I lördags lite middag med vänner, uppvärmning med Pierre Moncuit NV Bdb, har legat ett par år i källaren, gott men inget som sticker ut på något sätt, funkade fint i solen på balkongen med lite snacks.
Förrätt med 2 sorters rom (forell och sik) på smörstekt toast med smetana, scharlottenlök och gräslök, till det:
Pol Roger SWC 2006 - Riktigt bra, gröna äpplen, fin syra, helt enkelt allt man kan förvänta sig av den gode Churchill.
Henriot Millesimé 2006 - Fin mousse, blir kanske lite orättvist behandlad i sällskapet men helt klart bra!
Huvudrätt med grillad T-bone, hemslungad bearnaise och klyftpotatis, dryck:
Chateau Chasse-Spleen 2016 - Klassisk bdx, självklart för ung men ändå njutbar efter någon timmas dekantering.
Famille Mayard Le hurlevent Cd9P 2017 - Alla i sällskapet är överens om att det finns en hel del svartvinbär i munnen, inte något jag normalt associerar till Cd9P men det kanske är brist på erfarenhet? Rejäl frukt i näsan, lite alkoholhetta längst bak i munnen, jag tycker det är förvånansvärt tillgängligt för den väldigt ringa åldern och i nuläget min favorit. Kanske blir den smälld på fingrarna av Chasse-spleen om 5-10 år..
Till Roquefort, Brillant-savarin och vällagrad comte dracks parallellt:
Chateau Suduiraut 1999 - Korken fullständigt smulas sönder när jag försöker dra ur den, borde använt bladöppnaren! Hinner bli lite orolig men efter en silning och avsmakning inser vi att den är OK, mer än OK! Det här är riktigt bra, tydliga saffranstoner och härlig sötma utan att bli för sött. Tillsammans med en Roquefort är det magi!
Pocas Colheita 1996 - Typisk port, inget direkt att anmärka på men heller inget att höja till skyarna. Svårt att hävda sig i sällskapet!
Sammantaget en trevlig kväll med en hel del gott både i glaset och på tallriken!