gece
Man vänjer sig.
Spännande! Tror du är något på spåren. Låtom oss flashbackspekulera.Nu vill jag att forumet jobbar lite och sätter på er nördhatten för nu ska ni få en quiz att lösa!
Dricker just nu en oerhört trevlig och garderobslagrad barbaresco som köptes i Köpenhamn maj 2014 för strax över trehunkan (om jag inte minns fel). Saken är bara den att det enligt etiketten är någon form av "basbarbaresco" utan något specifikt läge angett.
Visa bifogad bild 11697
2009 Ca' del Baio Barbaresco
Trots att det troligtvis är ett någorlunda enkelt vin – gissningsvis – levererar det en guldkantad upplevelse med det mesta man kan önska från en riktigt bra nebbiolo! Problemet är bara att det inte finns en enda notis om just det här vinet på hela internet. Kan inte ens hitta det på producentens hemsida med rätt beteckning, dvs en generisk barbaresco. Tycker dock det är lite för bra för att vara så pass enkelt och vanligtvis brukar ju "basvarianterna" vara de som säljer mest och är lättast att hitta. Är det möjligen någon specialare gjord för en specifik butik eller liknande? Vad tror ni?
Järn och blod möter nypon, torkade körsbär, hibiskus och hallon marinerade i stjärnanisolja. Viss utveckling med uns tjära, muskot, läder, svamp och torkade kryddor. Stramt men med viss avrundning. Fin intensitet och föredömligt elegant. En lysande barbaresco som imponerar och som närmar sig sin ungdomspeak. (91p)
Den finns på Vivino, men många är egentligen Valgrande, som har samma färger på etiketten. Jag noterar att de som faktiskt har samma etikett som du, är användare från Danmark, och det är just årgång 2009 alla de checkar in. Och texten "Unfiltered" på sidan får mig också att undra, skriva på engelska sådär gör man ju inte frivilligt - kan det vara så att handlaren du köpte av fick en "Cuvée Danois" av lite blandade slattar det problematiska året 2009 - frukt man valt att klassa ned för att inte riskera att kompromettera kvalitén på de lägesbetecknade kanske (i sådana fall, kul att den levererade!), eller lägen som det blev för lite av för att göra en separat cuvée?