M
Mouton
Denna, den uppmärksamme ser att den fortfarande är ovaskad. Smakade av den igen nu, intrycket är det samma, fast lite mer ned tonat. Nä ikväll grillat och nåt säkert kort.Jag ser inte vilken det är?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Denna, den uppmärksamme ser att den fortfarande är ovaskad. Smakade av den igen nu, intrycket är det samma, fast lite mer ned tonat. Nä ikväll grillat och nåt säkert kort.Jag ser inte vilken det är?
Efter nattpass över midsommarafton och några timmars sömn vaknade jag runt fem i eftermiddag med mossa innanför kraniet.
Då har man inte lust att krångla med avancerad matlagning och är tacksam att det finns en OK pizzeria 90 sek från min lägenhetsdörr....
Ingen mening med att kompromissa på pizza-vinet då!
CdP Mas de Boislauzon 2015, hypad vid släppet och jag kan inte annat än att hålla med!
Ung och sval i näsan, körsbär och mycket animaliska/metalliska toner... får lite vibbar till när jag gör blodpudding och doften av kylskåpskallt blod... rosmarin, helt klart rosmarin.
Ung och elegant smak. Frukten är härlig sval, trevlig alkoholsötma, igen mycket rosmarin och den trevliga blodtonen ligger kvar men inte så dominant som i doften, riktigt mörk och bitter choklad, typ minst 90%, ek och nåt rökt... lapsang?
Jäkla gott och drickfärdigt nu men är säker på att det kommer leva en god bit in på 2020-talet.
Mumma!
Detta är nog årets fin-grillvin!
90p
Visa bifogad bild 13522
Jag köpte först bara denna flaska på prov.Låter fint, hade tänkt att prova lite Rhone till grillat i sommar så jag beställer några av denna efter positiv smaknot!
Efter nattpass över midsommarafton och några timmars sömn vaknade jag runt fem i eftermiddag med mossa innanför kraniet.
Då har man inte lust att krångla med avancerad matlagning och är tacksam att det finns en OK pizzeria 90 sek från min lägenhetsdörr....
CdP Mas de Boislauzon 2015, hypad vid släppet och jag kan inte annat än att hålla med!
Ung och sval i näsan, körsbär och mycket animaliska/metalliska toner... får lite vibbar till när jag gör blodpudding och doften av kylskåpskallt blod... rosmarin, helt klart rosmarin.
Ung och elegant smak. Frukten är härlig sval, trevlig alkoholsötma, igen mycket rosmarin och den trevliga blodtonen ligger kvar men inte så dominant som i doften, riktigt mörk och bitter choklad, typ minst 90%, ek och nåt rökt... lapsang?
Jäkla gott och drickfärdigt nu men är säker på att det kommer leva en god bit in på 2020-talet.
Mumma!
90p
Visa bifogad bild 13522
Jag har väl varit med och hajpat!!? Och fortfarande inte hunnit smaka nån av mina 6 flaskor.Efter nattpass över midsommarafton och några timmars sömn vaknade jag runt fem i eftermiddag med mossa innanför kraniet.
Mumma!
90p
Visa bifogad bild 13522
Dag två med samma vin.Efter nattpass över midsommarafton och några timmars sömn vaknade jag runt fem i eftermiddag med mossa innanför kraniet.
Mumma!
90p
Visa bifogad bild 13522
Kul att du gillade det såpass mycket! Helt klart ett härligt vin!Inspirerad av @Mattias Schyberg ´s besök på Combo så slank jag in och beställde ett glas av samma vin. Det var "hedonistiskt" och "kryddiga fat" som lockade till test. Vinet 2014 Walter Hansel The North Slope Vineyard Pinot Noir var mycket riktigt väldigt trevligt! Fin näsa och ovanligt kraftigt med smak av mörka bär och fin kryddighet. En av de bästa PN jag druckit Måste undersökas närmare...
Tack för påminnelsen om Le Cupole. Kikade på den för ett tag sedan men glömde sedan bort det hela. Får bli till att beställa några flaskor i morgon.Jag har länge varit fascinerad av Andrea Franchettis Etna-viner. Efter att ha besökt en av hans vingårdar på Etna i höstas är intresset ännu större. Franchetti tycks vara lika exentrisk som han är fascinerande. Jag och min fru ställde många frågor om hur gården ställde sig till ekning av deras vin, druvblandning och annat och svaret var nästan alltid att Franchetti har en magkänsla och detaljstyr allt. Ingenting tycks vara förutbestämt utan varje år är ett nytt år med nya förutsättningar och nya förhållningssätt. Med tanke på vilka viner han gör tycks detta vara ett framgångsrikt koncept.
Än så länge har jag dock aldrig testat hans Toscana-viner. Men nu var det dags!
2015 Tenuta Di Trinoro , Le Cupole
Efter många timmars luftning öppnade vinet äntligen upp sig och överväldigade mig med oljiga rödbetor, soltorkade tomater, jord, tobak, blod och svarta vinbär. Vinet är mycket välstrukturerad och balanserat och känns genuint på det sätt som Franchettis viner så ofta gör. Att vinet är Cabarnet Franc-dominerat hade jag knappast tagit i ett blindtest, vinet har en kraft och karraktär som jag snarare förknippat med vinets övriga druvor. Vinet skulle nog må bra av att få ligga till sig ett tag, men redan nu är det mycket bra!
92p
Ja, det var riktigt trevligt! Ofta är PN för tunna och blaskiga för min gom men detta var betydlig mer potentKul att du gillade det såpass mycket! Helt klart ett härligt vin!
Vad kul att du också är sugen på att testa Le Cupole! Gick just in för att kolla beställningsstatus, för av någon anledning köpte jag bara en flaska. Men då visade det sig att den inte längre går att beställa och inte finns den i någon butik i Stockholm heller. Så för min del ser det lite mörkt ut (via Systembolaget i alla fall), hoppas att du har mer tur ha ditt lokala systembolag!Tack för påminnelsen om Le Cupole. Kikade på den för ett tag sedan men glömde sedan bort det hela. Får bli till att beställa några flaskor i morgon.