Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MB2014

Medlem
Drack i påsk två viner som gjorts genom att tänka utanför boxen, båda av Xavier Vignon.
La Reserve 7, 9 och 10 (serverad i 5 liters flaska!!). En blend av 3 olika årgångar från Chateauneuf du Pape, väldigt väl balanserad och drickfärdig.
Arcane V, Le Pape. Ett experiment för att prova lagringseffekt i ekfat utan att syre kommer in till vinet. 100 % grenache från Chateauneuf du Pape som fylls i barriquefat. Faten sänks därefter ner i ståltankar som sedan fylla med vin. Vinet i faten kommer alltså i kontakt med ek men ingen syre genom fatväggen. Lagrat så i 5 år innan buteljering. Reaultatet är ett vin som har en del ekfatstoner men som upplevs väldigt ungt fortfarande, mer som ett vin från 2015 än från 2010. Skulle verkligen vara intressant att smaka detta efter ytterligare några års flasklagring.

Attachments

• 20170414_143750-600x800.jpg
    20170414_143750-600x800.jpg
    55,2 KB · Visningar: 221
  • 20170414_140114-600x800.jpg
    20170414_140114-600x800.jpg
    55,1 KB · Visningar: 212

Pessoa

Medlem
Var på Aglianico-provning på Munskänkarna igår. På pappret såg det bra ut.
  1. 2010 Feudi di San Gregorio Taurasi
  2. 2008 Mastroberardino Naturalis Historia Taurasi
  3. 2006 Mastroberardino Radici Taurasi Riserva
  4. 2010 Galardi Terra di Lavoro
  5. 2009 Basilisco Aglianico del Vulture
  6. 2013 Elena Fucci Aglianico del Vulture Titolo
Matvin: 2012 d'Angelo Aglianico del Vulture

När man kollar recensioner/CT får flera mycket höga betyg. (Se t ex Galardi.) Själv klarade jag mig knappt igenom provningen. Har aldrig varit med om så sträva viner. Riktiga tungskrynklare. Med maten var de drickbara men för mig som oftast dricker Bojo, PN, lättare CF och bara ibland dricker t ex Syrah och Nebbiolo var detta alldeles för tufft. Hade mycket svårt att göra vettiga bedömningar.

Dricker mycket sällan whisky. Undrar om inte dessa var vinmotsvarigheten till maximalt rökig whisky. Rökigt vin? Inte min grej.

Mmm

Medlem
Kanske dags att summera påskhelgen (i upplevelseordning)
1. Arnaud Ente Meursault 2013
Ett vin vi druckit förrut, och det är fortfarande överjordiskt bra!! Kan nog vara det bästa vita vin som jag någonsin provat. Svårt att förklara om man inte har provat själv.

2. Chateau La Lagune 1996
Precis som en stor Bordeaux skall vara (med undantaget att Lagune nog inte räknas till de större). Älskar årgången 1996 också! Stramt och strukturerat men ändå yppigt. Påminner en del om Las Cases i stilen

3. Sist kom det dyraste vinet och det som jag hade hoppats mest på. Ett vin som dominerade en provning för ett tag sen och jag bara ville att farsan skulle få prova: Jaboulet Hermitage La Chapelle 1991. Köpt ur samma låda som den andra flaskan, i absolut toppskick. Men detta är inte samma vin :( Inget obehagligt, men det smakar lite snällt och mjukt. Som en Cotes-du-rhone med några år på nacken.

Daniel A

Administratör
Svängde förbi l’Enoteca i Malmö i veckan. För första gången i mitt liv (tror jag) föll jag för reklam på sociala medier… De hade tagit en flaska röd bourgogne, hällt upp i 10 glas och ställt på bardisken, och hoppades att den skulle sälja slut under kvällen. Tyckte det var en härlig grej! När jag gick var det bara ett glas kvar.

DSC_1850.JPG

2012 Lucien Le Moine, Nuits St. Georges 1er Cru, “Les Vaucrains”
Vinet hade fått en hel del luft när det ställdes framför mig (2-3 timmar, kanske). Riktigt förförisk doft med högar av alla möjliga typer av bär, kryddigt (nejlika?), lite grönt. Hög syra, och bra bett i tanninerna. Kändes lite obalanserat, även om det var väldigt gott. 90p.

DSC_1851.JPG

2013 Ch. d’Yquem
Jag fortsätter att bygga ut min referensram för d’Yquem! Att testa en purung årgång kunde jag verkligen inte motstå. Tidigare var den yngsta pavan från 2002.
Tropisk frukt överallt - aprikos(kräm), ananas, mango. En fin dos saffran på det, i vanlig ordning. Efter lite tid i glaset finns även honung, något marmeladliknande och lite vanilj. Det är inget speciellt med smakassociationerna i sig - här har vi klassisk Sauternes - men det är en härlig intensitet i allting! Ordentligt charmig kraft när det är såhär ungt. På tungan är det mycket som kommer igen, och kanske märks åldern av lite negativt här eftersom syran kör över det mesta som en ångvält. Jag vill inte använda ordet klumpigt, men det kanske är den bästa beskrivningen. Oavsett, ett fantastiskt vin, som får (något snålt) 93+p.

Jag vet faktiskt inte hur stor årgångsvariationen är i d’Yquem, men det här kändes ändå väldigt tillgängligt för att vara så ungt. Hade det bara funnits tid för mer luft hade vinet garanterat växt sig större. För mig blev den största skillnaden mot äldre pavor den något bristande mängden botrytis-toner i 2013. Men där kanske årgången spelar in mer än åldern, vad vet jag. Gott som fan är det oavsett, även om det är lite småtråkigt att betala 4-500 kr för en rimlig mängd i ett glas...

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2013 Domaine Tempier Bandol

300 kronor är inte mycket pengar för ett riktigt bra rödvin. Här har ni ett sådant. Gillar du vin från Bordeaux (främst högra stranden) eller norra Rhône – kanske även i kombination – kommer du inte bli besviken. Skitigt och traditionellt. Stall, kött och djuriska lädertoner samt ett uns rostat kaffe och fermenterad vaniljstång. Björnbär, svarta vinbär och ceder primärt. Välbalanserat med hög syra och ungdomligt tuffa tanniner. Känns ändå lite moget av någon anledning. Klart drickbart med medel till fyllig kropp. Stramt, nyanserat och fullständigt underbart! (92p)

Köp!

KimHartman

Medlem
Visa bifogad bild 9884

300 kronor är inte mycket pengar för ett riktigt bra rödvin. Här har ni ett sådant. Gillar du vin från Bordeaux (främst högra stranden) eller norra Rhône kommer du inte bli besviken. Skitigt och traditionellt. Stall, kött och djuriska lädertoner samt ett uns rostat kaffe och fermenterad vaniljstång. Björnbär, svarta vinbär och ceder primärt. Välbalanserat med hög syra och ungdomligt tuffa tanniner. Känns ändå lite moget av någon anledning. Klart drickbart med medel till fyllig kropp. Stramt, nyanserat och fullständigt underbart! (92p)

Köp!

Jävlar, vilken insäljning!

Trydebull

Medlem
2013 Ch. d’Yquem
Jag fortsätter att bygga ut min referensram för d’Yquem! Att testa en purung årgång kunde jag verkligen inte motstå.

Gott som fan är det oavsett, även om det är lite småtråkigt att betala 4-500 kr för en rimlig mängd i ett glas...

Ah, vad fasiken. Jag nämns aldrig öppna dem unga men har också tänkt att jag skulle vilja smaka d’Yquem ungt! Åtminstone en liten flaska av en årgång som jag inte tänkt spara i +30 år.

För 500 hade du kanske kunnat få mig att öppna en liten 2013 eller 2011 och hälla upp två glas till dig. OCH det borde kunnat rymmas en bra bit ost i dealen också... Det där borde man sjösätta...

Trydebull

Medlem
Visa bifogad bild 9884

300 kronor är inte mycket pengar för ett riktigt bra rödvin.
Köp!

Tempier var en av de första flaskorna som jag sparade undan för snart 20 år sedan i föräldrarnas källare. Jag kommer inte ihåg vilket vin för det är uppdrucket sedan länge, men det var verkligen något jag gillade.

Jag har några senare årgångar i källaren också men det var ett tag sedan jag öppnade en flaska. Men 2013 @Mattias S - det fick mig att tveka. Men dina bilförsäljartakter får mig nästan att tänka om... Tänk om man missar någonting här för en billig peng...

Last edited:

MartinE

Medlem
Jag vet faktiskt inte hur stor årgångsvariationen är i d’Yquem, men det här kändes ändå väldigt tillgängligt för att vara så ungt.
Nu har jag inte druckit jättemånga purunga d'Yquem, men min uppfattning är att de, liksom övriga viner från Sauternes, brukar kännas hyggligt tillgängliga som nysläppta. Innan de går in i en mer tillknäppt fas för att sedan - sisådär 15 år senare - börja blomma ut på allvar!

Med det sagt är det givetvis barnarov å det grövsta och borde nästan vara straffbart! ;)

Daniel A

Administratör
Tog en Cuvée La Tourtine från Webb-släppet också, men den kanske mår bäst av att vila lite?

Jag har druckit en Tourtine från tidigt 90-tal (kommer tyvärr inte ihåg exakt årgång, men den hade väl 20 år på nacken när jag drack den). Det var ett riktigt stort vin! Är säkerligen supergott tidigare än så också, men potentialen för långlagring verkar finnas.

För 500 hade du kanske kunnat få mig att öppna en liten 2013 eller 2011 och hälla upp två glas till dig. OCH det borde kunnat rymmas en bra bit ost i dealen också... Det där borde man sjösätta...

Dessertvinsprovning i Skåne? I ditt scenario är det ju garanterat jag som tar med osten, samt en flaska toppTokaji. :)

Nu har jag inte druckit jättemånga purunga d'Yquem, men min uppfattning är att de, liksom övriga viner från Sauternes, brukar kännas hyggligt tillgängliga som nysläppta. Innan de går in i en mer tillknäppt fas för att sedan - sisådär 15 år senare - börja blomma ut på allvar!

Med det sagt är det givetvis barnarov å det grövsta och borde nästan vara straffbart! ;)

Intressant observation! Har nog lyckats undvika den tillknäppta fasen (näst yngsta är 2002). Och jo, jag måste erkänna att det kändes lite smutsigt och fel att dricka en så ung d'Yquem...

Magikern

Medlem
Var på vin och delimässan på Gothia Towers igår men blev lite halvbesviken på vinerna. Vissa var bra valuta för pengarna dock men jag brydde mig inte om att göra några anteckningar. Prestigevinerna tog ingen utställare med sig och det var rätt mycket plonk. Rätt roligt att prova Zlatanvinet som ju inte har något med fotbollspelaren att göra utan görs av en Kroatisk producent som heter Zlatan Plenkovic om jag inte har helt fel för mig. Kroatien är underskattat inte minst när det gäller rött vin.

Någon annan som tänker besöka mässan eller har varit där redan?

LeChat

Medlem
Mattias beskrivning av 2013 Domaine Tempier triggade igång suget att öppna en flaska Bandol! :)
IMG_7389.JPG

2010 Château de Pibarnon

Det doftar södra Frankrike. Mourvèdre och garrigue. Smaken känns elegant och balanserad och har en lätt läskande syra. Det är kryddigt och har en sval fin frukt som avslutar med lite lakrits. Detta är faktiskt redan drickfärdigt! Den kommer hålla lång tid framöver och kommer säkerligen bara bli bättre, i alla fall de kommande 5 åren. Jag har bara druckit några olika Domaine Tempier och Chateau Vannieres tidigare vilka båda har varit bra Bandoler. Pibarnon är minst lika bra. Det här går under kategorin, riktigt vin, franskt såklart, och riktigt gott! :)

Ekdahl

Medlem
Var på vin och delimässan på Gothia Towers igår men blev lite halvbesviken på vinerna. Vissa var bra valuta för pengarna dock men jag brydde mig inte om att göra några anteckningar. Prestigevinerna tog ingen utställare med sig och det var rätt mycket plonk. Rätt roligt att prova Zlatanvinet som ju inte har något med fotbollspelaren att göra utan görs av en Kroatisk producent som heter Zlatan Plenkovic om jag inte har helt fel för mig. Kroatien är underskattat inte minst när det gäller rött vin.

Någon annan som tänker besöka mässan eller har varit där redan?
Var på väg dit nu på eftermiddagen, men det fina vädret fick mig att prioritera om med trädgårdsarbete - och sitter just nu som belöning och sippar på lite skön sydafrikansk Chardonnay i trädgården istället :)

Skrutt

Medlem
Eftersom vandrande entrecôter eller filéer ännu inte uppfunnits, kändes NZ-lammstek som ett fint val idag och om man ändå "sit around the house" ter sig slowcook fint det med. Det adderades salt, rosmarin, dadlar, lyxigt mycket rosépeppar som inte bränns under 100 grader, vilket för övrigt rosmarinen inte heller riskerar, vilket var bara så fint. Skyn rördes ihop med pyttelite redning, några droppar tamari, en fjärdedels buljongtärning och lite vitt vin. Supporting cast: rotmos.

Till detta skulle drickas den fint balanserade och sköndoftade (men, det medges, lite för slaka för sin mat) trettikronors S:t Clair Vicar's Choice PN. Men si det blev inget av det för jag var alltför skör i skallen av skörlevnad (läs vakande, kaffemuggar samt rieslingskvalpande till gårdagens havskräftor). Men nu mår jag fint.

Last edited:

MB2014

Medlem
Mattias beskrivning av 2013 Domaine Tempier triggade igång suget att öppna en flaska Bandol! :)
Visa bifogad bild 9890
2010 Château de Pibarnon

Det doftar södra Frankrike. Mourvèdre och garrigue. Smaken känns elegant och balanserad och har en lätt läskande syra. Det är kryddigt och har en sval fin frukt som avslutar med lite lakrits. Detta är faktiskt redan drickfärdigt! Den kommer hålla lång tid framöver och kommer säkerligen bara bli bättre, i alla fall de kommande 5 åren. Jag har bara druckit några olika Domaine Tempier och Chateau Vannieres tidigare vilka båda har varit bra Bandoler. Pibarnon är minst lika bra. Det här går under kategorin, riktigt vin, franskt såklart, och riktigt gott! :)
Mindre än en vecka sedan jag satt på Hostelliere Berard i Bandol och åt en makalös måltid med ett glas rose från Pibarnon i glaset och utsikt mot deras vingård. En riktigt bra producent och bra viner både på rött och rose.

Toppen