Jag kan slänga upp lite korta smaknoter till ovan nämnda mycket trevliga provning.
#1 N.V. Pertois-Lebrun Exaltation (3 röster)
Bas 2012, deg Nov 2018. En champagne som känns väldigt polerad och "korrekt", de flesta var inne på att detta var ett ungt vin från en hus. Mycket bröd och äpplen. Ger inte ifrån sig så mycket i doften men välbalanserad och snygg i munnen. Stor mousse initialt men faller lite efter tid i glaset. 88P
#2 N.V. Savart, Bulle de Rosé (flightvinnare med 4 röster)
Deg Oct 2017, en mix av 2014+2015. Till en början stum i doften men efter tid i glaset öppnar den upp sig mer och mer. Smultron, krusbär, rabarber, grape och blodapelsin. Hög syra, torr. Bra balans i munnen. Myckey bra vin idag och potential för att bli än bättre med ytterligare lagring. 90p(+)
#3 2008 Kurt Angerer, Blanc de Noirs (3 röster)
Deg 2018, 10 år på jästen. Fram tills att årgången avslöjades var det nog ingen som inte satte denna i champagne. Om det hade varit champagne, får man nog plusa på 10 år gällande åldern. Hur som helst, förmodligen det bästa mousserande vin utanför champagne jag druckit. Härlig mogen doft av honung, nougat, mandelmassa och hjorton. Bra balans i munnen. Det enda som möjligtvis avslöjar att vi inte är champagne är syran som känns aningen låg, definitivt om vi pratar 08. Speciellt, men jag gillar det! 91P
- - - - -
#4 2015 Suertes del Marques, Vidonia (2 röster)
Mörkt, nästan bärnstensfärgat i doften. Dov men djup doft av bensin, motorolja, sherry och ost. Maskulin och fet i munnen. Lite låg i syran. Tydlig sälta i finishen. Känns äldre än 2015. Kul vin! 89P
#5 2016 Jules Desjourneys, Pouilly-Loché (1 röst)
Hamnade helt fel på denna, de tydliga citrontonerna och den höga syran gjorde att jag var inne på riesling. Förutom citronen, som förekom i många skeppnader, päron och passionsfrukt. Mineraliskt. Bra vin men behöver tid. 89P
#6 2015 Sandhi, Sanford & Benedict Chardonnay (flightvinnare med 5 röster)
Härlig doft av diverse godis, främst gula vingummin. Vegetabilisk. Hög syra och ett väldigt cleant vin som jag kanske inte förknippar med amerikanska chardonnayer. Växte mycket under kvällens gång. 90P
#7 2014 Pierre Luneau-Papin, Excelsior - Muscadet sèvre et maine (2 röster)
Till en början är den lite stängd i doften men man märkte att här finns mycket under huven. När den öppnar upp sig toner av päron, ananas, anis, arak och järn. Bra koncentration, medel syra. Viss bitterhet i finishen men i detta fall ingen negativ bitterhet. 91P
- - - - -
#8 2016 Trapet, A Minima - Passettoutgrains (1 röst)
Rödfruktig med primära toner av jordgubb, lingon, röda vinbär och anis. Hög syra. Trevligt men föll bort lite i flighten. 87P
#9 2004 Bressan, Pignol (delad flightvinnare med 3 röster)
Mitt WOTN. Fantastiskt djup doft med sekundära aromer av skog, kola, kokos och peppar. Koncentrerat men för mig ändå polerat och välbalanserat i munnen. En del störde sig på den höga syran i munnen, jag hade dock inga problem med det. 93P
#10 2014 Chanin, Duvarita Vineyard, Pinot Noir (delad flightvinnare med 3 röster)
Påminner väldigt mycket i både doft och smak om by Farr's Tout Pres. Härlig doft av mogna röda bär och i bakgrunden en rökighet som drar lite åt rökt korv. En nya världen pinne som inte bara är en jordgubbsbomb utan med ett bra djup jag ibland kan sakna hos denna typen av viner. 91P
#11 2004 Espectacle (delad flightvinnare med 3 röster)
Trevlig doft av torkad frukt, russin, örter och peppar. Bra koncentration i munnen men ändå polerat och välbalanserat. Finkorniga tanniner i finishen. Tydligen första årgången av detta vin, kul! 92P
- - - - -
#12 2016 Luke Lambert, Nebbiolo - Yarra Valley (1 röst)
De flesta verkar varit inne på att detta var en pinne från nya världen, så även jag. Inte så speciellt druvtypiskt. Ung primär röd frukt, jordgubb och vitpeppar. Bra balans i munnen men där syran kanske är i högsta laget. Gott vin utan att vara jättespännande, föll bort lite i flighten. 88P
#13 2009 Maurodos, San Román - Toro (flightvinnare med 6 röster)
Fantastisk doft av björnbär, kokos, fat, vanilj, choklad och saftkok. Tjockt och koncentrerat i munnen men sitter ihop bra. 92P
#14 2009 Produttori del Barbaresco, Paje (2 röster)
Udda doft av lakrits, menthol, jenkatuggumi, bränt gummi och tobak. Bra intensitet i munnen och enormt sandiga taninner. Detta kändes nog snarare som en 2015 än en 2009. Bra vin men behöver tid. 90p(+)
#15 2017 Atalaya Almansa, Alaya Tierra (1 röst)
Ett mycket mörkt vin. Salami, kött, rök, vanilj och svarta vinbär. Superextraherat i munnen och lite spretigt. Viss hetta. Kan nog gå ihop med tid. 89P(+)