MartinE
Medlem
Ha-ha – man hör vad man vill!Och Modern Talking känns väl givet? (Sherry, Sherry baby)
That's the spirit!Vi kämpar vidare...
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ha-ha – man hör vad man vill!Och Modern Talking känns väl givet? (Sherry, Sherry baby)
That's the spirit!Vi kämpar vidare...
Tack för ett högklassigt arr. Ser fram emot mars...Halvtid BYOB i Lund Visa bifogad bild 18909
Försöker igen nu några dagar senare.Kraftig doft av körsbär och lite alkohol. Stor smak med hög syra och alkohol, ek och krita. Finns lite mörka bär men väldigt sträv nu, behöver nog mycket mer tid att öppna upp sig än jag gav den. Prövar igen imorgon så får vi se hur den utvecklas
Visa bifogad bild 18862
Fortfarande superbra. Min dagsform gör att jag nog sätter ytterligare lite högre idag. 91p.Louis M Martini CS Alexander Valley 2015.
Ek, svarta vinbär, kärnor från svarta vinbär, söt lakrits, lite rök från fuktig ved. Lång smak.
Lite under 90 poäng när vinet vädrats någon timme. Mindre när det var nyöppnat.
Fatlagrade Barberor kommer verkligen till sin rätt efter ett år (eller två) i källaren.Försöker igen nu några dagar senare.
Carlo Revello & Figli
Barbera d’alba superiore 2017
Nu har den här öppnat upp sig ordentligt, nosen visar kraftiga mörka bär, körsbär, alkoholdoften har lagt sig. Mycket lenare i munnen nu men fortfarande lite stramhet. Lång eftersmak, men väldigt god. Bra nu men ska hålla resten av flaskorna några år
I lördags var det BYOB i regi av @buteljen igen. Närvarande forumiter, utöver undertecknad, var @Skaggs @Adamanko @nebbiyolo @David Nilsson @Esko @Madde.B @Dejzan @Ludvig O. Mycket trevlig provning, med en massa intressanta pavor.
Här kommer mina noter. Andra närvarande får hemskt gärna fylla ut med egna noter, tankar och funderingar.
Flight 1 - mousserande
Visa bifogad bild 18939
2009 J.L. Vergnon Resonance (1 röst)
Något stum, kalkig, krusbär. Äpplig och kartig i munnen. Bra syra, mycket elegant och fokuserat. Champagne i stram stil (speciellt eftersom det skulle visa sig vara en 09a). 88+p.
2008 Henriot (2 röster)
Röda äpplen, kex, röda bär, något smutsigt (kanske den berömda honungen?). Ganska generös doft, har redan viss svårbeskrivlig komplexitet men känns som att det finns mycket kvar att ge. Mer av samma på tungan. Små, fina bubblor (vinet hade legat på karaff en stud). Fin munkänsla, bra syra, något strävt avslut. 90+p.
Min favorit i flighten. Kul att få testa såhär tidigt! Då kan jag låta mina egna ligga ett bra tag till...
2005 Pierre Moncuit Champagne Grand Cru Cuvée Nicole Moncuit Vieille Vigne (flightvinnare med 7 röster. Fick även 2 WOTN-röster)
Expressiv doft, med mycket smör, något grönt och mycket godis (kolarem, gräddkola). Generös och rund i munnen. Tillgänglig. Något besk och grape-aktig eftersmak. 89p.
Flight 2 - vitt
Visa bifogad bild 18940
2011 KWV Grenache Blanc The Mentors
Expressiv, cykelslang och smuts (verkstad). Något orent i bakgrunden. Svår att få grepp om. OK syra. 85p.
2018 Grekisk riesling
Megaparfym (varm italiensk parfym?), gummi, tropisk frukt, tuttifruttigodis, övermogen frukt, päron. Låg syra, fet och kladdig. Kort beskt avslut. 83p.
Kul vin att prova!
2017 Neil Ellis Chardonnay Whitehall (flightvinnare med samtliga röster)
Vingummi (alla färger, men mest den lila), lime, något grönt, äpple. Generös frukt i munnen, tillsammans med något grönt. Bra syra, bra struktur. Lite krämig känsla. Bra längd. Bra vin. 89+p.
Flight 3 - vitt
Visa bifogad bild 18941
2012 Pichler-Krutzler Riesling Loibenberg (2 flightröster)
Dov, dammig, söt frukt tränger igenom. Godisaktig smak med mycket stenfrukt bakom. Hög syra och bra balans. Fint stadie rent åldersmässigt. 88p.
2017 Jean Rijckaert Savagnin Côtes du Jura Les Sarres (flightvinnare med 5 röster)
Seriös men “svår” doft. Fick aldrig kläm på det här vinet tyvärr. Jag gillade det, men hittade inte ord för att beskriva det. 87p.
XXXX xxxxxx
Korkskadad. Vi fick aldrig veta vad det var, för det skulle ta revansch på nästa BYOB.
2010 Ewald Tscheppe (Weingut Werlitsch) Ex Vero III (2 flightröster)
Expressiv, smutsig, kartiga gröna äpplen, halm, suröl. Bra syra, något tunt avslut - kartigt och torrt. Mycket speciellt vin, och balanserar på gränsen mellan cider, lambic och vin. 89p.
Mitt vin. Chardonnay (morillon) och sauvignon blanc från Österrike. Ber om ursäkt för felaktig information under kvällen - jag hade glömt bort inslaget av sauv blanc!
2012 Bressan Pinot Grigio (1 röst)
Mycket mörk färg - brunt. Expressiv doft av plommon, äpple, blodapelsin. Sträv men tillgänglig. Mycket udda vin. Min favorit i flighten. 89p.
Flight 4 - rött
Visa bifogad bild 18942
2008 Bouchard Père et Fils Volnay 1er Cru Caillerets Ancienne Cuvée Carnot (4 röster)
Röda bär, lingon, uttorkade bär, anis/lakrits, vagt skogigt. Mycket trevlig och halvkomplex doft. I munnen är det lätt på foten, med hög syra. Det är elegant, men tanninerna är lite mer närvarande än jag hade trott att de skulle vara - avslutet är något strävt. Ligger i fint drickfönster dock. 90p.
Mitt vin.
2011 Pianirossi Maremma Toscana
Expressiv, mörka bär, anis, svartpeppar, tung frukt och bra djup i doften. Mycket sträv, med sandiga tanniner. Balanseras bra av lite sötaktig frukt på tungan. Potentiellt ett stort vin, men inte än på många år. 89+p.
Visade sig vara en blend på 40 % petit verdot, 30/30 montepulciano och cab sauv.
2015 By Farr Pinot Noir "Farrside" (flightvinnare med 5 röster. Även 2 WOTN-röster, varav en min)
Lakrits, gummi, hallonbåtar, anis, allmänt mysgrönt. På tungan är det generös frukt och mycket ljusa bär tillsammans med en gnutta anis. Syran spelar huvudrollen, tanninerna har biroll. Mycket insmickrande och tillgängligt. Min favorit i flighten. 90+p.
2013 Hummel Kékfrankos Villány Spatz
Skumbanan, skumgodis. Extremt märklig. Mycket sandiga tanniner. Bra, men mycket svår att sätta fingret på. Skrev aldrig betyg – saknade vettiga referensramar kände jag. Vad är det är?
Flight 5 - rött
Visa bifogad bild 18943
2012 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo Single Vineyard Gualtallary (WOTN och flightvinnare, med 6 respektive 7 röster)
Mycket expressiv, med mängder av mörka bär, choklad, och plommon. Känns som att det finns mycket under ytan som vill fram. I munnen är det riktigt bra, kraftigt utan att det blir för mycket av något. Ganska hög syra, med balanserade tanniner. Kvällens mest balanserade vin, men jag verkade inte få ut lika mycket av det som de flesta runt bordet. 92+p.
Kul med argentisk cab franc av bästa snitt! Verkligen 0 gröna toner, vilket vissa ser som en fördel.
2013 El Enemigo Cabernet Franc
Mörk frukt, mycket stall, kanske... fikon? Generös doft. I munnen är det elegant fruktigt, fortfarande med en del stall. Balanserade tanniner och syra. Mycket bra munkänsla. Inte lika stort som föregående vin, men jag gillade det här mycket också. 90p.
2017 Elena Fucci Aglianico del Vulture Titolo (3 röster)
Expressiv doft, med något som påminner om mosade jordgubbar utan att vara det, en del smuts, blandade ljusa och mörka bär. I munnen är det mer av samma, polerade tanniner, bra syra. Något josig känsla, vilket är väldigt tilltalande. Ett megavin. Gott nu, gott för alltid? 93+p. Min favorit i flighten.
2011 Philipp Kuhn Cabernet Sauvignon Laumersheimer trocken "Reserve"
Överflöd av gröna toner. Gröna örter, chili, svartpeppar, jord, allmänt vegetativ. I munnen är det avrundat och polerat, med syran i förgrunden. Mycket grönt och fruktigt på tungan. Speciellt, men mycket bra. 91p.
2005 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues
Soja, tung mörk frukt, miso, allmänt superkompakt. I munnen är det stort, packat med frukt och något försiktigt begynnande mognad. Riktigt maffig munkänsla. Tanninerna slår en på käften, men den har kraften för att väga upp för det. Torrt avslut. Galet vin. Den mest tanninrika grenachedominerade pjäsen jag inmundigat. 92p.
Sedan blev det två bonusviner på det hela, först en 2013 Azienda Vitivinicola Tanarighe Barrua Isola dei Nuraghi IGT och sen 2006 R. López de Heredia Rioja Reserva Viña Bosconia. Vid det här laget tog jag verkligen inga noter längre.
Det smakar av "södern" men utan nidbilderna...
@Omar Khayyamdetta a propos inlägg av @Rasmus Åkesson och @Swedish angående Domaine D'Aupilhac Les Cocalieres. Provades nyligen samma årgång och tyckte den var finfin - och min tanke var exakt orden ovan: du har det solblekt örtiga sydfranska uttrycket, lakritsroten, den mjuka och varmt mörka bärigheten - men utan alltför mycket alkohol, ek, sötma. Litet elegant till och med, vilket med Langudeoc-termer ska tolkas som bra syra, medelfylligt och med nedslipade tanniner. Rekommenderas.