BYOB Sollentuna 2020 08 28
Mousserande omgången
Första mousserande; ljust gul, klar färg, ser initialt nästan stilla ut. I doften mineral, lite persika/aprikos, något knuten, lite parfymerad – typ Maja-tvål. I munnen smak av Granny Smith, ganska snäll, i eftersmaken lite avbruten berberisgren. Känns inte som Champagne, kanske Cava?
Jaha,
Agusti Torello Mata Barrica Gran reserva 2015. En Cava.
Andra mousserande; mellangul, fin mousse. Bra doft, tydliga toner av choklad mousse, ger moget intryck, kommer lite smörkolatoner också och så småningom även kycklingfond (?). I smaken kommer chokladmoussen igen, fin smak, snäll syra och avrundat vin. Min favorit i omgången. Borde vara en Champagne med lite ålder.
Femme de Champagne Brut Grand Cru från Duval Leroy. Ok, Champagne it is.
Tredje mousserande, mellangul med bra mousse. Mycket bra doft med moget intryck, drar åt chokladmoussehållet något. Det kommer även lite avfyrat knallpulver så småningom, vilket dessutom förstärks lite senare. I munnen tuggig och ordentligt syrlig, som att bita i ett Granny Smith helt enkelt Lite choklad, men framför allt kakaotoner i eftersmaken kombinerat med ett lite grapefruktbeska. Doften drar mig lite åt Henriot eller Delamotte, men ändå inte riktigt. Nåja, det är en klart bra Champagne och lite annan stil än närmast föregående.
Dom Pérignon 2008.
Vita omgången
Första vita; mörkt gul. I doften smörkola och på en gång ”gammal Chablis” eller lite för gammal Bourgogne. Får skylla på att mina provningsglas är små vitvinsglas från Spiegelau Authensis; bra glas till mycket, men inte till mogen Bourgogne. I munnen syrlig, gula äpplen, lätt ”övermoget” intryck av vinet. Kan det vara Bourgogne 2002?
2007 Domaine Henri Boillot Puligny-Montrachet 1er cru Clos de la Mouchere. Ok, vit Bourgogne it is.
Andra vita; mellangul, I doften mineral, petroleum, lite pepprig – typ vitpeppar, limezest dyker upp samt lite skolsuddgummi (det blåröda). I munnen bra syra, lite Nivea i smaken och viss vitpeppar. Kan det vara en riesling smaragd från Österrike? Eller något från Tyskland, typ Rheingau? Nä. Min favorit i omgången.
2007 Emrich-Schönleber Halenberg Riesling GG. Riesling, ja. Österrike, nej.
Tredje gula; ljust gul, mineraler och vindruvskärnor i doften. I munnen ganska snäll, lite len viss balans och aning ”fet” ton. Klockren Chablis (pg vindruvskärnorna), borde vara minst 1er cru, ingen tok-ek direkt så tankarna går till William Fevre, kanske Fourchaume? Inte särskilt gammalt.
2015 William Fevre Chablis Premier Cru Vaillons. Ok, jag var någorlunda rätt i alla fall.
Fjärde vita; något ljust gul, lite diskret petroleum i doften samt mineral. En aning insvettat underställ som man av ren lathet tar på sig dag 2 på skidsemestern. Finns det även våt halm…? Efter ett tag kommer faktiskt lite nyskivad ananas fram. I munnen lite blommig, viss syra och aningen eldigt. Det känns som att syran är utanför kroppen på vinet. Svårplacerad; chenin blanc från Sydafrika? Eller Rall från Sydafrika? Riesling från Pfalz?
2015 Keller Abts E Riesling GG.
Första röda omgången.
Första röda, mörkt med lite ljus kant. Bekant doft som jag inte kan placera riktigt, mineraler – typ vulkaniska. Även röda bär. Pekar mot Bourgogne eller Beaujolais Cru, men mineraliteten säger Etna Rosso. I munnen syrlig, mineraliteten återkommer, ingen direkt pinosity.
2012 Domaine Santa Duc Châteauneuf de Pape Habemus Papam. Hupp, grenache med andra ord.
Andra röda, klart genomröd, lite smörkola, lite körsbärskärnor och bittermandel, viss svartvinbär och kaffetoner. I smaken även körsbär men framför allt bittermandel och lite ”trälim”. Smaken syrlig och aningen besk. Är helt övertygad om att det är ett av mina medhavda viner; Mandrone di Lohsa.
2017 (? Jag missade årgången) Malpuesto Rioja. Körsbär och bittermandel finns tydligen även i Spanien.
Tredje röda; klar genomröd. Kaffe, grön paprika, lite rökighet, lite hockeytejp, ceder. I munnen viss strävhet, bra tanniner. Helt klart godkänt men det förefaller en aning ungt. Rökigheten förbryllar mig något och jag är och snurrar i Sydafrika med en Bordeaux-blend. Kommer nog fram till att det är nog en västra-stranden-Bx med Sydafrika som gardering.
2002 Château Pontet-Canet Pauillac.
Fjärde röda; mörkt med lite ljus kant. I doften sur och lätt obehaglig, något vidbränd eller vidkokt, känns som etylacetat. I munnen smak av Kåvepenin och gammal snö. Inte kul. Ursprung? Apoteket 1976?
2010 Tignanello. Det var ju onekligen lite otippat. Tyvärr totalhavererat, osis på ett normalt sett toppenvin.
Andra omgången röda;
Första röda; kompakt röd, eller snarare lila, färg. I doften ungt, vanilj, lite stall, högra stranden? I munnen viss syra, ger ett klart merlot-igt intryck. Lite grön ton och aningen eld i eftersmaken. Lite för smörig? Östra stranden i Bordeaux eller en amerikansk merlot med lite extra?
2016 Catena Zapata Adrianna Vineyard Fortuna Terrae Malbec. Jaja, nästan rätt världsdel i alla fall.
Andra röda; mellanröd. Bittermandel och körsbärskärnor, grön paprika och en grön lätt bränd ton, svarta vinbär, lite knuten. I munnen lite eldig, bittermandel och körbärskärnor kommer igen samt lite svart vinbär. Lär behöva mer tid på sig i flaska för att utvecklas ytterligare. Min uteslutningsförmåga säger mig att det här är min medhavda 2008 Poliziano Mandrone di Lohsa, vilket det också är. För grön var mitt omdöme.
2008 Poliziano Mandrone di Lohsa
Tredje röda; ljust röd med tegelton, spearmint, lite rosenvatten, bittermandel och körsbärskärnor. I munnen strävt med bra tanniner. Väldigt bra redan nu, men förmodligen ännu bättre om 8-10 år. För anonym var ändå mitt omdöme. Anar att det kan vara min medhavda 2016 Produttori del Barbaresco, vilket det också är.
2016 Produttori del Barbaresco
Fjärde röda; klart röd med lite tegelton. Doft av rökt chark, lite snö, kanske lite eldighet och tallbar. I munnen ganska mild och med en liten rökighet, lätt syrlig. Jaha, det här känns som norra Rhône med lite ålder, kanske. Efter ett bra tag kommer det även multna löv och lite skogskänsla, men det är först när vi redan konstaterat vad det var för vin. Provningsglaset är helt fel glas för vinet.
1989 Chateau Genot-Boulange Volnay Les Aussy 1er cru. Hupp, rökigheten förbryllade mig helt och hållet, men senare när vinet fått lite luft blev det mer pinot:ig.
Stort tack till alla som släpade med finfina viner och tilltugg och stort tack till
@Patrik Sellin för värdskapet!