Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Vina Tondonia - Gravonia 2006
Lätt oxiderad med tydliga sherry toner, ett uns av persika/aprikos, vanilj och ek.
Trots oxidation så är det en härlig upplevelse.
Älskar denna producent och ser fram emot alla andra flaskor i källaren!
(Brödet på bilden har inget med vinet att göra)
20200730_174527.jpg

The Wall

Medlem
2017 Casanuova di Nittardi Chianti Classico Vigna Doghessa

I Zalto Universal; mkt behaglig doft av....bränt pinjeträ, på gränsen till gamla slipers, liksom tjära, det kommer lite färsk slalompjäxaplast senare och möjligen ett uns björnklister.

I munnen, medelfylligt på gränsen till lätt , viss syra, bra smak, de gamla vanliga markörerna av bittermandel o körsbärskärnor men lite mer elegant i smak och eftersmak. Viss eldighet, 14% gör sig påmind. Bra vin, som väntat och vanligt. Borde bunkra en flock och korka upp om sådär 10-14 år. Några nackdelar? Tja, finns bara i TS. Finns det något liknande? Jo, men jag kommer inte i skrivande stund på vad tyvärr. Ek? Ja, helt klart, men inte lika påtagligt som hos tex Castello Fonterutoli, lite mer nyanserat. Ok, dags att bege sig ut i regnet och grilla den benfria kalvkotlettraden. Eller ”kalvytterfilé” på ica-språk.
0EFB53DE-734D-4BC4-BF21-06C6B88E54E9.jpeg

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Fått hem lite tryffelsalami, brukar inte ha det hemma. Är det typ lag på att drick något från Piemonte till det? Känns så, eller har experterna något annat alternativ
Förslag om mogen prestigeskumpa kommer om 5 4 3 2...... :):rolleyes: gärna det men inte idag då jag ska dela på en egen flaska med mig själv.

The Wall

Medlem
Fått hem lite tryffelsalami, brukar inte ha det hemma. Är det typ lag på att drick något från Piemonte till det? Känns så, eller har experterna något annat alternativ
Förslag om mogen prestigeskumpa kommer om 5 4 3 2...... :):rolleyes: gärna det men inte idag då jag ska dela på en egen flaska med mig själv.
Mogen nebbiolo eller pinot noir brukar vara rätt bra. Mogen prestigeskumpa är inte heller helt knas.

Wintermute

Medlem
Jag tycker att tryffelsalami är en ganska bjussig vinkompis, så det är nog svårt att gå helt fel.

Poussard

Medlem
Nej, i min värld är det efterjäsning i flaskan, om än väldigt lite. Det bör åtminstone inte vara unikt för riesling, men är en inte helt ovanlig egenskap i tysk vinmakning. Visst, kolsyra är ju en syra, men spritsigheten upplevs av vårt känselsinne.
Jag håller med. Det var lite synd att ena flaskan hade den egenskapen då det gjorde det lätt för er, och man kunde gissa i princip helt utan att ens reflektera över syran.

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Det blev Piemonte i form av en flaska från ett Cavistesläpp för ett tag Principiano Barbera d’Alba 2015. Väldigt fin och mjuk. Mängder med körsbär i både doft och smak. Kanske var jag även färgad (i dubbel bemärkelse) av att ha plockat blåbär med barnen under eftermiddagen men jag fick även med den smaken i vinet. Passade hur som helst bra till salamin. Lättdrucket och mysigt!

LeChat

Medlem
8B85D1D4-1409-4E47-B9BA-0F624D59BE79.jpeg

Räkor och lite goa smørrebrød. Till det blir det chardonnay med och utan bubblor.

2018 Domaine Christophe Cordier Mâcon-Milly-Lamartine Clos du Four. Tycker att den nya årgången verkar bra men vinner säkert på att ligga till sig något år i flaska. Drack 2017 nyss, men inte när den släpptes, så lite svårt att jämföra men möjligt att 2017 kan vara något starkare med bl.a något tydligare syra.

Damien Hugot, i årgång 2013 om jag inte minns fel. Så himla trevlig! Enkel champagne men stor intressant doft och smak. Kanske inte helt olik 2004 Françoise Bedel Comme Autrefois fast i lightversion.

Wintermute

Medlem
Bonnet Divinus 2009. Den inställsamma ungdomliga frukten har börjat dämpa sig lite och toner av bläck börjar bli tydligare. Lång eftersmak. Fortfarande ett bra vin, men med långt kvar till full mognad.
Visa bifogad bild 16817
Min sista flaska öppnades ikväll. Nästa blir en 2010. Snygg inledning med dämpade bär (en del svarta vinbär, men en hel del andra också). En mitt med sötlakrits och lite espresso. Långt avslut med balanserade fat. Riktigt bra. 90--93.

Vingubben

Medlem
Visa bifogad bild 20500
Räkor och lite goa smørrebrød. Till det blir det chardonnay med och utan bubblor.

2018 Domaine Christophe Cordier Mâcon-Milly-Lamartine Clos du Four. Tycker att den nya årgången verkar bra men vinner säkert på att ligga till sig något år i flaska. Drack 2017 nyss, men inte när den släpptes, så lite svårt att jämföra men möjligt att 2017 kan vara något starkare med bl.a något tydligare syra.

Damien Hugot, i årgång 2013 om jag inte minns fel. Så himla trevlig! Enkel champagne men stor intressant doft och smak. Kanske inte helt olik 2004 Françoise Bedel Comme Autrefois fast i lightversion.
87B08D6D-8587-4BA7-9D05-A2EB2D317F5D.jpeg

Sitter i skrivande stund och sippar på Clos du Four 2018. Når inte riktigt upp till 2017 som jag satte 89+ på men fortfarande en riktigt bra Bourgogne för sin peng.

jrick

Medlem
2009 Radikon Jakot
Synd på så rara ärtor! Alldeles för mycket nagellack som sticker i näsan, tyvärr. För vinet har fina aromer av torkad aprikos, apelsinskal, honung och lite nötter där bakom. I munnen hög syra och maffig kropp, lite tanninbett och hyfsat lång finish.
Visa bifogad bild 20502
Kände likadant med 2011 som är min första och enda Radikon och som jag bara coravinat. Så mycket nagellack att det kändes som att dricka just det.

LarsW

Medlem
Casanova di Neri BdM 2015

Lite sluten dag 1 men dag 3 hade den verkligen öppnat sig. Mer av allt. 2015 är verkligen bra. Tror dock de kommer kräva mer lagring än 2013.
I näsan är det körsbärslikör, tallkottar, gröna jalapenos och rosmarin. Lakrits, ekplanka och ett litet behagligt stick från alkoholen.
I munnen är det lakrits, blod och röda bär: Körsbär, lingon och röda vinbär. Muscovadosocker, balsamico och grillkol. Vanilj, ceder, tobak och hö. Ordentliga tanniner som har mjuknat lite dag 3. Bra syra och riktigt lång eftersmak.
Den här kan bli riktigt, riktigt bra med tiden.
Och väldigt trevlig redan idag.

92++p

20200801_192420.jpg

Last edited:

The Wall

Medlem
2012 Ciacci Piccolomino Rosso di Montalcino

Mogen bittermandel och körsbärskärna, torkad rosmarinkvist. I munnen syrligt, hyggligt syrligt, lite eldigt. Lyckades placera mig utomhus så smaknoten blir lite kortfattad. Uppdateras ev lite senare.
Visa bifogad bild 20510
Uppdatering inomhus efter några timmar; mer parfymerad doft nu när den mogna bittermandeln och lika mogna körsbärskärnan avtagit . Klart mer harmonisk doft, lite björnklister tycker jag mig hitta. Smakmässigt lite mer svajigt, men ändå helt ok. Gjorde bra jobb till grillade fläskkotletter ikväll.

The Wall

Medlem
2008 Domaine du Petit-Barbaras Selection Côtes du Rhône

I doften begynnande tomatsoppa, inte läge för längre funderingar. Torkade örter; timjan och rosmarin. I munnen syrligt med viss eldighet, ingen tomatsoppa i början av kvällen. Inte läge att vänta tills imorgon med svaret på den gåtan känns det som. 14% kan iof konservera den lilla kropp som är kvar. Något senare kommer lite salmiak i eftersmaken. Ännu ingen tomatsoppa i antågande tack och lov. Vinet fick sällskapa med grillad ryggbiff från Gårdssällskapet och färskpärer samt vitlökssmör. Bra val visade det sig.
39744A75-261C-4AA7-B5E6-4702F23BE282.jpeg

The Wall

Medlem
2018 Gilles Robin Crozes-Hermitage Papillon

I näsan direkt från flaska; slaktbänk, mogna björnbär, lite cassis, krossad vitpeppar och aningen smygande blodgrape. I munnen syrlig med viss strävhet, klart ungdomlig, aning eldig (14%! Hallå, senast jag kollade låg Crozes inte i södra Rhône), lite svedd och krossad svartpeppar i smaken. Lite beska dyker också upp. Känns lite mer komplex än jag mindes den från tidigare årgångar. Kommer att få sällskap av grillat baklår från Bambi samt potatisgratäng. Återkommer i mat- och vintråden hur matchningen var.
393C9005-CA0E-4DD6-92CD-2CE23E3E18EA.jpeg

6BD6FE1D-1341-41EB-994F-CA88E08AB6BC.jpeg

Toppen