Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Johpe

Medlem
Visa bifogad bild 34237Visa bifogad bild 34238Visa bifogad bild 34239Visa bifogad bild 34236
Dag 2.

DRC romanee St Vivant 2015
Wow, ett helt annat djur än richebourg. Här har vi igen de förföriska, sexiga med med en feminin kropp där frukten är otrolig, superfina taniner och en mun känsla som är svår att få på annat håll. Vi pratar pigg frukt, röda bär jord och viol. 96?

Chateau lafite 2008
Wow wow wow, väldigt lik Sassicaian dagen innan men större, bättre, finare hantverk. Lite anonym i näsa men munnen är fin med mörka och röda bär, fin längd och härligt på alla sätt och vis. 95?

Salon magnum 2013
Denna flaska kom in från ingenstans efter att ett annat sällskap lämnade med halva flaskan kvar och vi som känner personalen fick äran. Något avslagen men fina bubblor, honung, brioche och grön/gul frukt. Lite för mycket piggelin denna gång för mig kanske för ung? 92?

Chateau Latour 2008
Kul med att testa 2 olika 08or first growths samma kväll och vi har en vinnare. Här har vi något mer maskulin betoning en finare näsa och en lite bättre paketering. Cigarrlåda, mint en del blyerts. Mörka bär i synnerhet men pigg och bra syra. Cedertträ verkligen och latour vinner verkligen oftast. 96?
Haha, spännande sällskap som lämnar en halv flaska Salon... lite som att helt plötsligt bli uppgraderad till business från ingenstans.

Akimchik

Medlem
Haha, spännande sällskap som lämnar en halv flaska Salon... lite som att helt plötsligt bli uppgraderad till business från ingenstans.
Haha verkligen, var mycket livvakter på och utanför restaurangen, ska ha varit emiren från Qatar. Gissar på att han ej dricker utan var väl någon i sällskapet som ville fukta munnen lite… aldrig varit med om något sådant tidigare. Välkomnar det dock och var en trevlig överraskning. Nu blir det några vinfria veckor…

Visa bifogad bild 34237Visa bifogad bild 34238Visa bifogad bild 34239Visa bifogad bild 34236
Dag 2.

DRC romanee St Vivant 2015
Wow, ett helt annat djur än richebourg. Här har vi igen de förföriska, sexiga med med en feminin kropp där frukten är otrolig, superfina taniner och en mun känsla som är svår att få på annat håll. Vi pratar pigg frukt, röda bär jord och viol. 96?

Chateau lafite 2008
Wow wow wow, väldigt lik Sassicaian dagen innan men större, bättre, finare hantverk. Lite anonym i näsa men munnen är fin med mörka och röda bär, fin längd och härligt på alla sätt och vis. 95?

Salon magnum 2013
Denna flaska kom in från ingenstans efter att ett annat sällskap lämnade med halva flaskan kvar och vi som känner personalen fick äran. Något avslagen men fina bubblor, honung, brioche och grön/gul frukt. Lite för mycket piggelin denna gång för mig kanske för ung? 92?

Chateau Latour 2008
Kul med att testa 2 olika 08or first growths samma kväll och vi har en vinnare. Här har vi något mer maskulin betoning en finare näsa och en lite bättre paketering. Cigarrlåda, mint en del blyerts. Mörka bär i synnerhet men pigg och bra syra. Cedertträ verkligen och latour vinner verkligen oftast. 96?
"lämnade med halva flaskan kvar" - jo jag tackar jag 😂😂

pinoten

Medlem
1745178224269.jpeg

Philippe Le Hardi Mercurey Les Bois de Lalier 2020
Doft röd frukt och lite mörka bär. I smaken så hittar man främst hallon, tranbär, jordgubbar och en ton av mörka bär. hitta även lite vanilj och lakrits. Relativt koncentrerad och silkiga tanniner. Fyller ut ganska mycket efter någon/några timmar. Gillar man lite fylligare Pinoter så är det en bra kandidat i kategorin village-i-mellanklassen. Ca 89-90p.

Swedish

Medlem
Haha verkligen, var mycket livvakter på och utanför restaurangen, ska ha varit emiren från Qatar. Gissar på att han ej dricker utan var väl någon i sällskapet som ville fukta munnen lite… aldrig varit med om något sådant tidigare. Välkomnar det dock och var en trevlig överraskning. Nu blir det några vinfria veckor…
Var du i Paris?

The Wall

Medlem
Två riktigt trivsamma viner mixade med två druvor jag nyss inte ens visste fanns.

Visa bifogad bild 34204

2016 Altesino Brunello di Montalcino – 89p (idag), potentiellt 92+ poäng om 8–10 år
En klassisk, traditionell Brunello som i nuläget befinner sig i ett läge av löften snarare än leveranser. Vinet öppnar med dofter av torkade rosor och ett lätt drag av cigarrlåda – lovande, men ännu inte helt sammanvävt. Smaken följer doften med inslag av mörka bär, svart te och en subtil jordighet. Strukturen är tydlig med torra, småknotiga tanniner som ännu dominerar helhetsintrycket något för mycket. Sommelieren gissadfe blint på en ung Barolo. Avslutet är stramt, kanske aningen bittert, men också uppfriskande – som en påminnelse om att detta vin sannolikt har sina bästa dagar framför sig. Värft att notera är att inga körsbär steg fram.

Luftning under flera timmar hjälper, men även då är det uppenbart att detta vin mår bäst av fortsatt vila. Det är gott redan nu, visst, men den där känslan av helhet, finess och rundade kanter saknas ännu. Det saknas inte kvalitet, bara mognad.

En stabil, traditionell Brunello som förtjänar lite tålamod.
Vi korkade upp 2017 igår och tyckte att den var väl tillknäppt. Berodde kanske mer på att vinet inte hann ta vägen via karaff en timme innan maten serverades.

Foley

Medlem
Något liknande, men på lägre nivå, hände mig för många år sedan när ett sällskap lämnade över en halv flaska Perrier Jouet Belle Epoque 2006 på krogen då de skulle vidare. Då blir man glad! Ser för övrigt ut att ha varit Salon 2007 som ni fick ta del av, att döma av bilden? 🧐

Akimchik

Medlem
Något liknande, men på lägre nivå, hände mig för många år sedan när ett sällskap lämnade över en halv flaska Perrier Jouet Belle Epoque 2006 på krogen då de skulle vidare. Då blir man glad! Ser för övrigt ut att ha varit Salon 2007 som ni fick ta del av, att döma av bilden? 🧐
Oj mitt fel de var verkligen 07, även enligt CellarTracker, ber om ursäkt. 07 är det och det är det vi fick ta del av.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
d9127a6a-c54d-4c74-855f-b14ecba22bad.jpg

Låt oss betrakta denna årgång...
(Ej min bild, missade fota flaskan innan Återvinningen i morse.)

2006 Astoria "Croder" från Colli di Conegliano

En årgång före områdets upphöjelse till DOCG. Tror de flesta ser det som en byråkratisk detalj mer än någonting som historien fullt ut bekräftat.

Vinet visar en mörkröd färg med lätt tegelfärgad kant. Doften är inledningsvis blyg, med inslag av trycksvärta, gammalt bröd och ett drag av gammal Bordeaux. Sammantaget är det inte särskilt tilltalande. Det påminner vagt om en brottarklubbs omklädningsrum före årets städinsats.

I munnen upplever jag tanninerna och syran som åt det argare och mer rustika hållet, vilket gör vinet bäst lämpat till mat. Smaken ger associationer till ett misslyckat försök till Bordeaux. Eller varför inte ett dåligt polerat italienskt vin. Avslutningen är kort. På paletten noteras blåbär, trycksvärta, lag från svarta oliver, häst och en gammaldags medicinsk karaktär.

Är tacksam över att det bara fanns en flaska i källaren.

Sammantaget ger jag det 83 poäng.

LeChat

Medlem
IMG_6983.jpeg

2019 Faiveley Gevrey-Chambertin Vieilles Vignes

Faiveley. Ibland mediokra, ibland som i det här fallet riktigt läckra. Gevrey-Chambertin var en av mina första härliga upplevelser från Bourgogne, och som jag tycker kan ge karaktärsdragen utan att man ruineras.
Kvällens VV från området förstärker intrycket. Härligt parfymerad doft!
Röda bär, lite vanilj, tobak, lakrits och lite jordiga drag. Avrundad och något fyllig. Kan behöva 1-2 år till för att eken ska integreras bättre.

Bra bourgogne med goda aromer men saknar kanske finliret om man ska vara petig. Men förgyller samtidigt en onsdag med bravur!

StefanAkiko

Enligt vissa delar av litteraturen skapade Clos du Marquis ett av sina bästa viner någonsin anno 1995.

Det måste man ju undersöka!

PXL_20250423_161626957.PORTRAIT.ORIGINAL~3.jpg

Dekanterades under trenne timmar.

1995 Clos du Marquis, 92p
Mörkt röd färg med begynnande tegling.
Doften är åt det stumma hållet med vissa drag av Yes (diskmedel) och ansiktslös meritage. Men, skit i nosen, för det är i munnen det händer!

Beter sig som ett vin på platån, även om det är lång väg kvar här. Rena röda vinbär samsas med Bdx jord, mull och farfars piptobak. Finner också livliga aromer av frostnupna rönnbär, bibliotek, Darjeeling och hallon.

Syrorna är milda medan tanninerna fortfarande dunkar på. Hyfsat komplext med bra längd och grym balans.

Ingen brådska alls med detta vin. Gissar att det kommer serveras en livfull sådan hos @Patrik Sellin någonstans runt 2040. Min gissning är att ingen kommer pricka årgången samt att vinet då falnat något. Eftersom oxidationen starkt skiner med sin frånvaro i detta vin, trots usel kork, finns all anledning att se framtiden an med stor tillförsikt.

Slutligen:
En klassiker till sista episoden, S1, av Slow Horses.

Foley

Medlem
IMG_6326.jpeg
IMG_6325.jpeg

Drack Olivier Leflaive Pernard Vergelesses 1er Cru Sous Fretilles 2019 och Evening Land Seven Springs Vineyard Pinot Noir 2021 på Berns asiatiska igår.

Har dålig koll på var Pernard Vergelesses ligger i bourgogne, och har därför inte känt något större sug att testa något därifrån, men detta var otroligt bra! Riktigt snyggt och elegant och i en bra dryckesfas. Gul och vit frukt. Snyggt integrerad ek. Långt avslut. Klart i klass med andra vita toppbourgogner.

Seven Springs Pinot Noir gjorde ett utmärkt jobb till maten. Kändes som en ganska typisk bättre pinot noir från Oregon men lyfte inte på samma sätt som det vita vinet från Frankrike.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ombesiktning av en av årets toppar i släppen på Systembolaget:
produttori 2021.jpg

Då:
"94226 Produttori del Barbaresco 2021 399 kr 6000 flaskor
N: Mynta, lakrits, hallon, körsbär och skog.
M: Läder, mynta, körsbär, mörk choklad, hallon, rosor och svart te. Tungt och kraftfullt med bra frukt och rejäla tanniner. 2019 och 2020 av det här vinet var båda mycket bra, men frågan är om inte det här är ett snäpp vassare? 92-94p"
Nu:
Stämmer väl ganska bra. Hittar också lite tranbär/lingon i både doft och smak och lite tobak i smaken. Ungt med rejäla tanniner, men också en frukt som kan matcha tanninerna. Uppskattar man fräschör så finns det inget som hindrar att man dricker det här redan nu. Vill man ha mer lite mognad kan man säker spara det i alla fall fram till 70-talet. Det här vinet verkar ha fått genomgående mycket höga poäng, men jag vågar inte ta ut svängarna så mycket utan stannar på snåla 93p med potential för mer.

StefanAkiko

Vaffo?

PXL_20250424_151428016.jpg

2019 Domaine Hudelot-Baillet Chambolle-Musigny Vieilles Vignes, 80p
Hustrun gillade det också och utdelade frikostigt 70 poäng åt detta ... vin.

Rätt vacker, men petite nos. I munnen är det som ett eko av någonting som förmodligen inte finns. Typ spöken: svårt veta var de är, eller om de öht existerar...

Har träffat tre extremt sensitiva människor i mitt liv och tror att detta vin evt kan vara för någon av dem. Du vet, människor som man är rädd går sönder av att det plötsligt börjar blåsa eller för att grannen skriker ut fula ord...

Jag behöver lite mer läder, nitar, knytnävar och blåmärken för att bli tillfreds...

Detta vin är fullständigt meningslöst i vår värld. Men skoj ändå att för 230 spänn att få dissa detta. Inte respektlöst, bara objektivt utifrån våra subjektiva smaker. Andra må självklart få uttrycka annat.

Tex denne hen på CT anno 2023:
Relatively rich, juicy / spicy and wide open from the PnP (respectfully pace the last reviewer...bottles vary, reference points are different) Dark & red cherries, damsons, loganberries, really deep sappy / spicy mid-pallet; tilled earth; ripe, nicely grippy - yet not at all drying - tannins. Distinctly spicy - if it's oak derived spice, it's well integrated and high quality; a suggestion of nutmeg ? A hint of something floral...Complex, more going on than I can articulate right now. Fresh, nicely balancing, acidity. This is a super - warm vintage - Burgundy.... maybe missing a little Chambolle typicality (...in its youth), but its unmistakably a Burg and undoubtedly very, very good! Easy 92 and drinking very well 'on its fruit'. Will be fascinating to see how these develop and makes me want to pick up some H_B les Cras in 2019

Vad den/hen provaren just innan på CT skrev:
This surprised me. I was disappointed on PnP, a thin acid bomb, but this was much much better on Day 2. Unmistakably Chambolle fruit - weightless on the palate but with layers of lavender, sandalwood, baking spice and black fruit. Really solid village showing - it compared favorably to the 2019 Dujac I had recently. Definitely needs more time but I like where it's headed. As to price, I paid $80 USD for it. Maybe it's a sign of the times but I'm thrilled whenever I pay <$100 for Burgundy and it delivers.

Ahum... Om man blir lycklig över att betala 1000 spänn, eller däromkring, för detta vin, jamen: njuuuuut 🙏

Förmodligen årets sämsta vin utifrån globalt pris och förväntningar.

På bilden: blandade körtlar som blev över efter middagen. En mattstump. Diverse. Jomen just ja. Det heter 'kärnor' på svenska 🫣

Morsan fyllde 80 så jag kom över med en påse vin som present (för att dricka ihop under kvällen). De håller på att döstäda (fast de är kärnfriska) så att köpa någon ny rolig manick till köket hade varit helt fel.

Jag hade fått en fix idé att jag skulle börja med en flaska Cristal som apertif. Champagne är inte mitt område, men det kändes som rätt nivå av bling-bling och kvalitet (utan att ha någon aning alls). Idealwine hade en drös av olika årgångar och jag körde samma trick som med Bordeauxer. Skall man konsumera något som är drickmoget utan att kosta en förmögenhet så skall man gå på ”andra sorteringen” (citat Torsk på Tallinn). Lite svagare årgång av yngre märke. 2009 var den billigaste i hela sortimentet men hade ändå fått hyfsade reviews.

Cristal 2009 började nog alldeles för kall då vi mest kände grapefrukt och de fina fina bubblorna. Med temperatur så blev vinet en stor upplevelse, min största hitills för i år. Men jag kan inte rabbla smak-associationer. Det är nog så med de största upplevelserna? Det är helheten och balansen. Syrorna byggde en katedral som man gick in i och där var det ett stort värdigt lugn. Lite kaffe och rostade macadamia-nötter vid altaret. Och detta skulle vara en svag årgång?

Till huvudrätten öppnade jag en från början lovande Chateau Montrose 1991. Men en doft av möglig wellpapp kom krypande och 10 minuter senare var vinet odrickbart. Jag ligger nog snart på 25% korkskada i år, detta var så trist.

Nu ryckte farsan in och serverade ett annat vin blint. Fick bara veta att det var 100 Robert Parker poäng. Rökt korv och viol, en aning alkoholsötma, men inte over-the-top. Enorm koncentration med nästan ingen indikation om ålder, mörkt som natten. Riktigt hög kvalitet men inte riktigt min bag. Jag tyckte allt talade för Syrah/Shiraz och möjligen självsuggererade jag fram en ton av eukalyptus. Min gissning var en relativt europeisk Shiraz från Australien, möjligen en Penfolds RWT runt 10 år gammal?

Vinet i fråga innehöll 90% Grenache och 10% Syrah och kom från Rhone: S:t Cosme Gigondas ”Hominis Fides” 2007. För mej är Cristalen betydligt närmare 100 poäng än denna, men det var såklart väldigt gott. Som eftersläckare öppnade farsan en tysk Pinot, troligen köpt på plats, Knipser 2017 GG.

80.jpg

Toppen