Vad är 100 år?
Två världskrig har passerat medan flaskan legat i någons källare någonstans i världen i väntan på att få drickas. 1917 var sanslöst längesen och igår fick jag sippa på jäst druvsaft som tillbringat ett sekel på rygg med avsändaren Mouton Rotschild. En ynnest givetvis, men var det drickbart då?
Förvånansvärt vitalt. Var inne på 70-tal blint. Frukten lyser med sin frånvaro, men det känns ändå inte negativt oxiderat eller dött. Mörk tegelröd färg som vilken bordeaux som helst. Komplex och intressant arom. Tjära, skokräm, multna löv, blåmögelost och diverse odefinierade kryddor samt lite rotfrukt och murkna trämöbler. Helt nedslipade tanniner, silkeslent, bra syra men aningen vattnigt avslut. På något vis funkar det även om det knappt kan kallas vin, men det är helt klart min bästa nekrovinupplevelse. En höjdpunkt som jag sniffade och smuttade på länge!
För att börja från början: Vi hade julavslutning med en vinprovargrupp som jag har provat en del med under hösten. Vi befann oss på vinbaren Barsac och hjälptes åt att laga mat och roddade ihop en BYOB. En magisk heldag som började kl 13:00 och avslutades vid midnatt. Det blev mycket kul vin och klart högre nivå än vad jag hade räknat med. Riktigt bra klass!
Fyra mycket trevliga champagner. Bollinger hamnade klart i topp. Krug är som alltid bra, men en ganska klen årgång möjligen. Delamotte var näst bäst och Damien Hugot imponerar som tusan med tanke på pris och den hårda konkurrensen. Viss klasskillnad förstås, men inte så stor som den borde vara på pappret. Hugot tar verkligen för sig!
Vilken sanslöst bra flight! Alla viner levererade riktigt bra, men Bouchard -07 imponerade mest med ganska sköna oxiderade toner och mängder av intensitet. Sybille Kuntz imponerade mycket också. Nästan lite gewurtzvibbar utöver den klassiska moselparfymen.
Snorbra röd bourgogne, läcker Barral från 2005 och ung men lovande barolo är svårt att skoja bort.
Avslutning med sött och starkt. Magisk colheita, kul heltorr marsala och en läcker sydafrikansk muscat. Smarrigt!
En kväll att minnas!