Lite fredagsmys.
Visa bifogad bild 20541
2005 Santa Duc Heritage, 86 p
Ingen åldersbeteckning på flaskan, enbart korken.
15 år på rygg och fortfarande med liv kvar. Lätt oxiderad men fortfarande med spänst i frukt och själ. Närmar sig solnedgången med galakänsla. Deras billigaste brygd lever finfint under moppeåldern. Kan inte låta bli att jämföra denna flaska med samma årgång i Bdx. Herregud så mycket kortlivad skit som producerades i Bdx detta "Parkerklassiska" år.
Klart klunkabil till några strimlor beef jerky, oliver och prosciutto.
2012 Dominio Di Heredia, Rioja, 89p
Vilken omfamning av livet och sommarens livsglädje! Har stått i mitt hörn för undantag under några år. Följde med som ballast i en auktionslot. Flera ggr har jag varit nära, men...
Surprise!
Detta är ett hyfsat märgfyllt, över plus komplext vin med drivande syror. Superbt balanserat men med en generell budgetkänsla. Man önskar hela tiden lite mer innehåll, umpa, längd och intensitet.
En glad överraskning som gjorde vår spanska pizzakväll gyllenskimrande av våldsam passion och njutning.
2011 Petite Château Bdx 85p
En generisk historia som skulle kunna vara från varsomhelst på Jorden där de skrubbar fram intetsägande meritage.
Inget man nödvändigtvis blir glad av. Inte heller ledsen.
Ett vin mer som Nasse än Nalle Puh, även om det gör mig till Ior. Då vaskar jag resten och pillar fram en immig lageröl från djupt där långt bak i kylen istället...
mums
2015 Fontanafredda Barolo, 91p
Beautifully crafted Barolo in the "budget" segment. I think the World's fruitfuckers misunderstand this wine. Giving it ab bad rap. It isn't a great Barolo, but in a severely overpriced district, this is really banging your buck in the most pleasurable of ways. If you have matured to enjoy the nervy, openly structured, transparent and non-voluminous wines that ooze with food-marriages...
Structurally old fashioned (tannins are lower but still grippy) with amazing acids and aimed at medium longevity. The cork is a long "smulkork" that will outlast the "natural" ones. Ambitious
Roses and ample cherries dominte this youngling. Needs at least another five before early maturity. Will get more!
Don't believe the unhype!