Simrishamn bjöd på mestastadels sol när FW-Skåne BYOB:arna sammanstrålade för fjärde gången. Givetvis regnade det när de tappra tågade från stationen till provningslokalen.
En del bortfall men vi hoppas att
@buteljen @golfkompis och
@Trydebull har möjlighet vid nästa tillfälle. Idag bestod de törstiga av undertecknad,
@Daniel A och
@MartinE med sällskap av Emma och Lars. Inledningsvis drack lite Mikkeller MBCC Yuzu när transportvinerna behövde acklimatisera sig.
Två mousserande och två vita bestod ordinarie uppställning av och serverades blint som vanligt.
Mousserande:
1. Fint gyllene med intressant doft. Inledningsvis nötter, fläsksvål, smör, tulpanstjälk och hallonkärnor. Fint utvecklad med ett långt avslut, men tyvärr när glaset börjar bli tomt känns vinet något vattnigt. Riktigt bra, men hade hoppats på lite mer.
Facit: Egly-Ouriet Grand Cru Millésime 2002 (Mitt vin)
2. Härligt gyllene, fin doft av lyxiga fat, nötter och kola. Det här känns både utvecklat men också med många år framför sig. Bra längd och finfin syra.
Facit: Henri Giraud Fût de Chêne MV (07)
Sen var det dags för de vita:
3. Jag fick en massa Jura-vibbar och orerade vitt och brett om hur säkert jag kände till den här. Bordet hittade mogen citrus, valnötter, yuzu, vax och cykelslang, vilket var den som gjorde mig lite osäker om jag verkligen var rätt ute. Att vinet hade en bra ålder och att det var svingott var vi alla överens om.
Facit: 1996 R. Lopez de Heredia Vina Tondonia Gran Reserva Blanco, Rioja, Spanien
4. Blind av veckans provningar riktade jag direkt in mig på Palomino Fino, alltså Sherry. Salt, nötter och äpplen. Däremot glömde jag helt bort att känna efter alkohol, vilket som tur fanns, men inte särskilt hög. Fin oxidation och Vin Jaune var det vi hade i glaset, vilket alltid ska finnas med i tankarna när
@Daniel A is in the house. Mycket trevligt!
Facit: 2009 Domaine Benoit Badoz Cotes du Jura, Vin Jaune, Frankrike
BONUS:
5. Mogna körsbär, kryddor och viss eldighet. Inititalt kände jag att vi var i Italien men hade ganska svårt att hitta region. Lite Supertuscan-vibbar gav ledtrådar att vi var i norra delarna och att det inte var druvrent. Med hjälp av förlösande ledtrådar hittade vi fram till Amarone, vilket ingen av oss brukar gilla, men med 16 års ålder från bra producent dracks det här mycket bra.
6. Avslutningsvis blev det rosa bubblor i enkel stil. Undertecknad och
@MartinE ville som alltid ha mer champagne och för att skölja ner pizzan hämtades följande:
En frisk och blommig doft och ung smak med hallonkärnor och mogna körsbär.
Facit: NV Champagne Pehu Simonet Face Nord Rosé Grand Cru
WOTN: Henri Giraud Fût de Chêne MV (07)
Nästa sammanträde: Köpenhamn i maj