Jag har ju ett litet vinhörn i en källare på Simrishamns mest drickbara adress. Vad som jag inbillade mig skulle bli en “lämna lite flaskor, dricka något kul, åka hem” slutade med en fullfjädrad provning med mig,
@Skaggs och
@golfkompis från forumet, samt ytterligare två glada vindrickare (med två gästspelare i mitten).
Välkomstflight - bubbel
#1 NV Leclerc Briant, Cuvée de Réserve (magnum)
Bra äpplig, lite oxy?, smör, nougat, lätta röda bär.
Bra syra, bra mousse, rund i smaken. En viss rund beska i avslutet som sänker lite.
88p.
Gissade BdN (rätt), NV (rätt) eller 2010, hus med odlarstil. Efter ledtråden “har bytt ägare relativt nyligen” plockade jag Leclerc Briant. Kul!
Vit flight
#2 2014 Patrick Piuze, Les Forêts
Smör och popcorn initialt, bra frukt, spökoxidation, lite chark (intressant), citronskal, någon “sälta”.
Ordentligt kärvt på tungan, ungt med enorm syra. Men det lyckas ändå vara elefant
(edit: väljer att låta den här missen vara). Riktigt bra!
91+p.
Var rätt säker på att det var chardonnay. Gissade först på en av Ganevats bättre pavor, med en avstickare till 2012 Silex (mest för att jag blev lurad av andra som surrade runt i Loire
), men landade på att det var en 2014 Chablis PC. Börjar bra det här…
#3 2016 Occhipinti, SP68 blanco
Badhus, “jesus”, svett och fis. Med tid träder frukten fram, med lite svarta vinbär, fläder. Ganska parfymerad doft. Inledningsvis kändes den väldigt tunn, men syran finns där (överskuggad av Piuze). Bra, men är inget större fan av det.
86p.
Gissade Occhipinti SP68 blanco....
#4 2014 Parachos, OrangeOne
Bassets vingummi (hela påsen), apelsinskal, lite sött, nypon.
Bra, avrundad smak. Fin balans mellan syra och tanniner. Ett mycket bra orangevin, men ganska otypiskt. Det känns väldigt “snällt” på något sätt.
89-90p.
Var tämligen säker på att det hörde hemma i Friuli men sen var det
@Skaggs som fick dra spiken: Parachos.
Röd flight
#5 2012 Bodegas Thesaurus, Dorium Reserva Seleccion de la Famillia
Expressiv med mycket vanilj, kött, bra frukt, många körsbär av olika typer.
Vaniljigt fatit och fruktigt. Lite knytnävslag på tanninerna. Väldigt ungt och snipigt.
89p.
Svårgissat vin. Bra, med god potential, speciellt om vaniljen kan chilla lite.
#6 2008 Foradori, Granato
Det första jag skrev var “wow”
Elegant, mycket lakrits, peppar, anis. Finns en återhållsam komplexitet här som är svår att sätta ord på.
Bra men fina tanninerna, bra syra, ganska runt och lätt. Definitiva mognadstoner, även om det är ett mycket fräscht vin.
91-92p.
Fick lite Italien-vibbar, och gissade på något med 10 år på rygg. Kom inte längre än så, det passade liksom inte in i några klassiska distrik. Ett vin på 100 % teroldego från Dolomiterna? Svårgissat är bara förnamnet.
#7 2014 By Farr, Sangreal
Mitt vin. Kryddigt, gräs, lätta bär, lingon, varmt pepprigt.
Lite kärvt, med enorm syra. Givetvis ungt, men tokfokuserat redan. Ett fantastiskt vin och ytterligare bekräftelse på att by Farr är kärlek.
92p idag, med enorm potential.
Folk var inne på Pinot Noir väldigt snabbt, men ingen tog sig till Geelong i Australien.
Intressant var att flera runt bordet trodde att det var betydligt äldre än det var.
#8 2007 Santa Duc, Gigondas Prestige des Hautes Garrigues
Möööörk frukt, plommon, björnbär, jord och löv, lakrits. Väldigt tungt i munnen, fin mognad, bra syra och ett oväntat bra tanninbett. Faktiskt lite stökigt. Många år kvar på den här! Inte riktigt min stil, men bra är det onekligen.
91p med potential.
Mitt vin igen... Efter lite gissningar kom folk ner till södra Rhône.
Och sen blev det dags för oplanerade bonusar. Det var lördag, vi var glatt förfriskade, med en såhär bra uppställning bakom sig gick det ju inte att plocka fram vad som helst.
#9 (2012) Vouette & Sorbée, Saignée de Sorbée (deg. 26/11-14)
Väldigt rött i färgen. Tusen röda bär, mint, hibiskus. Med lite tid och värme blev det underbart expressivt vin. Sylvass syra och nästan lite strävt. Otroligt intensivt. I min värld en av de allra bästa roséerna!
92-93p.
Efter den bra diffusa ledtråden “den här borde du spika” sade jag först något som var fel och sedan 2012 Vouette & Sorbée…
#10 (2014) Cedric Bouchard, Côte de Val Vilaine (deg. April 2016)
När
@Skaggs är så generös att han ploppar en av mina favoritproducenter måste jag ju bjuda tillbaka med något fint.
Krutig, äpplig, lite oxidation, nougat, smör, “mineral”, och svaga röda bär. Ett otroligt elegant vin, som ingen upplevde som för ungt egentligen. Svinbra och väldigt klunkvänlig elegans. Om invändningar ska fram så är det trots allt inte så intensivt - det finns en tunnhet i smaken.
90-91p.
@Skaggs plockade producenten efter ett par ledtrådar bara, men att det var en BdN var lite lömskt.
#11 2013 Charles Dufour, Le Corroy Œil de Perdrix (deg. Maj 2016)
Nu börjar vi faktiskt bli lite berusade, men ytterligare en kork flög. Noter därefter...
Oranget bubbel?! Bra doft, lite anonym först, “precis öppnat bananen” säger mina kråkfötter. Bra syra, störd skärpa. Intressant!
Och här slänger jag ur mig världens bästa gissning (förvisso efter att jag tippat på 2014 V&S, Fidéle): “Det är inte en Œil de Perdrix från Dufour?”
#12 2006 Dehours, Brisefer (deg. 2014)
Varför sluta? Jag gick och hämtade en flaska till. Det här blev ett bra, men såhär i efterhand kanske ett något onödigt avslut… En mycket bra, fet och generös, champagne!
En bonusbonaza som heter duga! Ledsen att det blev så mycket champagne när du inte var med
@MartinE , men jag kan lova att det här bleknar i jämförelse med vad som komma skall.