Lite blint serverat av hustrun.
Visa bifogad bild 9899
2012 Bellingham Chenin Blanc The Old Orchards
Ibland är jag duktig. Ganska generöst fatad och tropisk frukt-packad chenin blanc från Sydafrika blev slutsatsen. Just den där generösa frukten av det fylligare slaget med gula plommon, gul tropisk frukt ihop med ostronskal och krutrökiga pinjenötter, är lite av hemligheten. Fransk komplexitet med nya världens generösitet. Mer imponerade (med tanke på vinet) var att jag spekulerade om Mullineaux, även om jag vid skrivande stund inser att intensiteten och fokuset (syran) saknas för den kvalitetsnivån.
Mycket bra vin för en billig peng oavsett. (87p)
Med tanke på min gissning så blev jag tvungen att öppna Mullineaux's röda bassyrah med årgång 2015 för att ta den på pulsen.
Vad har hänt? Bascuvéen är inte vad den brukade vara. Saknar den nordrhônska pepprigheten med sköna drag av rått kött. Numera känns det mer som en tidigt skördad shiraz från Barossa. Slankt med frisk syra och ett vin av fin kvalitet, men stilmässigt så har det förändrats. Druvmaterialet är inte vad det brukade vara innan...
Jag skyller på de bättre vinerna Schist och Granite. De har förmodligen tagit för stora andelar av det bästa druvmaterialet som tidigare ingick i bascuvéen (som var toppvinet förr). Ren spekulation visserligen, men jag misstänker att jag är något på spåret.
Mörka bär, jod, mörk sten, ngt bacon, tobak, fat och kryddor. Hög frisk syra. Medelfyllig kropp. Saftigt och lättdrucket med aningen tam intensitet. Ett riktigt "bra" vin utan det där stora utropstecknet med tanke på pris och stamtavla. (88p)
Visa bifogad bild 9900
2015 Mullineaux Syrah