Kväll med god vän på Trattoria Pecorella, Yokohama, Japan.
Fredag den 9 februari 2024
Vi hade sett fram emot denna middag länge. Faktiskt sedan vi sist möttes i oktober 2023. Fyra månader! Det var ett mycket gott återseende
FLIGHT 1 - MIDDAGEN
De tre vinerna betedde sig mycket olika och vi fick ihop bra matchning att njuta av med alla de olika rätterna.
Tallrik med hors d'oeuvres.
Sakura ebi (räka) pizza.
Nanohana (raps) puré.
Carpaccio.
Pasta.
Wagyu.
2020 Famille Bougrier Muscadet de Sèvre-et-Maine, 92p
Frankrike, Loiredalen, Pays Nantais, Muscadet de Sèvre-et-Maine
En klockren renrasing!
Vacker M+++ syrlighet över solkysst frukt och en skarp mineralitet som tittar fram från den transparenta arkitekturen. Enorm njutning!
Bara 23 flaskor kvar.
Hur skall en klare sej?
2018 Château la Roche de Broue, 88p
Frankrike, Bordeaux, Bordeaux Supérieur
En överraskande modig liten Bordeaux.
Rak och underbar matvin.
Med grova tanniner och många varma och vackra komponenter. Det första glaset var lite utmanande, men när vinet öppnade upp sig var det en stor robust Bordeaux. Det skar igenom den mycket feta wagyun som Luke Skywalkers lasersvärd.
Bravo!
2002 Bodegas Luis Cañas Rioja Hiru 3 Racimos, 93p
Spanien, La Rioja, Rioja
Fortfarande ett ungt vin men visar extrem potential!
Uppenbarligen har mycket hänt sedan den föregående provsmakarens anteckning om detta vin på CT. Idag är det ett elegant, men imponerande kraftfullt vin som är perfekt balanserat med elegans, syrlighet och tanniner. Fortfarande domineras vinet av ungfrukten, men det kommer gå över inom några år.
Rena röda frukter och bär, lite av örtkvaliteter som avrundar det hela på ett härligt sätt. Begynnande sadelläder. Hyser en särdeles vacker mineralitet i form av lera och våt terrakotta.
Önskar jag hade fler flaskor!
FLIGHT 2 - OST!
Och sedan kom ostbrickan in. Ett utmärkt urval av ost. Och Gerard Bertrands Tuilé härskade över planeten!
1989 Gérard Bertrand Maury Cuvée de l'Empereur Tuilé, 97p
Frankrike, Languedoc Roussillon, Roussillon, Maury
Min första Tuilé från Roussillon. Tuilé, om jag förstår det rätt, betyder en mer oxiderad stil. Om det är så eller inte, vet jag inte. Jag kan bara säga att detta är mindre oxiderat än många av de äldre exemplar från denna härliga del av Katalonien som jag haft äran att dricka.
Jag hällde upp cirkus tre glas i en PET-flaska och skakade den vilt och livligt många gånger. Mellan omgångarna lät jag ny luft vara den rätte att komma in. Svettigt jobb, men förvandlade denna snarast tunna upplevelse till ett fullt öppet vin. (Det kan fortfarande öppna upp sig mer. Jag kommer återkomma till denna kamrat om någon tid.)
En ren, mogen och torkad fruktodyssé av stora proportioner. Absolut underbar! Kommer aldrig att dö så länge korken gör sitt jobb.
En vacker nästan subtil oxiderad not som inte rör sig i riktning mot Sherry, mer mot en bättre åldrad Colheita. Torkade frukter i överdådigt överflöd: russin, fikon, dadlar, citrus skal, etc, i princip en zombie-julkaka. Det finns också massor av plommon och plommonkompott bland aromerna. Bakgrunden inkluderar tobak, läder, doften av örter i stekpannan, nylagad hallonsylt och tydlig jordighet av potatismos (!). Lååång och majestätiskt komplex med lager på lager där varje klunk ger allt fler intryck. Perfekt syrlighet. Sötman är, förvånande nog, mot området halvtorr.
Till ingens förvåning gifte den sig med ostbrickan på det lyckligaste vis.
AVSLUTNING
Vi lämnade restaurangen i ett varmt och lyckligt tillstånd, efter att ha utbytt erfarenheter från Europa, idéer, teorier och vin. En helt underbar afton.