Fölsedagspresent från ungarna var en 8-viners blindprovning där dom tog 4 viner från mig och köpte 4 viner själv. Ett skulle vara ett sämre vin. Här är mina noter.
1. Klar pinot, Bärighet, jordgubbar, pinositet och en klar pepprighet. Lite fat.
Fattar ganska snabbt att det är en pinot och nya världen. Inte det billiga vinet. 88.
Är Carrick Unravelled. Klart nöjd.
2. Jord, ålder hallon, jordgubbar, kryddighet och en liten bitterhet på slutet.
Anar vilket vin det är. Och detta är min första gissning. Chenas Quartz-15 av Gamay och det är helt rätt. Smärtgränsen är nådd. 90.
3. Tydlig Cab Franc och jag tror det är Loire. Ett bra vin. Lent med tydliga gröna toner. En viss sötma.
Har rätt i druvan men fel på landet. Det här är Raats Dolomite Cab Franc. Druckit förra årgången och jag tycker det här är bättre. 16 är både bättre och dyrare. Här känner jag mig mest borta och då får jag ända druvan. 88.
4. Helt slutet i början. Sen kommer plommon, björnbär, sötma och syltighet. Det här känns som en klar australiensk shiraz - eller det billiga vinet!
Förhör mig om det är en aussie shiraz och när jag får ett nej på det så slår jag till - det här är det billiga vinet! Och jag har rätt!!!! Monterosso-17. Så sjukt nöjd med att jag träffar det billiga vinet så resten av kvällen är jag i ett lyckorus! 80.
5. En Cab Franc till? Eller är det en Cab Sav? Första sippen är obehaglig och jag är inne på att det är det billiga vinet men redan andra sippen är bättre. Jag gissar en Cab Sav och det är rätt. Eikendal, mitt vin och 84.
6. Luktar precis likadant som 5:an. Är det ytterligare en CF? Eller en Cab Sav? Efter ett tag känner jag lite variation. Lite kryddighet, lite kardemumma och kanske lite muskot.
Gissar nya världen Cab Sav och det är helt rätt. 86.
Mendel Cab Sav.
7. Min andra gissning och det tar inte lång tid. Det här är ett av mina viner och ett med ålder. Faustino 1-95. Helt makalöst. Löv och stall och allt som hör till ett 24 år gammalt vin. Allas WOTN tror jag. 91.
8. Jävlar vad tanniner! Frukt! Får ganska snabbt en aning och det här är min tredje gissning. Chateau Bouscassé-13 och det är rätt. Hittiills 3 av 3 och jag är så nöjd så ni anar inte. 86.
Dags för årliga fölsedagspresenten igen. Äldste sonen får arra och får en lista med c:a 30 av mina viner där han ska välja ut 4, utan att säga till mig vilka han väljer förstås, som dom sen kompletterar med att köpa 4 själva. Sen blindas alla viner och sonen ställer dom i lämplig testordning. Sen är det dags för mig försöka lista ut så mycket jag kan om vinerna. Förra året var första gången och jag hade bett honom om att hålla det ganska lätt och då gick det fantastiskt bra och helt över mina förväntningar. Nu har han sagt att han ska öka svårighetsgraden lite. Så jag är både förväntansfull och lite spänd inför kvällens övningar. Här är mina noter och gissningar:
Vin 2: Det här var tydligt en bra pinot. Mycket rökigt. Först tänkte jag att det var Punt Road men efter ett tag så la sig rökigheten och lyxigheten steg fram. Det här var min första gissning och det var
Crystallum och jag fick rätt.
Mabalel-18.
94, Smärtgränsen nådd. Mitt vin och en favorit.
Min andra gissning var på
vin 4 som jag tyckte luktade vitt. Men det var det inte. Vad fan ska man tycka om sånt då? Jag gick vidare till 5-8.
Vin 5 smakade klassisk höstskog och var väldigt välbalanserat. Subtilt. Dämpat. Det här kände jag igen och gissade på
Faustino-1-01. Det var rätt. Gissning 3.
91-92. Mitt vin.
Vin 6 var tydligt Cab Franc och bra sådan. Och det var min fjärde gissning och var också rätt.
Olga Raffault-11 och
92 poäng. Mitt vin.
Nästa vin (
vin 7) kändes gott. Hög syra. Lakrits och körsbär. Kändes italienskt och jag frågade om det var gamla världen och det var det. Frågade om det var Italien och det var det. Frågade om det var en ö och fick nej. Där stoppade jag tills vidare.
Gissning 5.
88-89.
1-3 imponerade inte på mig. Och nästa gissning var att nåt av dom var det billiga vinet. Det var fel. Då försökte jag med det fjärde vinet och att det var rätt. En tysk pinot vid namn
Max Mann-18. Kanske
75.
Nu började jag fundera på vilket mitt fjärde vin var. 1 och 3 kändes sisådär. 7 var uppenbart ett bra vin men 8 kändes ännu bättre. Lite cab savvibbar fanns det. En viss stjälkighet som jag förknippar med sydamerikanskt CS. Oerhört bra vin och jag började misstänka att det kuinde vara en sydamerikansk malbec Och satte
SuperUco-13 till min stora glädje, vilket imponerade stort på mina ungar.
93. Mitt sista vin.
På dom avslutande fick jag hjälp. Vin 1 var en nya världen grenache vid namn
Birichino. Ganska intetsägande enligt oss.
84
Vin 3 hade en jättekonstig färg och mycket riktigt var det ett färgat, av min son, vitt vin från Georgien.
Rhataskeli Qveri nånting. Inget betyg. Inget jag gillade, vilket jag var tydlig med, tack och lov för min självrespekt.
Återstod vin 7 som jag med en del gissningar fick fram var italienskt - Sangiovese - och en Chianti vid namn
Montesecondo-17. Kanske
88?