Emilio Lusta Almacenista Jerez-Xeres-Sherry Paulo Cortado Cayetano del Pino y cia
Visa bifogad bild 18851
Söndagseftermiddag. Renskav borde kunna funka till Sherry... Och Modern Talking känns väl givet? (Sherry, Sherry baby).
Öppnade den här i går morse för några av gårdagskvällens ostar. Jag tror att jag i sammanhanget matchade vinerna bra med ostarna, gästerna bra med ostarna, Sherryn fullständigt tokfel med gästerna. Jag kämpar fortfarande själv med att hitta storheten i flertalet Sherry och Sherry-stilar men citatet från en av kvinnorna i församlingen summerar nog tyvärr det upplevda helhetsintrycket - ”alla de här fantastiska rätterna, och fantastiska vinerna - och sedan avslutas kvällen med ett gravt förgiftningsförsök???”
Doften direkt när jag puffade upp korken på lördagsmorgonen var riktigt fyllig och gräddfet knäckig, rostade mandlar, lite vodkaspritiga kanderade nötter. Bakom det någon torkad fikonton, sultanrussin (och någonstans känns det som att det är ekologiska - det känns rent - men lätt mögelangripet...). Lätt juligt och orangea toner från fullmogna apelsiner och kanske även blondapelsiner. Sen fyller det på med vanilj och lite earl-grey-toner.
Idag söndag är dofterna högre och mer citrustoniga. Fortfarande ganska ful-spritigt upplever jag det. Starkt och lite stickigt på näsan. Inte oangenämt, men inte riktigt vad jag förknippar med saker jag uppskattar... Samma torkade frukter men i mer timid form. Torkade äpplen tillkommer och torkade höstlöv. Övrigt finns kvar men mindre framträdande.
Tunnare än förväntat i munnen direkt efter kork. Nästan bara ekplanka och artificiell lätt obekväm vanilj i munnen. Salta pinnar utan salt... Lätt smörighet men kanske mer valnötsolja. Hostmedicin från barndomen.
Ja, ändå dricker jag med lätthet tre små glas under gårdagen. Så det har ju uppenbarligen tillsammans bildat något som är bra mycket bättre än det jag beskriver ovan.
Idag, söndag, känns den angenämare... Och ändå tunn, gles, mer lager på lager än en sammansvetsad upplevelse. Bittert är nog adjektivet som utöver det ovan, som idag inte alls är lika framtungt, för dagen... Men varför blir det så ”tunt”?
Jaha, det här blir ju någon form av hat-kärlek. Jag måste ju fortsätta vara ärlig och säga att jag kämpar lite med Sherry. Jag vill verkligen att jag ska förstå. Men jag gör det inte riktigt... Åtminstone inte än (är det normalt att tillvänjningen tar mer än tre decennier?)...
Det här är ändå bland det bättre. Det ska jag ge det.
Ja, objektivt tror jag strax över 90.
Men min upplevelse renderar egentligen inte i mer än 75...
Vi kämpar vidare...