Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

john b

Medlem
Dags att smaka kvällens andra vin.
Trimbach Cuvee Fredric Emilie 2008. Öppnad igår och jäsiken vad det har växt under natten! :eek:
Gott som tusan igår men kändes ganska knutet och syrligt, bra till en maträtt med gräddsås men inte lika mycket på egen hand.
Idag är det perfekt!
I näsan är det citron, splittrat skiffer, smörstekta champinjoner och en sötma som hade kunna lura mig att detta var ett vin med viss sötma om jag inte druckit Trimbach tidigare.
I munnen är det både citronsaft och skal. Gnistrande torrt! En mineralton som går utanpå det mesta. Syran dag två är mycket mer integrerad, den har fortfarande befälet men låter resten av smakerna komma till tals också! En smörig blommighet. Något exotiskt... inte helt ingefära men nästan. Och det är mycket smak, mängder! Eftersmaken håller sig kvar i 5+ minuter.

Har nog sagt tidigare att jag gillar Trimbach, det är lite av en underdrift då det är min favvo-producent i Alsace... tätt förld av Zind-Humbrecht.
Deras riesling är så torra men samtidigt tillgängliga om man låter dem få lite ålder.
Och deras kompletta aversion till ek... jag har hört att de ha låtit såga ner alla ekar inom 12 kilometer från sina vingårdar för att inte riskera att de ska kunna ge nån smak till deras viner (okej... det där hittade jag just på men skulle inte förvåna mig om Hubert har sagt ngt liknande, de som har träffat honom förstår...:D )

Cuvee Fredric Emilie är lite av mitt referensvin för riesling från Alsace och det gör mig sällan besviken. Och efter min upplevelse dag två med 2008 blir det nog några flaskor till till källaren.

91-92p

Visa bifogad bild 13565

Tycker du skriver härliga smaknoter som inspirerar. Jag gillar torr Riesling så denna låter underbar, har beställt några.
Hämtade hem några CdP idag också, som ska bli sommarens fin-grillviner. Tack för tipset

john b

Medlem
Blev av goda vänner idag bjuden på mitt första amarone sedan 2008. Då var det i samband med besök hos en dam som hade fri tillgång till sina föräldrars vinkällare. Inge av oss var eg intresserad vinet...

Screenshot_20180630-221300_Chrome.jpg

Amarone A 2015.

Luktar smörkräm med extra vaniljsocker i typ.
Smakar vanilj och matiga typ sultanrussin först, eftersmaken lite mer syrlig med röda bär och en diskret beska. Inga som helst tanniner och extremt lättklunkat, men inte så kul eller gott. Jag förstår varför amarone är poppis, men detta iaf var inte i min smak.

Pontus

Medlem
20180630_201810.jpg

2010 Guigal Chateau d'Ampuis Cote Rotie. Eftersom jag köpte på mig ett gäng av denna årgång ville jag stämma av läget. 2009an av samma vin kunde intas som ung och drickas på frukten, men också (med fördel) sparas i kanske 10-20 år. 2010an hade som ung inte lika massiv och inbjudande varm frukt, men desto mer struktur och högre syra. Det gick ändå redan då att känna potentialen, därav det större inköpet.
Initialt doft av nya fat, mörk frukt och peppar. Första intrycket i munnen är tyvärr en liten besvikelse. Alldeles för mycket ek. Tillbaka med korken i flaskan och in i kylen.
Nästa dag är de nya faten borta i doften, som nu är betydligt mer komplex och förutom mörk frukt och peppar innehåller diverse örter, blod, björnklister och råtobak. Smaken är nu rund och fyllig utan störande fat, och domineras av mörk frukt, surkörsbär, vitpeppar, mandelmassa och te. Hög syra och tanniner av det mest finkorniga slaget, torr och komplex eftersmak. Sista klunken ur glaset är ren magi, en alltsomoftast bra indikator på framtida potential. Håller säkert i 20 år till och har minst 10 år kvar till toppen. 94+++.

Last edited:

chambertin

Medlem
Blev en riktigt trevlig Semillon igår i form av 2014 Vergelegen Semillon Reserve.
Vinet är fortfarande fullt av ungdomstoner och eken är fortfarande en bit ifrån bra integration.stör mig dock föga vg Semillon med den här kroppen och komplexiteten. Tydlig och stor druvarom med mkt mandel, linolja och ljunghonung samt ngn blomighet/parfym som jag inte kunda sätta fingret på riktigt. I munnen riktigt bra syra och det fyller munnen ordentligt med massor av kryddiga smaker och lite tanniner från eken. Längden är riktigt bra ! Ett uns av reduktion stör en aning men troligen inget problem efter några timmars dekantering eller 2-3 år till i källaren. 90-91p i nuläget och 1-2 pinnar upp till när den når sin topp.
451BA776-58B9-49E1-96FA-0FB9CB152D6A.jpeg

Mattias Schyberg

Administratör
Blev en riktigt trevlig Semillon igår i form av 2014 Vergelegen Semillon Reserve.
Vinet är fortfarande fullt av ungdomstoner och eken är fortfarande en bit ifrån bra integration.stör mig dock föga vg Semillon med den här kroppen och komplexiteten. Tydlig och stor druvarom med mkt mandel, linolja och ljunghonung samt ngn blomighet/parfym som jag inte kunda sätta fingret på riktigt. I munnen riktigt bra syra och det fyller munnen ordentligt med massor av kryddiga smaker och lite tanniner från eken. Längden är riktigt bra ! Ett uns av reduktion stör en aning men troligen inget problem efter några timmars dekantering eller 2-3 år till i källaren. 90-91p i nuläget och 1-2 pinnar upp till när den når sin topp.
Visa bifogad bild 13572
Apropå vita sydafrikaner. Drack Eben Sadie Palladius -15 igår på Vinbaren 28+. Jäklar vad gott. Stort och maffigt, men ändå med burgundisk finess och aromatik. Ett superdupervin! :)

chambertin

Medlem
Apropå vita sydafrikaner. Drack Eben Sadie Palladius -15 igår på Vinbaren 28+. Jäklar vad gott. Stort och maffigt, men ändå med burgundisk finess och aromatik. Ett superdupervin! :)
Låter toppen ! Och även om Eben Sadie inte är helt okänd så tycker jag man hittar fler och fler som gör vädigt inspirerande vita. Framför allt då på Chardonnay och Chenin Blanc men även Semillon och Sem/SB-blends verkar det finnas många som hanterar fint.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Låter toppen ! Och även om Eben Sadie inte är helt okänd så tycker jag man hittar fler och fler som gör vädigt inspirerande vita. Framför allt då på Chardonnay och Chenin Blanc men även Semillon och Sem/SB-blends verkar det finnas många som hanterar fint.
Och apropå allt detta så sitter jag och smuttar på en 2015 Luddite Chenin Blanc. Vill komma i stämning inför semestern som går till SA och Garden Route om en vecka. Smaknot då? Lite tunn näsa ( kan bero på en övergående förkylning ) smaken är dock kraftig med ananas, lite honung och en bismak av halm? Gott är det oavsett :)

Mattias Schyberg

Administratör
Och apropå allt detta så sitter jag och smuttar på en 2015 Luddite Chenin Blanc. Vill komma i stämning inför semestern som går till SA och Garden Route om en vecka. Smaknot då? Lite tunn näsa ( kan bero på en övergående förkylning ) smaken är dock kraftig med ananas, lite honung och en bismak av halm? Gott är det oavsett :)
Har inte provat Luddites vita, men det låter som att jag borde! Ha det grymt i Sydafrika. Inte omöjligt att jag tar en tripp till hösten/vintern jag med!

LeChat

Medlem
5E473FB1-4EE6-4A4A-893D-307B4789EAFA.jpeg

2006 Chateau Musar

Chateau Musar. Otroligt märkligt, men ikväll är det första gången som jag smakar detta vin. Har nog tänkt att jag skulle köpa en flaska i 20 års tid men det har aldrig blivit av. Förrän nu, när det stod en ensam stackare i butiken. Den måste jag ju prova!
Det doftar spanskt. Rioja. Men plötsligt kommer jag att tänka på ett italienskt vin som jag ibland köpte för många år sedan, Il Falcone Riserva. Vilket kommer fram även i smaken. Fin balans och bra intensitet med små fina tanniner och med en läskande syra. Mindre fruktig än jag befarade vilket är positivt. Björnbär, lite lakrits och lite mognadsdrag av äpple mot slutet. Det som verkligen höjer vinet är de subtila dragen av råare karaktär, det magiska, det som brukar karaktärisera riktigt vin. Och ja, Chateau Musar tillhör kategorin riktigt vin!
På grillen blev det flankstek.

Visa bifogad bild 13574
2006 Chateau Musar

Chateau Musar. Otroligt märkligt, men ikväll är det första gången som jag smakar detta vin. Har nog tänkt att jag skulle köpa en flaska i 20 års tid men det har aldrig blivit av. Förrän nu, när det stod en ensam stackare i butiken. Den måste jag ju prova!
Det doftar spanskt. Rioja. Men plötsligt kommer jag att tänka på ett italienskt vin som jag ibland köpte för många år sedan, Il Falcone Riserva. Vilket kommer fram även i smaken. Fin balans och bra intensitet med små fina tanniner och med en läskande syra. Mindre fruktig än jag befarade vilket är positivt. Björnbär, lite lakrits och lite mognadsdrag av äpple mot slutet. Det som verkligen höjer vinet är de subtila dragen av råare karaktär, det magiska, det som brukar karaktärisera riktigt vin. Och ja, Chateau Musar tillhör kategorin riktigt vin!
Tack för alla dina pietetsfulla och chosefria inlägg. Jag läser dem alla med stor glädje.

LeChat

Medlem
Tack för alla dina pietetsfulla och chosefria inlägg. Jag läser dem alla med stor glädje.
Tack! Känner att jag blir lite generad men väldigt glad! Chosefri hoppas jag att jag är. Min förhoppning är att fler på forumet kan tänka sig att lägga 10 minuter på att skriva några rader om det de har i glasen. Är det gott? Är det drickfärdigt eller ska det lagras längre? Är det köprekommendation? Bara några exempel på enkla, prestigelösa frågor som kan vara intressant att få läsa om. Kul om fler ville skriva några rader om sina upplevelser utan att känna krav på att leverera mindre avhandlingar.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 13574
2006 Chateau Musar

Ojdå! Första gången för Musar? Då jag har börjat känna din gom vid det här laget så antar jag att du hittat ytterligare ett vin att lägga till inköpslistan :) Du såg väl föresten att Andremily har en ny årgång ute? Jag hoppas att du fick tag i nån nr3 innan.
Och angående dina inlägg så läser jag dem också med glädje :) Du verkar ha mycket (för mig) intressanta viner i källaren och du poppar ofta:p Mycket bra tips där;)

Last edited:

LeChat

Medlem
Ojdå! Första gången för Musar? Då jag har börjat känna din gom vid det här laget så antar jag att du hittat ytterligare ett vin att lägga till inköpslistan :) Du såg väl föresten att Andremily har en ny årgång ute? Jag hoppas att du fick tag i nån nr3 innan.
Och angående dina inlägg så läser jag dem också med glädje :) Du verkar ha mycket (för mig) intressanta viner i källaren och du poppar ofta:p Mycket bra tips där;)
Ja, jag såg ditt inlägg. Jag var nära att köpa no3 men fick känslan av att det var ett provarvin som man dricker ett glas av som en häftig upplevelse snarare än som ett bra vin till köttbiten. Men jag är fortfarande nyfiken så jag kanske köper någon flaska. 2015 Lillian Syrah som säljs för nästan halva priset mot no4, vad tror du om den?
Jag har också noterat attt vi har ganska lika preferenser. Kul när man hittar sina likar! En annan som jag inte provat är Alto Moncayo, men Daniel A och du hissar ju denna ständigt så när 2015 kommer så får det ju bli både Veraton och Campo de Borja:)

Last edited:

chambertin

Medlem
Låter härligt !
Några vingårdsbesök inplannerade ?

Här är några intryck av flaskor druckna under månaden som gått.

Au Bon Climat Chardonnay Sanford & Benedict Vineyard 2015
Doften ger en försmak av något rundare och fetare, smakar smörigt, lite kola, men ändå en fin syra bakom den lite sötare första smaken, sedan en liten bitterhet från eken kanske? Väldigt bra.

Bodegas Montecillo Rioja Gran Reserva Seleccion Especial 1994
Åldern märks av, den är rostbrun/tunt röd i färgen. Dofter av dill och klassisk rioja. Även en smak av dill, höstigt och multna löv, men ändå lätt och finstämd, lite mineraltoner, sälta och järn.

Ferdinando Principiano Dolcetto d'Alba Sant'Anna 2016
Inget speciellt, lite sur med en del taniner. Inte dåligt men inget man längtar efter mer av.

Vilmart & Cie Champagne Grand Cellier Brut
Min första Vilmart och jag har haft förväntningar men får säga att jag tycker de infriades. Smaken är frisk men ändå avrundad och harmonisk, det är inget som sticker ut, känns bra i munnen med en fin mousse, lite brödig, och en härlig avslutande smak av honung. Smakerna dröjer sig kvar i munnen.

Pichler-Krutzler Riesling Pfaffenberg 2016
Detta var gott, hade med en flaska på semester och den dracks över två dagar, en ganska ren, bra syra men ändå annorlunda från den tyska. Försiktiga söta toner, mineral och rent/snyggt. Kan bli att man köper några flaskor till av 2017 nu.

Toppen