Har haft en hektisk period senaste månaderna men har äntligen fått lite tid att skriva av mig om olika provningar. Kan inte riktigt gå vidare om jag inte får dumpa ut detta
Först ut,
BYOB @Innertällmo Bryggeri, tema "Nytt och fräscht", som fastnade i minnet (många suveränt bra grejer!!) och på papper. (Hade med mig lite extra sällskap om ni undrar varför jag hade med så många viner...)
Flight 1, vitt (eller "blindprovning blir lättare om man tar med >50% av flaskorna själv"):
- Något sluten men rikligt med (välhanterad) ek och mineral. Grädde och smörkola i munnen, hög syra, lång, gott+. Torde vara en bättre Chardonnay, närmare bestämt min Felton.
2015 Felton Road Chardonnay Block 6
Mitt vin, "ny och fräsch" p.g.a. ett läge jag ej testat innan och ny årgång (dessutom den första sedan 2004). Blev störtförtjust och köpte alla flaskor som fanns kvar i landet (5 st).
- Som att sitta i skuggan av fläderbuskarna i nässelbersån och sticka ner näsan i en nyöppnad vingummipåse. Galet aromatisk men ett brett spektrum, snustorr och bra syra som skänker en viss pondus. Borde vara något Sauvignon Blanc-dominerat, gissningsvis min La Tour-Martillac.
2014 Château La Tour-Martillac Blanc
Mitt vin, "ny och fräsch" p.g.a. ny årgång som jag väldigt gärna ville testa då -10an var kanon och -11an lite småtrist. Köper ett sexpack, tack...
- Funkig doft med vanilj, lite stallig, vitmögel (som ytan på brie el. salami), citron. Fräschare smak med sv vinbär, gula äpplen, lite svåråtkomlig. Tror den behöver ligga till sig lite. Känns som att det är en del Sauvignon Blanc här också även om den inte är lika framträdande som i föregående, kanske någon naturvariant från Loire?
2014 Château Larrivet-Haut-Brion Blanc
- Rökig, rostad ek, rotselleri (tack @mnor för den spot-on iakttagelsen), lite olja och är det en tanninhint där? Kan vara ung & rå Chardonnay, men så kommer en pust av ylle och jag tänker Chenin Blanc. Kan enligt uppgift vara defekt pga flaskjäsning och nja, helt grejt är den nog inte.
2015 Mengoba Las Botas
Synd att denna var trasig, bättre Godello är lite av ett prioriterat studieobjekt för mig.
- Söt men sval gulgrön frukt, vanilj, blomparfym. Saffran på avslutet. Lite, lite spritzig, bra syra. Känns som en Riesling, t.ex. min Johannisberg.
2013 Schloss Johannisberg Riesling Silberlack Grosses Gewächs
Japp, mitt igen. "Ny och fräsch" p.g.a. att det är Riesling, alltid fräscht även om vinet är 4 år från en c:a 900-årig producent med 1100-åriga vingårdar.
Minns inte om jag röstade på Martillac eller Felton, tyckte båda hörde hemma på förstaplats med Johannisberg som tvåa.
Flight 2, bubbel:
- Återhållen, viss mognad, gula äpplen, nougat. Fyllig. Trevlig men ingen kioskvältare från början, men sen... ja den tar sig bara mer och mer och blir jäkligt bra, på ett lite diskret sätt.
2012 Marc Hébrart Champagne Grand Cru Aÿ
- Mörkgul i färgen, nougat, vått ylle, svamp... klart mogen. Ganska god men ingen kioskvältare här heller... fast jag försöker spotta och det går inte! OK, detta är svinbra. Är det lite hyacinter där? Vafan, har nån släpat med en Selosse?
Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs (2003)
- Svettig prästost, lite funky med någon sorts mjöksyra och stendamm. Gillar detta trots att den överskuggas av de tidigare två.
NV Diebolt-Vallois Champagne Cuvée Prestige Blanc de Blancs
Föredrog Selosse i denna flight, men tvekade lite mellan den och Hébrart (som skulle stått sig bra i vilken skumpaflight som helst, men mogen Selosse är svårslagen...).
Flight 3, rött:
- Transparent röd. Skön stjälkig grönhet, saftig men inte syltig röd/blå frukt, kryddig, kaffechokladfatig. Hög syra, lite tanniner. Kan vara en Beaujolais (men rimligen inte noveau...)
2013 Weingut Robert König Assmannshäuser Höllenberg Frühburgunder Spätlese trocken
När drack du senast en Früburgunder? Det var ett tag sen för mig, men det har var väldigt trevligt och lockar till återbesök. Vi som är lite infantila tycker även att namnet är suveränt.
- Hallon, ismumrik, jordgubb, återigen lite Beaujolaisvibbar men för mycket tanniner och en viss alkoholhetta. Lätt, sympatisk. Oklart om jag lyckades gissa något här.
2015 Ruggabellus Timaeus
- Grön paprika, syrlig mörk/röd frukt, en del fat, gräddig. En varm Cabernet Någonting?
2013 Dr. von Bassermann-Jordan Deux Nez trocken
Cab/Pinot-blend. Såklart, att man inte satte den...
- Tät, mörkt röd. Svettig prästost, kryddig, cederträig, floralt avslut. Inte oäven, men känns kärv och grovhuggen (särskilt i sällskapet). Kan det vara min Lagrein?
2013 Ritterhof Lagrein Latus Crescendo
Ny och fräsch pga att jag inte hittat några noteringar på en Lagrein här på forumet, så detta är väl den första. Har en till (av förmodat något bättre slag) så det kanske dyker upp en till så småningom...
Minns inte hur jag röstade, bör ha varit Deux Nez eller König.
Flight 4, sött
- Ljusgult. Citron, apelsin, massor av grön/gul frukt, lätt spritzig. Tänker instinktivt att detta är Riesling Eiswein, men syran är inte riktigt där. Riesling Auslese?
2015 Weingut Keller Pius Beerenauslese
- Orange/brungul. Doftar fat, dill, grädde, smör, knäck, indistinkt frukt. "Söt Bourgogne" har jag skrivit, vilket jag vet att det inte är. Något spritig, förstärkt eller ej? Passar gissning.
1991 M. Chapoutier Hermitage Vin de Paille
Båda väldigt bra, och väldigt olika. Svårt att säga vilken man föredrar.
--
Provning
Bordeaux mot världen, dolt undertema "Cabernet Sauvignon genom åren". Följande viner deltog i bataljen, som, vilket dessvärre ofta händer i dessa sammanhang, vanns av "resten av världen" istället för Bordeaux.
2014 Château Gruaud-Larose (Bdx, Saint Julien)
2013 Concha y Toro Don Melchor Cabernet Sauvignon (Chile, Puento Alto)
2012 Leeuwin Estate "Art Series" Cabernet Sauvignon (Australien, Margaret River)
2008 Château Gaudin (Bdx, Pauillac)
2007 Dominus Estate (USA, Napa Valley)
2000 Château Giscours (Bdx, Margaux)
2000 Château Calon-Ségur (Bdx, Saint Estèphe)
1996 San Leonardo (Italien, Dolomiti)
1978 Château Musar (Libanon, Bekaa)
Min personliga topp-tre blev 1=Leeuwin, 2=Musar och 3=Giscours, med Gruaud-Larose som bubblare; gruppen i stort röstade Dominus, Leeuwin och San Leonardo. Minst gillad, med god marginal, blev Gaudin.
Iakttagelser:
- Ytterligare en bra Bdx 2014. Har provat några stycken senaste halvåret och det känns som en mycket drickvärd årgång.
- Leeuwin, för sketna 378 kr, måste klassas som vansinnigt PR*SV*RD som klarar av att segla in som tvåa i detta sällskap. Lätt och kraftfull på samma gång, bra frukt och lite sköna paprikatoner som bryter av. Cabbens Leclerc-Briant Cuvée Divine, typ. Gaudin däremot, i samma prisklass, kändes som att den inte riktigt hörde hemma här - inte dålig, men långt under allt annat.
- Giscours var en njutning för intellektet, komplex med frukt, blommor och en extremt elegant smutsighet.
- Mogen Musar är inte för alla men jag tycker det är helt suveränt, en len och syrlig jordgubbskompott med en massa blod i.
- Många gillar tydligen San Leonardo, och jag förstår inte varför. Har ingenting emot paprikatoner i min Cab, men varje gång jag provat SL tycker jag att den är helt urspårad i det avseendet, så skarp att det sticker och smakar myggmedel.
--
Provning på tema
Spanien prestige. Vi blivit varnade på förhand att
ingen Vega Sicilia skulle förekomma, men det kändes fortfarande som ett givet val för en iberofil som undertecknad. Och som tur är var det någon som inte riktigt klarade av att hålla vad han lovade angående Vega...
Flight 0, välkomstbubbel
2007 Recaredo Cava Gran Reserva Brut
Flight 1, "det nya nya"
2014 Castell d'Encus Acusp (Pinot Noir; Costers del Segre)
2015 Bodegas y Viñedos Ponce P.F. (Field blend med mestadels Bobal; Manchuela)
2015 Guímaros Finca Capeliños (Field blend med mestadels Mencía; Ribeira Sacra)
2012 Orto vins Les Tallades de Cal Nicolau (Picapoll Negre; Montsant)
Flight 2, "det gamla nya"
2014 Espectacle del Montsant "Espectacle" (Garnacha; Montsant)
2014 Clos Mogador (49% Garnacha, 25% Cariñena, 16% Syrah, 10% Cabernet Sauvignon; Priorat)
2004 Miguel Torres Grans Muralles (Monastrel, Garnacha, Garro, Samsó, Mazuelo; Conca de Barberà)
Flight 3, "gammal är äldst"
2008 Vega Sicilia Único (95% Tinto Fino aka Tempranillo, 5% Cabernet Sauvignon; Ribera del Duero)
1981 Viña Tondonia Gran Reserva Tinto (80% Tempranillo, 15% Garnacha, 5% Mazuelo & Graciano; Rioja)
Jag är visst lite konservativ och satte topp tre till 1=Vega Sicilia, 2=Tondonia och 3=Grans Muralles, med Capeliños som bubblare. Tog inga antackningar om resten av gruppens röster, men vill minnas att Vega vann.
Iakttagelser:
- Jag vill verkligen gilla bättre Cava som Recaredo, men det går inte så bra. En Gran Reserva med 101 månader på jästen låter ju kanon. Blenden är ungefär lika Xarel-lo och Macabeo, jag har provat fantastiska viner på båda. Och visst är det kvalitet i glaset, det är till och med hyfsat gott... men det blir liksom inte intressant, varken för intellekt eller sinne.
- Årgång 2013 av Mogador och Espectacle minns jag som spritiga russinsoppor med kokossololja inblandat; årgång 2014 av båda känns som helt andra viner; lite spritiga fortfarande men med bra frukt och snygg stramhet. Fortfarande är det inte riktigt min grej med Garnacha men är villig att acceptera att det är riktigt bra viner.
- Ùnico är helt galen, så bra är den. Sån komplexitet! Koncentration! Elegans! Det är få viner jag kan sitta en månad senare och fortfarande frammana smaken av. Galet var ordet. Som en riktigt bra klassisk Rioja, fast ännu bättre. Reglagen vrids upp här, och ner där, precis till rätt nivåer. Helt klart ett "måste prova innan du dör"-vin.
- Grans Muralles var en kul bekantskap, även denna andas lite traddo-Rioja med dill och sötsyrlig röd frukt.
- Mencía smakar, åtminstone i Guímaros tappning, exakt som vad jag föreställer mig när folk beskriver en arketypisk Syrah. Rökt korv, violer, kryddor, en lättsam stramhet...
Finns mer att ta av men nu är det dags att sova.