Mattias Schyberg
Administratör
Är det gott och njutbart så är det fint nog enligt mig.Inget finewine kanske, men alltid lika gott.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Är det gott och njutbart så är det fint nog enligt mig.Inget finewine kanske, men alltid lika gott.
Mycket ny ek?
Nej, det tycker jag inte. Men jag gillar den moderna skolan likväl som den traditionella.
Sen har väl de flesta moderna producenter dragit ner på ekexponeringen jämfört med för 10-15 år sedan. Altares viner brukar ligga på barrique i 24 månader men deras fathantering har aldrig stört mig. Har däremot druckit andra producenters Barolo som varit som att slicka på en träbit.
Varit en period med lite enklare viner utan nåt direkt värt att diskutera. Idag blev det dock en hyfsad flaska.
Visa bifogad bild 9822
2014 Pardelasses
Mycket! Mycket frukt, mycket tanniner, mycket syra. Mycket i balans, gott. 89p
Klart bättre än jag minns tidigare årgången
2013 Ojai White Hawk Syrah
Vacker färg med nyans av lila. Doft av björnbär, peppar, mynta och lite aska. Aningen vanilj och smörkola. Lent och välbalanserat, frukten finns där men blir inte kladdig tack vare balanserad syra. 92-93p Frun höll inte med alls, smakade sprit och druvstjälk enligt henne. Vi var uppenbarligen inte överens
Fruity, floral, with white chocolate and spices. Oak not yet integrated. Cannot help thinking this is somewhat weak, at least given my expectations.
En vertikal i min smak.En liten vertikal provning på La Bastide Blanche.
Först deras rose från 2016 samt 2015
Sen deras röda standard från 2015, 2010, Cuvee Estangol 2010, standard 2007,2006, 2005, 2004, Cuvee Estangol 2004, standard 2000, 1998, 1993 samt 1989.
Ett vin med lagringspotential och väldigt mycket kraft. Favoritår blir nog 2004 och bästa vin Cuvee Estangol 2004.
Idag blev det ett bubbel-heat:
Visa bifogad bild 9849
2004 Leclerc Briant Divine
2008 Damien Hugot BdB
2011 Vilmart Grand Cellier d'Or
Hugot bra men något svagare än sist. Divine var mycket bra i sin helt drickfärdiga stil, men ändå en knapp seger för Vilmart som är snäppet rejälare.
Intressant provning, var det någon markant skillnad mellan Leclerc och Damien eller skulle du säga att båda vinerna är av ungefär samma kvalité?