The Wall
Medlem
Ah. Sover på saken och återkommer.Menade vitt i den prisklassen.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ah. Sover på saken och återkommer.Menade vitt i den prisklassen.
Jag brukar tycka om Clos Floridene, den verkar inte finnas på SB just nu men brukar dyka upp med jämna mellanrum. Jag är lite osäker på priset, mellan 200-300 kanske?Har nästa bara druckit torra vita viner från Champagne och Bourgogne. Vad rek. forat från Bordeaux i prisklassen 200-400?
Gick in på PK och gjorde det första post-corona köpet i form av en flaska Ilarria 2016 (rött) och en flaska Herri Mina 18 vitt. Herri Mina (Hemlängtan på baskiska) görs av J-C Berrouet (vinmakare för Ch Petrus i 40 år innan sonen Olivier tog över) på druvorna från hans egen tomt. Den öppnades på en socialt distanserad men litet olyckligt placerad pic-nic (mitt i frisbee-golfbanan i Tanto) och var absolut lika fantastisk som förra gången.Väldigt intressant region. Domain Ilarria brukar finnas då och då på bolaget och jag har varit impad av båder deras röda och vita. Måste försöka knipa några flaskor Herri Mina.
Lite väl optimistiskt kanske, eller refererar du till egen sjukdom?Gick in på PK och gjorde det första post-corona köpet...
Gick in på PK och gjorde det första post-corona köpet i form av en flaska Ilarria 2016 (rött) och en flaska Herri Mina 18 vitt. Herri Mina (Hemlängtan på baskiska) görs av J-C Berrouet (vinmakare för Ch Petrus i 40 år innan sonen Olivier tog över) på druvorna från hans egen tomt. Den öppnades på en socialt distanserad men litet olyckligt placerad pic-nic (mitt i frisbee-golfbanan i Tanto) och var absolut lika fantastisk som förra gången.
Birdies med andra ordTill ditt försvar bör dock nämnas att det är rätt svårt att undvika den där jädrans frisbee-golfbanan i Tanto. Har varit nära att få frisbees i huvudet flera gånger när jag varit ute med hunden där
Samtidigt kan man med lite tur få syn på steglitser och hackspettar i samma trakter.
Fontodi är helt enkelt uttryckt bara så j-a gott. Dito på gårdagens lasagne dessutom.Visa bifogad bild 20628
2017 Fontodi Chianti Classico
Gårdagens lasagne på tallriken smakar som ni vet än bättre dagen efter, och i glaset matchas det med sangiovese.
Visst, den är kanske något ung, men då letar man efter fel. Tråkig inställning.
Här finns smaskig frukt och det sitter ihop fint och det är fokuserat. Torrt och lite stramt, inget sötslisk.
Riktigt bra italienskt vardagsvin!
Visa bifogad bild 20631 Visa bifogad bild 20632
2005 Ch Marzy Pomerol i Gabriel Gold, Sophienwald Phoenix Bx, Zalto Bx och Lehmann Sommier D80.
Noter kommer.
- bara en referens till min egen hälsoprofil...Lite väl optimistiskt kanske, eller refererar du till egen sjukdom?
Nu är ju inte vin en materialsport men kul att nörda ner sig emellanåt.
Det är de ovetenskapliga slutsatserna som är de intressantaste. När det kommer till Zalto höll vi på att få det omvända förhållandet hemma; Bourgogneglasen är underbara, men vi tyckte inte att Universal passade till något speciellt vin tills vi hällde Chianti Classico i det. Nu har Universal visserligen fått hård konkurrens av Gold och StandArt, men det var ändå befriande att hitta kombinationen eftersom vi dricker en del Chianti Classico hemma.En slutsats (om än helt ovetenskaplig) så känns det som om Riedelglasen levererar den jämnaste och bästa upplevelsen medans den stora kupan i "La Morra-glaset" gör jobbet för att dämpa syran (vilket känns helt logiskt när det kommer från Piemonte). Zaltos Universalglas älskar jag men Burgundyglaset har aldrig blivit någon favorit.
Det är de ovetenskapliga slutsatserna som är de intressantaste. När det kommer till Zalto höll vi på att få det omvända förhållandet hemma; Bourgogneglasen är underbara, men vi tyckte inte att Universal passade till något speciellt vin tills vi hällde Chianti Classico i det. Nu har Universal visserligen fått hård konkurrens av Gold och StandArt, men det var ändå befriande att hitta kombinationen eftersom vi dricker en del Chianti Classico hemma.