The Wall
Medlem
GV brukar funka bra i Universal för oss, de för fåtal gånger som vi dricker GV. Det ska tydligen gå bra med riesling i Bourgogne-kupan som jag vill minnas att någon här på forumet hade testat.Det här är ett både kul och intressant område. Vet ju från tidigare inlägg att du är väldigt hängiven det här med glas. Däremot såg jag helt ärligt inte ditt inlägg igår, utan först idag, gällande din Bordeaux-utvärdering. Rena slumpen att jag testade olika glas igår.
Hursomhelst så är jag nog lite avogt inställd till Zaltos Bourgogneglas då jag aldrig haft någon större upplevelse av det. Det gör att jag sällan tar fram det nuförtiden men kanske borde jag ändra på det och testa det lite mer frekvent.
Universalglaset är jag däremot helt såld på. Använder det i princip till allt vitt, rosé och mousserande (inkl. Champagne). Tycker det är helt fenomenalt till att både framhäva men också balansera syra i vinet. Ta en kraftig och ekad Chardonnay som kan kännas lite tung och platt så blir det betydligt mer syradrivet och friskare i universalglaset.
Likaså en rejält ung och syrastinn Riesling blir bra mycket mer balanserad i universalglaset. Mousserande fungerar också fint dock med risken att moussen försvinner lite fortare än i ett mindre och smalare glas.
Använder i princip aldrig det till rött vin eftersom jag tycker det finns bättre glas. Har sporadiskt provat det med lite mer alkoholstinna och fruktdrivna viner typ Zinfandel och Grenache vilket funkat fint och gjort dem mer slanka och friska. Men här finns det ett bättre glas som jag tycker gör enorm skillnad istället för det mer traditionella Vinum Syrah. Det är Riedels Vinum Extreme – Syrah (art.nr 4444/30) som är klockrent till speciellt åldrade och lite frukttunga Châteauneuf-du-Pape viner. Dämpar den torkade frukten och ger mer syra samt tonar ner alkoholen.
Nu har jag en äldre variant som jag tror att Riedel inte längre tillverkar utan har ersatt det med ett glas som är i det närmast likadant men något bredare och större volym. Heter liknande vilket är förvirrande men har ett annat artikelnummer (4441/32). Det glaset har jag aldrig provat men kan tänka mig att det funkar på liknande vis.
Lägger med en bild på Zalto universalglaset och Riedels Vinum Extreme Syrah för den intresserade.
Visa bifogad bild 20638
Vi får testa vidare!
Det märkliga är att en del Crozes blir bättre i Zalto Bourgogne än i Vinum Syrah och vice versa. Däremot brukar södra Rhône oftare bli lite bättre i Zalto Bourgogne än i Vinum Syrah. För vår del, kanske ska tilläggas i båda fallen.
Det är bara att testa sig vidare, skam den som ger sig.
Hustrun till mig: "Kan du inte bara korka upp, hälla upp och dricka upp?"
Jag: "Det är ju det jag gör, men möjligen något fåtal fler gånger och aningen noggrannare än den genomsnittlige brukaren. Kanske...?"
Hustrun: "Nej."