, vanilj och en tydlig rökighet. Smak: Strävt och hög syra, känns väl ungt. Bra fruktighet. Gissade på Pinotage med Malbec som backup.
Svar:
Romano Dal Forno Valpolicella Superiore 2010. Italien igen alltså! Bara jag som inte tog med italienskt på den röda flighten. En blend av Corvina, Corvinone, Croatina, Oseleta, Rondinella, Molinara.
WOTN, och en hårsmån från att jag själv rankade den 1a. En värdig sådan, en kraftpaket och koncentrerad frukt.
Slutligen ett bonusvin från
@Appel -
Alvear Pedro Ximénez Montilla-Moriles Solera 1927. Skrev inte ner några noter men det var ett otroligt intensivt, moget och koncentrerat vin med lagom sötma.
Visa bifogad bild 10089