Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagsmys på Trattoria Pecorello I Yokohama. Första besöket, kommer bli många fler! Första restaurangbesöket sedan i februari.

Pga fumliga fyllefingrar raderades min snygga bild på 2001 Pin (La Spinetta).
Soave var supersomrig! Vi hade ju ändå 35 grader...

Sista flaskan. Sista årgången de blandade i CS. Vid dekantering hemmavid fladdrade en del oxidation förbi, men vädrades ur på en timme eller så. Fortfarande ett knakelibrakvin.
Varje gång jag dricker det har jag känt att det börjat vända utför. Nästan alla nyploppade flaskor har känts mer stabila än de tidigare.

Då det bästa från Italien möter CS...
Tycker att deras resonemang visar varför fascism inte är bra: de beslutade kasta ut all CS, för det var minsann inte renrasiga italienska druvor... Sedan dess har Pin förlorat mycket av den vidd och spänst jag associerar med den.
Nu gör La Spinetta fantastiska viner, men modernare årgångar av Pin har jag helt slutat köpa. Enligt CT verkar 2012 vara vass. Kanske det blir undantag en dag, då avsaknaden av en riktigt ful etikett gör sig lite extra påmind...
IMG_20200814_200433.jpg

00100lrPORTRAIT_00100_BURST20200814200459277_COVER.jpg

Jag tror Soaven heter Voldemort?

Last edited:

Oscaro

Medlem
F1550F8E-CEF0-4504-8BB7-367F0B3235E8.jpeg
Chateau des Jacques Moulin-à-vent Clos de Thorins 2010

Doftar rödfruktigt och ek, inte så mycket vanilj men lite rostade toner. Jordgubbar och smultron, mycket örter timjan och rosmarin främst. Lakrits och körsbär kommer efter mer tid i glaset.

I munnen känns det lite som en skitig bourgogne, härligt svala frukter med en viss funk. Även om det är gamay känns det väldigt burgundiskt/pinot i stilen. Fortfarande rätt stramt men mjukt och lent och snyggt Med lite inslag av stall :)

The Wall

Medlem
2016 Familie Friedrich Becker Pinot Noir

Slarvade lite med noter igår ur Riedel Vinum PN New World och Gabriel StandArt så det får bli dagens not ur Riedel Vinum PN New World;

Kryddighet! Typ lite brända örter dominerar, det finns även lite ”traditionella” PN-toner men de är inte påtagliga efter camping i kylskåpet. Lite smörkola dyker upp på besök efter ett tag kombinerat med använt blå-rött suddgummi från första klass 1977. I munnen aningen eldigt stick (13,5%), viss beska, viss syra, något kort smak och kort eftersmak. Helt ok, men kanske inte optimalt till grillat baklår av Bambi.

2017 Mouton Cadet

Tydligen någon form av ”jubileumsbuteljering”, men fantastiska recensioner på tvivelaktiga ”vinsidor” på nätet. Nåja, jag testade att köpa två flaskor för något år sedan i syfte att få mina farhågor besannade.

I Riedel Vinum Bx; cassis och smörkola, lite blyerts och faktiskt även bakelit, dock ingen brinnande sådan. En grön paprikaton dyker också upp för komplettera det stjälkiga intrycket plus lite lingonris.

I munnen lite beskt, viss smörkola, lite stjälkighet håller i sig. Känns lite snällt och ingen eldighet (13%). Minns att vi tyckte att förra flaskan för knappt något år sedan (eller var det mer? Mindre?) var ett trist PR-försök eftersom vinet dök upp i BS ett tag innan fasta sortimentet, men tiden har gjort den andra flaskan, om inte gott så i alla fall, lite bättre. Värt att köpa och lagra? Nja, det finns roligare saker för samma låga peng, typ två sexpack San Pellegrino 50 cl på Ica Fältöversten och ändå få 17 kronor över och då är ändå Ica Fältan inte direkt känt för låga priser. Fick sällskapa Becker und Bambi; helt ok men ingen symfoni.
8CC1AF10-3856-42DA-8A0F-656055F4E3ED.jpeg

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
2016 Familie Friedrich Becker Pinot Noir

Slarvade lite med noter igår ur Riedel Vinum PN New World och Gabriel StandArt så det får bli dagens not ur Riedel Vinum PN New World;

Kryddighet! Typ lite brända örter dominerar, det finns även lite ”traditionella” PN-toner men de är inte påtagliga efter camping i kylskåpet. Lite smörkola dyker upp på besök efter ett tag kombinerat med använt blå-rött suddgummi från första klass 1977. I munnen aningen eldigt stick (13,5%), viss beska, viss syra, något kort smak och kort eftersmak. Helt ok, men kanske inte optimalt till grillat baklår av Bambi.

köpte på mig ett 6-pack halvflaskor av 2015 av denna. Tyckte den funkade bra som ett ”nä, nu skulle det vara gott med ett glas lättare rött men jag vill inte ha en hel flaska”-vin. Har 2 fl kvar. Även -15 har en bränd komponent i smaken, inte alls otrevlig men definitivt där! Ett helt ok vin, värd sin peng på halvflaska tycker jag.

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Drack en lysande 2018 Herri Mina Irouléguy Blanc som var minst lika bra som förra flaskan för ett par månader sedan hos @Swedish. Elektrisk, skarp syra som omlindas av en fyllig kropp (gula äpplen, doftschersmin, hoyablomma, baconfett(?)). Börjar diskret, sväller upp, tokchockar smaklökarna som förväntade sig något annat, hänger kvar länge. Bör konsumeras i stora klunkar utan en tanke på morgondagen.

Swedish

Medlem
Drack en lysande 2018 Herri Mina Irouléguy Blanc som var minst lika bra som förra flaskan för ett par månader sedan hos @Swedish. Elektrisk, skarp syra som omlindas av en fyllig kropp (gula äpplen, doftschersmin, hoyablomma, baconfett(?)). Börjar diskret, sväller upp, tokchockar smaklökarna som förväntade sig något annat, hänger kvar länge. Bör konsumeras i stora klunkar utan en tanke på morgondagen.
Baskien är ju nääästan Occitanien, så visst fan kan dom!

lukastollig

Pudelfantast
Eller dricker för mycket :rolleyes:
Nej men mitt problem har varit att jag Den senaste tiden sträcker mig efter bourgogne 8/10 tillfällen och även om jag köper mycket därifrån nu så har jag tyvärr inte byggt upp ett tillräckligt stort lager för att mätta mina behov!
Det ständiga problemet... även om jag har ett rätt bra lager. För full utdelning behöver de ändå gärna 10+ år i källaren, åtminstone de röda, och då blir plötsligt urvalet mindre. Men nu börjar 2010 bli färdiga! :p Första årgången jag köpte ordentligt av.

lukastollig

Pudelfantast
Nja, 2010 behöver 10 år till, snart dags för 2002orna.
Håller delvis med. Tycker ändå de lättare ’10 dricker fint efter dekantering. Årgången har varit rätt tillgänglig från start egentligen, med en period på några år när de var lite knutna. Men de stora kanonerna behöver/förtjänar definitivt mer tid i källaren. 2009 och 2005 är också generellt långliggare. Håller med om att 2002 dricker väldigt fint nu, liksom 99 och många 96, eller åtminstone de flesta av de relativt få jag druckit.

Oscaro

Medlem
Håller delvis med. Tycker ändå de lättare ’10 dricker fint efter dekantering. Årgången har varit rätt tillgänglig från start egentligen, med en period på några år när de var lite knutna. Men de stora kanonerna behöver/förtjänar definitivt mer tid i källaren. 2009 och 2005 är också generellt långliggare. Håller med om att 2002 dricker väldigt fint nu, liksom 99 och många 96, eller åtminstone de flesta av de relativt få jag druckit.
Man får helt enkelt köpa mycket mer som vanligt :) Har faktiskt precis plockat fram en 99 som jag tänkte öppna i helgen för att kolla läget!
B3DDA285-E8C8-4A02-8755-186EBC5039D6.jpeg

håller helt med om att det är ett lysande vin! just combon med denna fyllighet och skarpa fina syra var verkligen bra.

Kul med Manseng stor som liten. [som en parentes faktiskt den bästa vita druvsorten i Virginia av alla ställen.] Man dricker för litet torr Jurancon helt enkelt.

Vingubben

Medlem
Väldigt intressant region. Domain Ilarria brukar finnas då och då på bolaget och jag har varit impad av båder deras röda och vita. Måste försöka knipa några flaskor Herri Mina.

Håkan

Medlem
Okejdå, skall inte dra alla över en kam. Har varit rätt bra på att inte tulla på Bourgognerna, iallafall sen årgång 2002. Har tyvärr enbart ströflaskor kvar från äldre årgångar.

Toppen