Jean Jaques Confuron - Côte de Nuits - Villages, Les Vignottes 2013
Jean Jaques Confuron (JJC), det är en besvikelse att du aldrig får träffa på hyllorna på monopolets butiker i Sverige. JJC är inget annat än en strålande producent av den ädla druvan pinot noir.
Dagen började i skolan, förbi den lokala vinbaren med ett glas sherry, och avslutades med att spontant öppna upp en flaska Bourgogne från JJC, vilket inte gjorde mig besviken.
Den senaste flaskan jag drack av det här vinet var hösten 2017 så jag var nyfiken på hur vinet hade utvecklats därifrån. Då, om mitt minne inte misstar mig, så fann jag det mörkt, eken lätt utanpå, strävt och om jag ska vara uppriktig, lite kartigt, men med en positiv framtid. Tänkte då att jag borde ge den lite tid, 2013 är trots allt ett bråkigt år.
In med vinet i frysen en kort stund (avskyr verkligen rödvin över 18 grader Celsius) och sedan direkt in i min Bourgogne kupa från Riedel. Det första som slår mig vid öppning är att den där eken som jag kom ihåg så väl var nu integrerad och att den härliga pinot noir stiel har börjat komma fram.
Det är färsk körsbär i doften, härliga kryddor som nejlika, peppar och vinet har den klassiska förmågan som pinot noir ska ha. Jag kan bara inte sluta att sätta näsan i glaset.
Smaken gör mig inte besviken. Den härligt färska doften av körsbären slår till, mandel, vilda hallon, tryffel, fin eksammansättning, markerade men fina tanniner, ingen hetta på tungan från någon jobbig alkohol, syran är markerad men ligger inte utanpå vinet utan lyfter helheten. Smaken ligger kvar länge och är komplex.
En strålande pinot noir med andra ord som är rimligt prissatt med Bourgogne mått. Om jag inte misstar mig köpte jag det för cirka 350 NOK under 2017.
Summa summarum så är Jean Jaques Confuron - Côte de Nuits-Villages, Les Vignottes en av de mest prisvärda rödvinerna från Bourgogne. Har några flaskor liggandes av det nämnda vinet från 2015 i källaren vilket jag i dag är glad för, annars är det Clos de Vougeot från 2013 som jag har kvar nu (vilket inte är fy skam).
2015 årgången beställda jag online från "Grands Bourgognes" för det fashionabla priset 27 Euro ink frakt under någon kampanj vilket får ses som ett kap nu med tanke på de förhoppningar jag har på 2015 i Bourgogne.