Trots
@Daniel A eminenta noter från BYOB-provningen i Skåne i lördags kommer här lite kompleterande tankar (om än mer amatörmässiga) samt mina betyg.
Flight 1 - Mousserande
Hure Freres Memoire NV (mitt vin). Från en Solera startad 1982 och som fylls på med ca 10% varje år, 45/45/10 PN/PM/CH, deg Dec 2017, dosage 2g.
Ganska expressiv doft med mogna (ej bokna) röda äpplen och florala/blommiga drag. I munnen mer rostade toner samt nougat, kaffe, grädde, mjölkchoklad och röda bär. Syran är relativt vass och flaskan mår gott av 2-3 år till på korken. Helt klart bra redan idag också och växer efter en timmes luft.
90P
Pierre Bertrand NV (12-bas) - 87P
Flight 2 - Vita
Villa Sandahl Dry Honey 2015. Det första som slår mig är vingummi samt kryddor av diverse slag. Jag skrev ”spännande” efter att ha doftat på vinet. I munnen en tydlig grön ton, melon och blommor. Syran är hög och vinet är helt klart av det elegantare slaget jämfört med Österrikaren i glaset före som är mer ”mycket av allt” utan någon vidare balans (samt brist på syra).
90P
.
Guimaro, blanco 2017 - 87P
Franz Hirtzberger, Smaragd, Singerriedel 2015 - 89P
Flight 3 - Lätta röda
Dufouleur Pére et Fils, Fixin 1er cru, Clos du Chapitre, 1999. Doftmässigt är detta ett fantastiskt vin! Mycket vegetativa toner och tjära. I munnen upplevde jag det till en början som lent utan tillstymmelse till tanniner. Efter ett tag händer dock något (eller missade jag det initialt bara) då sandiga och torra tanniner tittar fram. På paletten en del svamp, dill, lingon och lakrits. Jag var direkt inne på att detta var en PN från BGN men började helt klart tveka när Piemonte och Nebbiolo nämndes. Stod dock fast vid min initiala tanke om BGN. Ett spännande vin som dock presterade bättre i doften än i munnen.
91P
.
Crystallum, Cuvée Cinema, 2016 - 90P
Jean-Marc Burgaud, Morgon, Côte du Py Javernières, 2014 - 88P
.
Flight 4 - Tunga röda
Le Clos du Caillou, Châteauneuf-du-Pape Reserve, 2007. Kul att få prova detta då samma vin i årgång 2005 är det bästa röda jag druckit. Doftmässigt andas detta ålder! En stor portion nybryggd espresso, torkad svart frukt och russin. Förföriskt! I munnen är det inte lika elegant som 05an, som hade både elegansen och koncentrationen. Jag tycker dock det håller ihop någorlunda bra och jag gillar det skarpt. Framförallt växte det under kvällen och sista klunken satt som en smäck. Lång eftersmak. 07an borde inte kännas äldre än 05an men det gjorde den. Förmodligen druckna i helt olika faser. Jag lyckades sätta CDP men hittadede inte producenten. WOTN för 6 av 8 provare.
94P
Produttori del Barbaresco, Barbaresco, 2012 - 88P
Orin Swift, Palermo, 2015 - 91P
Avslutningsvin - sött
Rolly Gassmann, Haguenau de Bergheim, Gewurztraminer Vendanges Tardives, 2008 - 90P