Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pontus

Medlem
Vem är det som importerar by Farr? Noterade att samtliga buteljeringar saknas i beställningssortimentet.

Jag har inte heller vågat mig på Tout Pres än, men uppskattat lite blandade årgångar av Sangreal och Farrside oerhört mycket just för att de känts drickfärdiga med potential. Tar och petar 2014 längre in i källaren...
Det gör du nog rätt i ang 2014, men var inte rädd för att poppa en 2013!

Importör är Lively Wines!

Adamanko

Medlem
Den måste avvika på ett helt galet sätt mot 2013, som var drickfärdig med potential när den släpptes. Intressant.
Sen, för att avvika från ämnet på sedvanligt FW-manér, behöver inte överextraktion alls vara fel på sikt. Har följt diverse viner som i min mun är galet överextraherade och obalanserade som unga, men fantastiskt bra om man ger dem +10 år i källaren. Så det där man läser ibland, att alla stora viner alltid är i balans och kan drickas när som helst är typ inte sant...
Har några sådana - överextraherade alltså, inte Farr. Ska se till att glömma bort dom i några år då alltså.

Adamanko

Medlem
Idag till fotbollen så kommer sonen och broren över och vi ska finvina. Dock vare sig spanskt eller portugisiskt. Utan:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/guigal-saint-joseph-9514401
och sen
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/scaia-9502201
Den första flaskan äger vi gemensamt. Det var i början på min vinkarriär och våran dynamic duo gav så höga betyg på den så jag kände att jag bara måste. Men 600 spänn för en flaska vin kändes just då helt sanslöst. Så jag, brossan och sonen köpte den tillsammans. Idag dricks den. Smaknoter för båda kommer snarast. :)

jrick

Medlem
Idag till fotbollen så kommer sonen och broren över och vi ska finvina. Dock vare sig spanskt eller portugisiskt. Utan:
och sen
Den första flaskan äger vi gemensamt. Det var i början på min vinkarriär och våran dynamic duo gav så höga betyg på den så jag kände att jag bara måste. Men 600 spänn för en flaska vin kändes just då helt sanslöst. Så jag, brossan och sonen köpte den tillsammans. Idag dricks den. Smaknoter för båda kommer snarast. :)
Men nu ett halvår senare känns 600 spänn lugnt?

LeChat

Medlem
4EAD69FE-ADEF-4547-B0C3-7A6EC1FFD420.jpeg

2010 Château Larrivet-Haut-Brion

Återigen levererar årgång 2010 i Bordeaux. Har upplevt att Larrivet varit njutbar relativt tidigt även i andra årgångar. Fattonerna är tydliga och goda även om den rundar av med en beska som är både något irriterande samtidigt som den tillför något intressant. Detta är en kraftig Bordeaux med tryck i frukten och med bra struktur. Ingen brådska.

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
wt9FfD9.jpg

2012 Chateau La Gravette Lacombe, Medoc
Småpartisläpp som stod ensam på hyllan.. "Den måste vara trevlig.. Och 2012!" tänkte jag. Inte helt fel iaf; doften utlovar mer än vad man får i kropp, men mycket körsbär, sandelträ, stall och lite tobak. En hel del fina kryddiga toner också, nästan lite nejlika. Gott och för sitt pris på 159:- ett vardagsvin i bra klass! 87p

LarsW

Medlem
och sen
Jättekul story! Dubbel-like på den! :)

Adamanko

Medlem
Scaian var verkligen udda. Sötma och trolldeg gav den första sniffen. Det bestående intrycket var dock hemmagjord rödvinbärssaft gjort av någon hälsofreak som skippat sockret. Lite bitter och lite sur. Växer under kvällen. Lite krusbär där ett tag. Udda, vet inte om jag gillar det eller inte. 85.

Guigalen imponerade inte direkt. Näsan gav svarta vinbär, tobak, charkuterier och lite söta jordgubbar i bakgrunden. Men det växer - jävlar vad det växer. Redan efter en halvtimme så börjar vi nicka förnöjsamt mot varandra. Efter två timmar så blundar vi medan dricker och suckar av njutning. Så lent. Och det är den perfekta partnern till Spanien-Portugalmatchen. 92. Hade det räckt längre än två timmar så tror jag betyget blivit högre. Ev mycket högre.

Last edited:

john b

Medlem
Moscato d'Asti G.D. Vajra 2017

Kände för något riktigt sött innan maten och tänkte jag skulle testa detta sötbubbel som i värsta fall skulle passa fint till fruktsalladen efteråt.

Det var mycket riktigt sött, lite oljigt och mäktigt. Bra tryck i smakerna förutom just syran. Jag håller med @Omar Khayyam notis som träffsäkert beskrev att någonstans i lösgodispåsen finns en enstaka syrlig hallonstång.
Nja, som söt läskande aptitretare sommardagar föredrar jag nog sockerchocker från Moseldalen.

Istället för att spara till desserten (som dessutom blev ändrad) gjorde jag slushies på resterande moscato d'Asti som gomrensare mellan rätter.

Frys in i isbitsform, kör i mixern. Tryck i en halv citron. Skopa upp och servera genast till imponerad fru.
20180615_195946.jpg

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Moscato d'Asti G.D. Vajra 2017

Kände för något riktigt sött innan maten och tänkte jag skulle testa detta sötbubbel som i värsta fall skulle passa fint till fruktsalladen efteråt.

Det var mycket riktigt sött, lite oljigt och mäktigt. Bra tryck i smakerna förutom just syran. Jag håller med @Omar Khayyam notis som träffsäkert beskrev att någonstans i lösgodispåsen finns en enstaka syrlig hallonstång.
Nja, som söt läskande aptitretare sommardagar föredrar jag nog sockerchocker från Moseldalen.

Istället för att spara till desserten (som dessutom blev ändrad) gjorde jag slushies på resterande moscato d'Asti som gomrensare mellan rätter.

Frys in i isbitsform, kör i mixern. Tryck i en halv citron. Skopa upp och servera genast till imponerad fru. Visa bifogad bild 13493

Så enkelt men ändå så kreativt! Snyggt :D

MHilv

Medlem
Au Bon Climat Pinot Noir 2016
20180617_093406.jpg

Hade inte tänkt skriva om denna men efter att svärmor sa att hon inte ville dricka upp sitt glas då det smakade kork så var jag ändå tvungen.

Visst får jag träsmak här men inte är det korkat iaf, käre svärmor gillar inte faten. Det smakar hallon, örter, vanilj och det har en härlig syra som gör att det passar underbart till en syrligare bea, grillad torsk och escalivada. Det här är gott!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
latour-martillac.jpg

2015 Château La Tour-Martillac: Doft av blåbär och vanilj. Smaken domineras också av blåbär, inga drag av svarta vinbär trots 53 % cab. Här finns också bläck, viol, humidor och örter. Frukten är snygg och ganska torr, syra och tanniner sitter där det ska. Det här vinet är mycket varsamt fatat jämfört med de andra Bordeaux 2015 som jag har testat. Det är också relativt lätt och slankt och har en del drag av gammeldags Bordeaux. Går mycket bra att dricka redan, om man gillar unga viner, men kommer säkert att bli ännu bättre med lagring. 90+p

M

Mouton

Visa bifogad bild 13500
2015 Château La Tour-Martillac: Doft av blåbär och vanilj. Smaken domineras också av blåbär, inga drag av svarta vinbär trots 53 % cab. Här finns också bläck, viol, humidor och örter. Frukten är snygg och ganska torr, syra och tanniner sitter där det ska. Det här vinet är mycket varsamt fatat jämfört med de andra Bordeaux 2015 som jag har testat. Det är också relativt lätt och slankt och har en del drag av gammeldags Bordeaux. Går mycket bra att dricka redan, om man gillar unga viner, men kommer säkert att bli ännu bättre med lagring. 90+p
Köps vart?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fortsätter helgen med Pessac-Léognantemat:
malartic 86-06.jpg

1986 Château Malartic-Lagravière från Bukowskis i juni: lite slutet till att börja med, men efter en halvtimme släpper det till. Doft av solmull, champinjoner, rosor, tryffel och hö. Smak domineras av hallon och körsbär. Här finns också nyponbuske, viol och en hel del jordighet. Blint hade jag nog placerat det i Bourgogne. Det gör inte ont någonstans att ha 11 flaskor kvar:D. 92-93p
2006 Château Malartic-Lagravière: lite mindre känsla av alkohol än förra gången. Doft av svarta vinbär, menthol, blåbär och trä. Ett kraftpaket i smaken med svarta vinbär, läder, bläck och vanilj. Svulstigt, men ändå rätt balanserat. Eken är dock lite väl påtaglig. Klara drag av Napa-cab. 90-91p. En helt annan stil än nattens La Tour-Martillac, som påminde mer om 86:an, har Parkers influencer börjat att försvinna?

Vian

Medlem
2008 Ayala Blanc de Blancs
Hade folk över på middag igår och tänkte att denna skulle inleda kvällen bra. Sist jag drack vill jag minnas att jag tyckte den var lite väl mycket Pommac. Eller snarare en otippad mix av saffran och Pommac (å andra sidan förde jag inte anteckningar så det kan också vara minnet som spelar mig ett spratt). Jag tänkte därför att den borde fungera bra som inledningen på kvällen. Nu upplevde jag den dock annorlunda mot sist. Saffranstonerna är fortfarande påtagliga, men mycket mer på näsan än i smak. Inledningen är något funky och ger ett något stökigt och torrt första intryck med spretiga smaker. Sen gör sig en diskret sötma och gröna äpplen påminda och vinet blir mer klassiskt. Fascinerande, direkt och kontrastrik. Jag kan dock sakna lite djup och mera diskreta kontraster. Allt är väldigt explosivt och direkt. Ändock mycket bra och mycket bättre än vad jag hade för mig, så det retar mig att det var min sista flaska.
88p

2016 Au Bon Climat Santa Barbara County Chardonnay
Skolboks-chardonnay och dessutom prisvärd, lär bli sommarens husvin. Perfekt till grillad sparris och kronärtskockspuré.
88p

2006 Chateau Musar
Till huvudrätt blev det parmigiana di melanzane och jag fick för mig att sötman, kroppen och fruktigheten hos Chateau Musar borde matcha. Det visade sig faktiskt stämma och vinet lyfte maträtten rejält. Finns väl egentligen inte så mycket att säga om vinet, det är suveränt och välbalanserat, en klar favorit.
90p

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
En CT not från i maj på Bernard Baudry 2014 La Croix Boissée
After a long day at work and a hot travel in the suburban train I needed som comfort in the shape of a bottle of Baudry. Way to young to pnp. Decanted for 60 min. A very nice CF to become. Green in everything from nose to finish. Harsh tannins today. Young! I believe this will gain a point every year from now on to the end of the case. Nice to have 5 left. Next bottle in one year. 91++

Adamanko

Medlem
Lite dekadens på en söndag blev det.
Vi började med https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-vignelaure-206501 som var en besvikelse. Lent och lättdrucket men borde utan tvekan kostat hälften så mycket. Ingen komplexitet att tala om. Vi fortsatte med Marchand & Tawse Bourgogne 2015. Det har jag druckit innan och tänkte att alla skulle gilla. Väldigt jordgubbigt, ännu mer lättdrucket och en stor succé. Sen tog jag ett av husvinerna. Santa Ducs Quatre Terres 2015. Kryddigt, mineraligt och väldigt, väldigt gott. På slutet fick vi besök av en spanjor och då plockade jag fram https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/marques-de-murrieta-261201 som var väldigt riojigt med dill och allt.

En riktigt fin kväll.

Daniel A

Administratör
DSC_0362.JPG

1997 Louis Jadot, Corton-Pougets grand cru
Ojoj, det här är gott. Bra djup i nosen! Mycket röda och mörka bär, mest lingon och blåbär, ett och annat körsbär. Ett gäng kryddor som jag aldrig lyckas placera - sommarstugans kryddskåp, typ. Lite jordigt, stekt champinjon. Är expressivt direkt, lyfter med någon timme i karaff (hade lyft mer, men när det är gott är det lätt att dricka snabbt…). På tungan är det mörkare bär, ganska kryddigt, lite smutsigt. Det finns syra, det finns tanniner, men det är otroligt välpolerat. Känns som att den ligger i en väldigt bra fas nu - har kanske fortfarande en bit upp till toppen. 93p.

Farligt gott.

Toppen