Dags att smaka kvällens andra vin.
Trimbach Cuvee Fredric Emilie 2008. Öppnad igår och jäsiken vad det har växt under natten!
Gott som tusan igår men kändes ganska knutet och syrligt, bra till en maträtt med gräddsås men inte lika mycket på egen hand.
Idag är det perfekt!
I näsan är det citron, splittrat skiffer, smörstekta champinjoner och en sötma som hade kunna lura mig att detta var ett vin med viss sötma om jag inte druckit Trimbach tidigare.
I munnen är det både citronsaft och skal. Gnistrande torrt! En mineralton som går utanpå det mesta. Syran dag två är mycket mer integrerad, den har fortfarande befälet men låter resten av smakerna komma till tals också! En smörig blommighet. Något exotiskt... inte helt ingefära men nästan. Och det är mycket smak, mängder! Eftersmaken håller sig kvar i 5+ minuter.
Har nog sagt tidigare att jag gillar Trimbach, det är lite av en underdrift då det är min favvo-producent i Alsace... tätt förld av Zind-Humbrecht.
Deras riesling är så torra men samtidigt tillgängliga om man låter dem få lite ålder.
Och deras kompletta aversion till ek... jag har hört att de ha låtit såga ner alla ekar inom 12 kilometer från sina vingårdar för att inte riskera att de ska kunna ge nån smak till deras viner (okej... det där hittade jag just på men skulle inte förvåna mig om Hubert har sagt ngt liknande, de som har träffat honom förstår... )
Cuvee Fredric Emilie är lite av mitt referensvin för riesling från Alsace och det gör mig sällan besviken. Och efter min upplevelse dag två med 2008 blir det nog några flaskor till till källaren.
91-92p
Visa bifogad bild 13565
Tycker du skriver härliga smaknoter som inspirerar. Jag gillar torr Riesling så denna låter underbar, har beställt några.
Hämtade hem några CdP idag också, som ska bli sommarens fin-grillviner. Tack för tipset