Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
81845237-3F2A-4593-8648-7B598D3BAECF.jpeg
2016 Cascina vigna Freisa

I näsan tydlig bittermandel, övervägande björnklister och lite årsgammal vattenbaserad målarfärg där locket inte satt på helt tätt. Möjligen lite bred gummisnodd också. I munnen lätt och lättklunkat. Första intrycket syramässigt påminde om att bita i en rå citron. Ganska strävt, viss bitterhet, en smula eldigt och eftersmak som hänger kvar. 14,5% alkoholhalt. Hm. Druvan Freisa har en fin och omfattande historia som jag inte går in på närmare här. Även detta vin får göra Bambi sällskap.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En flight vitt att Covidroa sig med.

Muscadetten hamnade tyvärr utanför bild.
6380FCFE-6FFC-42E7-AC9A-74A5350535A0.jpeg

FB5C66CE-E4FA-44A0-8FB6-BA737B87A63F.jpeg

2017 La Louvetrie av Jo Landron, Muscadet de S&M, 95p ++
Vilket rävlarns vin! Med en räv, dessutom, på etiketten! Helt jävla underbart idag och kommer bli en murbräcka in i Himlen då den mognat hela vägen om en 7-20 år. Tredje bekantskapen sedan i våras. En låda beställd för leverans i oktober. Räcker förhoppningsvis ända in i oktober, då september blir en vit månad.

2013 Frédéric Mallo, Gewurtz, 90p
Fabulously balanced and a lovely kiss. A hint of acidity and a drop of sugar makes this a very beautiful wine, I could compare thee to a Summer's Day. Perfect for Summer and perfect for a Sprechen Wein. A lovely wine! It is perfect everywhere. Enough polished so that the Gewurtz doesn't take over, but not too much, meaning it still has a lovely personality.

2001 Vaudesir av Claude Chonion, Chablis GC, 83p
Krallig, ekad och i tidig mognadsfas. Inte riktigt någon typisk CGC då den är renons på mineralitet. Hittar ingen annan stans att denne négociant skapat något annat Chablis GC. Skulle varit bättre att spara den ytterligare 10-20 år, men blir aldrig någonting att hänga i den berömda granen.

2013 Encruxado, Portugal, 80p
Första gången för mig att (medvetet) dricka denna druva. Har inget att gå på eller jämföra med i mitt eget bibliotek. However: challenge accepted!
Dova, gulfruktiga dofter med inslag av grön kryddighet, typ hackad persilja. Bra syror som älskar och inspirerar till nya sippar. Vinet är dock en rätt fet klumpeduns som dansar Fågeldansen i marschkängor.
Mognadstoner finns och jag kan mycket väl tänka mig att detta vin kommer växa till sig och mogna till viss del vackert. Kan också gissa att det förmodligen var någorlunda åt hållet tyngre charmtroll (får man säga "fet" i Sverige numer?) för några år sedan då frukten var mer dominant.
Inte riktigt min kopp te. Fel personlighet för stt jag skall vilja en andra date.
- Det är inte du, det är jag (sa min gom).

Vingubben

Medlem
D70ACD6F-CF6D-47C1-9F51-072E298A78D5.jpeg

Alvaro Palacios, Les Terrasses, 2015

Grenache och Carignan (55/45) från Priorat. Ofta ett säkert kort, och så även denna gång. I doften plommon, salmiak, blyerts och vanilj. I munnen mörka bär, choklad, viol och ek men man slås framförallt av den perfekta balansen och den långa eftersmaken. 92p. Varför köpte jag inte mer när det begav sig?

chambertin

Medlem
2018 Gilles Robin Crozes-Hermitage Papillon

I näsan direkt från flaska; slaktbänk, mogna björnbär, lite cassis, krossad vitpeppar och aningen smygande blodgrape. I munnen syrlig med viss strävhet, klart ungdomlig, aning eldig (14%! Hallå, senast jag kollade låg Crozes inte i södra Rhône), lite svedd och krossad svartpeppar i smaken. Lite beska dyker också upp. Känns lite mer komplex än jag mindes den från tidigare årgångar. Kommer att få sällskap av grillat baklår från Bambi samt potatisgratäng. Återkommer i mat- och vintråden hur matchningen var.
Visa bifogad bild 20516
Visa bifogad bild 20517
-18 var ett ganska varmt år även i Frankrike.
-17 är mer åt vad du letar efter tror jag.
Slankt är kanske fel ord vg -17 men inte så stort som jag hittills upplevt -18 (inte så många provade dock).

Håkan

Medlem
-18 var ett ganska varmt år även i Frankrike.
-17 är mer åt vad du letar efter tror jag.
Slankt är kanske fel ord vg -17 men inte så stort som jag hittills upplevt -18 (inte så många provade dock).
Alla årgångar 15-18 är bra i Norra Rhone, men med helt olika struktur. Jag tror att många stirrar sig lite blinda på de volumnösa årgångarna 15 och 18, men det kan mycket väl vara så att 16 och 17 blir vinnare med tiden. 14% är dessvärre inte mycket, förr skrev man alltid 12.5% men det var ofta upp mot 15% (kolla med 90or exempelvis). Jag tyckte Villards St Joseph 18 var bra men den var inte så hög i alkoholhalten (iallafall om man går efter vad som står på etiketten).

Håkan

Medlem
Empire of Dirt Cabernet Sauvignon 2019. Vi fortsätter att utforka nästa generation Mayer, en Cabernet Sauvignon från Yarra Valley hör väl inte till vanligheterna. 13% alkohol känns rätt okej. Om Sauvignon Blancen var renheten själv så lever detta vin upp till namnet. Här är det en härligt skitig Cab som gäller. Visst är det här purungt och det är nästan spritsigt men alla Cabvibbarna är på plats. Massor av cassis surkörsbär och björnbär, stall (fast inte brett), ceder, lakrits, skog. Även om det finns en värme i vinet finns det en bra syra och en trevlig slankhet. Ett vin att dricka i stora klunkar. Sparar den andra flaskan nåt år för att se vad som händer.
20200805_180959.jpg

The Wall

Medlem
84608C82-13E8-4B63-84EE-30AA8F2BF62A.jpeg
2012 Poliziano Viti Nuove

I näsan, lite nyskivad potatis och sedvanlig bittermandel och körsbärskärna. Lite jordkällare och rotfrukter. I munnen viss syra och aning beska. Viss eldighet trots endast 13,5%. Börjar ana lite tunnel i smaken. Lite bränd bittermandel i smaken. Fick tjänstgöra som comfort drinking efter att vi avslutade gårdagens två svårkompatibla viner.

StefanAkiko

Jag tyckte Villards St Joseph 18 var bra men den var inte så hög i alkoholhalten (iallafall om man går efter vad som står på etiketten).
Tycker du att alkoholhalten stör mer eller mindre beroende på vad det står på etiketten?

StefanAkiko

Uppdatering inomhus efter några timmar; mer parfymerad doft nu när den mogna bittermandeln och lika mogna körsbärskärnan avtagit . Klart mer harmonisk doft, lite björnklister tycker jag mig hitta. Smakmässigt lite mer svajigt, men ändå helt ok. Gjorde bra jobb till grillade fläskkotletter ikväll.
Jag hänger inte med. Bittermandeln bort och björnklistret in?
Menar du inte egentligen att bensaldehyden var kvar hela tiden?

The Wall

Medlem
E0D6AA47-6247-4E6B-8540-78EDBF8291C9.jpeg
2008 Campogiovanni Brunello di Montalcino

Ganska tät doft med inslag av parfymerat granskott och körsbärskärna. I munnen lite eldigt (14,5%) och med viss strävhet, ganska slankt mao inte så fylligt. Lite bittermandel och körsbärskärnor i smaken, möjligen lite beska också, typ rönnbär. Trevligt vin som mått bra av lagring, kan säkert ligga längre, men nu behövde pastan med köttfärssås lite sällskap.
Väldigt trevlig färg; tegelton som påminner om nebbiolo.

Last edited:

Håkan

Medlem
Chateauneuf du Pape Cuvee Renee de Bois, Domaine de la Mordoree 2010.
Det är inte så ofta jag öppnar C9P hemma, men denna flaska låg och såg ensam ut. Entropin har sänkts och C9P saldot har återigen mått noll.
Förvånansvärt mörk färg, nästan svart, mycket körsbär, russin, slånbär, örter. Vinet dansar på slak lina över liköravgrunden, då och då känner jag att det blir lite mycket chokladkörsbärslikörpraliner men till sist är jag ändå överens med mig själv om att det hamnar på rätt sida om likörträsket. Jag tycker nog egentligen att det är ganska gott, lite som Ingvar Liedholmfantasten som nog måste inse att han diggar Thore Skogman också.
20200725_202854.jpg

buteljen

Medlem
Första gången jag provar Roederer rosé :)
Louis Roederer Rosé 2014
Laxrosa färg (eller är den orange :confused:?)
I doften jordgubbar, lite röd citrus, jag klämmer även till med stenfrukt (dvs. aprikos, persika, nektarin) för frukten känns åt det mogna hållet.
I smaken fint balanserat med bra finish och supergod. Sista glaset vet jag inte om det var lite för varmt för där tyckte jag finishen blev lite väl fruktig, den tappade stringensen och det kändes plötsligt som den hade rätt hög dosage. Men det tror jag inte den har?
IMG_5311.JPG

Last edited:

StefanAkiko

Lite fredagsmys.
IMG_20200803_134907.jpg

2005 Santa Duc Heritage, 86 p
Ingen åldersbeteckning på flaskan, enbart korken.
15 år på rygg och fortfarande med liv kvar. Lätt oxiderad men fortfarande med spänst i frukt och själ. Närmar sig solnedgången med galakänsla. Deras billigaste brygd lever finfint under moppeåldern. Kan inte låta bli att jämföra denna flaska med samma årgång i Bdx. Herregud så mycket kortlivad skit som producerades i Bdx detta "Parkerklassiska" år.
Klart klunkabil till några strimlor beef jerky, oliver och prosciutto.

2012 Dominio Di Heredia, Rioja, 89p
Vilken omfamning av livet och sommarens livsglädje! Har stått i mitt hörn för undantag under några år. Följde med som ballast i en auktionslot. Flera ggr har jag varit nära, men...
Surprise!
Detta är ett hyfsat märgfyllt, över plus komplext vin med drivande syror. Superbt balanserat men med en generell budgetkänsla. Man önskar hela tiden lite mer innehåll, umpa, längd och intensitet.
En glad överraskning som gjorde vår spanska pizzakväll gyllenskimrande av våldsam passion och njutning.

2011 Petite Château Bdx 85p
En generisk historia som skulle kunna vara från varsomhelst på Jorden där de skrubbar fram intetsägande meritage.
Inget man nödvändigtvis blir glad av. Inte heller ledsen.
Ett vin mer som Nasse än Nalle Puh, även om det gör mig till Ior. Då vaskar jag resten och pillar fram en immig lageröl från djupt där långt bak i kylen istället... mums

2015 Fontanafredda Barolo, 91p

Beautifully crafted Barolo in the "budget" segment. I think the World's fruitfuckers misunderstand this wine. Giving it ab bad rap. It isn't a great Barolo, but in a severely overpriced district, this is really banging your buck in the most pleasurable of ways. If you have matured to enjoy the nervy, openly structured, transparent and non-voluminous wines that ooze with food-marriages...

Structurally old fashioned (tannins are lower but still grippy) with amazing acids and aimed at medium longevity. The cork is a long "smulkork" that will outlast the "natural" ones. Ambitious :)

Roses and ample cherries dominte this youngling. Needs at least another five before early maturity. Will get more!

Don't believe the unhype!

StefanAkiko

Lite fredagsmys.
Visa bifogad bild 20541

2005 Santa Duc Heritage, 86 p
Ingen åldersbeteckning på flaskan, enbart korken.
15 år på rygg och fortfarande med liv kvar. Lätt oxiderad men fortfarande med spänst i frukt och själ. Närmar sig solnedgången med galakänsla. Deras billigaste brygd lever finfint under moppeåldern. Kan inte låta bli att jämföra denna flaska med samma årgång i Bdx. Herregud så mycket kortlivad skit som producerades i Bdx detta "Parkerklassiska" år.
Klart klunkabil till några strimlor beef jerky, oliver och prosciutto.

2012 Dominio Di Heredia, Rioja, 89p
Vilken omfamning av livet och sommarens livsglädje! Har stått i mitt hörn för undantag under några år. Följde med som ballast i en auktionslot. Flera ggr har jag varit nära, men...
Surprise!
Detta är ett hyfsat märgfyllt, över plus komplext vin med drivande syror. Superbt balanserat men med en generell budgetkänsla. Man önskar hela tiden lite mer innehåll, umpa, längd och intensitet.
En glad överraskning som gjorde vår spanska pizzakväll gyllenskimrande av våldsam passion och njutning.

2011 Petite Château Bdx 85p
En generisk historia som skulle kunna vara från varsomhelst på Jorden där de skrubbar fram intetsägande meritage.
Inget man nödvändigtvis blir glad av. Inte heller ledsen.
Ett vin mer som Nasse än Nalle Puh, även om det gör mig till Ior. Då vaskar jag resten och pillar fram en immig lageröl från djupt där långt bak i kylen istället... mums

2015 Fontanafredda Barolo, 91p

Beautifully crafted Barolo in the "budget" segment. I think the World's fruitfuckers misunderstand this wine. Giving it ab bad rap. It isn't a great Barolo, but in a severely overpriced district, this is really banging your buck in the most pleasurable of ways. If you have matured to enjoy the nervy, openly structured, transparent and non-voluminous wines that ooze with food-marriages...

Structurally old fashioned (tannins are lower but still grippy) with amazing acids and aimed at medium longevity. The cork is a long "smulkork" that will outlast the "natural" ones. Ambitious :)

Roses and ample cherries dominte this youngling. Needs at least another five before early maturity. Will get more!

Don't believe the unhype!
Skoj att se sådan mismatch mellan smaknoter och bild. (Autokorrekt föreslog "småknytt" : - )

Tarapaca bara underströk min förståelse för varför Carmenière inte längre är den dominerande druvan i Bdx.

The Wall

Medlem
2009 J-M Brocard Kimméridgien

Våra tappra försök att konsumera bortglömda väntviner (lite enklare viner att dricka i väntan på att de bättre i källaren växer till sig) fortsätter. Till pilgrimsmussla med beurre blanc-sås samt senare rödingfilé med citronsås och förskpärer testar vi en lite åldrad sak.

Tät doft av mogen smörkola och aningen oavfyrat knallpulver. Koncentrerad vindruvskärna och lite citronzest.

I munnen syrligt och en ordentlig dos smörkola som hänger kvar ganska länge. Helt klart ett bra exempel på enkel men mogen chardonnay som bör drickas hyggligt snart. Eller nyss. Blir intressant att testa till maten.
C236FA5B-BD63-4E05-87CA-A06188642BE2.jpeg

StefanAkiko

2009 J-M Brocard Kimméridgien

Våra tappra försök att konsumera bortglömda väntviner (lite enklare viner att dricka i väntan på att de bättre i källaren växer till sig) fortsätter. Till pilgrimsmussla med beurre blanc-sås samt senare rödingfilé med citronsås och förskpärer testar vi en lite åldrad sak.

Tät doft av mogen smörkola och aningen oavfyrat knallpulver. Koncentrerad vindruvskärna och lite citronzest.

I munnen syrligt och en ordentlig dos smörkola som hänger kvar ganska länge. Helt klart ett bra exempel på enkel men mogen chardonnay som bör drickas hyggligt snart. Eller nyss. Blir intressant att testa till maten.
Visa bifogad bild 20542
Ja, så är det ju för oss alla.
Just nu rensar vi ut bland 82:eek:rna inför att 66:eek:rna skall ta sig.
Ett hårt jobb, men någon måste ju slita :cigarr:

Toppen