Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Adamanko

Medlem
Inte ofta jag skriver här längre. Men dagens Dr Loosen Graacher Spätlese-04 behöver lite praise. Dricker inte ofta vitt men när jag gör det blir det oftast Riesling. Men det är första gången jag dricker åldrad riesliing och allt jag har att säga är.... WOW! Det här är ju min grej. Jag borde alltid dricka åldrad Riesling och spela Kajsa och Malena på spelarn. Perfekt kombo. Sätter 92 idag. Men imorgon kanske jag inser att det nog var snålt. Varför, varför, varför köpte jag bara en!!!!!???? :vägg:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Årets i särklass bästa portvin gurglades ned med några stackars bitar ost. Halva halvbuteljen smuttades ned under loppet av en dryg timme. Flaskan öppnades, vädrades och kvalitetssäkrades i torsdags. Resten smyger jag i mig under veckan.

IMG_20200808_211932.jpg
IMG_20200808_211943.jpg

Flaskan inköpt på auktion:

10 yrs Port by Fonseca, bottled in 1999. 94p
Färg: mycket klent tegelfärgad.
Doft: vid kvalitetssäkringsarbetet i princip bara plommonkompott, alkohol och en spännande samling varierade lösningsmedel. Nu hittar vi allt detta, om än i vikande grad, plus de där vackra piptobaksaromerna, tebladen (oolong), fina bäriga körsbär och höstjord.

Per os: strukturellt perfekt för min smak, föredrar ju de mindre söta portvinerna. Låg sötma, bra medelbett i tanninerna och fräscha syror. Långt, komplett, intensivt och underbart vin i fin tidig mognadsfas med kavalkader av snuskigt goda russin. En eldig alkoholpiruett i sluttampen som så fint smälter bort ostarnas fetma. Gnuttor av kanderade citrusskal och brittisk julkaka...

Ååh! Detta är poesi på flaska!

LeChat

Medlem
BF70DF30-9D4B-411B-8F61-ADDD44F0E125.jpeg

2016 Domaine Tempier Bandol

Årgång 2013 var riktigt trevlig när jag drack första flaskan 2017, vilket gör att jag tror mig kunna prova en flaska redan av årgång 2016.

Alkoholen sticker ut i doften men inget som kommer fram i smaken. Ungdomligt fruktig utan att frukten tar över. I munnen smekande och elegant samtidigt som här finns ett behagligt grepp med framförallt tydliga, härliga syror. Det här med syrorna verkar vara kännetecknande för många viner från 2016 i södra Frankrike, men även t.ex. Toskana verkar kunna ha detta gemensamt.

Det här är en riktigt bra årgång av Tempier som förmodligen kommer utvecklas till något ännu vassare med lite ålder. Men de ungdomliga behagen ska inte underskattas. Grymt trevlig i kvällssolen till lite grillat.

Last edited:

LarsW

Medlem
Buteljerat solsken! :)

Weil Rheingau Riesling Spätlese 2009.

Citron, ananas, bensinmack, honung och vitpeppar i näsan.
Ananasspad och honung dominerar i munnen. Sen är det citron, gummislang och läcker sötma. Liche och en hint av botrytis.

Klunkvänligt som få!
Man glömmer aldrig sin första kärlek.
90p

20200809_183423.jpg

The Wall

Medlem
2010 El Castro de Valtuille (Bierzo)

Lite stall med mognadston...brett? Ett försiktigt uns etylacetat som faktiskt inte stör. Lite kryddpeppar och varm jord, typ ”Grekland eller Italien men ändå inte”. Kanske inte så konstigt då Spanien är avsändare. I munnen viss syra och aning slank kropp, intetsägande eftersmak, förutom de 14% som gör sig påminda. Inget fancy vin, men sammantaget helt ok ändå. Fick sällskap av grillade fläskkotletter (föga förvånande från Gårdssällskapet), grillad paprika, grillad tomat, grillad pak choi, grillad citron, grillad grillost från Gotland och lite dressing på vitvinsvinäger, vitlök, olivolja och annat. Bra kombination visade det sig.
D9D19DFD-8439-4622-9C53-AD7189628553.jpeg

The Wall

Medlem
2014 Selección especial numerada Pila No BCA 91 Crianza

Lite cassis och björnbär i doften, varmt intryck,

I munnen lite eldigt trots någorlunda modesta 13,5%. Inga bråkiga tanniner att tampas med, lite lingonris i bakgrunden och eftersmaken. Köptes på kul från Vinoteket/Allt om mat och var väldigt vresigt för några månader sedan. Har blivit bättre, men är fortfarande ett 99-kronorsvin. Selección Especial ska tydligen vara vin från en topproducent som måste hållas anonym för att faten ska buteljeras och säljas. Yeah, right....
845827A2-2E49-4DE3-95A3-911AB8DCC1A6.jpeg

The Wall

Medlem
7B85B7AE-19E4-4D94-9AB8-F68BCC744679.jpeg
2009 Alain Graillot Crozes Hermitage

I näsan ur Gabriel StandArt; mogen rökt chark, lite björnbär, sticker lite i näsan, initialt rätt knuten och småtrist, men öppnar upp sig med lite luftning. I munnen påtaglig syra, aning slank kropp, chark och krossad vitpeppar i smaken, björnbär i eftersmak. Helt ok.

The Wall

Medlem
A618CC38-AFED-4E74-B251-B568645B71BF.jpeg
2017 Benanti Etna Rosso

I Gabriel StandArt, typisk siciliansk mineralitet, lite kaprifol och lavendel i doften, viss stickighet i näsan.

I munnen ganska lätt med viss eldighet, mild syra, aning strövt. Inget direkt motstånd, lite bränt eneträ i eftersmaken. Fick sällskap av grillade fläskkotletter (faktiskt inte från Gårdssällskapet den här gången) med grillade grönsaker ikväll.

The Wall

Medlem
18C99B1B-9960-4682-89E0-E02AFD248BAC.jpeg
8E92A640-30FA-4ECD-AA02-F312E5D2E2B2.jpeg

2019 BelColle Verduno Pelaverga

I Gabriel StandArt; finfin ljusröd färg, krossad vitpeppar på en blodgrape. Skulle helt klart blint kunna tas för en syrah. Får man fundera lite till lär körsbärskärnorna ställa till det lite i analysen. I munnen lätt med viss eldighet, men väldigt lättklunkat. Dock, 14% manar till viss försiktighet. Dofterna kommer igen i smaken plus viss beska. Har på kort tid blivit favorit här hemma, men eftersom Burlottos Pelaverga inte gick att beställa testade vi BelColle, dessvärre för 50 kr mer.

The Wall

Medlem
2008 Les Crestes Priorat
Återbesök dag 2; mycket behaglig doft av bränt eneträ och nyeldad rosmarinstam. Lite björnbär tittar också fram och ger lite Pez-vibbar. I munnen håller vinet ihop finfint med visst eldigt stick. Strävt med liten beska och bra eftersmak. Borde kunna vila sig i form i minst 10 år till. Som vanligt; ”varför köpte jag inte fler?” . Gaaah!

The Wall

Medlem
2009 Alain Graillot Crozes Hermitage
Återbesök dag 2; påtagliga mognadstoner, börjar dra lite åt tomatsoppa från plåtburk, men den rökta charken finns ändå där. I munnen är syran klart närvarande (”men för h-e vad surt!!” som hustrun kärnfullt uttryckte det. Lite svårt att misstolka. Kanske.). Blodgrape och chark som rökts med eneträ i smak och lite Avo Maduro Robusto i eftersmaken. Inte optimal törstsläckare efter 18 hål i 25 graders strålande sol följt av 27 grader vid badet, men inte så tokigt i 22 grader och solnedgång. Förutsatt att man gillar vinet.

Komplettering; sent i eftersmaken: överkokt ris snarare än tomatsoppa. Otippat.

Last edited:

Oscaro

Medlem
A8DDA74D-08A3-466B-AA90-C699AAE4361D.jpeg

Domaine Joseph Roty Marsannay Les Ouzeloy 2010

Förförisk doft av lite mogna jordgubbar, lite alkoholstick trots bara 13%. Lite murrig skog, och tall.

Underbar smak av ljusa röda frukter, sura körsbär med en fin sälta. Tydlig syra men absolut inget som stör, utan mer ett bevis om att det inte är någon stress att dricka upp. Glad att jag har några flaskor till!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 20574

Domaine Joseph Roty Marsannay Les Ouzeloy 2010

Förförisk doft av lite mogna jordgubbar, lite alkoholstick trots bara 13%. Lite murrig skog, och tall.

Underbar smak av ljusa röda frukter, sura körsbär med en fin sälta. Tydlig syra men absolut inget som stör, utan mer ett bevis om att det inte är någon stress att dricka upp. Glad att jag har några flaskor till!
Då jag var en ung vinnörd ansågs 12,5% vara extremt hög alkoholhalt. Till saken hör att för ändå längre sedan, var Cognac festdrycken nummer ett. Men, under tidigt 1900-tal stals kronan av Champagne, som argumenterade i stil med att CocaCola-bubblor är festligt ;-)
Utan att ha provat just detta vin, törs jag dock ge mig på att gissa att det ännu inte ens nått fram till tidig mognad. Fortfarande essentiellt fruktdrivet.
Men, vad vet jag? Bourgogne är inte min kopp te, även om de ibland kan vara bländande underbara...

Oscaro

Medlem
Då jag var en ung vinnörd ansågs 12,5% vara extremt hög alkoholhalt. Till saken hör att för ändå längre sedan, var Cognac festdrycken nummer ett. Men, under tidigt 1900-tal stals kronan av Champagne, som argumenterade i stil med att CocaCola-bubblor är festligt ;-)
Utan att ha provat just detta vin, törs jag dock ge mig på att gissa att det ännu inte ens nått fram till tidig mognad. Fortfarande essentiellt fruktdrivet.
Men, vad vet jag? Bourgogne är inte min kopp te, även om de ibland kan vara bländande underbara...
Ja tyvärr börjar det bli svårt att hitta viner runt 12-13%. Du ha helt rätt angående mognaden, fruktdriven och primär och skulle tro att det dröjer minst 2-3 år innan tertriära noter börjar komma. Den största utmaningen är att inte dricka upp flaskorna tills dess :rolleyes:

jrick

Medlem
Ja tyvärr börjar det bli svårt att hitta viner runt 12-13%. Du ha helt rätt angående mognaden, fruktdriven och primär och skulle tro att det dröjer minst 2-3 år innan tertriära noter börjar komma. Den största utmaningen är att inte dricka upp flaskorna tills dess :rolleyes:
Om det är en utmaning så köper du för lite. Jag har motsatt utmaning ;)

Toppen