M
Mouton
Aj aj, jag känner igen syndrometDet gjorde jag också. Just därför sjung den på sista versen förra sommaren och tappade ett ben vid besiktningen förra veckan.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Aj aj, jag känner igen syndrometDet gjorde jag också. Just därför sjung den på sista versen förra sommaren och tappade ett ben vid besiktningen förra veckan.
Det gjorde jag också. Just därför sjung den på sista versen förra sommaren och tappade ett ben vid besiktningen förra veckan.
Enligt producentens hemsida.Chadwick Sena 2008
Har varit funderat på detta vinet ett tag och hade räknat med att det skulle vara lite ungt och strävt men så var inte fallet. Doften är rätt diskret men folk med känsligt doftsinne hade nog gissat på ung Bordeauxblend från Toscana vilket smaken kanske även antyder i mindre grad. Vinet är fylligt och det känns som en udda Merlotblend. Merlotdominerat med lite cab men kanske även med lite sangiovese eller kanske snarare syrah. Tanninerna finns där men i detta fallet tycks de snarare vara ett plus i kanten. Det finns en liten bismak i vinet jag inter riktigt gillar men jag har märkt liknade nyanser hos supertuscans. Eftersmaken är bra med tanniner och lite jordiga toner.
En vild gissning är att detta inte är toppårgång och jag tror inte på mer lagring av vinet. 90-91 poäng
Enligt producentens hemsida.
2009
Composition:
54% Cabernet Sauvignon, 21% Carmenere
16% Merlot, 6% Petit Verdot, 3% Cabernet Franc
Winemaker’ s Notes
Deep violet-ruby-red in colour. Seña 2009 is complex and intense on the nose, with abundant fresh red fruit that recalls raspberries and cherries harmoniously mingled with notes of cinnamon and red tobacco, along with a light touch of incense and cedar. The palate confirms what the nose perceived and shows a predominance of red fruit nicely accompanied by sweet spices, a balsamic touch, and flavours that recall hazelnuts and walnuts. Vibrantly textured with fine-grained tannins lend liveliness and structure to the blend in a wine that is long and very elegant. With refreshing acidity, all signs point to a wine with tremendous longevity in the bottle.
Lucky you - en flaska tillDärför får denna drottning avnjutas helt på egen hand, precis som alla drottningar bör vårdas.Visa bifogad bild 10025
2 till och medLucky you - en flaska till
Hemmalagrad?
Nja, köpt med ålder, kanske legat ett år i min källare. Jag har dock en väldigt kall källare 8-12 grader beroende på årstid. Så det går långsamt, minst sagt2 till och med
Me like!!!@MartinE, @Skaggs och undertecknad är på äventyr i Köpenhamn. Champagne av högsta klass och nedanstående flaska står på bordet. Fy satan så bra!
Visa bifogad bild 10028
Kan bara skriva under och tacka för att du sätter ord på den. Fin intensitet, tycker jag. Kommer iofs lite att tänka på en -x^2-kurva där vinet är lite stabbigt i början, lekfullt och karismatiskt efter någon timme, och lite tunt dag 2.Visa bifogad bild 10022
2015 Au Bon Climat Pinot Noir Santa Barbara County
Ett helt annat vin givetvis. Mer frukt och intensitet men även betydligt mer komplexitet och balans. Ca 50 % billigare dessutom. Det känns som en lite varmare årgång än vad jag minns från tidigare möten. Hamnade snabbt i USA och pinot noir blint och därifrån var det lätt att även hitta rätt producent och vin. Fruar kan ju vara lättlästa och jag hade ju själv plockat upp en flaska för att testa vid något bra tillfälle.
Mörkröd frukt med snygg kryddighet samt en del schysst undervegetation med svamp, krut och jord. Blodapelsin, rotfrukt och rabarber i bakgrunden. En utmärkt pinot av mellanklass som inte borde göra någon särskilt besviken. Generös med finess. (88p)
Upplevde ingen dag två *slurp!*Kan bara skriva under och tacka för att du sätter ord på den. Fin intensitet, tycker jag. Kommer iofs lite att tänka på en -x^2-kurva där vinet är lite stabbigt i början, lekfullt och karismatiskt efter någon timme, och lite tunt dag 2.
Härligt! Köpte en på webbsläppet på vinst och förlust efter att ha läst mig till att det trots namn, etikett och ursprung ändå skulle vara lite mer åt gamla världen-Syrah. Ska bli kul att dricka detta.2013 K Vintners Syrah Motor City Kitty
Det här var något helt annat! Kött, plommon, oliver, peppar, finstämd tobak och lite finstämda tanniner. Ett vin helt i min smak. Kunde lika gärna vara en St Joseph el en Cote Rotie med lite ålder?