This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Tror den behöver tid, vi upplevde den som spretigare och inte lika harmonisk som ”vanliga” vino Nobile från Poliziano.Poliziano Vino Nobile du Montepulciano Mariastella Carletti 2016
Dofter av röda bär och en svag rostad karaktär.
Väldigt elegant i munnen, mycket frukter och rätt tydlig ek men på ett snyggt sätt. Väldigt bra med potential för att bli ännu bättre!
Visa bifogad bild 19362
Håller med om att den kommer förbättras, men tyckte även den var bra nu och framförallt att allt finns för ett väldigt bra vin i framtidenTror den behöver tid, vi upplevde den som spretigare och inte lika harmonisk som ”vanliga” vino Nobile från Poliziano.
Jag gillar mycket Lunadoro Pagliareto Vino Nobile di Montepulciano 2015, och nästa årgång ska vara ännu godare, berättar en källa som jag litar på. Den är så finlemmad, elegant och lagom fruktig. Det kanske fattas lite ’muskler’, men jag gillar just den här stilen. Får verkligen hoppas att den kommer till Sverige också.Tror den behöver tid, vi upplevde den som spretigare och inte lika harmonisk som ”vanliga” vino Nobile från Poliziano.
Vi testade Lunadoro i december, men tyckte att den kom till korta mot ”vanliga” Poliziano (Nobile, inte Viti Nuove). Fördelen med Lunadoro kontra Poliziano är att den går att få tag på.Jag gillar mycket Lunadoro Pagliareto Vino Nobile di Montepulciano 2015, och nästa årgång ska vara ännu godare, berättar en källa som jag litar på. Den är så finlemmad, elegant och lagom fruktig. Det kanske fattas lite ’muskler’, men jag gillar just den här stilen. Får verkligen hoppas att den kommer till Sverige också.
Vill tipsa om även flaskor som inte finns hos bolis. Och det är Dei Vino Nobile di Montepulciano 2016 och Fattoria del Cerro Nobile di Montepulciano 2016. (Har inte smakat de personligen, men varför skulle det hindra mig för att dela mina kunskaper om vin ändå?) Speciellt det sista går att finna ganska billigt hos xtrawine.
P.S. Sen lite inside information om vinerna från Contucci. Så här svarade Andrea Contucci på fejan på min fråga om deras två prestigeviner:
”The two wines are from two different vineyards. Pietra Rossa from a red clay soil, has a bigger body, classical Sangiovese red fruits bouquet and flavor, more classic style. Mulinvecchio is a small particular vineyard with volcanic send soil, it’s smoother, very persistent, dryer and elegant. Both are good for long aging. Red meat, steaks and aged cheeses are perfect combinations.”
Än så länge hittar jag ingen svensk recension, men hoppas att den kommer vad det lider.
Tack för not, jag såg en reklamblänkare idag och blev lite fundersam; ska jag? Ska jag inte?Visa bifogad bild 19372
2017 Chateau Ste Michelle Mimi
Från dagens släpp. Anonym doft med rosor, plommon och lite choklad. I munnen blyerts, lagerblad, vanilj och ordentliga fattoner. Förvånadsvärt hög syra. Inget större fel på vinet men får inte riktig feeling. Saknar balans och tanninerna är lite för trubbiga. Svår att sia om vart detta tar väg då det känns som att det saknar frukt och struktur för att utvecklas. 84p
Vill man dricka Cab från nya världen i rimlig prisklass så rekommenderar jag att man hänger på månadens pava.
Visa bifogad bild 19372
2017 Chateau Ste Michelle Mimi
Från dagens släpp. Anonym doft med rosor, plommon och lite choklad. I munnen blyerts, lagerblad, vanilj och ordentliga fattoner. Förvånadsvärt hög syra. Inget större fel på vinet men får inte riktig feeling. Saknar balans och tanninerna är lite för trubbiga. Svår att sia om vart detta tar väg då det känns som att det saknar frukt och struktur för att utvecklas. 84p
Vill man dricka Cab från nya världen i rimlig prisklass så rekommenderar jag att man hänger på månadens pava.
Tror den behöver tid, vi upplevde den som spretigare och inte lika harmonisk som ”vanliga” vino Nobile från Poliziano.
Jag fyller på med liknande upplevelse som du. Jag tänkte att den troligen skulle vinna på luftning så den fick tre timmar i karaff ungefär. Jag gillade den. Jag upplevde den i hyfsad balans faktiskt och petar nog upp den till 86-88.Provade också denna idag. Håller med om det att det inte är helt balanserad idag. Hade större förhoppningar (ganska klunkvänlig dock), kanske behöver den mer tid innan den blommar ut (blev dock lite bättre med luft under kvällen). Känns inte färdig idag, så hoppet finns (finns många exempel där lite tid i källaren gör underverk för unga viner ). Köpte 6 st på chans, tror jag väntar minst till sommarens grill innan jag provar nästa flaska. Blir dock inte något återköp då det finns (troligen) roligare viner i samma prisklass. Tycker dock att den har lite bättre betyg idag än du... 86-87p
Jag undrar om jag fick prova en flaska som var extra bra, eller om det är min personliga preferens? Det ni har skrivit här stämmer bättre med andra noter på nätet. Jag får köpa en flaska och testa.Jag fyller på med liknande upplevelse som du. Jag tänkte att den troligen skulle vinna på luftning så den fick tre timmar i karaff ungefär. Jag gillade den. Jag upplevde den i hyfsad balans faktiskt och petar nog upp den till 86-88.
svarta och röda vinbär. Läder. Fat. Ett uns brett tycker jag mig hitta. Ganska generisk Cab på ett bra vis. Jag var inte lika lyrisk som Sellin verkar vara men mycket vin för slanten (jag, till skillnad från en del här, uppskattar prisvärdhet som mätvärde....).
Även jag provade den. Bra, men inte lika bra som Martini Alexander Valley. Vart tog den vägen, förresten?Provade också denna idag. Håller med om det att det inte är helt balanserad idag. Hade större förhoppningar (ganska klunkvänlig dock), kanske behöver den mer tid innan den blommar ut (blev dock lite bättre med luft under kvällen). Känns inte färdig idag, så hoppet finns (finns många exempel där lite tid i källaren gör underverk för unga viner ). Köpte 6 st på chans, tror jag väntar minst till sommarens grill innan jag provar nästa flaska. Blir dock inte något återköp då det finns (troligen) roligare viner i samma prisklass. Tycker dock att den har lite bättre betyg idag än du... 86-87p
Kul! Öppnade just 864 2015, även om denna är Block A4/Wilowlake Vineyard, mycket trevlig än så längeVisa bifogad bild 19380
Omprövning av Oakridge 864 Yarra Valley Pinot Noir 2017 Aqueduct Block Henk Vineyard
864:an öppnar förvånande nog litet mer som ett kraftpaket med grepp, alkohol på slutet och mycket fruktig i stilen (säger kanske något om de andra aussie-vinerna som vi provade häromveckan) - vilket i och för sig brukar vara en vinnare på blindprovningar givet att balansen finns där (vilket den gör) - men med litet svalka i kylen och ett dygn till så hittar den hem. Detta är verkligen världsklass och så klunkbart redan nu. Kostar 519 kronor. Köp tre flaskor, drick en nu, en om fem år och en om 15 år.
Challenge accepted!Visa bifogad bild 19380
Ser fram mot att läsa fler lysande recensioner på denna sida. Jag tror detta är den rätt sällsynta nya världen shiraz/syrah som kan fånga både den anorektiske naturvins-syrah-eleganten såväl som den mer köttige plattan-i-botten-shiraz-älskaren.
Jag ger er 24 (edit: 48) timmar från och med nu och sen köper jag resten av lagret.