Patrik Sellin
fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagen BYOB. Temat var "nytt och fräscht" med fri tolkning (typ "första gången jag dricker det vinet i år":
Flight #1
2015 Felton Road Chardonnay Block 6
2014 Château La Tour-Martillac Blanc
2014 Château Larrivet-Haut-Brion Blanc
2015 Mengoba Las Botas
2013 Schloss Johannisberg Riesling Silberlack Grosses Gewächs
Jämnt skägg mellan Felton och La Tour-Martillac med 3 röster var. En röst på Silberlack.
Flight 2:
2012 Marc Hébrart Champagne Grand Cru Aÿ
Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs (2003)
NV Diebolt-Vallois Champagne Cuvée Prestige Blanc de Blancs
(NV Champagne Suenen Champagne Grand Cru Oiry Blanc de Blancs Extra Brut) Välkomstbubbel, ej med i flighten.
Selosse helt magisk! (>95p från mig) Plockade hem 5 röster. Av någon anledning som jag inte förstår så lyckades "krug-kopian" Hébrart knipa två röster.
Flight #3
2013 Weingut Robert König Assmannshäuser Höllenberg Frühburgunder Spätlese trocken
2015 Ruggabellus Timaeus
2013 Dr. von Bassermann-Jordan Deux Nez trocken
2013 Ritterhof Lagrein Latus Crescendo
Kvällens överraskning och roligaste vin, Deux Nez, tog hem heat-segern med 4 röster, 2 på Timaeus och en på König
Flight #4
1991 M. Chapoutier Hermitage Vin de Paille
2015 Weingut Keller Pius Beerenauslese
För sent för en omröstning här. Två right bra viner. Vin de Paille är nog ett av de absolut bästa söta viner som jag testat.
Flight #1
2015 Felton Road Chardonnay Block 6
2014 Château La Tour-Martillac Blanc
2014 Château Larrivet-Haut-Brion Blanc
2015 Mengoba Las Botas
2013 Schloss Johannisberg Riesling Silberlack Grosses Gewächs
Jämnt skägg mellan Felton och La Tour-Martillac med 3 röster var. En röst på Silberlack.
Flight 2:
2012 Marc Hébrart Champagne Grand Cru Aÿ
Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs (2003)
NV Diebolt-Vallois Champagne Cuvée Prestige Blanc de Blancs
(NV Champagne Suenen Champagne Grand Cru Oiry Blanc de Blancs Extra Brut) Välkomstbubbel, ej med i flighten.
Selosse helt magisk! (>95p från mig) Plockade hem 5 röster. Av någon anledning som jag inte förstår så lyckades "krug-kopian" Hébrart knipa två röster.
Flight #3
2013 Weingut Robert König Assmannshäuser Höllenberg Frühburgunder Spätlese trocken
2015 Ruggabellus Timaeus
2013 Dr. von Bassermann-Jordan Deux Nez trocken
2013 Ritterhof Lagrein Latus Crescendo
Kvällens överraskning och roligaste vin, Deux Nez, tog hem heat-segern med 4 röster, 2 på Timaeus och en på König
Flight #4
1991 M. Chapoutier Hermitage Vin de Paille
2015 Weingut Keller Pius Beerenauslese
För sent för en omröstning här. Två right bra viner. Vin de Paille är nog ett av de absolut bästa söta viner som jag testat.