SV: Idag dricker vi
Blev lite skumpa igår,. Först hemma följt av lite enklare mat på Grodan tillsammans med ett glas Bollinger och sedan var planen ett glas eller så på Eriks (de har fått in ett gäng nydegade Henriot från 64 och framåt) Kvällen blev lite längre än planerad och jag tvingade tydligen Elvis att stänga av mobilen
när han tröttnade på SMS från mig (ursäkta Elvis :-[ ).
1996 Henriot Brut Millésimé Köpt direkt från Frankrike. Väldigt trevlig doft, friskt, mineraler. Som en del andra Henriot 96or, för mycket syra i förhållande till en nästan obefintligt frukt eller sötma. Extrem flaskvariation på Henriot 96orna. Tråkigt då en del är helt fantastiska
1981 Henriot Brut Millésimé Degad April 2010. Korken var dock misstänkt rak. Frisk lukt med tydlig brödighet (brioche), sherrytoner, honung, lite kryddighet (kanel?). Vinet är extremt friskt, gyllengult med en bra balans. Fin, lite krämig mousse som balanseras av en bra syra. Naturligt sötma i vinet och det känns som att dosagen inte är allt för hög.Finns lfrukt kvar i form av mycket mogna röda äpplen men sherry, kaffe och kola dominerar. Det här är ett sådant vin som man kan sitta länge och lukta på och i detta fall följer smaken upp. Vinet håller länge i glaset. För konsumption nu
1990 Henriot Cuvée des Enchanteleurs Degad April 2010. Magnum som dekanterades. Direkt efter Henriot 81an och två helt olika viner. Där 81an (naturligtvis lite enklare druvmaterial) är mogen är 90an ung,. Trots sin ungdon en komplex doft med kiwi,lime, mineraler, flinta och röda bär. Brödigheten finns där och en antydan , men bara antydan till lite rostade toner. Smaken är balanserad med kraft i mellansegementet och följs upp av en lång eftersmak. Det här kan ligga många år till. Magnum och lagrad i producentens källare, ett sådant vin som de säkert kan plocka fram om en 30 år
1996 Perrier-Jouët Belle Epoque Initialt lite artificiell blomdoft, nästan lite parfymerad av typen parfym för 12-13 åriga flickor men den försvinner snabbt.En första tanke är om det verkligen var champagne. Ersätts av citrus och lite nötter. Smaken är en besvikelse. Som med alla Belle Epoque en ganska lätt ansats men det passar inte 96an just nu. Det här kanske är ett stort vin och jag har inte tillräcklig erfarenhet av årgångar som 1914
men det finns ingen balans i det här vinet. Syran tar totalt överhanden, finns inger mellansegment och eftersmaken blir lidande. Sälj, lagra i minst 5-7 år och hoppas jag har fel, eller prova själv och ge mig lite kommentarer
Så här direkt tycker jag Perrier-Jouët Grand Brut 1996 var betydligt bättre
N.V. Henriot Blanc de Blancs Brut Gröna äpplen, mandlar, lite rostad på näsan, ganska bra smak med mer nötter, citrus och någon ton av bakpulver som stör lite. Bra syra och balans. Trevligt vin som jag inte kan komma ihåg jag druckit förut
1999 de Venoge Millésimé Cordon Bleu Trevlig näsa, väldigt söt eller fyllig doft, trodde det var 97 av någon anledning (första som dök upp i huvudet), lite rökig doft, inte alls otrevlig men smaken är spretig, kort eftersmak, bråkar runt lite i munnen och min direkta kommentar är att det här är inte min stil. Att det är en De Venoge som döljs förvånar mig inte, min smak går helt enkelt inte ihop med De Venoge.
2002 Deutz Brut Trevligt,ay-pinot, med aprikoser, mineraler och lite krutrök. Fin frukt som kommer fram med lite värme i glaset. Kom rätt sent på kvällen så inte allt för tydliga synpunkter men garanterat någon som man kan köpa och lägga i källaren. 2002or är generellt så bra just nu och ett antal år framåt i tiden
Kan ha missat något men tror jag fick med alla