This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Att imponera på familjen. Och på sikt gäster när enklare bubbel ska öppnas.Vad är grejen med att sabrera egentligen?
Så du sabrerar enklare bubbel också? Man skulle kanske testa att sabrera en Pommac.Att imponera på familjen. Och på sikt gäster när enklare bubbel ska öppnas.
Bara enklare bubbel än så länge. Kanske därför flaskan havererade. Eller så var det för mörkt. Lovade hustrun att öva på minst en flaska/vecka, vilket hon tyckte var bra eftersom plan B i form av en osabrerad flaska Champagne (enkel-plonk) halades fram ur kylen som kompensation.Så du sabrerar enklare bubbel också?
Georg Breuer Berg Schlossberg 2008
En intressant detalj med detta vin är att varje årgång har en egen designad etikett, likt Mouton Rothschild. Det här är egentligen ett Grosses Gewächs, men Breuer valde att gå ur VDP när hans andra vingård Nonnenberg inte fick betecknas som GG då den låg för långt ifrån floden.
Schlossberg är en av Rheingaus mest kända vinlägen och 2008 anses generellt vara kanske den bästa årgången därifrån sedan millenieskiftet. Det tog ungefär en halvtimma av luft innan vinet började öppna upp sig, inledningsvis med en mycket frisk doft av havsbris, petroleum, röda äpplen, mineral och en viss sötma.
I smaken har frukten och syran högaktningsfullt klivit några steg tillbaka för att ge plats åt en komplex men samtidigt finstämd och nyanserad mångfald av olika smaknyanser som havssalt, sten, lätt petroleum och mogna höstäpplen.
Befinner sig i ett skede med mycket fin balans och behöver inte lagras längre än så här. Flaskan fick följa med hem som påskdekoration
Visa bifogad bild 19067
Cramant har väl lägre tryck=tunnare glas. Dum idé att sabrera en sådan flaska. Akta händerna.Bara enklare bubbel än så länge. Kanske därför flaskan havererade. Eller så var det för mörkt. Lovade hustrun att öva på minst en flaska/vecka, vilket hon tyckte var bra eftersom plan B i form av en osabrerad flaska Champagne (enkel-plonk) halades fram ur kylen som kompensation.
Cramant har väl lägre tryck=tunnare glas. Dum idé att sabrera en sådan flaska. Akta händerna.
Hur är det med Cava och Prosecco glastjockleksmässigt?
-Fungerar även fint att sabrera ballerinakex och ostpopcorn, helt utan tryck i förpackningen.Amatör här men har sabrerat lite och läst på.
Jag tror det måste vara högt tryck i flaskan, flr att skjuta bort glasfragment och kokrk. Tillräckligt högt tryck ger champagnemetoden. Men inte proseccometoden och mystisk tysk-sektmetoden.
Cremant har jag sabrerat lyckosamt, är ju gjorda på champagnemetoden.Vet dock att de kan ha lägre tryck i sig. Står tyvärr inte på innehållsförteckningen. Tänker mig att dyrCremant försöker vara så likt champagne som möjlogt. Cava vet jag inte vilket tryck de har inne i flaskan.
Har inte kunnat sabrera öl med kork tyvärr.
Har sabrerat mycket och med många olika saker. Blir lite av en sport. Så allt från mobiler, häcksaxar, brevpressar, kreditkort till riktiga sablar samt olika storlekar på flaskorna. En flaska som sprack men högre upp än exemplet ovan. Aldrig lyckats sabrera med vinglas men sett det göras.Amatör här men har sabrerat lite och läst på.
Jag tror det måste vara högt tryck i flaskan, flr att skjuta bort glasfragment och kokrk. Tillräckligt högt tryck ger champagnemetoden. Men inte proseccometoden och mystisk tysk-sektmetoden.
Cremant har jag sabrerat lyckosamt, är ju gjorda på champagnemetoden.Vet dock att de kan ha lägre tryck i sig. Står tyvärr inte på innehållsförteckningen. Tänker mig att dyrCremant försöker vara så likt champagne som möjlogt. Cava vet jag inte vilket tryck de har inne i flaskan.
Har inte kunnat sabrera öl med kork tyvärr.
Sabreringsbeslut ska helt klart inte tas i nyktert tillstånd. Vi skulle öppnat Cremant på vanligt sätt och därefter sabrerat Champagnen. Nåja, det finns ju bara ett sätt att lära sig; prova och öva.Cramant har väl lägre tryck=tunnare glas. Dum idé att sabrera en sådan flaska. Akta händerna.